2013-11-16, 16:18
Medlem
Heruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Risken för en brf som ansöker om konkurs finns inte i städer med hög inflyttning.

Här är färska konkurser i STHLM. Hittade en länk till allabolag hos cornu. Nedan enbart ett urval.

Bostadsrättsföreningen Bo i Björnen Tullinge
Konkurs inledd 2013-10-17
Org.nummer: 769622-4307
Verksamhet: Förvaltning i Bostadsrättsföreningar

Bostadsrättsföreningen Berge 1 Stockholm
Konkurs inledd 2013-09-25
Org.nummer: 769623-4488

Bostadsrättsföreningen Jägmästaren 15 Märsta
Konkurs inledd 2013-05-14
Org.nummer: 769608-7738

Bostadsrättsföreningen Karlavägen 18 Stockholm
Konkurs inledd 2013-05-08
Org.nummer: 716421-8369
2013-11-16, 16:33
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herul
Här är färska konkurser i STHLM. Hittade en länk till allabolag hos cornu. Nedan enbart ett urval.

Bostadsrättsföreningen Bo i Björnen Tullinge
Konkurs inledd 2013-10-17
Org.nummer: 769622-4307

Bostadsrättsföreningen Berge 1 Stockholm
Konkurs inledd 2013-09-25
Org.nummer: 769623-4488

Bostadsrättsföreningen Jägmästaren 15 Märsta
Konkurs inledd 2013-05-14
Org.nummer: 769608-7738

Bostadsrättsföreningen Karlavägen 18 Stockholm
Konkurs inledd 2013-05-08
Org.nummer: 716421-8369

Du och Cornu, ett riktigt radarpar... du är så jävla dum att du inte fattar att det är skämmigt att förknippas/länka med/till Cornu, ladyboyen har ju snackat om krasch i över tio år!!!

är det du som är bostadsbubblanyoutube2009?
..
Senast redigerad av tgv23000 2013-11-16 kl. 16:48.
2013-11-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Du och Cornu, ett riktigt radarpar... du är så jävla dum att du inte fattar att det är skämmigt att förknippas/länka med/till Cornu, ladyboyen har ju snackat om krasch i över tio år!!!

..

Vad hände? Hamna du i affekt?
2013-11-16, 17:29
Medlem
Heruls avatar
Citat:

..

Tjena! Jag har läst en hel del insiktsfulla inlägg av honom men håller inte med honom om allt. Långt ifrån!

Ett par inlägg tillbaka skrev jag att jag inte tror på någon bostadsbubbla eller en förestående krasch!
Bostadsmarknaden ser ut som den gör av marknadsekonomiska krafter. Inget konstigt med det alls. När tillgången möter efterfrågan och vice versa sätts priset och därmed marknaden. STHLM är hett helt enkelt för att det är där köttgrytan finns. Att det finns lika många bostadsrättsföreningar i STHLM som utanför sammanslaget säger en hel del.
Senast redigerad av Herul 2013-11-16 kl. 17:38.
2013-11-16, 17:38
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Tjena! Jag har läst en hel del insiktsfulla inlägg av honom men håller inte med honom om allt. Långt ifrån!

Ett par inlägg tillbaka skrev jag att jag inte tror på någon bostadsbubbla eller en förestående krasch!
Bostadsmarknaden ser ut som den gör av marknadsekonomiska krafter. Inget konstigt med det alls. När tillgången möter efterfrågan och vice versa sätts priset och därmed marknaden. STHLM är hett helt enkelt för att det är där köttgrytan finns. Att det finns lika många bostadsrättsföreningar i STHLM som alla brf utanför sammanslaget säger en hel del.
men du kände att det var motiverat att diskutera brf konkurser och lägga upp flertalet länkar i ämnet? Du efterkonstruerar hej vilt tydligen, ok men Verkar inte direkt som du tycker att köpa en BR är dagens bästa investering??

oxh trots allt, du länkande till Cornu, du har gjort bort dej!!
Senast redigerad av tgv23000 2013-11-16 kl. 17:51.
2013-11-16, 18:06
Medlem
Heruls avatar
Citat:
men du kände att det var motiverat att diskutera brf konkurser och lägga upp flertalet länkar i ämnet? Du efterkonstruerar hej vilt tydligen, ok men Verkar inte direkt som du tycker att köpa en BR är dagens bästa investering??

