2013-11-06, 15:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast sill brukar väl vanligtvis vara kylkonserver?

Hmm, tycke den som skrev sa att det var konserv och matjesill "plåtburkarna" brukar då klara sig riktigt bra även ganska länge efter "bäst före".
Citera
2013-11-07, 01:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hmm, tycke den som skrev sa att det var konserv och matjesill "plåtburkarna" brukar då klara sig riktigt bra även ganska länge efter "bäst före".
Fast konserv är inte samma sak som helkonserv. För att bli helkonserv så måste man sterilisera burkarna i 140° och det går ju knappast att göra med matjessill utan att förändra smaken. Dock så håller matjessill ändå långt efter bäst före pga. den salta inläggningen som konserverar ganska bra men det blir ju inte som med riktiga helkonserver som ofta kan ligga många år efter bäst före men för att se om matjessill är okej är det bara att lukta och smaka för fisk som börjar bli dålig brukar lukta pyton. Så länge den luktar och smakar okej så är det knappast något problem att äta.
Citera
2013-11-08, 15:52
Medlem
Jag har gjort äppelchutney och den håller minst ett år i oöppnad burk.
Jag körde med vinäger. Men det borde vara samma sak med ättika.

Ha en trevlig höst!
Citera
2013-11-09, 03:53
Medlem
Mina påge mackor har gått ut. Det står bäst före åttonde november. Skulle det gå att äta i alla fall?

Måste det smaka konstigt, äckligt och/eller lukta konstigt för att det skall räknas som oätbart. Finns det möjlighet att det kan vara oätbart/dåligt för kroppen att äta det brödet fast det inte luktar eller smakar nåt konstigt.

Tack på förhand!
Citera
2013-11-09, 04:28
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinnar
Mina påge mackor har gått ut. Det står bäst före åttonde november. Skulle det gå att äta i alla fall?

Måste det smaka konstigt, äckligt och/eller lukta konstigt för att det skall räknas som oätbart. Finns det möjlighet att det kan vara oätbart/dåligt för kroppen att äta det brödet fast det inte luktar eller smakar nåt konstigt.

Tack på förhand!

Inget synligt mögel, luktar inte illa? Ät.
Citera
2013-11-09, 10:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Tack på förhand!

Om det smakar bra och inte har nåt synbart mögel (kolla alla skivorna, har du mögel nånstans så kasta allt, med bröd så funkar det inte nå bra att bara skära bort angripen bit då sporerna finns överallt i det porösa brödet) så ska det bara vara att äta.
Citera
2013-11-09, 11:57
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:

Tack på förhand!

Finns det inget mögel alls, så är det okej att äta. Men du måste vara 100% säker på att det inte finns mögel, du måste kolla igenom hela brödet ordentligt. Mögel i bröd är mycket farligt att få i sig. Det är inte som t.ex mögel i ost -där det inte är farligt att äta. Men mögligt bröd är farligt.
Citera
2013-11-09, 13:50
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Finns det inget mögel alls, så är det okej att äta. Men du måste vara 100% säker på att det inte finns mögel, du måste kolla igenom hela brödet ordentligt. Mögel i bröd är mycket farligt att få i sig. Det är inte som t.ex mögel i ost -där det inte är farligt att äta. Men mögligt bröd är farligt.
Det där lät ju inte så bra.Jag har i alla tider bara tagit bort möglet.På vilket sätt är det mycket farligt?Skall givetvis sluta med det men vad kan hända?
Citera
2013-11-09, 13:57
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Det där lät ju inte så bra.Jag har i alla tider bara tagit bort möglet.På vilket sätt är det mycket farligt?Skall givetvis sluta med det men vad kan hända?

Citat:
Aflatoxiner kan ge leverskador eller levercancer, om man får i sig höga doser. Ochratoxin kan skada njurarna. I Sverige är risken för att bli akut sjuk av olika mögelgifter liten. Även risken för att få cancer av till exempel aflatoxin bedöms som låg.

Man får väl kanske inte i sig så väldigt stora mängder om man äter ett par brödskivor med lite mögel i, men det säkraste är nog att försöka undvika det helt. Bröd är ju så billigt att det inte är värt att ta några risker, dessutom så smakar och luktar ju mögligt bröd riktigt illa.
Citera
2013-11-09, 16:08
Medlem
BushKillingtons avatar
Har tre hela kycklingar från Mars 2012 i frysen. Går det att äta? utan några större smak och kvalitétsförluster?
Citera
2013-11-10, 10:05
Medlem
le-chefs avatar
En hel pippi kan ligga upp till ett år i frysen utan några smakförluster fick jag lära mig.
Men kan inte tänka mig att den är oätlig nu heller..
Senast redigerad av le-chef 2013-11-10 kl. 10:07.
Citera
2013-11-10, 13:45
Medlem
Iloveludas avatar
Osäker på om frågan passar här eller förtjänar en egen tråd?Men vi testar.
Frysta grönsaker. Oavsett om dom tinar i påsen eller blivit tillagade så blir dom fruktansvärt fort dåliga i kylskåpet.Varför är det så?
Färska icke frysta håller sig ju astronomiskt mycket längre om man jämför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in