2013-11-17, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Dem bestämmer inte det utan låter varje individ avgöra när det kommer till små fraktioner av blodet, och varje individ avgör beroende på sitt samvete i den här frågan.
Varför gör dem det? Utav den enkla anledningen att när man plockar ned blodet i mindre delar så hamnar man tillslut i en situation då det är omöjligt att dra gränsen mellan blod och en komponent i blodet.

Det håller inte. För det första påstår man att blodet tillhör Gud, och i så fall får man inte manipulera med blodet. ALLT i detta tillhör då Gud. Att stjäla en hel bil blir inte annorlunda än att stjäla bilens olika beståndsdelar. Inte ens små beståndsdelar. Och det duger inte att säga att man till sist hamnar i en situation då man inte behöver ta hänsyn till att små detaljer är stulna tillsammans med bilen som helhet. Att använda tändstift från en stuleln bil är lika mycket stöld eller häleri som att använda hela den stulna bilen.

För det andra drar Bibeln iinte de gränser som Jvs ledning gör. Den talar bara om blod, som i samtliga fall var helblod. Skulle någon gräns dragas måste det vara där. Då blir röda blodkroppar inte mer blod än albumin eller gammaglobinier. Men den som accepterar införsel av röda blodkroppar anses av Jv ha begått en synd, medan den som accepterar albumin osv inte anses ha gjort det.

Dessutom är det ju så att de blodbeståndesdelar som tolereras är oerhört komplicerade. Albumin och gammaglobuliner som skall fungera kan inte framställas på synetisk väg utan bara utvinnas ur blod. Strikt taget är då dessa beståndsdelar blod.
Citera
2013-11-17, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Det finns ett tredje jehovas vittne på denne tråd som inte drar sig för svåra frågor vet du.

Jag drar mig inte för svåra frågor, men jag vet vad Eberhard går för, han är allt för att förvränga vad Jehovas vittnen står för och inget för att förklara sin egen ståndpunkt och tro.

Han är inte här för att värva folk till sin egen tro, utan för att få folk att avfalla från Jehovas vittnen, och få utomstående att avsky Jehovas vittnen.

Du märker det så småningom, och jag är säker på att även du kommer att tröttna på en evig diskussion som aldrig tar slut.
Citera
2013-11-17, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
JV har vacklat i blodsfrågan...

...det finns en massa andra förbud i gamla testamentet, de borde fira sabbaten,

Fast nu står detta förbudet även i nya testamentet:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod" (Apg 28-29 Bibel2000)
Citera
2013-11-17, 11:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag drar mig inte för svåra frågor

Jo. Det blev väldigt, väldigt tyst när du märkte att "fri vilja finns för att jag vill att det ska finnas" inte accepterades. Kommer du ihåg?

Eller vad säger jag? Den officiella versionen är förstås sann: "Du kunde dig så påhoppad att du inte ville prata mer". Absolut, så var det nog.

Nu hoppas jag bara att Ekashna vågar ta vidare frågeställningen, men den senaste tidens tystnad börjar få mig att tro att så inte kommer ske.
Citera
2013-11-17, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag drar mig inte för svåra frågor, men jag vet vad Eberhard går för, han är allt för att förvränga vad Jehovas vittnen står för och inget för att förklara sin egen ståndpunkt och tro.

Visst gör du det. Det har aldrig kommit en förklaring på varför "might is right" legitimerar JVs besynnerliga etiska system där "frivilligt tvång" = Fri vilja.
Citera
2013-11-17, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag vet. Men vem har bestämt vad som är huvudbeståndsdelar? Och att man kan avhålla sig från blod och ändå ta emot vissa 'fraktioner'?
Och att det är fel att lagra eget blod, medan man kan använda lagrat blod som man gör blödarpreparat av?

Ha det så trevligt med fotbollen.

Uppdelningen i fyra så kallade huvudbeståndsdelar är godtycklig. I verkligheten är albumin, gammaglobuliner och koaguleringsfaktorer huvudbeståndsdelar, fastän de skiktas ur plasman på ett annat sätt en genom centrifugering. De är inte några fraktioner av plasman mer än röda blodkroppar är det. De är fullständiga fungerande enheter precis som röda blodkroppar. Först om och när t ex albumin skulle bearbetas eller reduceras skulle vi få en fraktion av en huvudbeståndsdel, jämförbar med en reduktion av röda blodkroppar genom att avlägsna deras membran.

Resonemanget om fyra huvudkomponeter är bara en sen ploj som ledningen httat på för att försöka försvara sitt godtycke. Resonemanget fanns inte alls när gammaglobuliner, albumin osv blev officiellt godkända. Då använde man andra resonemang, men eftersom dessa andra resonemang fick så obehagliga konsekvenser hittade man retroaktivt på plojen med fyra huvudkomponenter. Det är värt att notera att en auktoritet som Denise Harmening i sin stora bok om blodtransfusioner räknar in t ex gammaglobuliner bland blodets huvudkomponenter.
Citera
2013-11-17, 11:36
Medlem
Citat:
Vakttornet som Guds språkrör har gjort bort sig totalt,

det finns två alternativ

antingen är det Gud som ljuger

eller författare till Vakttornet

Ett tredje alternativ är att människor är ofullkomliga när dom ska tolka bibeln, och tolkar inte bibeln alltid rätt.

Tokar du bibeln alltid rätt?

Citat:
Gud har sgat uttryckligen att människor ska inte ägna sig åt beräkningar när harmagedon ska inträffa men vad bryr sig dessa falska vittnen om det?

Vi bryr oss, det var länge sedan man sade att harmagedon skulle komma, åtminstone 80 år sedan, när kommer människor att släppa sina anklagelser om att Jehovas vittnen påstår sig veta när harmagedon kommer?

