Citat:
Så gärna så.
Bibeln säger "ät inte blod utan avhåll er från det"
På den tiden fanns det endast ett sätt använda blod gällande kroppen, dvs äta det för näring. Idag har vi också ett helt annat användningsområde, dvs medicinskt.
Alkohol om det så dricks eller injiceras har samma funktion: alkoholpåverkan. Så ett påbud att avhålla sig från alkohol gäller således uppenbarligen både att dricka, injicera och stoppa upp en spritindränkt tampong i röven eftersom syftet uppenbarligen är det samma.
Därav: Falsk analogi.
Bibeln säger "ät inte blod utan avhåll er från det"
På den tiden fanns det endast ett sätt använda blod gällande kroppen, dvs äta det för näring. Idag har vi också ett helt annat användningsområde, dvs medicinskt.
Alkohol om det så dricks eller injiceras har samma funktion: alkoholpåverkan. Så ett påbud att avhålla sig från alkohol gäller således uppenbarligen både att dricka, injicera och stoppa upp en spritindränkt tampong i röven eftersom syftet uppenbarligen är det samma.
Därav: Falsk analogi.
Om jag dricker blod för att använda det som näring....så får jag i mig näring..Det finns alltid en viss risk med mat men i praktiken så är det ofarligt att äta blod.
Om jag dricker alkohol så blir jag berusad.. Om jag går på viss medicinering kan detta vara farligt. Samma effekt får jag av att ha det direkt i blodet.
Om jag tar in blod via en blodstransfusion så är det mycket mer farligt än att dricka det. Om man dricker blod så är det bara mat. Men det är en hel drös sjukdommar som jag kan få i mig. Förutom det så finns det en hel drös komplikationer som man får räkna med.
http://www.mayoclinic.com/health/blood-transfusion/MY01054/DSECTION=risks
http://www.hopkinsmedicine.org/news/media/releases/blood_transfusions_still_overused_and_may_do_more_ harm_than_good_in_some_patients
Jämförelsen mellan alkohol och blod är lite ineffektiv eftersom blod är ofarlig som föda...Men argumentet att detta spelar någon roll håller inte vatten. Om du förlorar massa blod volym så kan en blodtransfusion hjälpa dig..Men alternativa metoder kan göra precis samma sak helt utan många av de nackdelar man får från blodtransfusioner.
Om du är i en situation där läkarna är för inkompetenta/Dåligt utrustade för att pröva blodfri kirurgi och du inte är ett jehovas vittne..så kan en blodtransfusion funka.. Men det bästa vore ändå de blodfria alternativen.
Var också försiktig med att lita på läkare för mycket.. Blod transfusioner som "donerats " kan "säljas " för en stor summa kosing...För 50 år sen så påstod tex läkare att " rökning var ofarligt "...Man kunde till och med se reklam på tv med en läkare som förklarade varför just detta märke var det bästa. Så sluta upp med att följa strömmen som en död fisk och börja tänka.