Citat:
Ursprungligen postat av
Iloveluda
Leverpastej bredbar. Utgångsdatum 22/7. Fick kasta den igår då den var full med mögel. Temp i kylen ca 4 grader Samt att jag alltid ställer in direkt då jag brett en macka. Dvs inget får stå framme. Hur fan kan det mögla så fort? Är förvisso mitt i Juli men ändå.
Mögelbildning har inget med bäst före datum eller utgångsdatum att göra, utan har helt och hållet med förvaring och miljö att göra. Dvs leverpastejen har kommit i kontakt med mögelsporer antingen inne i kylskåpet eller ute i luften då du använt den (luften är full med mögelsporer den här tiden på året). Den fuktiga miljön i en ask är sedan ytterst lämplig miljö för mögel att växa till, och tillväxten hämmas inte heller nämnbart av kyla så länge vi inte snackar frysgrader.
Slutligen, bäst före- eller utgångsdatum gäller alltid för vara i oöppnad förpackning. Tumregeln är annars att produkter utan innehållande konserveringsmedel (tex socker, salt, ättika räknas som konserverande om det finns i tillräcklig mängd) håller bara 4-7 dagar i öppnad förpackning.