2013-11-17, 21:31
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
mig tycks hör visa äldre ålänningar säga fjårtån istället för fjorton, och vissa andra östsvenska dialekter har också smått arkaiska vokaler, som det klassiska finlandssvenska u-ljudet, som alltså är ett riktigt u, till skillnad från vårat som är en förändring mot ett annat ljud egentligen.

Själv tycker jag att det är smått märkligt att dessa uttalsförändringar uppstod när svenskan hade som starkast kontakt med tyska, det strider lite emot lågtyskans enorma påverkan samtidigt.

Kanske det var ett sätt hävda sig mot tysken, att låta mera svensk?

Fjårton är ett lika mycket sydsvenskt uttal..
Citera
2013-11-17, 21:41
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
Fjårton är ett lika mycket sydsvenskt uttal..

Det är ju det som kul med dialekter, att det inte finns någon dialekt som är "äldre" än en annan.

Ett bra exempel är väl den omtalade älvdalskan som många tror är en slags förstenad fornnordiska, med dess fungerande kasus och nasaler, trots att den är mera nydanande i andra delar av dialekten, som till exempel h-bortfall och sekundära diftonger som inte fanns i fornsvenskan, på det sättet är "vanlig" svenska mera konservativ.

eller engelska, som ofta ses som något slags bastardspråk till skillnad från mera "äkta" germanska språk som tyska eller holländska så har engelskan lyckats bevara läspljuden och det breda W uttalet som har gått förlorat i så gott som alla andra germanska språk.
Citera
2013-11-17, 23:44
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Lyssna här. Fader Vår på:

fornnordiska

fornengelska

fornlågtyska

Han som läser på fornengelska läser väldigt långsamt, men då hör man ju bättre.

Tyska och engelska lät väldigt lika för tusen år sedan. Fornnordiska lät ungefär som en blandning av isländska och tyska, tycker jag. Den är ju också lite äldre än de andra två, åtminstone 200 år äldre, men man får ett litet hum åtminstone, tycker jag.

Kan man finna något liknande på äldre swensko? allmän högläsning bara,
Citera
2013-11-18, 00:01
Bannlyst
Citat:
Kan man finna något liknande på äldre swensko? allmän högläsning bara,

Såklart: Old Swedish: Languages of the World: Introductory Overview
Citera
2014-01-12, 00:01
Medlem
HinGambleGoths avatar
Ja, nu har jag börjat undra över några andra saker,

Uttalet av kort o i äldre svenska, var götamåls uttalet ô vanligare förr?, som i gôtt, fôlk, kôrv osv

Hur var förhållandet mellan vokalerna som stavades e och ä?, idag uttalas de ofta likadant.

När dök retroflex-assimilationerna upp i svenska, alltså rt rs rd rl osv?

Fanns "tjockt-L" redan i fornsvenskan, eller är det yngre?

Är det troligt att det var vanligt med affrikata uttal i äldre svenska?, alltså ljud som ʤ och ʧ, finns ju dialektalt idag, kan de ha ingått i högreståndsuttalet tidigare?

När fick vi våra moderna sje och tje-ljud?

Kan någon förklara det mjuka-g ljudet i äldre svenska?, alltså diagrafen gh

Jag tycker att det är vanligt att man tar upp skrift och visar "så här var svenskan år X", men jag och säkert många andra skulle uppskatta en uppfattning om uttalet också.
Citera
2014-01-14, 20:12
Medlem
Craids avatar
Citat:
Fanns "tjockt-L" redan i fornsvenskan, eller är det yngre?

Jag sökte runt lite för ett svar på frågan om tjockt l, och hittade en intressant förklaring på Norden.org.

Citat:
Det är ett ljud som folk, som inte växt upp med det, oftast har stora problem att uttala om de försöker, och så har det nog alltid varit. Omkring 1680 hävdade den svenske språkmannen Samuel Columbus t.ex. att det fanns »ett tiockt ell i Swenskan« som han ansåg att ingen främmande kunde uttala.

