2013-12-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jag har nu läst samtliga artiklar som dina citat är hämtade ifrån. De flesta behandlar Jehovas vittnens predikoverksamhet. I de fall där det nämns att man inte kan döma i förhand gäller det i samtliga fall att man menar att ett Jv inte ska vara fördomsfullt då ingen kan veta vilka som kommer att vara mottagliga för samfundets budskap. Märkbart är även att det inte i någon artikel förekommer ens en antydan om att det skulle räcka med en god hjärteinställning utan att ansluta sig till Jehovas vittnen.

Min inställning i frågan har därmed stärkts som är att Jehovas vittnen anser att anslutning till organisationen är en förutsättning för räddning och överlevnad.

De Jv som är här på FB har till uppgift att skönmåla budskapet.
Citera
2013-12-02, 10:03
Medlem
Pan 73,

ttsp fortsätter med sitt svammel som är i direkt strid med Jvs uttryckliga lära.

Man måste hålla isär Jvs lära om folk som levt i det flydda och folk som lever när slutet kommer.
De som dött tidigare skall, med vissa undantag, återuppstå i "tusenårsriket" enligt Jvs lära. Men de som lever när slutet på denna världsordning kommer måste ha "TECKNET PÅ PANNAN" för att få överleva, enligt den officiella läran.

Och det innebär att överlevare skall vara döpta Jv, precis som mitt tidigare citat från 1988 visade. De som inte är det skall, enligt klara uttalanden i Jvs litteratur, slaktas och alls inte få överleva. En del av de uttalanden som gjorts om "hjärteinställning" syftar på de Jv som inte tillhör "kvarlevan" men som får ett "tecken" på pannan av denna och blir Jv i form av "andra får". De skonas pga tecknet på pannan och inte av någon annan anledning. Så är läran.

Och vi kan leverera ännu ett uttalande i Jvs litteratur, som Jv här med stor sannolikhet kommer att ignorera:

"Detta är ett lika livsfrälsande verk som det symboliska tecknadet på pannan var på Hesekiels tid. ALLA SOM INTE GER GENSVAR OCH BLIR JESU KRISTI LÄRJUNGAR KOMMER ATT TILLINTETGÖRAS AV GUDS FÖRNÄMSTE SKARPRÄTTARE." (Vakttornet 1 februaru 1987, s. 11, mitt EFTERTRYCK)

Att bli en Jesu lärjunge enligt Jvs lära innebär att bli ett döpt Jv. Inga utanför Jvs krets erkänns som kristna.
Citera
2013-12-02, 10:16
Medlem
pellenicklass avatar
för att de knackar dörr och är allmänt jobbiga.
Citera
2013-12-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Pan 73,

ttsp fortsätter med sitt svammel som är i direkt strid med Jvs uttryckliga lära.

Man måste hålla isär Jvs lära om folk som levt i det flydda och folk som lever när slutet kommer.
De som dött tidigare skall, med vissa undantag, återuppstå i "tusenårsriket" enligt Jvs lära. Men de som lever när slutet på denna världsordning kommer måste ha "TECKNET PÅ PANNAN" för att få överleva, enligt den officiella läran.

Och det innebär att överlevare skall vara döpta Jv, precis som mitt tidigare citat från 1988 visade. De som inte är det skall, enligt klara uttalanden i Jvs litteratur, slaktas och alls inte få överleva. En del av de uttalanden som gjorts om "hjärteinställning" syftar på de Jv som inte tillhör "kvarlevan" men som får ett "tecken" på pannan av denna och blir Jv i form av "andra får". De skonas pga tecknet på pannan och inte av någon annan anledning. Så är läran.

Och vi kan leverera ännu ett uttalande i Jvs litteratur, som Jv här med stor sannolikhet kommer att ignorera:

"Detta är ett lika livsfrälsande verk som det symboliska tecknadet på pannan var på Hesekiels tid. ALLA SOM INTE GER GENSVAR OCH BLIR JESU KRISTI LÄRJUNGAR KOMMER ATT TILLINTETGÖRAS AV GUDS FÖRNÄMSTE SKARPRÄTTARE." (Vakttornet 1 februaru 1987, s. 11, mitt EFTERTRYCK)

Att bli en Jesu lärjunge enligt Jvs lära innebär att bli ett döpt Jv. Inga utanför Jvs krets erkänns som kristna.

