2013-11-16, 13:59
Medlem
HinGambleGoths avatar
http://www.youtube.com/watch?v=qjSnDHWrd58#t=632
Det här kan kanske förklara lite.
det stavades trots allt hiärta, hiul med mera, ganska logiskt. att det uttalades som det stavades. Har nog aldrig varit något j-ljud förrän h-ett föll bort helt.

antar att ljuger uttalades liuger, och ljust också uttalades liust.

nu undrar jag bara vad h framför v och l var för nåt liud.
Citera
2013-11-16, 14:40
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Det jag ursprungligen undrade över är hur konsonantkluster som idag är stumma uttalades förr.
alltså h framför konsonant, som jag har djävligt svårt för att uttala som ett vanligt h, då jag måste skjuta in en vokal mellan så det blir hä-vad, hä-järta med mera, och det låter väldigt onaturligt, ett sje-ljud verkar mera vettigt.
Jo, men att du tycker att det är konstigt med din nutidssvenska fonotax, betyder inte nödvändigtvis att dina forntida förfäder tyckte att det var det minsta besvärligt från sin fonotaktiska utgångspunkt. Vad som är lätt och svårt att uttala beror ju mycket på vanans makt.En finne har t ex inga som helst problem att uttala h+j i ords som pohjoinen.

Citat:
och hur l framför i/j ska uttalas som ljus, ljuger med mera,
L+j uttalas fortfarande som helt vanligt l plus helt vanligt j i konservativa ovansiljanmål. D före j uttalas i den mesta finlandssvenskan och i konservativ gotländska. Där blir d+j oftast en affrikata i stil med engelskans j.

Citat:
hur uttalas det i isländska och vissa andra konservativa nordiska dialekter?
Isländskan är ett bra exempel på att vad som är svårt för den ene inte nödvändigtvis är svårt för en andre. Isländskan har inte v före r initialt, så vred (adjektivet) heter på isländska reiđr. Så där är det islänningarna som har svårt för något som vi klarar lätt.
Citera
2013-11-16, 14:40
Medlem
sparassiss avatar
Vad gäller h+konsonant-klustren kan det ju vara intressant att jämföra med det moderna isländska uttalet:

hl: tonlöst frikativt l, samma ljud som det berömda walesiska som stavas <ll>
hr: tonlöst r
hn: tonlöst n
hj: tonlöst frikativt j, dvs. tyskt ich-laut
hv: kv (som i vissa norska dialekter)
Citera
2013-11-16, 14:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Vad gäller h+konsonant-klustren kan det ju vara intressant att jämföra med det moderna isländska uttalet:

hl: tonlöst frikativt l, samma ljud som det berömda walesiska som stavas <ll>
hr: tonlöst r
hn: tonlöst n
hj: tonlöst frikativt j, dvs. tyskt ich-laut
hv: kv (som i vissa norska dialekter)
I det sammanhanget ska man kanske dock påpeka att isländskan har en rätt påtaglig tendens till avtoning också utan att det finns något h inblandat.
Citera
2013-11-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Jag har hört talats om den skumma "älg"-runan som har tillskrivits alla möjliga ljudvärden, jag har både hört att det ska ha låtit som ett gutniskt/engelskt R, som Sje-ljud eller som ett surrande ljud som man ibland hör i slaviska språk.

Vi vet att det är ett övergångsljud från indoeuropeiskt *s till nordiskt *r (ex: s > z > ž > ř > r), men det går inte att bestämma exakt hur det lät och exakt när, bara att det måste gått en sådan väg.

Citat:
Sedan är det ganska logiskt att h i ord som hjärta, hjul, hvad med mera uttalades som ett sje-ljud med tanke på att det härstammade från ett indoeuropeiskt k-ljud. Kan också förklara varför vissa norrmän säger "kvad" istället för "vad"
Jag förstår inte varför det skulle vara logiskt. I alla händelser bygger runalfabeten på principen ett ljud - ett tecken och de hade bara ett tecken för "h", inte två olika som i fallet med två r-ljuden.
Citera
2013-11-16, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
---

L+j uttalas fortfarande som helt vanligt l plus helt vanligt j i konservativa ovansiljanmål. D före j uttalas i den mesta finlandssvenskan och i konservativ gotländska. Där blir d+j oftast en affrikata i stil med engelskans j.

