2013-11-16, 21:23
Medlem
mishimas avatar
Matchen där Danmark spelade ut Portugal på Parken är en av de enskilt bästa insatserna jag har sett av ett nordiskt landslag under 2000-talet. Det blev bara 2-1 men kunde ha blivit 5-0 med bättre effektivitet. Ronaldo reducerade med frispark på övertid.
Citera
2013-11-16, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Matchen där Danmark spelade ut Portugal på Parken är en av de enskilt bästa insatserna jag har sett av ett nordiskt landslag under 2000-talet. Det blev bara 2-1 men kunde ha blivit 5-0 med bättre effektivitet. Ronaldo reducerade med frispark på övertid.
Precis. Det Danmark gjort och kan göra kommer aldrig Sverige nå.
Citera
2013-11-16, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
roligt att diskutera med någon som klagar över att sverige "bara" kommer tvåa och att danmark är så jävla mycket bättre, samtidigt som du nedvärderar sveriges andraplatser och direktkvalifikationer (där vi haft yttersta världsmotstånd senaste åren) med att "bästa tvåa borde inte finnas", samtidigt som danmark inte ens lyckas bli näst sämsta tvåa för att få spela play-off. jag tror varenda dansk hellre hade varit i sveriges position just nu, vi lever fortfarande, dom gör inte det.

angående det sista: nej, det ska dom "punkt slut" inte. det är så det fungerar, sämsta tvåan missar play-off. det visste danmark på förhand, synd att dom fick storstryk av nästjumbon med 4-0 på hemmaplan, men dom visade säkert iaf offensivt spel och gladfotboll som ledde till obefintligt försvarspel och fyra baklängesmål, så publiken gick nog hem nöjda ändå, dom spelar ju iaf inte fegt och defensivt.
Och när vi väl lever så sjabblar vi bort den chansen. Vi har ingen vinnarkultur.

Sämsta tvåa ska inte finnas. Hur många gånger ska jag behöva säga det? Ta bort en direktplats från Nordamerika och lägg bästa tvåa i europa så slipper vi sämsta tvåa i europa. Sedan säger jag inte att Danmark är bättre än Sverige i nuläget, säger bara att de har och kan åstadkomma mycket mer än Sverige. Speciellt när det är en play-off match. Igår ville jag se alla spelare höja sig. Vilket backlinjen gjorde men fan inte resterande lagdelar. Är riktigt besviken.

Kolla på kollektivet Danmark. Inte individuella. Visst Sverige är bra organiserat defensivt men Danmark har kollektivet att köra över motståndare och storlag. Du kanske inte glömt att de vann mot Holland och i alla fall gjorde två mål på Portugal i EM slutspelet? Vad gör Sverige? Jo, viker ner sig mot Ukraina trots ledning. Kollapsar mot England och vinner mot Frankrike när det inte finns något att spela för. Det är så stereotypiskt att Sverige just vinner mot storlag när det inte gäller något alternativt när motståndaren redan säkrat sin VM plats. Zlatan, kungen av träningsmatcher helt enkelt. Men när det gällde något igår så var han mest en bromskloss. Vi såg själv, vi satsar på långbollar mot Zlatan för att vi inte har kollektivet att spela framåt. Har vi inte det så bryr jag mig inte om att vi är något speciellt organiserade bakåt.
Senast redigerad av J-Ce 2013-11-16 kl. 22:12.
Citera
2013-11-16, 22:11
Medlem
Sverige gör en bra första halvlek, hade fler bra målchanser än Portugal, efter paus orkar Sverige inte ställa om eller vågar inte?, kanske går för 0-0 vilket nog var bra för hade Portugal gjort fler mål hade chanserna varit minimala i returen. Hade någon sagt Portugal vinner med 1-0 hemma innan matchen hade jag sagt "HELT OKEJ" men lite bittert att dem inte kunde stå emot hela matchen givetvis.

