2013-11-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Barn är sina egna individer och bör uppfostras "neutralt" och själva bilda sina egna uppfattningar om saker och ting. Detta är dock omöjligt i praktiken då "neutralt" inte existerar och om det skulle det så skulle föräldrarna inte klara av att lägga ifrån sig sina värderingar helt och hållet ändå i sin uppfostran.

Men det borde ju ändå vara något att sträva efter för varje förälder. Att inte oreflekterat bara tvinga sina egna värderingar och normer på sina egna barn. Det mest extrema kan man ju åtminstone vara försiktig med.

Ja, det är omöjligt att uppfostra barn neutralt, och jag tror inte att det är önskvärt heller!
Barn möter ju en massa olika åsikter ute i samhället, och om tex ditt barn kommer hem och säger att "Pelles pappa säger att vi svenskar är bättre än andra människor" ska man då bara säga ett jaså till detta, utan att tala om sina egna värderingar?
Eller att "Nisses pappa säger att alla som inte röstar på sossarna är idioter", ska det besvaras med jaha?
Följden skulle ju bli att ditt barn skulle känna alla människor i omgivningen bättre än de skulle känna dig!
Och vad ska ni prata om vid middagsbordet, om man inte får uttrycka sina åsikter i olika frågor?
En sådan uppfostran skulle göra barn och föräldrar till främlingar för varandra!
Citera
2013-11-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubletime
Har du någonsin funderat på möjligheten att det finns blodfri överlägsen behandling som man kan ta istället och att blod används för att det är lukrativt att sälja blod som någon donerat dyrt ? Det här är inte någon "Svart vit " fråga. Utan det är en grå fråga. I verkligheten så ges blod ut väldigt ofta när det inte alls är nödvändigt, det kostar skjortan att testa blod och ändå blir det inte särskilt bra.

För att testa blod för en individuell sjukdom så behövs ett individuellt prov. Det går inte att testa blod för alla möjliga (oupptäckta) sjukdomar som finns. Blod är också en levande vävnad och det kommer inte vara friktionsfritt även om det är sjukdomsfritt. Det tar tid för kroppen att återhämta sig när främmande vävnad kommer in. Men om man använder syntetiskt volymuppehållande alternativ så kommer kroppen (kanske med hjälp av droger) relativt snabbt kunna ersätta de förlorade röda blodskropparna och du kan återhämta dig mycket snabbare.

I de flesta sammanhang så är de blodfria alternativen bättre..Och till och med billigare i bland(Villket är en nackdel då det inte bringar in profit som dyrt blod). Men det finns en viss tröghet bland många läkare som inte vill gå framåt. I verkligheten så kan en skycklig läkare ofta helt enkelt göra en operation helt utan transfusioner genom att se till att blodförlusten blir minimal.

Ja, själklart känner jag till att det i en del fall fungerar med blodfri kirurgi!
Och ofta är det så i planerade operationer!
Men problemet är ju fortfarande att det inte fungerar i alla sammanhang, vilket har varit uppe flera gånger i tråden!
Det är de fallen jag talar om.
Självklart ska man undvika blod när det inte behövs, och så är det nog också på de flesta håll, eftersom blod är en bristvara.
Och visst skulle jag föredra att inte få blod vid en operation, precis som jag hels skulle slippa operationen i fråga, eller för den delen föredra att slippa att ta några mediciner.
Kort sagt, det är alltid att föredra att inte vara i behov av medicinsk behandling, eftersom alla sådana behandlingar medför risker!
Men när man blir i behov av behandling, så får man vara glad om den finns.
Och aldrig i livet att jag skulle föredra att förblöda, och dö från mitt nyfödda barn, hellre än att ta emot livräddande blod efter en störtblödning. Men en del JV-kvinnor har faktiskt dött i sådana fall.

Ditt resonemang om att man föredrar blodet även om det är dyrare, för profitens skull, den håller absolut inte! Sjukvården är i dag så ekonomiskt pressad att man gärna ser sig om efter billigare alternativ.
Citera
2013-11-16, 12:16
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"rent tekniskt"? Det du menar är väl att ta ett citat ur sitt sammanhang och påstå att bibelskribenten menar något som den inte menar?

Det är väl självklart att skribenten menar att alla förutom Noa och hans familj dog??? (utan att säga något negativt om din person)

Du tror väl inte att skribenten är så dum i huvudet att han motsäger sig själv i samma mening i bibeln? Där skribenten berättar om alla djur och människor som överlever, och i nästa stund säga att alla dog? Kom igen nu!

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det spelar ingen roll. I sin helhet framgår det att det var en generalisering som rent tekniskt var en felaktighet. Så jag vill säga att ni har båda rätt!

Men! Ditt jo:ande antyder att, vem det nu var, skulle vara fel. Men det är i så fall fel.

Det spelar visst roll vad författaren menade, du kan inte ta en text ur sitt sammanhang, strunta i resten och säga att författaren menade "rent tekniskt" att alla dog, när han uppenbarligen menade att alla förutom Noa och hans familj dog. För skribenten menar även "rent tekniskt" att Noa och hans familj överlevde.

