2013-11-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så gärna så.

Bibeln säger "ät inte blod utan avhåll er från det"

På den tiden fanns det endast ett sätt använda blod gällande kroppen, dvs äta det för näring. Idag har vi också ett helt annat användningsområde, dvs medicinskt.

Alkohol om det så dricks eller injiceras har samma funktion: alkoholpåverkan. Så ett påbud att avhålla sig från alkohol gäller således uppenbarligen både att dricka, injicera och stoppa upp en spritindränkt tampong i röven eftersom syftet uppenbarligen är det samma.

Därav: Falsk analogi.

Om jag dricker blod för att använda det som näring....så får jag i mig näring..Det finns alltid en viss risk med mat men i praktiken så är det ofarligt att äta blod.

Om jag dricker alkohol så blir jag berusad.. Om jag går på viss medicinering kan detta vara farligt. Samma effekt får jag av att ha det direkt i blodet.

Om jag tar in blod via en blodstransfusion så är det mycket mer farligt än att dricka det. Om man dricker blod så är det bara mat. Men det är en hel drös sjukdommar som jag kan få i mig. Förutom det så finns det en hel drös komplikationer som man får räkna med.

http://www.mayoclinic.com/health/blood-transfusion/MY01054/DSECTION=risks
http://www.hopkinsmedicine.org/news/media/releases/blood_transfusions_still_overused_and_may_do_more_ harm_than_good_in_some_patients

Jämförelsen mellan alkohol och blod är lite ineffektiv eftersom blod är ofarlig som föda...Men argumentet att detta spelar någon roll håller inte vatten. Om du förlorar massa blod volym så kan en blodtransfusion hjälpa dig..Men alternativa metoder kan göra precis samma sak helt utan många av de nackdelar man får från blodtransfusioner.

Om du är i en situation där läkarna är för inkompetenta/Dåligt utrustade för att pröva blodfri kirurgi och du inte är ett jehovas vittne..så kan en blodtransfusion funka.. Men det bästa vore ändå de blodfria alternativen.

Var också försiktig med att lita på läkare för mycket.. Blod transfusioner som "donerats " kan "säljas " för en stor summa kosing...För 50 år sen så påstod tex läkare att " rökning var ofarligt "...Man kunde till och med se reklam på tv med en läkare som förklarade varför just detta märke var det bästa. Så sluta upp med att följa strömmen som en död fisk och börja tänka.
Citera
2013-11-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Personen som du besvarade skrev att rent tekniskt så dog inte alla enligt syndaflodsberättelsen. Jo hävdar då du, om man bortser från de på arken.

Det är ju just det med de på arken som gör att rent tekniskt så dog inte alla. Hade rent tekniskt alla dött så hade även Noa, hans familj och alla djuren på arken också dukat under pga syndafloden.

"rent tekniskt"? Det du menar är väl att ta ett citat ur sitt sammanhang och påstå att bibelskribenten menar något som den inte menar?

Det är väl självklart att skribenten menar att alla förutom Noa och hans familj dog??? (utan att säga något negativt om din person)

Du tror väl inte att skribenten är så dum i huvudet att han motsäger sig själv i samma mening i bibeln? Där skribenten berättar om alla djur och människor som överlever, och i nästa stund säga att alla dog? Kom igen nu!
Citera
2013-11-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Undrar om det kan vara samma Larsson som jag minns från den tiden? Ett dubbelt förnamn där den första initialen är S?

Jag var själv utsatt för en intensiv övertalningskampanj under åren före 1975. Mina släktingar släpade med sig den ena namnkunniga representanten för samfundet efter den andra för att försöka påverka mig. Alla var mycket trevliga men eftertryckliga med att jag skulle dö på hösten 1975 om jag inte omvände mig. Jag kan minnas ledande personer som Svensson, Nilsson, Olofsson, Hansson, Gran, Wester för att nu bara nämna de med vanliga namn som inte identifierar någon för mycket.

Via släktingar och bekanta runt om i världen vet jag att det var likadant i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Canada, Australien och Sydafrika. Det vore märkligt om det var de enskilda medlemmarna i hela världen som kom på samma idé utan medverkan från ledningen.

Kan också nämnas att det för mig presenterades otaliga exempel från deras litteratur som sades påvisa att 1975 var det avgörande året.

En viss humor ligger i att flera av mina släktingar och andra som var mest upphetsade över 1975 efteråt inte har något minne alls av saken. Men jag minns mycket väl vad de sa innan.

Allting inom jv historien är extremt väldokumenterat. Jag äger vaktornet från 1969 som pratar om 1975..Den sa inte att slutet skulle komma då. Var sa man någonsin i vaktornets literatur/brev att slutet skulle komma 1975 ?
Citera
2013-11-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Japp det är det garanterat, eller skrivet av någon som inte har den ringaste kunskap om biologi. Försök att äta kött utan att få i dig blod, det går inte. Gäller det även sav som är växtblod, och hur är det med insekter, fiskar och blötdjur?

Vad är det som är så magiskt med blod? Det består av exakt samma beståndsdelar som resten av kroppen.

Vad är så magiskt med någonting när allting består av samma bestånds delar ?

Enligt bibeln så ska man låta blodet rinna av ett djur innan man äter det..Detta innebär naturligtvis att lite blod är kvar..Så det handlar mer om avsikten..Om ett jv barn råkar äta något med blod i under skolan så är han inte dödsdömd : )
Citera
2013-11-14, 18:48
Medlem
Citat:
Om någon blir tillsagd att avhålla sig från kött, bryter personen mot det genom att genomgå en njur- eller levertransplantation?