Vad syftar nedanstående verser på?
När du och flera med dig skriver om slaktande så är det som att ni vill påskina att det är JV som hittat på och gillar uttrycket "slaktande", men erkänner du att det är ett bibliskt uttryck?
Du ger dig ju ut för att tro på bibeln.
Du verkar dessutom starkt påstå att bibelns budskap inte får ändras.
Hesekiel kap 9 vad händer med dem som inte får märket på pannan?
Vilka syftar profetian i Hes kapitel 9 på?

(2 Thessalonikerna 1:6-9) . . .Det är ju rättfärdigt från Guds sida att låta dem som vållar er vedermöda få vedermöda i gengäld, 7 men att låta er som utstår vedermöda få lindring tillsammans med oss vid Herren Jesu uppenbarelse från himlen med sina mäktiga änglar 8 i en flammande eld, när han låter hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus. 9 Just dessa skall lida rättsligt straff i form av evig undergång, bort från Herrens ansikte och från hans styrkas härlighet. . .

(Uppenbarelseboken 19:11-18) . . .Och jag såg himlen öppnad, och se, en vit häst. Och han som satt på den kallas Trofast och Sann, och han dömer och för krig i rättfärdighet. 12 Hans ögon är en eldslåga, och på hans huvud är många diadem. Han har ett namn skrivet som ingen känner utom han själv, 13 och han är klädd i en ytterklädnad bestänkt med blod, och det namn han bär är ”Guds Ord”. 14 Och härarna som var i himlen följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent, fint linne. 15 Och från hans mun går det ut ett långt, skarpt svärd, för att han skall kunna slå nationerna med det, och han skall vara herde över dem med en stav av järn. Han trampar också Guds, den Allsmäktiges, vredes förbittrings vinpress. 16 Och på sin ytterklädnad, ja på sitt lår, har han ett namn skrivet: Kungarnas Kung och herrarnas Herre. 17 Jag såg också en ängel som stod i solen, och han ropade med hög röst och sade till alla fåglarna som flyger i midhimlen: ”Kom hit och samlas till Guds stora kvällsmåltid 18 för att äta kött av kungar och kött av militärbefälhavare och kött av starka män och kött av hästar och av dem som sitter på dem och kött av alla, av både fria och slavar, av både små och stora.”
Citera
2013-12-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinjong
Vad syftar nedanstående verser på?
När du och flera med dig skriver om slaktande så är det som att ni vill påskina att det är JV som hittat på och gillar uttrycket "slaktande", men erkänner du att det är ett bibliskt uttryck?
Du ger dig ju ut för att tro på bibeln.
Du verkar dessutom starkt påstå att bibelns budskap inte får ändras.
Hesekiel kap 9 vad händer med dem som inte får märket på pannan?
Vilka syftar profetian i Hes kapitel 9 på?

(2 Thessalonikerna 1:6-9) . . .Det är ju rättfärdigt från Guds sida att låta dem som vållar er vedermöda få vedermöda i gengäld, 7 men att låta er som utstår vedermöda få lindring tillsammans med oss vid Herren Jesu uppenbarelse från himlen med sina mäktiga änglar 8 i en flammande eld, när han låter hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus. 9 Just dessa skall lida rättsligt straff i form av evig undergång, bort från Herrens ansikte och från hans styrkas härlighet. . .

