2013-11-10, 13:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Osäker på om frågan passar här eller förtjänar en egen tråd?Men vi testar.
Frysta grönsaker. Oavsett om dom tinar i påsen eller blivit tillagade så blir dom fruktansvärt fort dåliga i kylskåpet.Varför är det så?
Färska icke frysta håller sig ju astronomiskt mycket längre om man jämför.

Frusna grönsaker är "döda"/förstörda (iskristaller i cellerna), färska lever fortfarande och även när man tillagar från färska så är skadorna mindre och dom håller ofta bättre.
Citera
2013-11-11, 18:43
Medlem
Delar boende med andra personer, och igår när jag gjorde storkok med makaroner och köttfärsås-liknande insåg jag efteråt att alla matlådor var slut.

Ställde in hela kastrullen i kylen med lock på istället, dock har locket som ett litet hål i sig.

Vågar man äta det idag eller hur länge vågar jag ha det stående där?
Citera
2013-11-11, 18:51
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadRagee
Delar boende med andra personer, och igår när jag gjorde storkok med makaroner och köttfärsås-liknande insåg jag efteråt att alla matlådor var slut.

Ställde in hela kastrullen i kylen med lock på istället, dock har locket som ett litet hål i sig.

Absolut ingen fara.Kan stå många dagar bara det är tillräckligt kallt.Vid mycket luftväxling kan ytan bli hård och tråkig.Ett litet hål i locket gör garanterat ingenting.
Citera
2013-11-11, 18:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoadRagee

Uppemot en vecka om kylskåpet håller rätt temp och är fräsht i övrigt. Annars kan du ju sleva upp portioner i fryspåsar och knyta ihop.
Citera
2013-11-11, 19:05
Medlem
Stort tack för snabba svar
Citera
2013-11-12, 04:03
Medlem
kEzis avatar
Oöppnad mjölk, 2 dagar gammal (Sen utgående datum)

Är den drickbar? Och vad kan man göra med 1,5 L mjölk, förutom varm choklad och pannkakor?
Citera
2013-11-12, 05:16
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kEzi
Oöppnad mjölk, 2 dagar gammal (Sen utgående datum)

Är den drickbar? Och vad kan man göra med 1,5 L mjölk, förutom varm choklad och pannkakor?

Helt säkert alldeles utmärkt att dricka såvida den har stått kallt. Men det känner du på lukten, -luktar den "inget" så är den helt okej. Luktar den surt, så är den sur. Fortfarande ingen fara att dricka, men är inte god.

Bullar, risgrynsgröt etc men du kan också frysa in mjölken och baka med den vid ett senare tillfälle.
Citera
2013-11-12, 07:27
Medlem
Ska passa på att höra om någon vet hur länge butiksköpt förkokt rödbeta håller sig?

Köpte dom för max 2 veckor sedan, låg vakumförpackade. La senare över dom i ett glas med lock.
Citera
2013-11-13, 14:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ska passa på att höra om någon vet hur länge butiksköpt förkokt rödbeta håller sig?

Köpte dom för max 2 veckor sedan, låg vakumförpackade. La senare över dom i ett glas med lock.

Har du öppnat förpackningen och lagt över dom i en glasburk så har du ju brutit vackumförpackningen så då borde ju hållbarhetstiden förkortas. Sedan beror det ju på om den innehåller konserveringsmedel eller ej. Skulle ju dock tro som vanligt att det känns både på lukten och på smaken om rödbetorna blivit dåliga.
Senast redigerad av Jonas1968 2013-11-13 kl. 14:55.
Citera
2013-11-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du öppnat förpackningen och lagt över dom i en glasburk så har du ju brutit vackumförpackningen så då borde ju hållbarhetstiden förkortas. Sedan beror det ju på om den innehåller konserveringsmedel eller ej. Skulle ju dock tro som vanligt att det känns både på lukten och på smaken om den är dålig.

Jo, fast jag kan inte hitta någonstans om hur länge kokta rödbetor håller normalt sett. Dessa innehåller inget annat än själva rödbetan.

Dom luktar bara starkt av rödbetor, men jag har ingen aning om kokta rödbetor normalt håller ett par dagar eller ett par veckor eller mer.
Skulle vara intressant att veta.
Citera
2013-11-14, 01:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jo, fast jag kan inte hitta någonstans om hur länge kokta rödbetor håller normalt sett. Dessa innehåller inget annat än själva rödbetan.

Dom luktar bara starkt av rödbetor, men jag har ingen aning om kokta rödbetor normalt håller ett par dagar eller ett par veckor eller mer.
Skulle vara intressant att veta.
Finns det ingen datummärkning på dem som talar om ungefär hur länge dom bör hålla? Gör det så bör ju det ändå ge en viss fingervisning även om dom flesta livsmedel håller längre än bäst före. Luktar det bara starkt av rödbetor så bör dom dock vara okej att äta. Är dom dåliga bör dom lukta illa.
Citera
2013-11-14, 21:57
Medlem
Hittade en oöppnad kassler bit med bäst före datum 31/10 som jag missat, och som hamnat längst in i frysen.

Öppnade den nyss och luktade och smakade en tugga av en skiva. Luktar okej och smakar som kassler brukar.
ÄR den okej att äta/frysa in/tillaga? Tänkte på att eftersom den är rökt och verkar okej?
eller finns det någon fara med gammal kassler som luktar och smakar okej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in