2013-11-17, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Att ni inte bör tänka själv..?

Jodå men allt som skrivs är inte all information vi har om en sak.
Dessutom så ska man vara medveten att när man lägger fram en policy så går det inte att få med alla om och men.
En teokrati dvs Gudsstyre är ett styre grundat på kärlek, kärlek till Gud och medmänniskan.
Det är inte så kantigt och svart och vitt som vissa här hela tiden vill göra gällande.
De verkar mest vara bittra för något.
Citera
2013-11-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Att du skulle ha gjort omfattande forsking tror jag inte på. Dina resonemang är helt ohållbara. Du säger att "det är ok att använda blod i vissa sammahang" men ändå säger du "Jag säger inte att det är ok att använda blodfraktioner". Det verkar inte som du förstår hur du motsäger dig själv.

Och du verkar inte ha minsta kunskap om att den styrande kretsen har förklarat att blodet tillhör Gud och därför skall hällas ut på marken. Inte får man hålla på att manipulera med det som exklusivt tillhör Gud, eller hur?

Blod enligt Bibeln är dessutom "helblod", för någon separering i beståndsdelar var aldrig någonsin aktuell på Bibelns tid. Skall man dra någon gräns när det gäller blod så är det därför här. Bibeln har inget att säga om röda och vita blodkroppar. Inte ett dugg. Men ledningen har i sin hybris tagit sig för att bestämma att Bibeln förbjuder införsel av röda och vita blodkroppar. Du kan kanske anföra en bibeltext som specifikt förbjuder dessa blodbeståndsdelar, men inte andra lika vitala blodbeståndsdelar som albumin och gammaglobuliner? Fram med den texten i så fall. Är det inte i stället så att du helt står under deras trollspö och accepterar allt de säger, t o m om de till sist skulle godkänna röda blodkroppar?

Ledningen förbjuder införsel av s k vita blodkroppar, trots att dessa inte är några egentliga blodbeståndsdelar utan bara är tillfälliga passagerare i blodbomloppet. Deras verkliga arbetsplats är alla kroppens vävnader utanför blodomloppet. Samtidigt tolererar man huvudbeståndsdelar av blodet som koagulingsfaktorer och gammaglobuliner. När fariseerna gjorde liknande ohållbara distinktioner i olika frågor hade Jesus ett omdöme om deras hållning som rikligen förekommer i Matt. 23. Vad tror du det var för omdöme? Jvs dubbelmoral i blodfrågan fötjänar samma negativa omdöme.

Om jag äter kött som blivit avblodat på rätt sätt så är det ändå blod kvar. Detta blod använder jag oavsett om jag vill det eller inte. Det tar min kropp till godo. Dessutom så använda prästerna på guds befallning blod i vissa offer ritualer.

Så du säger att bara helblod är "blod " ? Jag är inte säker på om jag håller med dig. Ifall vi säger att du har en smörgås som består av Ljust bröd/Margarin/Ost/Sallad/Tomat/Bacon/Dressing/Peppar och senare lovar att aldrig äta mackan. Kan jag då helt enkelt göra samma sak minus pepparn och äta det för att det inte är samma macka ? Jag skulle fortfarande se det som samma macka. Det är nog inte så enkelt som att säga att "Allt som inte är helblod är inte blod i bibliskt mening ".

Matteus 23 handlar om att fariseerna inte levde som dom lärde. Om vi går 80 år tillbaka i tiden kan du kanske göra detta argument mot de styrande..Men inte idag. De flyger i ekonomi klass och bor visserligen i ett fint läge men inte i en lyxig ViP svit. Du lever ett mer bekvämt liv än dom gör.

Senare så är jag under deras "trollspö " medvetet eftersom jag gjort bedömningen att det är guds kanal. Detta betyder inte att dom är ofelbara på något sätt. Enskilda medlemmar har blivit uteslutna och dom har tvingat fram felaktiga ideer. Men detta är helt i linje med bibeln (Många av kungarna blev onda, endast få medlemmar i styrande kresten som avfallit, Dom införde alla möjliga galna fel ideer som Census/avguda dyrkan/Avsatte prästerkapet villket var fel beslut).