[...]

Av de här tre skillnaderna representerar både tjockt l och mjuka konsonanter gamla fenomen, som bägge kan ha uppstått för över tusen år sedan. Det tjocka l-et har rimligen uppstått någonstans centralt på den skandinaviska halvön, medan de mjuka konsonanterna som nämnts har sin utgångspunkt i Danmark. Det tjocka l-et har sedan uteslutande spritts genom dialektkontakt på land. Spridningsmönstret för de mjuka konsonanterna till svenskt och norskt område visar däremot tydligt att det måste ha rört sig om kontakt via sjövägen. Gränserna för både tjockt l och mjuka konsonanter stabiliserades antagligen redan för många hundra år sedan.

http://eplads.norden.org/nordensspra...10.asp?lang=sv
Citera
2014-01-14, 20:20
Medlem
HinGambleGoths avatar
Intressant i sammanhanget är att tjockt L inte kommer in på traditionellt danska områden.

Kan ha varit en "svenskhets"-markör månntro?
Citera
2014-02-03, 22:23
Medlem
HinGambleGoths avatar
Efter lång tid av amatörstudier och så har jag kommit fram till dessa möjliga ljud.

Citat:
"ʀ"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tonande...olar_frikativa
Citat:
"gh"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tonande_velar_frikativa
Citat:
"hj"
uttalas som de stavas helt enkelt, enligt Rune Palm skall däremot h ha uttalats som /x/ i konsonantkluster, i boken vikingarnas språk.
Citat:
"hv"
http://en.wikipedia.org/wiki/Voicele...ar_approximant

Vad tror ni?
Citera
2014-02-03, 22:30
Medlem
johnlund213s avatar
Citat:
Intressant i sammanhanget är att tjockt L inte kommer in på traditionellt danska områden.

Kan ha varit en "svenskhets"-markör månntro?

Det existerar endast i norra halland om man ska titta över de gamla danska områderna. Och frågan är ifall det ljudet fanns där under den danska tiden eller ifall det kom efter försvenskningen... Hmmm
Citera
2014-03-30, 21:44
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Det existerar endast i norra halland om man ska titta över de gamla danska områderna. Och frågan är ifall det ljudet fanns där under den danska tiden eller ifall det kom efter försvenskningen... Hmmm

Finns det några skriftliga prov på "gammelskånska", alltså från 1600-talet och bakåt? det medeltida skånska språket skiljde sig inte märkbart från grannarnas, att följa skånskans utveckling vore spännande.

Man får ju inte glömma att svenskans och danskans särdrag gentemot varandra är ganska nya, merparten uppstod på och efter senmedeltiden.
Citera
2014-03-30, 22:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Norra Halland har en betydligt lösare koppling till Danmark än vad resten av de skåneländska områdena har, med rätt långa perioder under medeltiden då det inte tydligt har legat under danska kronan, så det är inget särskilt konstigt om det skulle finnas svensk-norska drag just där.
Citera
2014-03-30, 22:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Finns det några skriftliga prov på "gammelskånska", alltså från 1600-talet och bakåt? det medeltida skånska språket skiljde sig inte märkbart från grannarnas, att följa skånskans utveckling vore spännande.
De första uppteckningarna av skånskt mål som jag är medveten om är från 1700-talet, alltså väl inne i svensktiden. Den första var på Skyttsmål, tror jag.

Man säger ibland att den senare halvan av Skånelagen i sin tidigaste bevarade uppteckning, Codex Holmiensis B74, från runt 1250, är det första exemplet på skriven skånska, eftersom det har fler språkdrag som möter i senare skånska än andra danska texter från samma tid, men skillnaderna mellan denna text och andra danska medeltida texter är ganska små. Om det beror på att tidens skånska inte skilde ut sig mer än så, eller om det bara rör sig om en skånskpåverkad normdanska är inte alldeles lätt att avgöra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in