(Uppenbarelseboken 19:11-18) . . .Och jag såg himlen öppnad, och se, en vit häst. Och han som satt på den kallas Trofast och Sann, och han dömer och för krig i rättfärdighet. 12 Hans ögon är en eldslåga, och på hans huvud är många diadem. Han har ett namn skrivet som ingen känner utom han själv, 13 och han är klädd i en ytterklädnad bestänkt med blod, och det namn han bär är ”Guds Ord”. 14 Och härarna som var i himlen följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent, fint linne. 15 Och från hans mun går det ut ett långt, skarpt svärd, för att han skall kunna slå nationerna med det, och han skall vara herde över dem med en stav av järn. Han trampar också Guds, den Allsmäktiges, vredes förbittrings vinpress. 16 Och på sin ytterklädnad, ja på sitt lår, har han ett namn skrivet: Kungarnas Kung och herrarnas Herre. 17 Jag såg också en ängel som stod i solen, och han ropade med hög röst och sade till alla fåglarna som flyger i midhimlen: ”Kom hit och samlas till Guds stora kvällsmåltid 18 för att äta kött av kungar och kött av militärbefälhavare och kött av starka män och kött av hästar och av dem som sitter på dem och kött av alla, av både fria och slavar, av både små och stora.”

Du har missuppfattat denna debatt. Vad jag och flera andra har påpekat är att Jv under långa tider lärt att ALLA som inte är Jv skall dödas vid slutet av denna världsordning. Att vi gjort dessa påpekanden beror på att några Jv har tagit sig för att förneka att Jv lärt detta. Hade dessa Jv inte kommit med dessa förnekanden skulle åtminstone inte jag ha debatterat saken här.

Det anmärkningsvärda med Jvs faktiska lära om detta är att de förväxlar Guds budskap med sitt eget. Det finns inte så få människor som vill tjäna Gud och lyda evangeliet men som inte kan se att Jv är Guds speciella språkrör som framför sanningen. Att du själv har påverkats av Jvs budskap framgår av att du citerar från deras översättning. Du är med största sannolikhet okunnig om de horribla och totalt obibliska budskap och uppfattningar som Jv så myndigt och frikostigt har presenterat under sin historia och som de felaktigt har påstått har kommit från Gud. Och ja, jag är kristen och tror fullt och fast på allt som står i Bibeln, men jag pga av de kunskaper jag har så förkastar jag alla anspråk som Jv kommit med. Så jag har inte samvete att understödja deras organisation.

De blev inte upphöjda över alla Jesu tillhörigheter 1919 som de fram tills helt nyligen påstod att de blivit. Vid den tiden var de fullt sysselsatta med ett av de falskaste budskap som världen känner, det om 1925. Och inte heller blev de i stället förordnade det året av Kristus till att förmedla "mat i rätt tid" som de nu i stället säger.

Beträffande Hes. 9 så gällde den texten förhållandena i samband med Jerusalems förstöring under Nebukadnessar flera hundra år före Kristus. Man skall vara försiktig med tillämpningar av en sådan text beträffande kristen tid. Men Jv har i alla fall missat att "tecknet på pannan" enligt Uppenbarelseboken 7:3,4 och 9:4 gällde de 144 000 och inte någon grupp vid sidan av denna. Detta är den enda tillämning av Hes. 9 som görs i NT. Enligt dessa texter är det de 144 000 och enbart dem som får "tecknet på pannan".

2 Tess. 9 och Upp. 19 skall förvisso gå i uppfyllelse, men den avgörande frågan i sammanhanget kan inte vara hur folk har uppfattat Jv, en rörelse full av hybris.
Citera
2013-12-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

1. blod är det som tillhör Gud. ex. vid Syndaflodens slut så gav Gud Noa uppgifter om hur han skulle slakta, och då skulle Noa låta blodet rinna ut på marken eftersom det tillhörde Gud.
2. treenigheten är enligt JV inte bibelenligt. treenigheten tillkom som en kristen doktrin vid ett kyrkomöte i Nizzea år 325 e.kr. (tror jag) då man valde att tolka Gud, sonen och den heliga anden som en och samtidigt tre. JV tror att gud - Jehova - är Jesus skapare, Jesus är Guds första skapelse och därför sonen och den heliga anden är kraften Gud låter verka, inte en individ.
3 & 4. JV tror att det är 144'000 som sedan Kristi död har valts ut från människosläktet för att under den 1000-åriga period som följer direkt efter Harmageddon - då jorden skall återställas till ett paradis - så skall Jesus härska som kung och de 144'000 (vilket är 12x12 dvs. 12 stammarna av israel och 12 präster från varje typ, när förbundet mellan israel och Gud förstördes (då de dödade Jesus - Messias) så upprättade gud ett nytt förbund med mänskligheten) skall regera som präster i himlen tillsammans med Jesus - Mikael, tills paradiset är återgivet till människorna. Alltså de 144'00 finns som andevarelser i Jesus närhet och de skall regera över Jorden och hjälpa till att skapa ett paradis på jorden för resterande människor.

