2013-11-17, 12:36
Medlem
[quote=Ekasnah|46168080]
Citat:

Jag vet att nyligen så var en blodkommitté (JV) på ett sjukhus i Sverige och påvisade kostnaden för blod vilket räknas till ca 3000-4000 kr per enhet.
Detta skapade ramaskri bland läkarna som menade att de inte kan stämma.
Men finns uträkningar i bland annat läkartidningen där uppgavs priset till ca 6000 per enhet men det har reviderats ned till ca 3000-4000 kr.

Jag har artikeln "En blodtransfusion i Sverige - så mycket kostar den samhället" från Läkartidningen nr4 38 2006, s. 2752-2755. Dessutom har jag annan färsk medicinsk information. Siffrorna där är solida och vad Jvs amatörer i sina blodkommitteér påstår gentemot läkarna kan vi lugnt lägga åt sidan.

Det handlar om stora kostnader inom vården som man gärna hade reducerat om det bara gått.
Citera
2013-11-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
JV godtar inte behandlingen eftersom Bibeln säger att blodet ska hällas ut på marken.

Det säger Bibeln inte alls. Den bara säger att man skulle hälla blod från slaktade djur ut på marken. Allstå lämna tillbaka det tagna livet till Gud.

Donerat blod från levande människor tillhör inte denna kategori. Det omfattas inte av texten om att hälla ut slaktblod på marken. Så främmande för ett sådant synsätt är Bibeln att den inte ens har med någon lag som visar hur man skulle förhålla sig till sårblod. Ingen människa behövde bekymra sig om hur blod som rann ur ett sår i människokroppen skulle hanteras.
Citera
2013-11-17, 12:49
Medlem
[quote=BlackJewel|46170586]
Citat:
Den prissättningen stämmer faktiskt med de uppgifter jag har.

~~~~~~~~

I övrigt :

Det råder stora skillnader länder och sjukhus emellan, vad gäller användandet av blodtransfusion som behandlingsform.

Sanguisstudien. Den ingick som en del av ett medicinskt forskningsprogram som utfördes av EU 1994. Man undersökte transfusionsrutinerna på 43 olika undervisningssjukhus över hela Europa, bl a i Sverige. Sedan jämfördes andelen ordinerade blodtransfusioner vid sex olika, vanligt förekommande, standardiserade operationer sjukhusen emellan. Skillnaderna var påtagliga.

Andelen patienter som fått blodtransfusion var vid vissa sjukhus 0% och vid andra 96%, trots att det alltså rörde sig om samma sorts koronarbypassoperation. När det gällde höftledsplastikoperation var skillnaderna sjukhusen emellan ännu större. På vissa ställen hade inte en enda av patienterna fått blodtransfusion, medan läkare på
andra sjukhus hade ordinerat detta till alla sina patienter.

Jag vet att samma medicinska specialiteter inbördes har väldigt olika policy om redan detta med transfusionsgränsen : standardmåttet Hb 100g/l kan lätt justeras i relation till övriga resurser, dvs man kan lätt sänka snittvärdet för transfusion till 80 istället och lyckade op. har skett vid ännu lägre värden. Det säger att vissa transfusioner inte ens är varken kostnadseffektiva eller kan sägas uppnå det förväntade terapeutiska värdet, då mycket går på rutin.

Fram med den studien så att vi får kolla den i detalj. Var finns den publicerad?
Citera
2013-11-17, 12:58
Medlem
Citat:
Enligt din tolkning ja...

Du vill uppenbarligen slingra dig ifrån vad ledningen många gånger har skrivit nämligen att blod inte får användas i medicinen eftersom det tillhör Gud och därför skall hällas ut på marken Ja, det torde vara så, och det förstår jag mycket väl eftersom ledningen har en dubbel, motsägande hållning! Enligt Jvs perverterade syn tycks det vara så att blodet både tillhör Gud och därför inte får användas, och samtidigt ändå få användas. Jojo, undra på att Jv är impopulära.
Citera
2013-11-17, 13:09
Medlem
Citat:
Och vad sägs på våra interna utbildningar?

Det sägs det som står i Vakttornet och äldstehandboken.
Så den gubben gick inte.
Citera
