2013-11-17, 14:44
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du svarar inte på mina argument och frågor, t.ex. "Tolkar du bibeln alltid rätt?"

Är det bara envägskommunikation som du är intresserad av?

skillnaden mellan mig och ledarna för JV är att de siger sig ha en direkt kommunikationskanal till Jehova, de är hans språkrör,
ingen annan kyrka gör ett sånt påstående inte ens påven...

dessa gubbar som sitter i NY -Brooklyn och författar Vakttornet gör det inte som vanliga troende,
de gör exakt vad Jehova säger till de,
(därför är Vakttornet inte som alla andra religiosa tidsskrifter författade av människor)

och om det genom åren förekommer en massa falska profetior så kan man inte dra en annan slutsats än att den sk styrande heliga kretsen är ett mänskligt påfund, och desutom fräck sådan när man anser sig komma till himlen, och går runt som heliga madonnor och åtnjuter respekt , frotterar sig i sin självgodhet

samtidigt på grund av sin hybris och cynism skändar man och förlöjligar Jehova... genom sina falska profetior
Senast redigerad av rex144 2013-11-17 kl. 14:50.
Citera
2013-11-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
J0 det bevisar hur du tänker och hur ärlig du är i ditt resonemang

Nej, det ingen någonsin kommer att ställas inför behöver ingen fundera på. Men jo, din ovilja att svara på verkligt relevanta frågor visar hur det är beställt med DIN ärlighet. Och det är nu uppenbart för alla opartiska läsare. Tack för det.
Citera
2013-11-17, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
skillnaden mellan mig och ledarna för JV är att de siger sig ha en direkt kommunikationskanal till Jehova, de är hans språkrör,
ingen annan kyrka gör ett sånt påstående inte ens påven...

dessa gubbar som sitter i NY -Brooklyn och författar Vakttornet gör det inte som vanliga troende,
de gör exakt vad Jehova säger till de,
(därför är Vakttornet inte som alla andra religiosa tidsskrifter författade av människor)

Nej detta stämmer inte, man har aldrig sagt sig ha en direktkommunikation med Gud.

Citat:
I de flesta avseenden är Jehovas vittnen precis som alla andra. De har problem precis som alla andra — ekonomiska, fysiska, känslomässiga. De begår misstag ibland, eftersom de inte är fullkomliga, ofelbara eller inspirerade av Gud. Men de försöker lära av sina erfarenheter och studerar flitigt Bibeln för att göra de justeringar som behövs.

Citat:
*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter.

De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”

I*Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:
  • ”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)
  • ”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15*december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
  • Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15*september 1947, sidan 286)
  • ”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1*januari 1951, sidan 19)
  • ”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2*Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15*juni 1981, sidan 17.

Citat:
och om det genom åren förekommer en massa falska profetior så kan man inte dra en annan slutsats än att den sk styrande heliga kretsen är ett mänskligt påfund, och desutom fräck sådan när man anser sig komma till himlen, och går runt som heliga madonnor och åtnjuter respekt , frotterar sig i sin självgodhet

Vad har du för bevis för detta? Har du träffat en som är smord för att komma till himlen?

Citat:
samtidigt på grund av sin hybris och cynism skändar man och förlöjligar Jehova... genom sina falska profetior

Som sagt Jehovas vittnen har inte förmågan att profetera nya profetior från Gud. Jehovas vittnen kan bara tolka dom profetior som finns i bibeln, och ibland har man misstolkat dom.

Jehovas vittnen är mänskliga som du är, man har ibland fel.
Citera
2013-11-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Jag är rätt så annorlunda..Jag har gjort jätte mycket research på avfällingarnas sida innan jag blev döpt för att inte köpa " grisen i säcken " så att säga. Jag har i bland deltagit i speciella kampanjer när jag suttit på ett torgstånd och där så brukar folk komma för att dom vill argumentera..Dom gör det under vilfarelsen att dom kan "besegra lättlurade jehåvas hur lätt som helst " lol.

http://wtarchive.svhelden.info/archive/en/Watchtower/w1925_E.pdf

Första vaktornet för 1925...Första sidan..Detta borde du naturligtvis veta. Eftersom jehovas vittnen åberopar bibeln som sin högsta prioritet så är det bibelns regler som bör gälla.. Du kan mycket väl tycka det är en " falsk förutsägelse " som bevisar att vi är "falska profeter " men bibeln har egna kriterier.

