2013-11-14, 16:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo allt liv förutom Noa och hans familj dödades.

Och du är inte sugen på att förklara hur djur och människor lyckades sprida sig till alla jordens kontinenter, utveckla rastypiska utseenden och skaffa genetik som inte stödjer bibelberättelsen för fem öre?

Eller om du inte vågar kanske Ekashna plockar upp facklan?
Citera
2013-11-14, 16:26
Medlem
Citat:
Det skulle visa att kristna, som ska underordna sig Gud och hans bud, i själva verket är respektlösa och själviska när dom väljer livet framför att lyda Gud. Och detta skulle Guds motståndare (framförallt Satan) kunna använda som en anklagelse mot Gud och visa att hans lagar är värdelösa eftersom kristna inte vill följa dom.

Bibeln trycker noga på respekten för livet som en gåva från Gud. Det var det som förbudet mot att äta blod symboliserade. Att kasta bort livet av respekt för en symbolhandling som representerar respekten för livet blir helt absurt.

Eftersom vi de facto äter blod varje gång vi äter kött följer vi bara symboliskt förbudet mot att äta blod. Att ta emot en förmodligen livräddande blodtransfusion är det som visar respekt för det gudagivna livet, att kasta bort livet är det som är respektlöst.
Citera
2013-11-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Japp det är det garanterat, eller skrivet av någon som inte har den ringaste kunskap om biologi. Försök att äta kött utan att få i dig blod, det går inte. Gäller det även sav som är växtblod, och hur är det med insekter, fiskar och blötdjur?

Tanken är att man tappar ur blodet från djuret, då får man äta det.
Det är samma sak med svenska livsmedel, man får inte sälja kött med blodet i, man måste tappa ur det.

Citat:
Vad är det som är så magiskt med blod? Det består av exakt samma beståndsdelar som resten av kroppen.

Det är inget magiskt, men Gud har reserverat blodet som symbol för livet.
Varje människa som vill vara kristen ska respektera blodförbudet:

Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod... Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!”(Apg 15:28-29 Bibel2000)
Citera
2013-11-14, 16:38
Medlem
Citat:
Det är samma sak med svenska livsmedel, man får inte sälja kött med blodet i, man måste tappa ur det.

Det är inget magiskt, men Gud har reserverat blodet som symbol för livet.
Varje människa som vill vara kristen ska respektera blodförbudet:

Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod... Om ni undviker allt sådant handlar ni rätt. Allt gott!”(Apg 15:28-29 Bibel2000)

Det finns såklart blod kvar i allt kött du äter, det hoppas jag att du begriper.

Sedan så tappar du ju knappast mindre djur på blod, käkar du fisk, sniglar, musslor eller kräftor så åker deras blod rätt ner i magen på dig!

Gud har reserverat blod som en metafor för livet? En allsmäktig varelse som har skapat universum och allt där i ägnar sig alltså åt metaforer NÄnä jag tror du skämtar aprillo!
Citera
2013-11-14, 16:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Gud har reserverat blod som en metafor för livet? En allsmäktig varelse som har skapat universum och allt där i ägnar sig alltså åt metaforer NÄnä jag tror du skämtar aprillo!

Vad menar du nu? Är det inte värt för en allgod gud att offra livet på folk för att upprätthålla sin tjusiga metafor?
Citera
2013-11-14, 16:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Bara en tanke. Kan man inte symboliskt tappa ur nån dl ur varje blodgivarpåse så att ni blir nöjda och kan ta emot blodet? Alla nöjda, gud får sin symbol och ni får överleva?
Citera
2013-11-14, 16:49
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Kan du förklara mer utförligt och plocka fram citat så att man förstår vad du menar?

Personen som du besvarade skrev att rent tekniskt så dog inte alla enligt syndaflodsberättelsen. Jo hävdar då du, om man bortser från de på arken.

Det är ju just det med de på arken som gör att rent tekniskt så dog inte alla. Hade rent tekniskt alla dött så hade även Noa, hans familj och alla djuren på arken också dukat under pga syndafloden.
Citera
2013-11-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad menar du nu? Är det inte värt för en allgod gud att offra livet på folk för att upprätthålla sin tjusiga metafor?

På tal om metaforer, att spilla blod borde ju då vara en större synd. Så att tappa något på blod eller ens att döda ett djur och förvärka allt magiskt blod som finns i kroppen torde ju logiskt sett vara en större synd, om man skall prata i metaforer då.
Citera
2013-11-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
För mig låter det som en efterhandskonstruktion.

ÄTA ja. Jag kan inte se kopplingen till transfusion. Och speciellt inte enbart vissa utvalda bloddelar.

Om jag skriver avhåll er från alkohol.
Menar du då att man inte får föra in det genom munnen det men att det går bra att föra in det i venerna?
Är det så du tolkar ordet avhåll?
Citera
2013-11-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Noa , hans familj och alla djur i arken var väl också liv? Då kvarstår precis det som jag skrev.