Hoppa det var en förståelig förklaring?

Om du vill ge JV en chans eller inte är ju ditt val, men anledningen till att de är impopulära är inte en utan flera. bl.a. att de har uppfattningen att de har "sanningen" och de ger sig själva tolkningsföreträde av bibeln och kristna läror. JV:na är kan man säga extremt bokstavstroende. Enligt min mening har de missat att det i Nya Testamentet upprepade gånger framhålls att "störst av allt är kärleken". Deras budskap om "exakt kunskap" och "sanning" har enligt min mening fört dem bort från essensen i kristen tro - nämligen att visa alla kärlek, efter bästa förmåga. Då vi ju alla är "födda i synd" och därför i behov av Kristi offer och syndernas förlåtelse - känns det för mig svårt att förstå hur några skulle kunna monopolisera kristen sanning och exakt kunskap.
Citera
2013-12-04, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo jag har citerat flera artiklar där det handlar om hjärteinställning, t.ex. denna:

Märk väl att dessa i mänsklighetens historia har inte alla varit "anslutna till organisationen", och alla var inte heller döpta, Jesus hade inte ens kommit på den tiden.

Noa var inte döpt, han var inte kristen i den bemärkelsen, men han hade något som gjorde att Gud räddade honom från floden, han hade rätt hjärteinställning, han var rättfärdig.

På vilket sätt menar du att: "anslutning till organisationen är en förutsättning för räddning och överlevnad"?

1). Vad räknas som "anslutning till organisationen"? Det Jehovas vittnen anser med "anslutning till organisationen" är i princip dopet.

2). Var menar du går gränsen för när Jehovas vittnen anser att man är räddad?

3). Om en som håller på och studerar, och ännu inte blivit döpt, menar du (att Jv menar) att denna dör i harmageddon bara för att h*n inte hunnit blivit döpt, och därmed inte är "ansluten till organisationen"?

4). Alla som är döpta och bevisligen är "anslutna till organisationen", menar du (att Jv menar) att alla dessa automatiskt blir räddade i harmageddon?

4a). Vi har sett åtminstone en person här på Flashback som inte är utesluten, men ändå är starkt emot och motarbetar organisationen på internet, h*n tror inte som Jv längre, medan samtidigt låtsas som ingenting i församlingen. Menar du att sådana personer (enligt Jv) är godkända av Gud, trots att dom tydligt har avfallit?

5). Även dom som är uteslutna är i Jehovas vittnens ögon döpta, dom kan inte bli döpta igen. Menar du (att Jv menar) att alla dessa uteslutna blir räddade, även avfällingar?

Du ser väl orimligheten i att tro (att Jv tror) att en etikett avgör om man överlever eller inte, det är väl tydligt att Jehovas vittnen menar att Gud och Jesus dömer??? Det är väl tydligt att ingen människa kan döma, ingen människa kan veta att uteslutna är getter(getter är dom som dödas i harmageddon), eller vilken annan grupp av människor.

Att man inte förklarar detta ingående i en egen artikel, är för att det är en självklarhet för om inte alla så åtminstone för dom flesta Jehovas vittnen.

Nej, hur skulle de kunna tillhöra organisationen lång innan denna fanns.
Eller vara döpta på Noas tid?

Eftersom ingen annan svarar på detta så kommer här ett svar i all hast.