statistiskt sett så är det 55-45 om hemma laget vinner först mötet med 1-0 i ett dubbelmöte.
Alla som skriver att Zlatan var dålig tycker jag har fel, han kunde inte göra så mycket mer medan Ronaldo hade 9 bättre spelare runt sig och hans lag anföll hela tiden i stort sett, på hemma plan dessutom så man kan inte riktigt jämföra deras prestationer, tror Zlatan oxå avgjort matchen om förutsättningarna varit tvärtom.
Alla skriver att Sverige måste vinna med 2-0 men vid 1-0 så blir det väll straffar ?
Tänker inte ens kommentera idioten som skrev att Sverige borde spelat mer offensivt och vunnit alla kvalgrupper och på något vis lyckats få in någon slags hyllning till Danmark i det hela

Idag spelade Sverige efter sina förutsättningar vilket vi t.ex. inte gjorde borta mot Holland i EM kvalet och se hur det slutade (4-1 i underkant) Sverige gick för ett bra borta resultat för att det skulle leva på Friends på Tisdag vilket det i allra högsta grad gör, tack för det ! och om Sverige går vidare kommer jag skrika mig hes och göra så många glädje hopp att jag knappt kan gå dagen efter men om Portugal går vidare hoppas jag att Taco skallar Ronaldo i bröstkorgen som någon slags Zidane avslutning på karriären. Ronaldo var vidrig, stämpla, skalla och lipa som den bortskämda snorunge han alltid varit se till att han missar VM nu Sverige
Citera
2013-11-16, 22:13
Medlem
freeriderXIIs avatar
Nilsson och Antonsson var bra i försvarsspelet och jobbade hårt men de måste lära sig att rensa/spela iväg bollen till medspelare i högre grad så gott de går (det finns ju tillfällen då man bara har tid att rensa iväg den planlöst) annars kommer portugiserna bara igen med ett nytt anfall och etablerar ett jobbigt tryck. Portugiserna är betydligt bättre på det från backarna till mittfältet trots att det är trängda lägen.

Även när de nickar iväg bollen skulle det vara bra om den i större omfattning gick till medspelare Zlatan kan i alla fall det någorlunda bra. Han får väl lära upp dem.

Skall man placera bollen till en medspelare ökar risken att den inte går lika långt som en planlös vild rensning men det är en risk man får ta.
Citera
2013-11-16, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amelito
Sverige gör en bra första halvlek, hade fler bra målchanser än Portugal, efter paus orkar Sverige inte ställa om eller vågar inte?, kanske går för 0-0 vilket nog var bra för hade Portugal gjort fler mål hade chanserna varit minimala i returen. Hade någon sagt Portugal vinner med 1-0 hemma innan matchen hade jag sagt "HELT OKEJ" men lite bittert att dem inte kunde stå emot hela matchen givetvis.

statistiskt sett så är det 55-45 om hemma laget vinner först mötet med 1-0 i ett dubbelmöte.
Alla som skriver att Zlatan var dålig tycker jag har fel, han kunde inte göra så mycket mer medan Ronaldo hade 9 bättre spelare runt sig och hans lag anföll hela tiden i stort sett, på hemma plan dessutom så man kan inte riktigt jämföra deras prestationer, tror Zlatan oxå avgjort matchen om förutsättningarna varit tvärtom.
Alla skriver att Sverige måste vinna med 2-0 men vid 1-0 så blir det väll straffar ?
Tänker inte ens kommentera idioten som skrev att Sverige borde spelat mer offensivt och vunnit alla kvalgrupper och på något vis lyckats få in någon slags hyllning till Danmark i det hela