Nu är jag inte aktiv på STHLM-marknaden men jag ser inga hinder för att tjäna pengar i en fortsatt uppgång. Ska man investera i BR, både för spekulation och enbart boende, tycker jag att man måste se över risker. Marknaden är både svår att förutse och styra så den lämnar jag därhän.
I STHLM har marknaden varit urstark och på uppgång. Jag ser inte vad som skulle stoppa upp den.

Vad jag däremot tycker är att man ordentligt sätter sig in i föreningens ekonomi ordentligt. Om gammal byggnad bör man se över om väsentliga renoveringar är utförda, man bör fundera över om föreningens renoveringsplan är realistisk osv. Alla byggnadsdelar har en livslängd och när den är passerad måste det ageras.
En gammal förening med stor skuldsättning får mig att dra till mig öronen.
Att kolla upp styrelseledamöterna och framförallt ordföranden är också viktigt för att bilda sig en uppfattning om vad det är för folk som förvaltar dina intressen. Ratsit, google, allabolag, kontakter, sociala medier och tingsrätten bra källor där.
Ytterligare att kolla upp lite är vad det är för folk boende i föreningen. Har kommunen ett eller flera kontrakt på lägenheter där socialt utmanade personer placeras?

Vid nybyggande av BRF brukar kommunen ställa krav på att få x antal bostäder till förfogande för diverse klientel. I vissa fall kan det bli stora kostnader för föreningen. Jag har varit med om detta specifikt med ett socialfall i en brf på fina gatan som spolade varmvatten dygnet runt. Han vägrade släppa in någon när väl misstanken kom upp om vad som försiggått. Då hade det tagit ett par månader. Det tog ytterligare tid innan kommun och soc lyckades styra upp det hela. BRF var maktlös den tiden med stora kostnader både för vatten och uppvärmningen av det. BRF blev inte i närheten ersatta fullt ut för dom kostnaderna.
2013-11-16, 21:12
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Klart risken finns. Det finns många exempel. Det var en förening i Sjöstaden som var rätt nära för nåt år sen. Står om det på Cornucopia.
Här är några exempel på brf-konkurser i närtid:
Norrtälje http://www.fastighetsvarlden.se/notiser/overbelanad-brf-i-konkurs-i-norrtalje/
Kungsängen http://www.hrm.se/annons/s-annonser/kk/2008/K20080213-1.htm
Artikel i ämnet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=588408

Den ekonomiska förvaltningen handlar i största del om att lägga ut hanteringen av månadsavgifter och hyror. Den egentliga ekonomiska förvaltningen av en BRF förening sköts av föreningen. Det är ju det en BRF handlar om.

En högbelånad förening som helt plötsligt behöver byta avloppstammar, tak, fasad eller liknande kan kan lätt hamna i klistret. Många brf är anslutna till exvis hsb eller riksbyggen. Kutym då är att en ledamotsplats är vikt dit. Då har man ofta bra support men samtidigt i många fall onödiga kostnader för engagemanget.

En konkurs kan komma mycket snabbt. Det är inte alltid möjligt att höja hyrorna så snabbt det behövs. Inte heller få till en försäljning av brf-lägehet tillräckligt snabbt. En inkompetent styrelse kan sabba det hur snabbt som helst.
Det räcker med att en fordringsägare ansöker föreningen i konkurs. Har man inte allt i ordning kan skiten träffa fläkten snabbt.

Den i Norrtälje har jag inte förstått bakgrunden till, höll de på att bygga helt nya lägenheter som aldrig blev klara? Hur som helst håller jag fast vid mitt påstående. Precis som det står i SR-artikeln du refererar till: "Bostadsrättsföreningar som går i konkurs ligger oftast i glesbygd och småstäder."

Till skillnad från vad du påstår, så går det visst väldigt snabbt att tvångsförsälja en bostadsrättslägenhet. Om en medlem missar en enda betalning, så är man som styrelse skyldig att meddela banken som sitter på panten. Banken brukar vara snabb med att ta tag i det, eftersom de hellre ser att någon som betalar till föreningen sitter på lägenheten än någon som riskerar att föreningen kommer på obestånd och att hela bankens säkerhet blir värd 0.

