2013-10-21, 16:50
Medlem
freeriderXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stromboliz
Det blir inget VM för Sverige alltså, synd. För det finns inte på kartan att Portugal med arrangörernas kelgris Ronaldo ska missa VM på deras andra hemmaplan.

Vadå tror du att domarna kommer vara påverkade till Portugals favör ?
Senast redigerad av freeriderXII 2013-10-21 kl. 16:59.
Citera
2013-10-21, 16:52
Medlem
Messials avatar
Sverige fick alltså Portugal. Inga problem!

Skall Sverige gräva guld i Brasilien år 2014, likt man grävde guld i USA 20 år tidigare, så är de bra att vinna mot de bästa möjliga i detta Play-Off - det är en bra uppvärmning, inför den magiska kommande sommaren!

Som Janne Tauer sa idag, "bara de bästa för Sverige". Inget Island, ge Sverige Portugal!

Detta ordnar Lustig, Olsson och Antonsson galant.

Sverige är känt för sin täta och fina defensiv, det är nationens adelsmärke. Go gula, go go blåa!

Detta möte blir speciellt för Luis Figo också, då hans brud är från Sverige. De var ju prat om att Figo skulle skriva på för Sollefteå, och flytta dit med sin fru och sina barn. Någon på Flashback skrev det för några år sedan.
Senast redigerad av Messial 2013-10-21 kl. 17:00.
Citera
2013-10-21, 16:58
Medlem
Jag vet inte om jag orkar vara positivt inställd till detta. Jag brukar vara det. Jag var det senast mot Tyskland, men innerst inne så vet jag hur fel jag har. Det är som det alltid är med landslaget.

Sist jag verkligen, genuint och på riktigt trodde att vi hade en chans mot en "stornation" så var det i EM 2004 mot Holland. I VM 2002 tvivlade jag givetvis som alla andra efter "mardrömslottningen" att de skulle ta sig någonstans, men blev likväl förvånad när de torskar mot Senegal efter att ha gjort ett sånt fantastiskt gruppspel. Tillochmed när vi har tur med lottningarna så åker vi ur.

Det är liksom så förbannat ostabilt i nio fall av tio att man aldrig kan bedöma ett svenskt landslag ur ett nyktert perspektiv.

Det här kan gå precis hur som helst. Inte för att vi har i närheten av ett lika bra lag nu som 2002, men vem vet? Slår vi ur underläge har vi en tendens att spela ganska bra. Löser sig bara problemen med backlinjen (vilket jag starkt betvivlar) så skulle vi ha en reell chans. Ronaldo kommer snurra upp vårt försvar på läktaren tillsammans med Postiga, och Zlatan har ingen att spela MED. Däri ligger skillnaden. Visst kan dessa avgöra matcher på egen hand men i det långa loppet handlar det om vilket av dessa lag som har bäst försvar.

Jag tror tyvärr att vi åker ur. Några resultat kan jag inte spekulera i då det rent spontant känns som om vi lika gärna kan släppa in 5 mål som 1, och framåt? Ptja. Vem vet. Det blir ett jävla flipperspel iallafall, nu är det väl bara att hoppas att bollen studsar vår väg och att deras toppspelare har en dålig dag eller blir skadade.
Citera
2013-10-21, 17:06
Medlem
Messials avatar
Är de bara jag som är nyfiken på duellerna mellan Cristiano Ronaldo och Mikael Antonsson, och vem som går vinnande ur denna duell?

Adam Johansson mot Cristiano Ronaldo går inte heller av för hackor, och en livsfarlig Ola Toivonen får man icke förglömma. Portugal skall akta sig för Antonsson, först och främst.

En back utav absolut högsta kvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Bangitlikeyoumeanit
Jag vet inte om jag orkar vara positivt inställd till detta. Jag brukar vara det. Jag var det senast mot Tyskland, men innerst inne så vet jag hur fel jag har. Det är som det alltid är med landslaget.