Idag spelade Sverige efter sina förutsättningar vilket vi t.ex. inte gjorde borta mot Holland i EM kvalet och se hur det slutade (4-1 i underkant) Sverige gick för ett bra borta resultat för att det skulle leva på Friends på Tisdag vilket det i allra högsta grad gör, tack för det ! och om Sverige går vidare kommer jag skrika mig hes och göra så många glädje hopp att jag knappt kan gå dagen efter men om Portugal går vidare hoppas jag att Taco skallar Ronaldo i bröstkorgen som någon slags Zidane avslutning på karriären. Ronaldo var vidrig, stämpla, skalla och lipa som den bortskämda snorunge han alltid varit se till att han missar VM nu Sverige
Du och andra svenskar kan bara drömma om VM din jävla fjolla. Likt andra svenska fjollor så tycker ni alltså att det är godkänt att vi försöker få med oss ett 0-0 resultat? Ni vet själva att det inte är troligt att man håller tätt i 90 minuter mot ett Portugal som höjer sig. Speciellt med dagens svenska försvarare. Nej, vi behövde först och främst ett bortamål. Hade Portugal så gärna vunnit 3-1 så hade jag väl även tagit det. För på Friends måste vi ändå göra två mål, och gör vi två mål så går vi vidare på BORTAMÅL. Men aja, ni är väl säkert glada över att "vi kör efter våra egna förutsättningar". För det gjorde inte laget era stolpskottar. Hamrén och övriga spelare har själv varit självkritiska mot den obefintliga offensiven. Och att vi ändå ej är kapabla till att spela offensivt och i alla fall balanserat mot ett lag som Portugal visar väl snarare att vi inte har något i VM att göra. Jag förstår inte vad fan ni ser fördelen i att vi kommer att "spela på resultatet" på friends.

Paulo Bento sa själv att Portugal kommer fortsätta spela offensivt för att göra bortamålet så att saken blir biff. Hamrén säger i presskonferensen att "portugal kommer att gå ner med laget för att skydda deras 1-0 resultat". Detsamma sa Elmander. Om ni verkligen tror att Portugal hade varit så hjärndöda. Vet bara inte om Hamrén snackar skit eller inte.

Men med facit i hand kan vi säga att matchen inte ens lever. För Portugal kommer att göra minst ett mål på friends. Danmark hade i alla fall vunnit 1 av 2 matcher mot Portugal och i sämsta fall gått vidare på bortamål i alla fall.

Håller även ni med om att vi skulle "spela efter våra förutsättningar" mot Ukraina borta om vi hade fått de? Visar helt och hållet vilket fegt och ineffektivt Sverige vi har. Grekland lyckas i alla fall göra mål trots att man är defensivt inriktade. Något Sverige inte ska hålla på med. Nu är 1 av 2 matcher redan brända och det ska bli ett mirakel om vi ska ta oss vidare.
Citera
2013-11-16, 22:23
Medlem
Om Sverige nu missar VM tycker ni att Hamren bör få sitt kontrakt förlängt? Jag ser gärna ett byte där man tar in nån ny förbundskapten t.ex Jörgen Lennartsson
Citera
2013-11-16, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Nilsson och Antonsson var bra i försvarsspelet och jobbade hårt men de måste lära sig att rensa/spela iväg bollen till medspelare i högre grad så gott de går (det finns ju tillfällen då man bara har tid att rensa iväg den planlöst) annars kommer portugiserna bara igen med ett nytt anfall och etablerar ett jobbigt tryck. Portugiserna är betydligt bättre på det från backarna till mittfältet trots att det är trängda lägen.

Även när de nickar iväg bollen skulle det vara bra om den i större omfattning gick till medspelare Zlatan kan i alla fall det någorlunda bra. Han får väl lära upp dem.

Skall man placera bollen till en medspelare ökar risken att den inte går lika långt som en planlös vild rensning men det är en risk man får ta.