1. Ja.

2. --

3. Jaha, så börjar dessa hårklyverier igen. Men faktiskt är det nog vad JV menade när de inför 1975 kom med ett sex.månadersprogram för studier, efter sex månader skulle den intresserade vara mogen att döpa sig, eftersom det var så kort tid kvar, och det var viktigt att vara döpt innan Harmageddon kom.
Och det var nog också det zon-tillsyningsmannen, (lite osäker på hans "titel") menade när han vid sommarens möta ondgjorde sig över att det i församlingarna fanns 15-16 åringar som fortfarande inte var döpta! Varför var det så hemskt att de inte var döpta, Jesus var dryg dubbelt så gammal.
Jo, för dessa ungdomar anses i organisationens ögon vara mogna nog att ta steget att döpa sig, och kan därför inte räkna med att överleva tillsammans med sina familjer som odöpta.

4. Ingen har såvitt jag vet hävdat att JV tror att alla JV får överleva.

4a. --

5. Nej, det menar inte JV. De menar att en utesluten kan ångra sig och komma tillbaka, och då åter ha möjlighet att överleva.
Citera
2013-12-04, 17:52
Medlem
Från Vakttornet Nov 2013

"Sätter Jehova Gud värde på det människor gör för att behaga honom? Vissa skulle svara nej på den frågan och mena att han inte är intresserad av oss. Men ett sådant påstående ger en mycket felaktig bild av honom. Bibeln, Guds eget ord, är tydlig på den här punkten. Den försäkrar oss om att Jehova Gud uppskattar dem som troget gör hans vilja. Lägg märke till vad Paulus säger i Hebréerna 11:6.

Vad krävs för att glädja Jehova? ”Utan tro är det omöjligt att behaga honom”, skriver Paulus. Lägg märke till att Paulus inte säger att det är svårt att behaga Gud utan tro. Han säger faktiskt att det är omöjligt. [b]Med andra ord är tro ett grundläggande krav för att kunna behaga Gud.

Vad slags tro är det då Jehova vill se? Versen tar upp två viktiga inslag i vår gudstro. För det första måste vi ”tro att han är till”. Bibel 2000 använder uttrycket ”tro att han finns”. Hur skulle vi över huvud taget kunna behaga Gud om vi tvivlade på hans existens? Men verklig tro inbegriper mer än så, för även demonerna tror att Jehova finns. (Jakob 2:19)[b] Vår tro på Gud bör driva oss att göra något, nämligen att leva på ett sätt som han tycker om. (Jakob 2:20, 26)

För det andra måste vi tro att han är den som ”belönar”. En person som har verklig tro är fullständigt övertygad om att hans ansträngningar att leva på ett sätt som gläder Gud inte är bortkastade. (1 Korinthierna 15:58) Hur skulle vi kunna behaga Jehova om vi tvivlade på hans förmåga eller önskan att belöna oss? (Jakob 1:17; 1 Petrus 5:7) En person som drar slutsatsen att Gud är likgiltig, otacksam och småaktig känner inte honom.

Vilka är det som Jehova belönar? ”Dem som uppriktigt söker honom”, säger Paulus. Ett referensverk för bibelöversättare säger att det grekiska ordet för ”uppriktigt söker” inte betyder ”att man försöker finna” Gud, snarare att man närmar sig Gud ”för att tillbe honom”. (A Handbook on The Letter to the Hebrews) Ett annat referensverk, Expository Dictionary of Bible Words, förklarar att detta verb står i en form som anger intensitet och koncentrerad ansträngning. Ja, Jehova belönar dem vars tro får dem att tillbe honom helhjärtat och nitiskt. (Matteus 22:37)

Hur skulle vi kunna behaga Jehova om vi tvivlade på hans förmåga eller önskan att belöna oss?

Hur belönar Jehova dem som tjänar honom troget? Han har lovat dem evigt liv på en paradisisk jord – en underbar framtid som visar djupet av hans generositet och kärlek. (Uppenbarelseboken 21:3, 4) Men redan nu upplever de som uppriktigt söker Jehova många välsignelser. Med hjälp av Guds heliga ande och visheten i hans ord lever de ett rikt och tillfredsställande liv. (Psalm 144:15; Matteus 5:3)

Ja, Jehova är verkligen en uppskattande Gud som aldrig glömmer den trogna tjänst hans tillbedjare utför. Får det här dig att vilja lära känna honom bättre? Ta i så fall reda på hur du kan utveckla och visa det slag av tro som Jehova rikt belönar.