Citat:
var står det i bibeln att man måste krafsa på dörrar 90 timmar per månad för att komma till himlen?
eller 45 timmar?

Det står ingenstans i bibeln, därför tror vi inte heller på det, dessutom tror vi inte att vi kommer till himlen (majoriteten av oss) vi tror att vi kommer till jorden.

Citat:
JV tycker att jesu offer på korset är inte tillräckligt för frälsningen, därför kämpar JV för att samla på sig en massa timmar,

Nej, detta stämmer inte. Jag har för mig att jag pratat med dig om detta förut, varför förespråkar du faktafel om Jehovas vittnen?
Citera
2013-11-17, 11:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ett tredje alternativ är att människor är ofullkomliga när dom ska tolka bibeln, och tolkar inte bibeln alltid rätt.

Tokar du bibeln alltid rätt?

Falsk dikotomi. Det är inte ens säkert att det öht finns en rätt tolkning av bibeln.

Citat:
Jag har för mig att jag pratat med dig om detta förut, varför förespråkar du faktafel om Jehovas vittnen?

Du minns alltså inte ditt eget postulat om det jag kallar din 'gudomliga genetik'?
Citera
2013-11-17, 11:45
Medlem
Citat:
Värderar du livet på samma sätt som Gud gör?

Detta är den "vägledning" vi har i frågan.

Ja, det gör jag. På samma sätt som Gud gör. Det är inte samma sak som att värdera det på samma sätt som Jv gör det eller gjort det. Jvs uppfattningar i saken har tidigare ändrats utan föregående varning, och det kan inte uteslutas att de ändras också i framtiden. Deras godtyckliga "vägledning" är därför inte mycket att hålla i handen. Så fort "vägledningen" från ledningen ändras så ändras också gräsrötternas uppfattning. Att hålla sig till bevisligen synnerligen felbara ledares uppfattningar i frågor som rör liv och död är inte tillrådligt. Det var sannerligen inte tillrådligt på den tid då ledningen bombastiskt påstod att organtransplantationer var synd. Det hade varit bättre att då acceptera nya hornhinnor för att rädda synen än att följa ledningens villfarande uppfattning.
Citera
2013-11-17, 11:55
Medlem
Citat:

Det finns en annan metod då man lagrar blod genom att ge blod inför en stundande operation för att sedan föra tillbaka patientens eget blod under operationen JV godtar inte detta som en acceptabel behandling, just på grund av att man lagrar blodet i några veckor innan operationen.

Det finns inget stöd i Bibeln för detta. Texten om att låta blod rinna ut på marken gäller enbart slaktblod. Det står uttryckligen att det gäller det. Texterna förbjuder inte att man lagrar sitt eget blod utanför kroppen för att sedan ta emot det igen. Men för Jv är det var ledningen säger som gäller, inte vad Bibeln säger.

För övrigt kan man se blodpåsen med det lagrade blodet som tillhörande kroppens blodomlopp. Någon skillnad mellan en sådan lagring och den lagring som finns i rör och maskiner finns i verkligheten inte. Här har vi i stället ett sofistiskt resonemang som är i jämnhöjd med eller t o m öveträffar fariséernas spetsfundigheter som Jesus FÖRDÖMDE.
Citera
2013-11-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Så nu var var plötsligt inte beslutet upp till individen längre, som du har påstått?

Korrekt. Det är ledningens som godtyckligt bestämmer vad som får vara en samvetssak och vad som skall betraktas som synd. Men den krassa verkligheten vill man inte orda om.
Citera
2013-11-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Har du någonsin funderat på möjligheten att det finns blodfri överlägsen behandling som man kan ta istället och att blod används för att det är lukrativt att sälja blod som någon donerat dyrt ? Det här är inte någon "Svart vit " fråga. Utan det är en grå fråga. I verkligheten så ges blod ut väldigt ofta när det inte alls är nödvändigt, det kostar skjortan att testa blod och ändå blir det inte särskilt bra.

För att testa blod för en individuell sjukdom så behövs ett individuellt prov. Det går inte att testa blod för alla möjliga (oupptäckta) sjukdomar som finns. Blod är också en levande vävnad och det kommer inte vara friktionsfritt även om det är sjukdomsfritt. Det tar tid för kroppen att återhämta sig när främmande vävnad kommer in. Men om man använder syntetiskt volymuppehållande alternativ så kommer kroppen (kanske med hjälp av droger) relativt snabbt kunna ersätta de förlorade röda blodskropparna och du kan återhämta dig mycket snabbare.

I de flesta sammanhang så är de blodfria alternativen bättre..Och till och med billigare i bland(Villket är en nackdel då det inte bringar in profit som dyrt blod). Men det finns en viss tröghet bland många läkare som inte vill gå framåt. I verkligheten så kan en skycklig läkare ofta helt enkelt göra en operation helt utan transfusioner genom att se till att blodförlusten blir minimal.

Hade det gått att undvika blod så hade man också gjort det. Blodhanteringen är mycket dyrbar. Blod kostar oerhört mycket mer än saltlösningar och Dextran. Det är okunnigt struntprat att läkarna vill sälja blod för att tjäna pengar. Blod är en bristvara och man vill helst behålla det blod man kan få.

Du nämner inte heller egenblodgivning. Då får man tillbaka samma blod man lämnat. Vilka nya sjukdomar skulle sådant blod kunna överföra? Och du inbillar dig att man i alla lägen kan klara sig utan blod. Så är inte fallet. Den medicinska professionen skulle bli jättelycklig om det hade varit sant. Men det är inte sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in