Citat:
Ursprungligen postat av
Doubletime
Har du någonsin funderat på möjligheten att det finns blodfri överlägsen behandling som man kan ta istället och att blod används för att det är lukrativt att sälja blod som någon donerat dyrt ? Det här är inte någon "Svart vit " fråga. Utan det är en grå fråga. I verkligheten så ges blod ut väldigt ofta när det inte alls är nödvändigt, det kostar skjortan att testa blod och ändå blir det inte särskilt bra.
För att testa blod för en individuell sjukdom så behövs ett individuellt prov. Det går inte att testa blod för alla möjliga (oupptäckta) sjukdomar som finns. Blod är också en levande vävnad och det kommer inte vara friktionsfritt även om det är sjukdomsfritt. Det tar tid för kroppen att återhämta sig när främmande vävnad kommer in. Men om man använder syntetiskt volymuppehållande alternativ så kommer kroppen (kanske med hjälp av droger) relativt snabbt kunna ersätta de förlorade röda blodskropparna och du kan återhämta dig mycket snabbare.
I de flesta sammanhang så är de blodfria alternativen bättre..Och till och med billigare i bland(Villket är en nackdel då det inte bringar in profit som dyrt blod). Men det finns en viss tröghet bland många läkare som inte vill gå framåt. I verkligheten så kan en skycklig läkare ofta helt enkelt göra en operation helt utan transfusioner genom att se till att blodförlusten blir minimal.
Ja, själklart känner jag till att det i en del fall fungerar med blodfri kirurgi!
Och ofta är det så i planerade operationer!
Men problemet är ju fortfarande att det inte fungerar i alla sammanhang, vilket har varit uppe flera gånger i tråden!
Det är de fallen jag talar om.
Självklart ska man undvika blod när det inte behövs, och så är det nog också på de flesta håll, eftersom blod är en bristvara.
Och visst skulle jag föredra att inte få blod vid en operation, precis som jag hels skulle slippa operationen i fråga, eller för den delen föredra att slippa att ta några mediciner.
Kort sagt, det är alltid att föredra att inte vara i behov av medicinsk behandling, eftersom alla sådana behandlingar medför risker!
Men när man blir i behov av behandling, så får man vara glad om den finns.
Och aldrig i livet att jag skulle föredra att förblöda, och dö från mitt nyfödda barn, hellre än att ta emot livräddande blod efter en störtblödning. Men en del JV-kvinnor har faktiskt dött i sådana fall.
Ditt resonemang om att man föredrar blodet även om det är dyrare, för profitens skull, den håller absolut inte! Sjukvården är i dag så ekonomiskt pressad att man gärna ser sig om efter billigare alternativ.