Citat:
Ursprungligen postat av
Bjorn-Ola
Hm.. Du kan ha en poäng i det du skriver.
http://www.airclim.se/växthusgaserna
Jag läste om CFC kontra ozon här men även på andra sidor.
Som du ser skriver man att CFC:s bidrag till växthuseffekten minskar genom att det bryter ned ozon i stratosfären. Men samtidigt skriver man att det är ozonet i troposfären som bidrar till växthuseffekten. Då får jag inte ihop det riktigt.
När man pratar om ozon som växthusgas är det främst det troposfäriska ozonet man pratar om, men även det stratosfäriska ozonet ger en växthuseffekt, fast det finns inga mänskliga aktiviteter så vitt jag känner till som har förmåga att öka det ozonet över de naturligt förekommande mängderna, genom minskade ozonförstörande utsläpp återhämtar sig ju visserligen ozonlagret mot förindustriella nivåer. Totalt anses CFC ge ett klart nettotillskott till växthuseffekten. Några av ersättningsprodukterna till CFC, är fortfarande starka växthusgaser men påverkar inte ozonet.
Ozon är en av de mest kortlivade växthusgaserna i troposfären och omsätts snabbt genom ett antal reaktioner och i den processen har CFCer en väldigt marginell del. Ozon är däremot förhållandevis stabilt i stratosfären, iaf under vissa förhållanden, även om halterna varierar en hel del under året med lägst halter under tidig vår. CFC är tvärtom stabilt i troposfären, men bryts istället ner i stratosfären där den avger klor som ingår i kemiska processer som har en förmåga att bryta ner ozon mycket effektivt.
För att krångla till det hela lite så anses en förstärkt växthuseffekt ge en nedkylning av den del av stratosfären där ozonlagret återfinns, och just låga temperaturer är en av de viktigaste förutsättningar för den kraftiga nedbrytning av ozon från halogener som synts vid polerna, medan lägre temperaturer vid andra breddgrader har motsatt effekt.