Deutronomy 18:22(Kingjames)

(Den andra profetregeln är inte relevant i denna diskussionen så vi fokuserar oss på detta).

Bibeln ger även flera exempel på falska profeter som uppfyller detta kriterie. Låt oss ta en titt på Jeremiah 28:1-4(King james version)

Uppfyller det Joseph Rutheford sa om 1925 kriteriet för falska profeter ? Svaret är nej. Eftersom Joseph tillsammans med alla andra ledarna vi haft aldrig någonsint påstått att fått ens ett besök från gud/änglar och aldrig påstått sig vara profeter. Det jag visade från första vaktornet visar klart detta. Judarna trodde också att messias skulle vara en krigar konung som gav romarna på nöten.. Detta var inte heller en falsk profetia.

Du kan sätta upp vilka kriterier på " falsk profet " som du önskar men enligt bibelns kriterier så klarar Joseph Rutherford sig.

Varken Rutherford eller någon av hans världsvitt agerande papegojor klarar sig. De förvillade hela den bebodda jorden med ett falskt budskap om 1925. Som Jvs publikationer har framhållit så PROFETERADE man alltsedan 1919. Man har själva använt detta ord! Visste du inte det? Och profeterandet var falskt. Det behöver inte finnas anspråk på gudomlig inspiration för att profeterande skall vara falskt. Du verkar inte känna till alla falskheter som sades innan 1925. Du kommer med ett halvt överslätande citat från 1915 då man redan börjat dra öronen åt sig och ville dämpa förväntningarna. Och du tycks inte veta att Rutherford menade att man verkligen fick kunskap ovanifrån, kallat "blixtar från templet". Han gjorde om och om igen anpråk på att ha fått sina tolkningar från Gud. Visste du verkligen inte det? Om inte måste du gå mycket grundligare till väga i din forskning.

När folk skulle komma och säga "Tiden är nära" skulle man enligt Jesus inte följa dem. (Luk. 21:8) De var falska profeter som förvillade folk vare sig de påstod sig vara inspirerade eller inte. (Matt. 24:11) Det var inte Guds vilja att man skulle följa dem som förkunnade falska budskap. Det var inte Guds vilja att man skulle följa Rutherfords falska budskap. Jesus hade varnat för detta. Eftersom man före, under och efter 1919 var fullt sysselsatta med ett fullständigt falskt budskap är det uteslutet att några från denna gruppering skulle ha blivit anförtrodda särskilda och nya privilegier 1919 som Jv nu säger. Dessa falska förkunnare kunde inte ens övervägas för något sådant.
Citera
2013-11-17, 16:17
Medlem
Citat:
Detta var vad jag menade om jag var otydlig. Dom ser till att valen som är definitivt fel (Som normalt blod) förblir fel och uteslutningsbart(Som det bör vara) medans dom låter var och en själv bestämma när det blir mer och mer " gråaktigt ".

Hade det varit upp till mig så hade inga beståndsdelar varit ok. Men å andra sidan är vatten den största beståndsdelen och det är ok att äta vissa köttyper som aldrig kan bli helt avblodade..Och jag är inte så sugen på att vara vegetarian...Det är som sagt en väldigt svår fråga att avgöra var gränsen går. Vi har fått ett " minimum" som vi kan dra upp ytterligare om vi så önskar.

Nej, hade ni dragit gränsen vid själva den första uppdelningen av blodet skulle era svårigheter vara mindre. Röda blodkroppar enbart är inte blod i biblisk mening. Endast helblod är det. Det var helblod som förbjöds att äta och det var bara helblod som hälldes på altaret. Inte skulle Gud nöja sig med blodkomponenter på altaret!