Suck, det är alltså på det här sättet ni läser hela bibeln (och förmodligen Jehovas vittnens litteratur), inte underligt att ni far vilse.

Men förklara gärna igen hur det är rätt att säga att författaren rent tekniskt menade att alla dog, även Noa och hans familj. Detta kan du bara få till om du bara använder dig av ett klipp ur bibeln, t.ex. denna:

"Jag skall upprätthålla mitt förbund med er: aldrig mer skall det hända att alla varelser utplånas av flodens vatten, aldrig mer skall en flod ödelägga jorden." (1 Mose 8:21 Bibel2000)

Här menar du alltså att bibelns skribent menar att "alla varelser" utplånats, även Noa och hans familj? Till vem säger han detta då till? Är det inte till Noa?

Hur kan han säga detta till Noa om nu alla varelser "rent tekniskt" dog?
Citera
2013-11-16, 12:30
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det spelar visst roll vad författaren menade, du kan inte ta en text ur sitt sammanhang, strunta i resten och säga att författaren menade "rent tekniskt" att alla dog, när han uppenbarligen menade att alla förutom Noa och hans familj dog. För skribenten menar även "rent tekniskt" att Noa och hans familj överlevde.

Suck, det är alltså på det här sättet ni läser hela bibeln (och förmodligen Jehovas vittnens litteratur), inte underligt att ni far vilse.

Men förklara gärna igen hur det är rätt att säga att författaren rent tekniskt menade att alla dog, även Noa och hans familj. Detta kan du bara få till om du bara använder dig av ett klipp ur bibeln, t.ex. denna:

"Jag skall upprätthålla mitt förbund med er: aldrig mer skall det hända att alla varelser utplånas av flodens vatten, aldrig mer skall en flod ödelägga jorden." (1 Mose 8:21 Bibel2000)

Här menar du alltså att bibelns skribent menar att "alla varelser" utplånats, även Noa och hans familj? Till vem säger han detta då till? Är det inte till Noa?

Detta är inget jag personligen hakar upp mig på som något som talar emot bibeln. Det är det första "aldrig mer" som gör meningen som Jahve påstås ha uttalat tekniskt fel. Vare sig du vill eller inte.
Citera
2013-11-16, 13:07
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Detta är inget jag personligen hakar upp mig på som något som talar emot bibeln. Det är det första "aldrig mer" som gör meningen som Jahve påstås ha uttalat tekniskt fel. Vare sig du vill eller inte.

Va? Nu pratar du om något helt annat, vi pratar om "alla varelser", inte "aldrig mer".

Kan du svara på frågan hur du motiverar att skribenten av bibeln menar att "alla", inklusive Noa dog?

Kommer du ihåg att du skrev det här:

Citat:
Personen som du besvarade skrev att rent tekniskt så dog inte alla enligt syndaflodsberättelsen. Jo hävdar då du, om man bortser från de på arken.

Det är ju just det med de på arken som gör att rent tekniskt så dog inte alla. Hade rent tekniskt alla dött så hade även Noa, hans familj och alla djuren på arken också dukat under pga syndafloden.

Här står det ingenting om "aldrig mer", du tänker nog på den tidigare diskussionen som blev avklarad.

Jag citerar den diskussionen som vi hade nu, som började med icarus_gbg:
Citera
2013-11-16, 13:16
Medlem
icarus_gbg började med:

Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Det fanns annat kul i den versen!

Never again will the waters become a flood to destroy all life.

Detta betyder att ni kristna kan slappna av gällande global uppvärmning. Vattnet kommer aldrig vara ett hot mot livet på jorden

Citat:
Fast nu står det: "Never again will the waters become a flood to destroy all life. "

Nej den globala uppvärmningen kommer inte att döda allt liv på jorden, det är ingen som tror det, vattnet kommer inte att täcka hela jordytan om det sker, men en stor del.

Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Ska vi vara petiga så dödades inte allt liv vid det första tillfället heller.
Citat:
Citat:
Jo allt liv förutom Noa och hans familj dödades.

Citat:
Fetade nyckelordet.

Citat:
Ja och?

Citat:
Varför då Jo:a någon om du inser att personen rent tekniskt hade rätt och dessutom påpekade att det var rent tekniskt?

Citat:
Kan du förklara mer utförligt och plocka fram citat så att man förstår vad du menar?

Citat:
Personen som du besvarade skrev att rent tekniskt så dog inte alla enligt syndaflodsberättelsen. Jo hävdar då du, om man bortser från de på arken.

Det är ju just det med de på arken som gör att rent tekniskt så dog inte alla. Hade rent tekniskt alla dött så hade även Noa, hans familj och alla djuren på arken också dukat under pga syndafloden.

Citat:
"rent tekniskt"? Det du menar är väl att ta ett citat ur sitt sammanhang och påstå att bibelskribenten menar något som den inte menar?

