2014-07-13, 22:42
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Alright då kör vi!

Kan säga att det blev bra. Inget fel på köttet men råkade fucka upp lite med kolen men det löste sig i slutändan.
Citera
2014-07-14, 11:34
Medlem
Iloveludas avatar
Leverpastej bredbar. Utgångsdatum 22/7. Fick kasta den igår då den var full med mögel. Temp i kylen ca 4 grader Samt att jag alltid ställer in direkt då jag brett en macka. Dvs inget får stå framme. Hur fan kan det mögla så fort? Är förvisso mitt i Juli men ändå.
Citera
2014-07-14, 12:27
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Leverpastej bredbar. Utgångsdatum 22/7. Fick kasta den igår då den var full med mögel. Temp i kylen ca 4 grader Samt att jag alltid ställer in direkt då jag brett en macka. Dvs inget får stå framme. Hur fan kan det mögla så fort? Är förvisso mitt i Juli men ändå.
Mögelbildning har inget med bäst före datum eller utgångsdatum att göra, utan har helt och hållet med förvaring och miljö att göra. Dvs leverpastejen har kommit i kontakt med mögelsporer antingen inne i kylskåpet eller ute i luften då du använt den (luften är full med mögelsporer den här tiden på året). Den fuktiga miljön i en ask är sedan ytterst lämplig miljö för mögel att växa till, och tillväxten hämmas inte heller nämnbart av kyla så länge vi inte snackar frysgrader.

Slutligen, bäst före- eller utgångsdatum gäller alltid för vara i oöppnad förpackning. Tumregeln är annars att produkter utan innehållande konserveringsmedel (tex socker, salt, ättika räknas som konserverande om det finns i tillräcklig mängd) håller bara 4-7 dagar i öppnad förpackning.
Senast redigerad av Byline 2014-07-14 kl. 12:29.
Citera
2014-07-15, 14:10
Medlem
Köpte packeterad oxförs 90/10.

Frös ner med 3 dagar kvar tills sista förbrukningsdagen.
Tinade upp den igår.

Går den att frysa om idag då jag har nya matplaner?
Citera
2014-07-15, 15:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Köpte packeterad oxförs 90/10.

Frös ner med 3 dagar kvar tills sista förbrukningsdagen.
Tinade upp den igår.

Går den att frysa om idag då jag har nya matplaner?
Nej. Du måste steka den idag, sedan kan du frysa om den när den är stekt.
Citera
2014-07-16, 21:20
Medlem
Reko45s avatar
köpte nötfärs för 2 dagar sedan. bäst före 19 juli står de. men den är redan brun...nästan hela färsen. luktar inte super heller.

ska jag steka de ändå?
Citera
2014-07-17, 16:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reko45
köpte nötfärs för 2 dagar sedan. bäst före 19 juli står de. men den är redan brun...nästan hela färsen. luktar inte super heller.

ska jag steka de ändå?
Brun är väl ganska vanligt att kött kan bli även innan det har blivit dåligt. Luktar det däremot inte bra så skulle jag inte använda den. Dålig lukt är ju en indikation om att maten är på väg och bli dålig.
Citera
2014-07-17, 18:53
Medlem
Fråga: hittade en bit högrev på ca 1 kg längst bak i kylen idag, glömt bort att jag köpte den för kanske 10 dagar sedan, utgångsdatum är om 1 vecka. Kan jag äta den ändå? Känns weird med en fet köttbit i kylen och inte frysen..
Citera
2014-07-17, 18:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spluu
Fråga: hittade en bit högrev på ca 1 kg längst bak i kylen idag, glömt bort att jag köpte den för kanske 10 dagar sedan, utgångsdatum är om 1 vecka. Kan jag äta den ändå? Känns weird med en fet köttbit i kylen och inte frysen..
Vad är problemet menar du? Ska man börja kasta mat en vecka innan BF nu också?
Citera
2014-07-17, 19:13
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spluu

Ingen fara förutsatt att du inte har onormalt varmt i kylen.
Citera
2014-07-17, 23:15
Medlem
Loxuss avatar
Hur länge håller sig öppnad förpackning med potatissallad i kylen?
Citera
2014-07-17, 23:51
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Hur länge håller sig öppnad förpackning med potatissallad i kylen?
En vecka minst. De brukar vara fulla med konserveringsmedel, så de kan hålla sig längre än så. Bara det luktar och smakar gott, så är det ok att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in