Sist jag verkligen, genuint och på riktigt trodde att vi hade en chans mot en "stornation" så var det i EM 2004 mot Holland. I VM 2002 tvivlade jag givetvis som alla andra efter "mardrömslottningen" att de skulle ta sig någonstans, men blev likväl förvånad när de torskar mot Senegal efter att ha gjort ett sånt fantastiskt gruppspel. Tillochmed när vi har tur med lottningarna så åker vi ur.

Det är liksom så förbannat ostabilt i nio fall av tio att man aldrig kan bedöma ett svenskt landslag ur ett nyktert perspektiv.

Det här kan gå precis hur som helst. Inte för att vi har i närheten av ett lika bra lag nu som 2002, men vem vet? Slår vi ur underläge har vi en tendens att spela ganska bra. Löser sig bara problemen med backlinjen (vilket jag starkt betvivlar) så skulle vi ha en reell chans. Ronaldo kommer snurra upp vårt försvar på läktaren tillsammans med Postiga, och Zlatan har ingen att spela MED. Däri ligger skillnaden. Visst kan dessa avgöra matcher på egen hand men i det långa loppet handlar det om vilket av dessa lag som har bäst försvar.

Jag tror tyvärr att vi åker ur. Några resultat kan jag inte spekulera i då det rent spontant känns som om vi lika gärna kan släppa in 5 mål som 1, och framåt? Ptja. Vem vet. Det blir ett jävla flipperspel iallafall, nu är det väl bara att hoppas att bollen studsar vår väg och att deras toppspelare har en dålig dag eller blir skadade.
Citera
2013-10-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Är de bara jag som är nyfiken på duellerna mellan Cristiano Ronaldo och Mikael Antonsson, och vem som går vinnande ur denna duell?

Adam Johansson mot Cristiano Ronaldo går inte heller av för hackor, och en livsfarlig Ola Toivonen får man icke förglömma. Portugal skall akta sig för Antonsson, först och främst.

En back utav absolut högsta kvalitet.

Jo, precis. Det är givetvis svårt att jämföra. Ironin är uppenbar, jag ser mest humor i mötet IFK Göteborg - Real Madrid. Eller Bologna - Real Madrid med för den delen.

Vårt försvar är ett jävla skämt. Portugal har åtminstone några världsnamn att räkna med. Vi drar egentligen det kortaste strået på varje position förutom möjligen Zlatans då.

Det som avgör är även hur väl Portugal hanterar den "måste-vinna"-press de kommer utsättas för. Det är nästan det enda vi kan förlita oss på. Om vi på något sätt lyckas göra let's say 2-0 på dem i första som mot Tyskland så pallar de nog inte trycket såsom Tyskland gjorde.

Ibland önskar jag att vi bara kunde spendera statskassan på att platta till Kebnekaise och bygga vår nationalarena där uppe, samt hårdträna landslaget där och endast där. På så sätt skulle vi ha en sjukt orättvis fördel likt Peru. Samt att vi enbart spelade hemmamatcher på vinterhalvåret. Det skulle knäcka många landslag. :P
Senast redigerad av Bangitlikeyoumeanit 2013-10-21 kl. 17:19.
Citera
2013-10-21, 17:16
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Så jävla tråkigt att något av Sverige och Portugal skall ryka, dom två lagen jag hade hållit på i ett VM slutspel.

Vår chans är en stark defensiv och kontra sönder Portugal, tror vi att vi ska spela hawaii fotboll så kommer Nani och Ronaldo att förgöra oss.
Citera
2013-10-21, 17:25
Medlem
Messials avatar
http://www.youtube.com/watch?v=4SVYLlEE5zE

Finns de likheter mellan det svenska och de bosniska försvarsspelet?

De visade hur de hanterar pressen, när de är "upptryckta mot väggen". Bosnien och Hercegovina i Lissabon för två år sedan, vid denna tidpunkt på året.

Har dagens Sverige en starkare backlinje än bosnierna vid den tidpunkten, och är Sverige bättre som trupp än Bosnien och Hercegovina?

Citat:
Ursprungligen postat av Bangitlikeyoumeanit
Jo, precis. Det är givetvis svårt att jämföra. Ironin är uppenbar, jag ser mest humor i mötet IFK Göteborg - Real Madrid. Eller Bologna - Real Madrid med för den delen.