Frågan är alltså inte alls svår. Den blir bara svår för att ledningen en gång i tiden behövde blodbeståndsdelen gammaglobulin för att få göra utlandsresor och därför kompromissade med sin tidigare fullständigt strikta hållning utan att vara konsekventa. Därefter har det ena efter det andra av komponenter godkänts. Argumentet när man godkände gammaglobuliner var att det inte handlade om att direkt äta blod! Gott och väl, men så var det med de andra blodbeståndsdelarna också! Men att vara så ärliga att man erkände det och därmed tolererade alla blodbeståndsdelar kunde man inte tänka sig.
Citera
2013-11-17, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Nu tänkte jag mig typ 3-åringar eller nåt

En svår fråga..Anledningen till att jag inte vill ha barn själv. Det finns blodfria alternativ men situationen kan uppstå pågrund av inkompetens/arrogans i alla fall.. Jag ser döden mer som en välsignelse än en förbannelse för att vara ärlig så jag hade insisterat på blodfria alternativ..Men å andra sidan är jag inte föräldrer och kan inte ge dig ett giltigt svar.
Citera
2013-11-17, 16:40
Medlem
Citat:
JV har vacklat i blodsfrågan

en idiotisk doktrin, som visar vad som händer när man tar bokstavligt det som står i bibeln och ännu värre om man bygger hela sin lära kring en vers...

det finns en massa andra förbud i gamla testamentet, de borde fira sabbaten,

Läs apostlagärningarna kapitel 15 så förstår du varför sabbaten inte firades...När jesus dog så ersatte han alla andra offer och ett nytt förbund startades. Jesus pratar till och med uttryckligen om hur han är sabbatens herre. Vi kan även se hur mat som var oren (tex räkor) plötsligt blev tillåtet.. MEN blod var en av de få sakerna som var förbjudna även i det nya förbundet.

Det finns mer än en vers som diskuterar bibelns syn på blod vilket jag visat i ett tidigare inlägg.w

http://www.openbible.info/topics/blood
Citera
2013-11-17, 16:41
Medlem
Citat:
Det finns ett tredje jehovas vittne på denne tråd som inte drar sig för svåra frågor vet du.

Blodsförbundet som noah/mose fick är "borta " efter att det nya förbundet trädde in i kraft. Men det nya förbundet behåller förbud mot blod.

Blodsförbundet har med " respekt " att göra eftersom livet sitter i blodet. Det handlar inte om handlingar så blod är ofarligt om man förtär det utan det handlar om avsikter. Därmed så har det med livets helgd att göra så svaret är ja.

Allting tilhör i slutändan gud..inklusive donerat blod..Vad exakt menar du med frågan ?

Allt blod som rinner ur människor och djur tillhör enligt Jvs lära Gud. När man slaktat fick man äta köttet men inte blodet. Detta tillhörde enligt Jv Gud exklusivt och fick inte användas av människor på något sätt. Det skulle hällas ut på marken så att livet lämnades tillbaka till Gud. Vid offer hälldes det på altaret och det tillhörde bara Gud. Kött vid slakt däremot tillhörde inte Gud på detta sätt och därför fick det användas.

Vad jag menar är att eftersom blod enligt Jv inte får användas på något sätt, att det i stället skall hällas ut på marken, det måste innebära att människan inte har någon som helst rätt att manipulera med detta blod. Det innebär att det inte får lagras och plockas isär. Det måste innebära att ingenting, absolut ingenting, från sådant blod får användas. Att göra det innebär då stöld och häleri. Och det måste innebära att det är stöld och synd att samarbeta med blodbanker genom att acceptera blodbeståndsdelar av vad slag det vara må. Det innebär inte bara att Jv är skrymtare genom att acceptera från blodbanker det som i verkligheten tillhör Gud enligt deras eget synsätt, utan också att de syndar genom att göra det, om deras anspråk skulle stämma. Det är stöld, häleri och bristande respekt för livets helgd, som man själva har definierat det. Det lagrade blodet måste ju hällas ut på marken enligt läran, inte sant? Då blir det inga möjligheter att få gammaglobulinsprutor.