Det är väl självklart att skribenten menar att alla förutom Noa och hans familj dog??? (utan att säga något negativt om din person)

Du tror väl inte att skribenten är så dum i huvudet att han motsäger sig själv i samma mening i bibeln? Där skribenten berättar om alla djur och människor som överlever, och i nästa stund säga att alla dog? Kom igen nu!

Citat:
Det spelar ingen roll. I sin helhet framgår det att det var en generalisering som rent tekniskt var en felaktighet. Så jag vill säga att ni har båda rätt!

Men! Ditt jo:ande antyder att, vem det nu var, skulle vara fel. Men det är i så fall fel.

Citat:

Citat:
Citera
2013-11-16, 13:24
Medlem
Står du för det här citatet fortfarande:

Citat:

Står du fortfarande för att skribenten menar "rent tekniskt" så dog inte alla?

Det låter som att du backar när du säger:

Citat:
Detta är inget jag personligen hakar upp mig på som något som talar emot bibeln.

Varför tog du upp det överhuvudtaget? Hade vi någon nytta av att du började säga emot mig?
Citera
2013-11-16, 13:35
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Va? Nu pratar du om något helt annat, vi pratar om "alla varelser", inte "aldrig mer".

Kan du svara på frågan hur du motiverar att skribenten av bibeln menar att "alla", inklusive Noa dog?

Kommer du ihåg att du skrev det här:

Här står det ingenting om "aldrig mer", du tänker nog på den tidigare diskussionen som blev avklarad.

Jag citerar den diskussionen som vi hade nu, som började med icarus_gbg:

Det är som så att "aldrig mer" syftar på att det som sedan sägs i meningen, att alla varelser utplånats, faktiskt skulle ha skett. Så det är dels högst relevant och dels att jag inte rör in att regnbågeavtalet möjligtvis skulle kunna få personer som tror på denna berättelse om Noa att rycka på axlarna om att mänsklig klimatpåverkan kan få förödande konsekvenser.
Citera
2013-11-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, det är omöjligt att uppfostra barn neutralt, och jag tror inte att det är önskvärt heller!
Barn möter ju en massa olika åsikter ute i samhället, och om tex ditt barn kommer hem och säger att "Pelles pappa säger att vi svenskar är bättre än andra människor" ska man då bara säga ett jaså till detta, utan att tala om sina egna värderingar?
Eller att "Nisses pappa säger att alla som inte röstar på sossarna är idioter", ska det besvaras med jaha?
Följden skulle ju bli att ditt barn skulle känna alla människor i omgivningen bättre än de skulle känna dig!
Och vad ska ni prata om vid middagsbordet, om man inte får uttrycka sina åsikter i olika frågor?
En sådan uppfostran skulle göra barn och föräldrar till främlingar för varandra!

Bra skrivet igen Gitte
Det är ju dessutom så att våra barn påverkas hela tiden av omgivningen och dessa krafter är inte neutrala, jag tänker närmast på de som dikterar vad våra barn ska ha på sig etc.
En förälders uppgift är att tillgodose ett barns behov och inte dess önskningar och i detta är att ge en moralisk kompass i livet och det är klart att förälderns livssyn kommer att påverka barnet.
Annars blir det att samhället eller staten ska bestämma vad som är neutralt, kan någon uppfattning verkligen vara neutral?
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-16 kl. 13:47.
Citera
2013-11-16, 13:38
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Står du för det här citatet fortfarande:

Står du fortfarande för att skribenten menar "rent tekniskt" så dog inte alla?

Det låter som att du backar när du säger:

Varför tog du upp det överhuvudtaget? Hade vi någon nytta av att du började säga emot mig?

Jag har aldrig uttryckt att skribenten skulle "rent tekniskt" menat en sak, bara att det som denna skribent skrivit "rent tekniskt" betyder en sak.

Så ja, jag står fortfarande för det. Nej, det har har jag heller aldrig påstått. Och slutligen tog jag upp det för att du felaktigt hävdade att personen som pekade ut att rent tekniskt så dog inte alla hade fel i just detta.
Citera
2013-11-16, 13:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Att bibelns texter i vissa fall är inkonsekvente, luddiga och självmotsägande; OCH att det inte är självklart att det måste finns nån överordnat logik eller sammanhang som såna som du kan extrahera med hjälp en demogogi som är lika förvirrat som texterna iblant är.

Tvärtom är demagogi-inflikandet en tydlig indikation av bibelns diskutable sannings-värde.
Citera
2013-11-16, 13:46
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Ditt resonemang om att man föredrar blodet även om det är dyrare, för profitens skull, den håller absolut inte! Sjukvården är i dag så ekonomiskt pressad att man gärna ser sig om efter billigare alternativ.

Jag vet att nyligen så var en blodkommitté (JV) på ett sjukhus i Sverige och påvisade kostnaden för blod vilket räknas till ca 3000-4000 kr per enhet.
Detta skapade ramaskri bland läkarna som menade att de inte kan stämma.
Men finns uträkningar i bland annat läkartidningen där uppgavs priset till ca 6000 per enhet men det har reviderats ned till ca 3000-4000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in