Om dom godkände röda blodkroppar skulle jag stannat kvar medans jag själv inte skulle använt dom.
Citera
2013-11-17, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi ger våra barn den bästa medicinska vård som finns som är blodfri för vi anser att trohet mot vår Gud är viktig.
Detta att allt skulle ställas på sin spets med att tar du inte blod så dör du stämmer helt enkelt inte, även om vissa med en åsnas envishet bestämt säger att så är fallet.
Ingen läkare kan garantera att livet går att rädda om man befinner sig i en sådan situation och det har visat sig att det går om rätt kompetens finns att behandla utan blod.

Om allting ställdes på sin spets så skulle ni med andra ord INTE ge era barn den bästa medicinska vården som finns. Och anledningen till att ni INTE skulle ge era barn den bästa medicinska vården skulle vara ER personliga tro. INTE barnets personliga tro (barnet har säkert en personlig tro men den saknar relevans i det här sammanhanget).

Vad skulle du tycka om jag fattade beslut med ödesdigra konsekvenser för dig emot din vilja och över ditt huvud?

Du har rätten till din religiösa övertygelse. Har inte ditt barn rätten att kunna skaffa sig en egen i sinom tid utan att behöva dö för din innan dess?
Citera
2013-11-17, 02:36
Medlem
Jag tycker fortfarande vi borde ha flera trådar..En tråd känns lite väl lite -.- den här tråden går ju upp flera sidor så fort man blundar. Kan vi inte ha en indiivduell tråd för den mecicinska aspekten ? jag ogillar när trådar har över hundra sidor och växer -.-
Citera
2013-11-17, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Om allting ställdes på sin spets så skulle ni med andra ord INTE ge era barn den bästa medicinska vården som finns. Och anledningen till att ni INTE skulle ge era barn den bästa medicinska vården skulle vara ER personliga tro. INTE barnets personliga tro (barnet har säkert en personlig tro men den saknar relevans i det här sammanhanget).

Vad skulle du tycka om jag fattade beslut med ödesdigra konsekvenser för dig emot din vilja och över ditt huvud?

Du har rätten till din religiösa övertygelse. Har inte ditt barn rätten att kunna skaffa sig en egen i sinom tid utan att behöva dö för din innan dess?

Det var nyligen en 16 årig tonårig i Australien som inte ville ha blod..Domstolen sa nej och beslöt att tvinga på operationen. Detta är rätt så korkat då det finns massa alternativ till planerade operationer.

Ett barn bör ha ett ansvar att fatta egna beslut. De flesta JV barn blir inte Jehovas vittnen senare i livet när dom själva väljer. Många jv barn skulle ha valt att dö snarare än ta emot blod men vissa skulle valt att ta emot en blodtransfusion..Att vara ett jehovas vittne är ett individuellt beslut och jag anser att ifall ett barn är moget nog att säga att dom vill ha blod så är det deras rätt..

När det gäller barn som inte vill ha blod och som dör under operationen så anser jag att det är ok då de gick med på det själva. Om det är ok att föräldrar låter sina barn dö i krig så kan det lika gärna vara hedersvärt att dö på grund av att man inte tummar på ens principer. Tänk bara på de jehovas vittnen som dog under andra världskriget som vägrade säga "heil hitler " eller skriva ett papper där dom avsåg sig sin tro eller vägrade ta värvning och dog. Jag tycker detta är ett mycket hedersvärt sätt att dö.
Citera
2013-11-17, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Det var nyligen en 16 årig tonårig i Australien som inte ville ha blod..Domstolen sa nej och beslöt att tvinga på operationen. Detta är rätt så korkat då det finns massa alternativ till planerade operationer.