Enligt Jv - och jag håller med dem - handlar blodförbudet om respekt för livet, det tagna livet vid slakt. Det får konsekvenser för medicinskt bruk av blod, men inte de konsekvenser som Jv vill. Inget liv har tagits men liv skall främjas. Att det handlar om livets helgd är alltså ett påtagligt belägg för att blodtransfusioner är i harmoni med bibelns blodlagar. Det finns inget taget liv att lämna tillbaka till Gud.
Citera
2013-11-17, 16:57
Medlem
Citat:
Vakttornet som Guds språkrör har gjort bort sig totalt,

det finns två alternativ

antingen är det Gud som ljuger

eller författare till Vakttornet

PS

Gud har sgat uttryckligen att människor ska inte ägna sig åt beräkningar när harmagedon ska inträffa men vad bryr sig dessa falska vittnen om det?

var står det i bibeln att man måste krafsa på dörrar 90 timmar per månad för att komma till himlen?
eller 45 timmar?

JV tycker att jesu offer på korset är inte tillräckligt för frälsningen, därför kämpar JV för att samla på sig en massa timmar,

Kung Mannaseh/Kung david/Apostlarna misslyckades mycket, mycket värre än vad vaktornets ledare någonsin gjort men är guds kanal enligt bibeln. Apostlarna/Judarna hade också vilfarelser om vad jesus skulle åstadskomma.

Det står inte i bibeln att man måste krafsa på dörrar i 45 timmar för att överleva men..

Matthew 28
Citat:
19 Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost:

20 Teaching them to observe all things whatsoever I have commanded you: and, lo, I am with you alway, even unto the end of the world. Amen.

Och

¨5 moseboken 6 (Tyckte den svenska bibeln uttryckde det bättre. 1917)
Citat:
ty en nitälskande Gud är HERREN, din Gud, mitt ibland dig, och du må taga dig till vara, så att icke HERRENS, din Guds, vrede upptändes mot dig, och han utrotar dig från jorden.

Ezekiel 33
Citat:
8 If I say to the wicked, O wicked one, you shall surely die, and you do not speak to warn the wicked to turn from his way, that wicked person shall die in his iniquity, but his blood I will require at your hand.

Så bibeln pratar om att gud har höga krav, kristna har ett uppdrag att predika och det är dödstraff om man inte varnar de onda innan domen kommer..Ett job handlar om mycket mer än tiden man spenderar på det men tror du verkligen det är orymligt att tänka sig att gud har krav på de kristna om att de ska göra sitt yttersta ?
Citera
2013-11-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Den uppfattning du har bör du försöka att kommunicera till Den Styrande Kretsen. Inom denna har man inte dina insikter om detta. Där lever man i den vanföreställningen - om din uppfattning skulle vara rätt - att ett antal enskilda delar av blodet just är blod och därför är tabu för kristna. För den styrande kretsen är detta en "svart/vitt fråga". Däremot anser man att andra enskilda delar av blodet inte är någon "svart/vit fråga". Därför blir dessa andra blodkomponenter bara en samvetsfråga för Jv.

Något bibelbevis för dessa godtyckliga uppedelningar i icke-tolerabla och tolerabla blodbeståndsdelar har man aldrig framfört. Utan tvekan gör Jesus samma bedömning av denna motsägelsefulla, dubbla uppfattning som han gjorde gjorde av fariséernas dubbla uppfattningar.

Man visste att rökning var fel årtionden innan det förbjöds..Det handlar inte bara om rätt eller fel utan det handlar också om huruvida tiden är inne..Det tog ett bra tag innan de judiska kristna blev öppna för att icke judar skulle kunna bli kristna tillexempel..Eller att det var ok att äta oren mat.. Huruvida du har rätt eller inte vet jag inte.
Citera
2013-11-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jo. Det blev väldigt, väldigt tyst när du märkte att "fri vilja finns för att jag vill att det ska finnas" inte accepterades. Kommer du ihåg?

Eller vad säger jag? Den officiella versionen är förstås sann: "Du kunde dig så påhoppad att du inte ville prata mer". Absolut, så var det nog.