Tyvärr så har den taktiken genererat en uppsjö baklänges mål då våra backar inte är tillräckligt spelskickliga, något vi inte kan göra något åt. Idag hade vi inte råd med några sådana baklänges mål om vi skulle ha en rimlig chans att gå vidare. Och skicka iväg bollar borde vi gjort när vi ledde med 2-1 mot Tyskland istället för att assistera till 2 Tyska mål vilket hade kunnat medfört att vi sluppit Portugal överhuvudtaget. Vi har dem spelare vi har och vi måste göra det bästa möjliga av det och idag gjorde vi nästan det och förhoppningsvis gör vi det till 100 % på Tisdag
Citera
2013-11-16, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjiolla
Om Sverige nu missar VM tycker ni att Hamren bör få sitt kontrakt förlängt? Jag ser gärna ett byte där man tar in nån ny förbundskapten t.ex Jörgen Lennartsson
Bara idiotiskt att byta tränare hejvilt. Lika idiotiskt som att man hade spelat Jonas och Granen som mittbackar igår. Låt Hamrén fortsätta, vi har ingenting att förlora med honom som tränare.
Citera
2013-11-16, 22:34
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fast det var passningar inom försvaret inte till mittfältare som ledde till baklängesmål.
Jag vill att vi skall rensa iväg den till mittfältet åtminstone.
Senast redigerad av freeriderXII 2013-11-16 kl. 22:52.
Citera
2013-11-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Du och andra svenskar kan bara drömma om VM din jävla fjolla. Likt andra svenska fjollor så tycker ni alltså att det är godkänt att vi försöker få med oss ett 0-0 resultat? Ni vet själva att det inte är troligt att man håller tätt i 90 minuter mot ett Portugal som höjer sig. Speciellt med dagens svenska försvarare. Nej, vi behövde först och främst ett bortamål. Hade Portugal så gärna vunnit 3-1 så hade jag väl även tagit det. För på Friends måste vi ändå göra två mål, och gör vi två mål så går vi vidare på BORTAMÅL. Men aja, ni är väl säkert glada över att "vi kör efter våra egna förutsättningar". För det gjorde inte laget era stolpskottar. Hamrén och övriga spelare har själv varit självkritiska mot den obefintliga offensiven. Och att vi ändå ej är kapabla till att spela offensivt och i alla fall balanserat mot ett lag som Portugal visar väl snarare att vi inte har något i VM att göra. Jag förstår inte vad fan ni ser fördelen i att vi kommer att "spela på resultatet" på friends.

Paulo Bento sa själv att Portugal kommer fortsätta spela offensivt för att göra bortamålet så att saken blir biff. Hamrén säger i presskonferensen att "portugal kommer att gå ner med laget för att skydda deras 1-0 resultat". Detsamma sa Elmander. Om ni verkligen tror att Portugal hade varit så hjärndöda. Vet bara inte om Hamrén snackar skit eller inte.

Men med facit i hand kan vi säga att matchen inte ens lever. För Portugal kommer att göra minst ett mål på friends. Danmark hade i alla fall vunnit 1 av 2 matcher mot Portugal och i sämsta fall gått vidare på bortamål i alla fall.

Håller även ni med om att vi skulle "spela efter våra förutsättningar" mot Ukraina borta om vi hade fått de? Visar helt och hållet vilket fegt och ineffektivt Sverige vi har. Grekland lyckas i alla fall göra mål trots att man är defensivt inriktade. Något Sverige inte ska hålla på med. Nu är 1 av 2 matcher redan brända och det ska bli ett mirakel om vi ska ta oss vidare.

Förutsättningarna för hur Sverige ska spela förändras ju radikalt om man möter Ukraina istället för Portugal och givetvis hade ett bortamål eller oavgjort varit jätte bra men det kanske handlade om 1-0 med Hamréns tänk och 3-4 noll med ditt tänk och givetvis är det fördel Portugal klar fördel t.o.m men större skrällar än att Sverige vänder 1-0 förlust på bortaplan i ett dubbelmöte sker varje helg i toppfotbollen, tro mig ! men matchbilden kan inte se ut som i andra halvlek om vi ska ha en chans men det kommer den säkerligen inte göra då hemmaplan ger fördel gentemot bortaplan samt att Portugal hart ett resultat att gå på men som sagt tror inte Sverige klarar det men chansen är ju rimlig i och med ett hyfsat borta resultat då statistik visar att 1-0 hemma ger 55% chans till avancemang och nu påstår jag inte att Sveriges chanser uppgår till 45% pointerar bara att 1-0 borta är ett okej resultat
Citera
2013-11-16, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
Hade Portugal så gärna vunnit 3-1 så hade jag väl även tagit det. För på Friends måste vi ändå göra två mål, och gör vi två mål så går vi vidare på BORTAMÅL.

asså, man kan ju undra hur du tänker nu? du hade tagit det? du inser att det inte finns ett enda resultat i nästkommande match som vi åker ur på som vi hade gått vidare på vid 1-3 i första matchen va? det är helt klart bättre att förlora med 1-0 än 3-1, men försök gärna komma med ett logiskt svar på varför det inte skulle vara det, haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in