Ett barn bör ha ett ansvar att fatta egna beslut. De flesta JV barn blir inte Jehovas vittnen senare i livet när dom själva väljer. Många jv barn skulle ha valt att dö snarare än ta emot blod men vissa skulle valt att ta emot en blodtransfusion..Att vara ett jehovas vittne är ett individuellt beslut och jag anser att ifall ett barn är moget nog att säga att dom vill ha blod så är det deras rätt..

När det gäller barn som inte vill ha blod och som dör under operationen så anser jag att det är ok då de gick med på det själva. Om det är ok att föräldrar låter sina barn dö i krig så kan det lika gärna vara hedersvärt att dö på grund av att man inte tummar på ens principer. Tänk bara på de jehovas vittnen som dog under andra världskriget som vägrade säga "heil hitler " eller skriva ett papper där dom avsåg sig sin tro eller vägrade ta värvning och dog. Jag tycker detta är ett mycket hedersvärt sätt att dö.

Nu tänkte jag mig typ 3-åringar eller nåt
Citera
2013-11-17, 04:39
Medlem
rex144s avatar
JV har vacklat i blodsfrågan

en idiotisk doktrin, som visar vad som händer när man tar bokstavligt det som står i bibeln och ännu värre om man bygger hela sin lära kring en vers...

det finns en massa andra förbud i gamla testamentet, de borde fira sabbaten,
Citera
2013-11-17, 04:41
Medlem
rex144s avatar
Vakttornet som Guds språkrör har gjort bort sig totalt,

det finns två alternativ

antingen är det Gud som ljuger

eller författare till Vakttornet

PS

Gud har sgat uttryckligen att människor ska inte ägna sig åt beräkningar när harmagedon ska inträffa men vad bryr sig dessa falska vittnen om det?

var står det i bibeln att man måste krafsa på dörrar 90 timmar per månad för att komma till himlen?
eller 45 timmar?

JV tycker att jesu offer på korset är inte tillräckligt för frälsningen, därför kämpar JV för att samla på sig en massa timmar,
Senast redigerad av rex144 2013-11-17 kl. 04:56.
Citera
2013-11-17, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Och vad sägs på våra interna utbildningar?

Menar du att det sägs en sak i litteraturen, och något helt annat på era interna utbildningar??
Citera
2013-11-17, 10:22
Medlem
Citat:

Blod består till största delen av vatten...Ungefär 80 procent...Ändå så är det inga problem att dricka vatten..Det är för att vatten inte är blod.,.Varför skulle då en annan enskild del räknas som blod ? Jag kan inte ge dig ett svar på frågan när blod upphör vara blod om man plockar bort komponenterna en efter en..Men det är ingen svart /vitt fråga.

Den uppfattning du har bör du försöka att kommunicera till Den Styrande Kretsen. Inom denna har man inte dina insikter om detta. Där lever man i den vanföreställningen - om din uppfattning skulle vara rätt - att ett antal enskilda delar av blodet just är blod och därför är tabu för kristna. För den styrande kretsen är detta en "svart/vitt fråga". Däremot anser man att andra enskilda delar av blodet inte är någon "svart/vit fråga". Därför blir dessa andra blodkomponenter bara en samvetsfråga för Jv.

Något bibelbevis för dessa godtyckliga uppedelningar i icke-tolerabla och tolerabla blodbeståndsdelar har man aldrig framfört. Utan tvekan gör Jesus samma bedömning av denna motsägelsefulla, dubbla uppfattning som han gjorde gjorde av fariséernas dubbla uppfattningar.
Citera
2013-11-17, 10:33
Medlem
gockeligocks avatar
Doubletime, du luftar här en vidrig människosyn och gör det med en massa felaktigheter som grund:

Citat:

Och det vet du förstås som den allvetande medicinska expert du är.