Så du menar att bibeln ljuger när den säger: "aldrig mer skall det hända att alla varelser utplånas av flodens vatten"(1Mose 9:11 Bibel2000)?

Ja det var väl du som inte trodde på bibeln? Då är det väl inte så underligt att du tycker det ena och andra om bibeln, men nu talar bibeln om att alla utom Noa och hans familj dog, hur svårt kan det vara?

Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Jo det var det du sade när du skrev: "Och många har fått sätta livet till redan nu på grund av den globala uppvärmningen, nu senast i Filippinerna."

Nej jag sade inte att orkaner bildas av den globala uppvärmningen.

Jag tänkte på att den globala uppvärmningen orsakar extremare väder på olika platser på jorden, som tar liv, där orkaner är en del av det:

http://www.di.se/artiklar/2013/11/11/det-blir-varre-orkaner-framover/

Nu är det delade meningar om global uppvärmning orsakar extremare orkaner, men det var inte länge sedan man hade delade meningar om global uppvärmning överhuvudtaget, och att människan är orsaken. Dom som visat sig ha rätt kallades tidigare för domedagsprofeter, men sanningen var att det var dom andra som blundade för verkligheten.

Jag tycker det är självklart att en snabb uppvärmning av jorden innebär extremare väder, bland annat extremare orkaner som får sin näring i varmare hav. Därmed kommer den globala uppvärmningen att döda mycket liv, men inte allt liv, precis som jag sade:

Citat:
Fast nu står det: "Never again will the waters become a flood to destroy all life. "

Nej den globala uppvärmningen kommer inte att döda allt liv på jorden, det är ingen som tror det, vattnet kommer inte att täcka hela jordytan om det sker, men en stor del. Och många har fått sätta livet till redan nu på grund av den globala uppvärmningen, nu senast i Filippinerna.

Case closed.
Citera
2013-11-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ett par citat från kretstjänare vid denna tiden:

"Om ett par år, vänner, kan ni ta alla er glasögon, hörapparater, löständer och käppar och slänga i en stor hög, de kommer inte att behövas mer"

"1975 vänner, kan ni ta tjänsteväskan och hänga upp på en spik på väggen"

Mycket mer i samma stil sades av en kretstjänare som allmänt kallades för "HarmageddonLarsson", men på andra håll i landet kallades han för 75anLarsson.

En annan kretstjänare sa i ett tal att "ingen, som inte tror på att Harmageddon kommer 1975, eller tidigare, kommer heller att få överleva det året!"
Ska erkänna att det kändes lite kusligt att höra det, men jag har ju trots allt överlevt

Upprepar frågan, varför stoppade inte Sällskapet dessa kretstjänare från att hålla sådana tal, om det inte var i linje med sällskapets lära?

Min slutsats är att dessa kretstjänare faktiskt höll dessa tal med Sällskapets godkännande!

Undrar om det kan vara samma Larsson som jag minns från den tiden? Ett dubbelt förnamn där den första initialen är S?

Jag var själv utsatt för en intensiv övertalningskampanj under åren före 1975. Mina släktingar släpade med sig den ena namnkunniga representanten för samfundet efter den andra för att försöka påverka mig. Alla var mycket trevliga men eftertryckliga med att jag skulle dö på hösten 1975 om jag inte omvände mig. Jag kan minnas ledande personer som Svensson, Nilsson, Olofsson, Hansson, Gran, Wester för att nu bara nämna de med vanliga namn som inte identifierar någon för mycket.

Via släktingar och bekanta runt om i världen vet jag att det var likadant i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Canada, Australien och Sydafrika. Det vore märkligt om det var de enskilda medlemmarna i hela världen som kom på samma idé utan medverkan från ledningen.

Kan också nämnas att det för mig presenterades otaliga exempel från deras litteratur som sades påvisa att 1975 var det avgörande året.

En viss humor ligger i att flera av mina släktingar och andra som var mest upphetsade över 1975 efteråt inte har något minne alls av saken. Men jag minns mycket väl vad de sa innan.
Citera
2013-11-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Detta illustrerar att Jv inte vägrar blod enbart av religiösa skäl.

De varnar alltid för riskerna med blodtransfusioner, men aldrig någonsin för riskerna med organtranslantationer, blindtarmsoperationer och en massa andra medicinska åtgärder som är allt annat än ofarliga. Jv accepterar dessa behandlingar så gott som utan protester. De varnar ALDRIG för farorna med alla dessa andra behandlingar. Ynkligt hyckleri!

Blod används med försiktighet inom vården, precis som andra åtgärder som inbegriper risker. Men ibland måste blod till, när ingenting annat hjälper. Jv visar en ringaktning för orsaken till blodförbudet i Bibeln när de menar att man hellre bör dö än rädda liv med blod. Det var just livets helgd som blodförbudet värnade om.

Anser du med andra ord att om det inte finns mat så är det ok att äta blod enligt bibeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in