2013-11-14, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
Okej, så denna meningen har bättre satsradning

Numera tar inte invandrarna bara våra arbeten, utan de tar allt.

Tycker i och för sig att meningen ser bättre ut utan konjunktionen.
Då kan du använda dig av t.ex. semikolon; "Numera tar inte invandrarna bara våra arbeten; de tar allt."
Citera
2013-11-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Då kan du använda dig av t.ex. semikolon; "Numera tar inte invandrarna bara våra arbeten; de tar allt."

Tack, ser mycket bättre ut.
Citera
2013-11-14, 20:27
Medlem
Kanske med tankestreck: "Numera tar inte invandrarna bara våra arbeten – de tar allt."
Citera
2013-11-14, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Kanske med tankestreck: "Numera tar inte invandrarna bara våra arbeten – de tar allt."

Kan jag säga så? Alltså det där säger jag tyst för mig själv.

Går det!

Behöver snabbt svar !!
Citera
2013-11-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prime.
Kan jag säga så? Alltså det där säger jag tyst för mig själv.

Går det!

Behöver snabbt svar !!
Ja, tankestreck har man om man ska ha en paus följt av en förklaring. Tror jag iaf.
Citera
2013-11-14, 21:53
Medlem
egon2bs avatar
Det är rätt lömskt att servera en politisk tes som en fråga om skiljetecken. Frågeställaren lämnar öppet för tre fyra olika skiljetecken och får därmed sin tes upprepad i flera citat. För balansens skull, låt mig demonstrera kolon när en tankekedja leder fram till en kompakt slutsats.
– Bläran var inte bara en smygkonservativ retoriker: han var Ws lakej.
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Ja, tankestreck har man om man ska ha en paus följt av en förklaring. Tror jag iaf.
Eftersom vi är på ett språkforum: ett tankstreck utan -e-.
Citera
2013-11-14, 23:14
Medlem
Skriver man:

Vart vänder jag mig?

eller

Var vänder jag mig?

i ex. meningen "vart vänder jag mig för att få hjälp?".
Citera
2013-11-14, 23:18
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Skriver man:

Vart vänder jag mig?

eller

Var vänder jag mig?

i ex. meningen "vart vänder jag mig för att få hjälp?".
Vart. Riktning. Du kan testa att byta mot dit och där.
Citera
2013-11-14, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Vart. Riktning. Du kan testa att byta mot dit och där.
Tack! Det var det spåret jag var inne på men när jag googlade med "var" såg jag att det var fler träffar, bl.a. av en del seriösa sidor som Swedbank osv. Men var och vart är ett gissel för folk.
Citera
2013-11-15, 10:33
Medlem
Sereenas avatar
Vart/var tillsammans med de/dem är väl lite av svenskans motsvarighet till then/than som många modersmålstalande har svårt att skilja på.

Your/You'r som skrämmande många inte kan skilja på räknar jag dock inte då jag tycker det krävs en särskild nivå av korkad för att inte kunna skilja på dom ('r i "you'r" är ju en förkortning/sammandragnming av "are" vilket alla modermålsskribenter borde känna till)
Citera
2013-11-15, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vart/var tillsammans med de/dem är väl lite av svenskans motsvarighet till then/than som många modersmålstalande har svårt att skilja på.

Your/You'r som skrämmande många inte kan skilja på räknar jag dock inte då jag tycker det krävs en särskild nivå av korkad för att inte kunna skilja på dom ('r i "you'r" är ju en förkortning/sammandragnming av "are" vilket alla modermålsskribenter borde känna till)
Det skrivs you're, inte you'r. I övrigt håller jag i mångt och mycket med dig. Det finns även t.ex. their/they're/there och it's/its som av oförklarliga skäl krånglar till det för många.
Citera
2013-11-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Det skrivs you're, inte you'r. I övrigt håller jag i mångt och mycket med dig. Det finns även t.ex. their/they're/there och it's/its som av oförklarliga skäl krånglar till det för många.
Nej, det är klart att skälen inte är oförklarliga eftersom uttalet är mer eller mindre identiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in