---

Faktum är att man kunde höra d+j uttalas ganska tydligt i svenska filmer ända fram till början av 1970-talet.
Citera
2013-11-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Хлеб (Chleb) betyder bröd på ryska (och kommer vad jag vet från en germansk rot), så om det nu fanns ett äldre svenskt ord som stavades "hlev" och betydde bröd känns det inte otänkbart att det uttalades med ett ch-ljud liknande det i Bach.

Om det nu är en relevant jämförelse.
Ryska chleb är sannolikt från gotiska (hlaifs, gen. hlaibis) och inte nordiska. Sedan är ju saken den att ryskan inte har något "h" (som i modern svenska) alls, så det vore ändå svårt att skilja ett enkelt "h" från ett "ach".

På tal om fornnordiska h i ryska lån kan framföras ett par motexempel på att det skulle varit ett "ach-ljud". Han kallas ju inte "Chrurik", grundaren av den gamla rusiska dynastin.

Rjurik- < Hrörek-
Rouald- < Hróald-
Jakoun- < Hákon-
Citera
2013-11-16, 16:16
Medlem
Citat:
De surrande främre r-ljuden i svenskan är inte helt enhetliga, utan kan artikuleras på lite olika sätt. [...] [S]omliga artikuleras med tungan mer tillbakadragen, vilket ger ett mer apikalt, "engelskklingande" frikativt r, och andra artikuleras med tungan längre tillbakadragen, vilket leder till ett "j-haltigare" ljud. Det är de senare, "j-haltigare" frikativa r-ljuden som jag tycker väl går in under kategoriseringen palaltalt r.
Detta löser väl egentligen problemet. Jag tolkade dig om om det bara fanns ett surrande r och att det var palatalt, dvs. att du bara lyfte fram stockholmstrakten som en plats där detta r förekommer. Jag ska erkänna att jag inte har så bra koll på vilka surrande r som finns utanför Stockholmstrakten. Jag håller med om din beskrivning av det ljud som finns där, men jag tror dock att det utgör en minoritet av dem. Jag förknippar detta med ett sociolektalt överklassuttal.
Citera
2013-11-16, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tesco
Ryska chleb är sannolikt från gotiska (hlaifs, gen. hlaibis) och inte nordiska. Sedan är ju saken den att ryskan inte har något "h" (som i modern svenska) alls, så det vore ändå svårt att skilja ett enkelt "h" från ett "ach".

På tal om fornnordiska h i ryska lån kan framföras ett par motexempel på att det skulle varit ett "ach-ljud". Han kallas ju inte "Chrurik", grundaren av den gamla rusiska dynastin.

Rjurik- < Hrörek-
Rouald- < Hróald-
Jakoun- < Hákon-

Fast chleb och hlaifs är ju kognater med engelska loaf och svenska limpa...
Citera
2013-11-16, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Detta löser väl egentligen problemet. Jag tolkade dig om om det bara fanns ett surrande r och att det var palatalt, dvs. att du bara lyfte fram stockholmstrakten som en plats där detta r förekommer. Jag ska erkänna att jag inte har så bra koll på vilka surrande r som finns utanför Stockholmstrakten. Jag håller med om din beskrivning av det ljud som finns där, men jag tror dock att det utgör en minoritet av dem. Jag förknippar detta med ett sociolektalt överklassuttal.

Om man själv talar en dialekt med kraftigt tungspets-r, så låter de palatala r:en oerhört arroganta.
Citera
2013-11-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fast chleb och hlaifs är ju kognater med engelska loaf och svenska limpa...
Japp, men frågan var om det fornnordiska h-ljudet, inte det gotiska eller urgermanska.
Citera
2013-11-17, 14:08
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Isländskan är ett bra exempel på att vad som är svårt för den ene inte nödvändigtvis är svårt för en andre. Isländskan har inte v före r initialt, så vred (adjektivet) heter på isländska reiđr. Så där är det islänningarna som har svårt för något som vi klarar lätt.
.

Bara för att ett ljud har fallit bort betyder väl nödvändigtvis inte att det är svårt att uttala.
Vi har inga problem med att säga (j)ung, (W)ulv, med mera trots att det är ljud som föll bort redan på vikingatiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in