Solklart vilka JV anser att Gud kommer att belöna!
Inte mycket om hjärteinställningen här!
Citera
2013-12-04, 18:32
Medlem
Och lite till från JVs hemsida:

Det finns fler goda nyheter. Jehova har inte glömt de uppriktiga människor som finns utspridda bland världens falska religioner. Han förenar dem nu genom att lära dem sanningen.
– Läs Mika 4:2, 5.

3. Vad bör uppriktiga människor göra?

Jehova bryr sig om människor som älskar det som är sant och rätt. Han uppmanar dem att lämna falsk religion. Människor som älskar Gud är villiga att göra förändringar för att behaga honom. – Läs Uppenbarelseboken 18:4.

När uppriktiga människor under det första århundradet hörde apostlarna predika, tog de med glädje emot de goda nyheterna. De fick lära sig ett nytt levnadssätt. Deras liv fick en mening, och de fick ett hopp. De är fina exempel för oss genom att de tog emot de goda nyheterna och satte Jehova främst i livet. – Läs 1 Thessalonikerna 1:8, 9; 2:13.

De som lämnar falsk religion välkomnas av Jehova in i hans familj. Om du tar emot Jehovas varma inbjudan blir du hans vän och får en kärleksfull gemenskap med andra som tillber Jehova, och du får hoppet om evigt liv. – Läs Markus 10:29, 30; 2 Korinthierna 6:17, 18.

Även här säger man alltså att man ska bli JV för att få hoppet om evigt liv.
Citera
2013-12-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och lite till från JVs hemsida:

Det finns fler goda nyheter. Jehova har inte glömt de uppriktiga människor som finns utspridda bland världens falska religioner. Han förenar dem nu genom att lära dem sanningen.
– Läs Mika 4:2, 5.

3. Vad bör uppriktiga människor göra?

Jehova bryr sig om människor som älskar det som är sant och rätt. Han uppmanar dem att lämna falsk religion. Människor som älskar Gud är villiga att göra förändringar för att behaga honom. – Läs Uppenbarelseboken 18:4.

När uppriktiga människor under det första århundradet hörde apostlarna predika, tog de med glädje emot de goda nyheterna. De fick lära sig ett nytt levnadssätt. Deras liv fick en mening, och de fick ett hopp. De är fina exempel för oss genom att de tog emot de goda nyheterna och satte Jehova främst i livet. – Läs 1 Thessalonikerna 1:8, 9; 2:13.

De som lämnar falsk religion välkomnas av Jehova in i hans familj. Om du tar emot Jehovas varma inbjudan blir du hans vän och får en kärleksfull gemenskap med andra som tillber Jehova, och du får hoppet om evigt liv. – Läs Markus 10:29, 30; 2 Korinthierna 6:17, 18.

Även här säger man alltså att man ska bli JV för att få hoppet om evigt liv.

Jag tycker denna diskussion är jättekonstig.

Jv tror att de som grupp kommer att bli räddade, men hur det blir på individnivå är en annan sak eftersom människor inte döms kollektivt utan individuellt.

Människor som inte gör Guds vilja kommer inte att bli räddade.

Måste man då vara ett döpt Jv för att bli räddad?

Det kan vi inte svara på, Jesus ser varje människas hjärta och omständigheter i livet och därför är det rimligt att tro att även vissa som inte är döpta Jv kommer att få överleva.

Jag förstår inte ens att detta kan bli en diskussion för detta är solklart för alla som är ett Jv.

Känns mer som att vissa här vill vända och vrida på allt så att det antingen låter konstigt eller helt enkelt bara för att säga emot.
Citera
2013-12-05, 07:23
Medlem
Bogomils avatar
JVs impopularitet är allmänt ett resultat av JVs vidervärdiga relation till intellektuell hederlighet (t.ex. manifesterat i den semantiska akrobatiken i JVs apologetik och exegesis).