Ja självklart, då har man ju inte avhållit sig från kött
Citera
2013-11-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja självklart, då har man ju inte avhållit sig från kött

Kära nån, igen
Citera
2013-11-14, 18:57
Medlem
Citat:
Kära nån, igen

Argument på det?
Citera
2013-11-14, 19:53
Medlem
Citat:
Undrar om det kan vara samma Larsson som jag minns från den tiden? Ett dubbelt förnamn där den första initialen är S?

Jag var själv utsatt för en intensiv övertalningskampanj under åren före 1975. Mina släktingar släpade med sig den ena namnkunniga representanten för samfundet efter den andra för att försöka påverka mig. Alla var mycket trevliga men eftertryckliga med att jag skulle dö på hösten 1975 om jag inte omvände mig. Jag kan minnas ledande personer som Svensson, Nilsson, Olofsson, Hansson, Gran, Wester för att nu bara nämna de med vanliga namn som inte identifierar någon för mycket.

Via släktingar och bekanta runt om i världen vet jag att det var likadant i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Canada, Australien och Sydafrika. Det vore märkligt om det var de enskilda medlemmarna i hela världen som kom på samma idé utan medverkan från ledningen.

Kan också nämnas att det för mig presenterades otaliga exempel från deras litteratur som sades påvisa att 1975 var det avgörande året.

En viss humor ligger i att flera av mina släktingar och andra som var mest upphetsade över 1975 efteråt inte har något minne alls av saken. Men jag minns mycket väl vad de sa innan.

Helt klart samme man!
Men som du skriver var det många som gärna pratade mycket om 1975, även om S-E var lite mer överdriven i detta än många andra. Har också hört otaliga krets- o områdestjänare "predika 1975", och visst fanns synen att man inte skulle få överleva om man inte trodde på 1975.
De som i församlingarna framförde tvivel på att Harmageddon skulle komma senast 1975 sågs som illojala, och var utsatta för stora påtryckningar.
Först pratades de om de få år som var kvar för denna gamla världen, sedan blev det till månader, inte år, kvar.
Hörde tom varianten "bara veckor, inte månader" flera gånger.
Detta var stämningen som fanns i församlingarna då!

Men min erfarenhet är, i likhet med din, att efteråt så mindes de största 75-fantasterna ingenting av detta!!
Citera
2013-11-14, 19:53
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"rent tekniskt"? Det du menar är väl att ta ett citat ur sitt sammanhang och påstå att bibelskribenten menar något som den inte menar?

Det är väl självklart att skribenten menar att alla förutom Noa och hans familj dog??? (utan att säga något negativt om din person)

Du tror väl inte att skribenten är så dum i huvudet att han motsäger sig själv i samma mening i bibeln? Där skribenten berättar om alla djur och människor som överlever, och i nästa stund säga att alla dog? Kom igen nu!

Det spelar ingen roll. I sin helhet framgår det att det var en generalisering som rent tekniskt var en felaktighet. Så jag vill säga att ni har båda rätt!

Men! Ditt jo:ande antyder att, vem det nu var, skulle vara fel. Men det är i så fall fel.
Citera
2013-11-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Om jag skriver avhåll er från alkohol.
Menar du då att man inte får föra in det genom munnen det men att det går bra att föra in det i venerna?
Är det så du tolkar ordet avhåll?

Får en person som ska avhålla sig från alkohol, på läkarens ordination ta medicin som innehåller alkohol?
Får han tvätta eventuella sår med något som innehåller alkohol?
Får han använda handsprit?
Citera
2013-11-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja.
Dessutom om förbudet är förtydligat med att kött endast får hanteras så att det bränns upp i en ugn och ingen annan användning av kött är tillåten (metafor).
Då kan inte något kött användas på något annat sätt än att brännas upp i en ugn.

Märklig metafor, eller också är jag övertrött efter att ha jobbat 10 timmar både i går och idag.
För med tanke på att JV tycker att man kan spalta upp blodet i olika blodbeståndsdelar, och sedan bestämma vilka av dessa bloddelar som är tillåtna, och vilka som är förbjudna, så håller detta ju inte alls!
Citera
2013-11-14, 20:11
Medlem
Citat:
Mina släktingar inom samfundet hänvisar till liknande citat för att påvisa varför de inte har något annat val än att totalt frysa ut familjemedlemmar. Följderna av de grymma direktiven har ofta varit hemska att se. Alla berörda mår dåligt utom de högdjur som sitter och styr över deras liv.

Flera gånger har andra i släkten varit tvungna att agera för att hindra unga människor från att fullkomligen gå under som en direkt följd av utfrysningen. Vi kan aldrig ersätta deras närmaste men kan ändå ge dem ett lyssnande öra och all sympati och stöd som vi kan uppbåda.

Denna utfrysning kan vara det främsta skälet till att jag aldrig kommer att acceptera samfundet som rumsrent så länge det tillåts att fortgå. Egentligen har jag svårt att förstå varför samhället inte vill agera mer mot den mobbning som pågår i religionens namn när man försöker att agera så kraftfullt när det gäller inom skolor och arbetsplatser.

Detta är så fruktansvärt vanligt bland JV, känner själv till otaliga sådan fall, splittrade familjer, ungdomar som har livslånga sår, och annat elände.
Samtidigt som JV envist hävdar att det är de enskilda familjernas egna val, trots att vem som helst kan läsa vad de har skrivit i litteraturen.
Har sett flera familjetragedier på nära håll, och det pga Sällskapets policy, som JV här dessutom försöker förneka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in