När det gäller dina exempel på bostadsrättsföreningar inne i Stockholm stad, så är ingen av dem du nämner bostadsrättsföreningar i den bemärkelse vi alla talar om i den här tråden - bubbeltroende eller inte. Den på Karlavägen är ju skapad av en skalbolagskändis som tillsammans med sin son och ex-fru bildade 4 lägenheter (minimum för att få registreras som bostadsrättsförening) och resterande nära 30 lägenheter var hyresrätter. Han försökte alltså driva ett företag i form av Brf av skatteskäl antar jag. Tyvärr kunde han inte höja hyrorna för hyresgästerna så fort det blev knapert, till skillnad från avgifter, så det sket sig.

Ja, en bostadsrättsförening kan gå i konkurs. Nej, det finns inget exempel i modern tid där en förening i Stockholm stad gått i konkurs såvida det inte varit skalbolagsaffärer med familjer som äger hela föreningen, och där 90% av de boende är hyresgäster.
2013-11-16, 21:31
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Vid nybyggande av BRF brukar kommunen ställa krav på att få x antal bostäder till förfogande för diverse klientel.
men herregud??? vad är detta för jävla skitsnack? källa på det!!!! samt vilken lag stödjer sej kommunen på när dom ställer dessa krav??
2013-11-17, 00:06
Medlem
Heruls avatar
Citat:
men herregud??? vad är detta för jävla skitsnack? källa på det!!!! samt vilken lag stödjer sej kommunen på när dom ställer dessa krav??

Markanvisning!
Upplåter kommunen mark åt byggherre genom markanvisning ställer kommunen motkrav.

Alla kommuner har en markanvisningspolicy. Här är Stockholms.
Där kan man läsa följande
Citat:
På stadens begäran ska byggherren upplåta specialbostäder,
lokaler för barn- och äldreomsorg samt vissa kategoribostäder.

Jag vet inte i vilken omfattning det sker i Stockholm. Vet dock av egen erfarenhet att det är ett helvete i Malmö att bygga på markanvisning.
2013-11-17, 01:33
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Bostadspriserna ökar av flera anledningar. Till att börja med så kan man med hjälp av ROT-avdrag renovera upp bostaden och på så sätt höja värdet. En annan faktor som påverkar är att hyresmarknaden har blivit dyr pga bostadsbrist och att Alliansen tog bort byggsubventioner. Det är med andra ord mycket dyrare idag att bygga nya bostäder. Och till sist. Svenskar amorterar inte av sina lån, utan tar högre lån än vad dom egentligen har råd med och betalar bara räntan. Detta följer så klart marknaden med på och priserna går därmed upp.

Förr eller senare kommer det gå åt helvete för Sverige, och den dagen kommer jag skratta mig lycklig då jag till skillnad från alla idioter i detta avlånga land har säkrat min ekonomi mot en svensk krasch.

Varifrån kommer alla pengar, varken BNP eller löner ökar i takt med bostadspriser?
2013-11-17, 06:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Varifrån kommer alla pengar, varken BNP eller löner ökar i takt med bostadspriser?

Har du kollat in börsens utveckling?

Btw angående amortering, läs detta:
Bättre spara själv än att amortera

.
2013-11-17, 07:58
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du kollat in börsens utveckling?

Är du medveten om att börsen ligger kvar på samma nivå nu som den gjorde 2001?

Om alla svenskar som investerat så mycket inte ökat BNP eller sina löner, varifrån kom då alla pengar till att köpa bostäder. Varifrån fick bankerna alla pengar? Penningmängden har dubblerats bara på 10 år och nästan alla dessa pengar har gått till bostadsmarknaden. Flera tusen miljarder in på bostadsmarknaden låter helt vansinnigt, men det är vad siffrorna säger.

BNP och löner bör åtminstone öka i takt med penningmängd/skuldmängd och bopriser för att det ska kunna vara hållbart, annars är det omöjligt att betala tillbaka (amortera lånen). Att kalla en skuldökning som är flera gånger snabbare än löner å BNP för annat än bubbla är korkat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in