Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
men du kände att det var motiverat att diskutera brf konkurser och lägga upp flertalet länkar i ämnet? Du efterkonstruerar hej vilt tydligen, ok men Verkar inte direkt som du tycker att köpa en BR är dagens bästa investering??
Nu är jag inte aktiv på STHLM-marknaden men jag ser inga hinder för att tjäna pengar i en fortsatt uppgång. Ska man investera i BR, både för spekulation och enbart boende, tycker jag att man måste se över risker. Marknaden är både svår att förutse och styra så den lämnar jag därhän.
I STHLM har marknaden varit urstark och på uppgång. Jag ser inte vad som skulle stoppa upp den.
Vad jag däremot tycker är att man ordentligt sätter sig in i föreningens ekonomi ordentligt. Om gammal byggnad bör man se över om väsentliga renoveringar är utförda, man bör fundera över om föreningens renoveringsplan är realistisk osv. Alla byggnadsdelar har en livslängd och när den är passerad måste det ageras.
En gammal förening med stor skuldsättning får mig att dra till mig öronen.
Att kolla upp styrelseledamöterna och framförallt ordföranden är också viktigt för att bilda sig en uppfattning om vad det är för folk som förvaltar dina intressen. Ratsit, google, allabolag, kontakter, sociala medier och tingsrätten bra källor där.
Ytterligare att kolla upp lite är vad det är för folk boende i föreningen. Har kommunen ett eller flera kontrakt på lägenheter där socialt utmanade personer placeras?
Vid nybyggande av BRF brukar kommunen ställa krav på att få x antal bostäder till förfogande för diverse klientel. I vissa fall kan det bli stora kostnader för föreningen. Jag har varit med om detta specifikt med ett socialfall i en brf på fina gatan som spolade varmvatten dygnet runt. Han vägrade släppa in någon när väl misstanken kom upp om vad som försiggått. Då hade det tagit ett par månader. Det tog ytterligare tid innan kommun och soc lyckades styra upp det hela. BRF var maktlös den tiden med stora kostnader både för vatten och uppvärmningen av det. BRF blev inte i närheten ersatta fullt ut för dom kostnaderna.