2013-11-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Jag är rätt så annorlunda..Jag har gjort jätte mycket research på avfällingarnas sida innan jag blev döpt för att inte köpa " grisen i säcken " så att säga. Jag har i bland deltagit i speciella kampanjer när jag suttit på ett torgstånd och där så brukar folk komma för att dom vill argumentera..Dom gör det under vilfarelsen att dom kan "besegra lättlurade jehåvas hur lätt som helst " lol.

Haha vilket skämt.
Människor som kan JV;s läror utan och innan lämnar sekten i drivor efter att ha granskat sin religion.
Och du inbillar dig att du vet bättre?

Det går inte att besegra JV "hur lätt som helst" eftersom manipulationen sitter i ryggmärgen och är enormt svår att få bort.
Saklig information som kan kollas själv är det enda som funkar, och t.o.m. det med stor svårighet för att alla sektspärrarna slår till per automatik när man läser nåt som går mot lärorna.
Citera
2013-11-17, 13:24
Medlem
Citat:
Och vad sägs på våra interna utbildningar?

Ge mig inte det skräpet! Inbilla dig inte att du kan komma ifrån det som publicerats genom att gömma dig bakom internutbildningar, som om det skulle finnas en motsättning mellan det som publicerats och det som sägs på internutbildningar.

Här kan vi faktiskt anföra vad den senaste äldsteboken från 2010 säger:

"6. If members of the congregation are known to have undue association with disfellowshipped or disassociated relatives who are not in the household, elders should counsel and reason with those members of the congregation from the Scriptures. Review with them information from the "God´s Love" book, pages 207-208; The Watchtower of April 15, 1988, pages 26-30; or the article "Disfellowshipped" in the August 2002 Our Kingdom Ministry. If it is clear that a Christian is violating the spirit of the disfellowshipping decree in this regard and does not respond to counsel, it may be that he would not qualify for congregation privileges, which require one to be exemplary. He would not be dealt with judicially unless there is a persistent spiritual association or he openly criticizes the disfellowshipping decision." ("Shepherd the flock of God, 1910, s. 116)

Som du ser av ovanstående är vad som sagts i äldre litteratur fortfarande i högsta grad aktuellt. Att det skulle vara upp till den enskilde hur man skall umgås med en utesluten familjemedlem som inte bor hemma, så att det bara skulle vara en samvetssak, är ju rent struntprat. Familjemedlemmar bör inte ha mer än affärsmässiga kontaker med uteslutna som inte tillhör hushållet, och denna kontakt bör hållas på ett absolut minimum enligt den artikeln i Tjänsten för Guds Kungarike (som jag också har) Umgänge med uteslutna familjemedlemmar kan leda till att man inte kan vara äldste eller biträdande tjänare. Så är läget.

Om det skulle sägas något annat på era interna utbildningar skulle ni vara en rörelse som är i strid med sig själv. Det kan vi helt bortse ifrån. Vi tror inte att internutbildningarna motsäger Jvs litteratur.
Citera
2013-11-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Det var nyligen en 16 årig tonårig i Australien som inte ville ha blod..Domstolen sa nej och beslöt att tvinga på operationen. Detta är rätt så korkat då det finns massa alternativ till planerade operationer.

Ett barn bör ha ett ansvar att fatta egna beslut. De flesta JV barn blir inte Jehovas vittnen senare i livet när dom själva väljer. Många jv barn skulle ha valt att dö snarare än ta emot blod men vissa skulle valt att ta emot en blodtransfusion..Att vara ett jehovas vittne är ett individuellt beslut och jag anser att ifall ett barn är moget nog att säga att dom vill ha blod så är det deras rätt..

