Citat:
Ursprungligen postat av
HinGambleGoth
mig tycks hör visa äldre ålänningar säga fjårtån istället för fjorton, och vissa andra östsvenska dialekter har också smått arkaiska vokaler, som det klassiska finlandssvenska u-ljudet, som alltså är ett riktigt u, till skillnad från vårat som är en förändring mot ett annat ljud egentligen.
Det finns ingen rimlig anledning att kalla det finlandssvenska u-ljudet för
riktigt u. Ett riktigt u är rimligen ett
u så som det uttalas på tyska - eller latin, alltså [u]. Det finlandssvenska u-ljudet har samma artikulation inne i munnen som det rikssvenska, den enda skillnaden är att det är orundat - till skillnad från norskans normalrundade
u (som också förekommer för kort
u i dalmål/bergslagsmål) och svenskans inrundade. (Behåller man samma artikulationspunkter och
utrundar i stället, får man ett svenskt
y.) Jag vet att en del svenskar med plåt i örona tycker att det finlandssvenska u-ljudet låter som ett svenskt
o, men det gör det inte alls.
Citat:
Själv tycker jag att det är smått märkligt att dessa uttalsförändringar uppstod när svenskan hade som starkast kontakt med tyska, det strider lite emot lågtyskans enorma påverkan samtidigt.
Lågtyskan hade en påtaglig påverkan på skriftspråket, men måste ha haft en väsentligt mindre direktpåverkan på talspråket, eftersom lågtyskan var begränsad till städerna, där bara någon procent av landets befolkning bodde.
Kanske det var ett sätt hävda sig mot tysken, att låta mera svensk?[/quote]