Citat:
Ett barn bör ha ett ansvar att fatta egna beslut. De flesta JV barn blir inte Jehovas vittnen senare i livet när dom själva väljer. Många jv barn skulle ha valt att dö snarare än ta emot blod men vissa skulle valt att ta emot en blodtransfusion. Att vara ett jehovas vittne är ett individuellt beslut och jag anser att ifall ett barn är moget nog att säga att dom vill ha blod så är det deras rätt..

Och när ett barn är moget att fatta beslut om sin onödiga död avgör JV? Om barnet vill dö självmordsdöden pga uppfattningen att gröna män från mars tycker att så bör ske, är det också ok? Att tro på marsmänniskor är ett individuellt beslut, förstår du. Jag menar: är barnet moget nog att säga att marsmänniskor är de som bestämmer på jorden så är det deras rätt.

Citat:

Det är INTE ok att föräldrar låter sina minderåriga barn dö i krig såklart. Var får du det ifrån?
Citera
2013-11-17, 10:52
Medlem
Citat:

Tror du att denna respekt skulle visas om man förde in det i systemet via en blod transfusion ? Detta är väldigt onaturligt...Och mose lag föreskrev dödstraff för att man åt blod och skulle antagligen inte ha ett mildare straff på blod transfusioner..Så jag anser att det är en logisk slutsats att blod transfusioner inte är ok enligt bibeln.

Anledningen till att de flesta som säger sig tro på bibeln/Torah ändå accepterar blod=De vänder kappan efter vinden. Vissa har samma stränga regler som oss och vissa tar helt avstånd från medicinsk hjälp....Men du måste väl hålla med om att tex svenska kyrkan vänder kappan efter vinden.

Blodtransfusioner "är väldigt onaturligt" skriver du. Men ack! - inte onaturligare än införsel av sådana blodberståndsdelar som Jv godkänner och inte onaturligare än njurtransplantationer som också godkänns. Du har inte ett enda ben att stå på i den här frågan.

Absolut skulle man visa åsyftad respekt genom att föra i blod i systemet via en transfusion. Som vi känner till blodtransfusioner från den moderna medicinen skulle inte blodtransfusioner blivit förbjudna om de funnits på Bibelns tid.

Det beror på att blodförbudet berodde på respekt för det vid slakt dödade djurets liv. Därför skulle sådant blod hällas ut och symboliskt återlämnas till Gud.

Vid blodtransfusioner har inget heligt liv släckts för att få blodet, och den frivillige donatorn lider ingen skada. Det finns inget liv att återlämna till Gud, utan livets helighet visas i stället genom att det donerade blodet skall främja liv. Blodtransfusioner är därför i fullständig harmoni med Bibelns blodförbud.

Det var på samma sätt med det oerhört stränga sabbatsbudet. Det var i normalfallet dödsstraff för att arbeta på sabbaten och något undantag nämns inte i själva lagarna. Men syftet med sabbaten spelade en avgörande roll i vissa situationer, så man helt korrekt drog slutsatsen att det t ex var i harmoni med sabbatslagarna att arbeta allt man orkade på sabbaten för att rädda liv som var hotat. Det kunde ske t ex efter ras som begravt hus. Sabbaten blev gjord för människans bästa och lagförståelsen fick därför inte drivas därhän att den blev till förfång för människan. Jesus arbetade själv som läkare på sabbaten och formulerade saken så att sabbaten blev gjord för människans skull och inte människan för sabbaten. (Markus 2:27)

Det är på liknande sätt med blodet. Detta skapades för livets skull. Livet skapades inte för blodets skull.

Inte så få bekännande kristna förstår detta. De äter inte slaktblod men har inga problem med blodtransfusioner eftersom det är en helt annan sak. Det är likadant med ortodoxa judar. Jvs uppfattning är unik - andra kan inte se saken som Jv gör, särskilt inte som Jv hycklar genom att tolerera vissa blodbeståndsdelar med hänvisning till Luk. 6:1-5, men inte andra blodbeståndsdelar, fast denna text skulle tolerera både dessa och helblod inom vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in