När det gäller barn som inte vill ha blod och som dör under operationen så anser jag att det är ok då de gick med på det själva. Om det är ok att föräldrar låter sina barn dö i krig så kan det lika gärna vara hedersvärt att dö på grund av att man inte tummar på ens principer. Tänk bara på de jehovas vittnen som dog under andra världskriget som vägrade säga "heil hitler " eller skriva ett papper där dom avsåg sig sin tro eller vägrade ta värvning och dog. Jag tycker detta är ett mycket hedersvärt sätt att dö.

Ett hedervärt sätt att dö?
När man i princip blir lurad till att välja döden?
Citera
2013-11-17, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Menar du att det sägs en sak i litteraturen, och något helt annat på era interna utbildningar??

Det där är rent skitsnack av Ekasnah för att försöka krypa undan.
Jag har suttit på ett antal interna utbildningar.
Det hänvisas hela tiden till litteraturen och man ska anteckna olika hänvisningar till Vakttornet och annat material som det är meningen att man ska hem och läsa själv efteråt.
Allt bygger på litteraturen som alla kan läsa.
Det existerar ingen mystisk inside information.
Citera
2013-11-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag drar mig inte för svåra frågor, men jag vet vad Eberhard går för, han är allt för att förvränga vad Jehovas vittnen står för och inget för att förklara sin egen ståndpunkt och tro.

Han är inte här för att värva folk till sin egen tro, utan för att få folk att avfalla från Jehovas vittnen, och få utomstående att avsky Jehovas vittnen.

Du märker det så småningom, och jag är säker på att även du kommer att tröttna på en evig diskussion som aldrig tar slut.

Speciellt om du som ttsp märker att du inte klarar av diskussionen.
Då är flykt enda utvägen.
Citera
2013-11-17, 14:17
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ett tredje alternativ är att människor är ofullkomliga när dom ska tolka bibeln, och tolkar inte bibeln alltid rätt.

Tokar du bibeln alltid rätt?

Vi bryr oss, det var länge sedan man sade att harmagedon skulle komma, åtminstone 80 år sedan, när kommer människor att släppa sina anklagelser om att Jehovas vittnen påstår sig veta när harmagedon kommer?

Nej, detta stämmer inte. Jag har för mig att jag pratat med dig om detta förut, varför förespråkar du faktafel om Jehovas vittnen?

hehe, Vakttornet och Vakna har under alla dessa år piskat upp stämningen om en snar harmagedon, på ett typiskt amerikanskt manér
har man marknadsfört sin religion, (man skrämmer upp folk med sina falska profetior när man säger att bara medlemmar i JV kommer överleva en snar domedag)
ingen annan kristen religion ägnar sig åt beräkningar och profetior,
en sjuklig besatthet av siffror hos gubbar från New York som författar Vakttornet

var finns den sista generationen? de (falska) vittnen som sägs ha sett Jesus osynliga återkomst till himlen?

Jesus efter att ha återuppstått var tvungen vänta i 1900 år för att återuppta sin rättmätiga plats i himlen, detta uträknade... skojaren Russel som var besatt av siffror och Cheops pyramid,
den mannen startade JV rörelse

förutom en massa falska profetior, hans hybris var större än hos Napoleon, ägnade sig JV grundaren av bedrägerier för att samla kapital , han sålde "mirakel vetekorn" och lovade ett hundra gånger större skörd

den gyllene gnerationen... dessa så kallade vittnen , var den sista profetian som visade sig falsk,

ledarna för JV har lurat medvetet sina medlemmar, och som vanligt i i sista stund backar de,
man kan jämföra det med en affär som annonserar om att de har 90% rea,
väl på plats visar det sig att det är ordinarie priser, men man lockar kunderna som kommit dit att köpa till ordinarie pris och lovar att de ska få tillbaka 90% a pengarna inom kort
Senast redigerad av rex144 2013-11-17 kl. 14:36.
Citera
2013-11-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Text

Du svarar inte på mina argument och frågor, t.ex. "Tolkar du bibeln alltid rätt?"

Är det bara envägskommunikation som du är intresserad av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in