Inte så mycket den faktiska doktrinalism, som inte alltid är så värst mer bisarr än annan religiös doktrinalism.

Och inte heller är det det interkristna- eller internJV-käbblet om organisation som gör JV impopulära; vem utanför en snäv krets skulle intressera sig för detaljerna i JVs organisations-struktur?
Citera
2013-12-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinjong
Jag tycker denna diskussion är jättekonstig.

Jv tror att de som grupp kommer att bli räddade, men hur det blir på individnivå är en annan sak eftersom människor inte döms kollektivt utan individuellt.

Människor som inte gör Guds vilja kommer inte att bli räddade.

Måste man då vara ett döpt Jv för att bli räddad?

Det kan vi inte svara på, Jesus ser varje människas hjärta och omständigheter i livet och därför är det rimligt att tro att även vissa som inte är döpta Jv kommer att få överleva.

Jag förstår inte ens att detta kan bli en diskussion för detta är solklart för alla som är ett Jv.

Känns mer som att vissa här vill vända och vrida på allt så att det antingen låter konstigt eller helt enkelt bara för att säga emot.

Jv har under flera decennier klart sagt att man måste vara ett döpt Jv för att få överleva och att ENDAST folk som har "tecknet på pannan" skall få överleva. Och detta "tecken", har man sagt, förmedlas av Jv. Det kan inte samtidigt vara så att man måste ha tecknet på pannan och att man inte måste ha det! Det finns inte så få uttalanden i Jvs litteratur som ett antal Jv här helt enkelt struntar i. Men andra Jv som jag haft kontakt med har bekräftat att detta varit Jvs lära.

----

"Då endast kvarlevan och en större grupp av "andra får" inne i den större Noas "ark" överlever, så kommer den tribut i fråga om döda som "kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag" kräver att i förfärande grad överträffa allt." (Ni kan få överleva Harmageddon in i Guds nya värld, sv. 1961, s. 343)

"Om man får överleva kommer att bero på Guds barmhärtighet jämte det att man bestämt träffat sitt val, innan den "stora vedermödan" börjar. ... De som han bevarar igenom den kommande förstöringen blir alltså de som bevisar att de uppriktigt accepterar hans gudomliga styre nu. De blir "tecknade" för att få överleva genom att de iför sig den "nya personligheten", i det de formar sitt liv efter Guds vägar och ger bevis för att de i sanning är överlämnade döpta lärjungar till Guds Son. ...För att få överleva den kommande världsförstöringen krävs det därför att vi överger all falsk gudsdyrkan och nitiskt tar del i den sanna gudsdyrkan." (Verklig fred och säkerhet - varifrån?, sv. 1973, s. 90, 97)

"Som det framgår av Hesekiel 9:3-6 får en grupp människor som "suckar och stönar över alla de avskyvärdheter som bedrivs" ett märke på pannan så att de inte blir tillintetgjorda av de styrkor som verkställer Guds dom. ...Att de får detta märke på pannan visar att de är slavar som tillber Jehova. Detta framgår tydligt av deras handlingar och deras personlighet - lika tydligt som om det stod skrivet på deras panna." (INSIKT I SKRIFTERNA, sv. 2007, Band 2, s. 577)

"Alldeles som Noa och hans gudfruktiga familj bevarades vid liv i arken, så måste enskilda människor ha tro och lojalt ge sitt stöd åt den jordiska delen av Jehovas universella organisation för att få överleva." (Vakttornet 15 maj 2006, s. 22,23)

-----

Allt detta är klara, tydliga ord. De går inte att förena med påståenden om att man kan överleva utan att tillhöra Jv. Du har alltså fel när du påstår att Jvs lära är att man inte vet om man måste vara ett döpt Jv för att överleva. Hela kataloger med uttalanden i Jvs litteratur anger att man måste vara det. Ovanstående är bara några axplock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in