Vårt försvar är ett jävla skämt. Portugal har åtminstone några världsnamn att räkna med. Vi drar egentligen det kortaste strået på varje position förutom möjligen Zlatans då.

Det som avgör är även hur väl Portugal hanterar den "måste-vinna"-press de kommer utsättas för. Det är nästan det enda vi kan förlita oss på. Om vi på något sätt lyckas göra let's say 2-0 på dem i första som mot Tyskland så pallar de nog inte trycket såsom Tyskland gjorde.
Citera
2013-10-21, 18:10
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Portugal kommer att vinna tämligen enkelt mina vänner, Portugal är som bäst när det gäller, ni kan intala er att dom tveksamma insatserna mot Israel osv är något positivt men det är såhär Portugal är, man lunkar sig genom kvalet för att sätta in både 4:e och 5:e växeln i avgörande skedet.

INGEN chans att Sveriges patetiska försvar klarar av att släppa in mindre än 3 mål totalt över 2 matcher och att sedan Sverige skall göra fler mål än det ser jag inte som möjligt.

Pepe och Bruno Alves är fysiska monster som kommer decimera Zlatan rejält, Zlatan har räddat Sverige tack vare en överlägsen fysik mot de backar vi mött hittills.
Citera
2013-10-21, 18:17
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Så jävla tråkigt att något av Sverige och Portugal skall ryka, dom två lagen jag hade hållit på i ett VM slutspel.
Håller inte på Portugal i nåt avseende, men håller med om att det blir tråkigt oavsett hur det går i play-off. Ett VM utan Ronaldo blir en tristare turnering, ett VM utan Sverige blir avslaget.

Portugal är naturligtvis ett bättre lag än Sverige men fortfarande ett lag man ska slå om man ska ha att göra i ett VM överhuvudtaget.

Sverige har förmodligen världens sämsta och mest nervvraksdarriga backlinje. Man får huvudvärk varje gång motståndarlaget ligger med bollen på svensk planhalva. Det svenska försvaret är så uselt att det i princip kan bli baklängesmål precis när fan när som helst. De missar markeringar, missar uppspel, springer fel, snubblar på varandra, saknar teknik och spelförståelse, är för långsamma i både huvudet och kroppen och man sitter ju och facepalmar sig igenom 90 minuter varenda gång är match.

Mittfältet är inget att hurra för heller. Elm har inte i truppen att göra, Svensson håller inte internationell VM-klass vilket Källström inte gör heller. Sebastian Larsson har varit osynlig under hela kvalet. De enda som på något sätt liknar fotbollsspelare är Ekdal och Kacaniklic men båda är för tunna och taniga och saknar rutin.

Anfallet suger balle också, Zlatan är förvisso Zlatan men har aldrig varit bra i några landslagsturneringar. På målvaktssidan föredrar jag Wiland framför menlöse Isaksson men det är väl egentligen hugget som stucket.

Sverige kan förmodligen vinna mot Portugal på hemmaplan men tappar för många mål på bortaplan, är mitt tips.
Citera
2013-10-21, 18:28
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Sverige fick alltså Portugal. Inga problem!

Skall Sverige gräva guld i Brasilien år 2014, likt man grävde guld i USA 20 år tidigare, så är de bra att vinna mot de bästa möjliga i detta Play-Off - det är en bra uppvärmning, inför den magiska kommande sommaren!

Som Janne Tauer sa idag, "bara de bästa för Sverige". Inget Island, ge Sverige Portugal!

Detta ordnar Lustig, Olsson och Antonsson galant.

Lustig.. Den killen har ju lyckats med ett par prakttabbar i försvaret, det håller inte mot Portugal.
Citera
2013-10-21, 18:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Spontant tänker man ju "nu är det kört, Ronaldo och gänget kommer krossa oss", men Sverige är så jävla oförutsägbart. Allt kan hända.
Citera
2013-10-21, 18:56
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Jag har bestämt mig för att hålla på Portugal i detta kval, har inget intresse av att se Sveriges urusla trupp åka ut ur gruppen med dunder och brak. Ser hellre ett intressant världslag som Portugal spela VM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in