Nu hoppas jag bara att Ekashna vågar ta vidare frågeställningen, men den senaste tidens tystnad börjar få mig att tro att så inte kommer ske.

Vilken frågeställning pratar du om ? Jag lovar att besvara alla frågor och om jag inte klarar av det så erkännner jag det (Med undantag för Blackjewel och Bogomi)
Citera
2013-11-17, 17:06
Medlem
Citat:
Om jag äter kött som blivit avblodat på rätt sätt så är det ändå blod kvar. Detta blod använder jag oavsett om jag vill det eller inte. Det tar min kropp till godo. Dessutom så använda prästerna på guds befallning blod i vissa offer ritualer.

Så du säger att bara helblod är "blod " ? Jag är inte säker på om jag håller med dig. Ifall vi säger att du har en smörgås som består av Ljust bröd/Margarin/Ost/Sallad/Tomat/Bacon/Dressing/Peppar och senare lovar att aldrig äta mackan. Kan jag då helt enkelt göra samma sak minus pepparn och äta det för att det inte är samma macka ? Jag skulle fortfarande se det som samma macka. Det är nog inte så enkelt som att säga att "Allt som inte är helblod är inte blod i bibliskt mening ".

Matteus 23 handlar om att fariseerna inte levde som dom lärde. Om vi går 80 år tillbaka i tiden kan du kanske göra detta argument mot de styrande..Men inte idag. De flyger i ekonomi klass och bor visserligen i ett fint läge men inte i en lyxig ViP svit. Du lever ett mer bekvämt liv än dom gör.

Senare så är jag under deras "trollspö " medvetet eftersom jag gjort bedömningen att det är guds kanal. Detta betyder inte att dom är ofelbara på något sätt. Enskilda medlemmar har blivit uteslutna och dom har tvingat fram felaktiga ideer. Men detta är helt i linje med bibeln (Många av kungarna blev onda, endast få medlemmar i styrande kresten som avfallit, Dom införde alla möjliga galna fel ideer som Census/avguda dyrkan/Avsatte prästerkapet villket var fel beslut).

Om dom godkände röda blodkroppar skulle jag stannat kvar medans jag själv inte skulle använt dom.

Det blod som avses i Bibeln är uteslutande helblod. Aldrig någonsin delades blodet upp i komponenter. Det som förbjöds var helblod, och det som hälldes på altaret var helblod. Här talar jag om hur det är i Bibeln. Aldrig finner du där något annat som kallas blod än just helblod. Det är ett faktum. Skall du bestrida det får du komma med en text som säger det du vill. Men det kan du inte. Så bibliskt sett är blod detsamma som helblod.

Fariseerna var dubbelmoralister och därmed skrymtare. De hade dubbla måsttstockar, särskilt när det gäller sabbaten. Det har Jv också i blodfrågan.

Ja, du står under Jvs trollspö och skulle acceptera alla ändringar de kan tänkas göra. Skulle de plötsligt tolerera röda blodkroppar kommer du inte att säga att de har fel och att det är synd att använda röda blodkroppar, även om du själv skulle avstå från dem. Annorlunda kanske det skulle bli om ledningen erkände att det inte finns något förbud mot egentransfusion. Du skulle självfallet tolerera det men sannolikheten för att du själv skulle gå med på en sådan medicinsk procedur skulle nog vara åtskillligt större. De som tidigare inte ville acceptera en njurtransplanation (det var ju synd enligt de vilseledande ledarna) tycks numera inte ha några som helst problem med en sådan, fastän den är medicinskt farlig. Trollspöt har gjort underverk. (Men skulle ledarna ändra sig igen skulle organtransplantationer hur lätt som helst kunna bli kannibalism igen!)

Det duger inte att komma med avfall i det gamla Israel. Det gör katolska kyrkan också för att försvara sina falskheter, och att Jv drar till med avfall I Israel är inte mer berättigat. Skulle ett sådant resonemang ha giltighet blir det den katolska kyrkan som måste bli vårt val, äldre och ursprungligare som den är, och vi får då vänta på att Jehova själv korrigerar den... Den upplever starkt att den är Guds kanal...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in