2013-11-14, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att bibeln ljuger när den säger: "aldrig mer skall det hända att alla varelser utplånas av flodens vatten"(1Mose 9:11 Bibel2000)?

Ja det var väl du som inte trodde på bibeln? Då är det väl inte så underligt att du tycker det ena och andra om bibeln, men nu talar bibeln om att alla utom Noa och hans familj dog, hur svårt kan det vara?

Nej jag sade inte att orkaner bildas av den globala uppvärmningen.

Jag tänkte på att den globala uppvärmningen orsakar extremare väder på olika platser på jorden, som tar liv, där orkaner är en del av det:

http://www.di.se/artiklar/2013/11/11/det-blir-varre-orkaner-framover/

Nu är det delade meningar om global uppvärmning orsakar extremare orkaner, men det var inte länge sedan man hade delade meningar om global uppvärmning överhuvudtaget, och att människan är orsaken. Dom som visat sig ha rätt kallades tidigare för domedagsprofeter, men sanningen var att det var dom andra som blundade för verkligheten.

Jag tycker det är självklart att en snabb uppvärmning av jorden innebär extremare väder, bland annat extremare orkaner som får sin näring i varmare hav. Därmed kommer den globala uppvärmningen att döda mycket liv, men inte allt liv, precis som jag sade:

Case closed.

Kära nån
Citera
2013-11-14, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Om jag skriver avhåll er från alkohol.
Menar du då att man inte får föra in det genom munnen det men att det går bra att föra in det i venerna?
Är det så du tolkar ordet avhåll?

Om någon blir tillsagd att avhålla sig från kött, bryter personen mot det genom att genomgå en njur- eller levertransplantation?
Citera
2013-11-14, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så du menar att bibeln ljuger när den säger: "aldrig mer skall det hända att alla varelser utplånas av flodens vatten"(1Mose 9:11 Bibel2000)?

Ja det var väl du som inte trodde på bibeln? Då är det väl inte så underligt att du tycker det ena och andra om bibeln, men nu talar bibeln om att alla utom Noa och hans familj dog, hur svårt kan det vara?

Nej jag sade inte att orkaner bildas av den globala uppvärmningen.

Jag tänkte på att den globala uppvärmningen orsakar extremare väder på olika platser på jorden, som tar liv, där orkaner är en del av det:

http://www.di.se/artiklar/2013/11/11/det-blir-varre-orkaner-framover/

Nu är det delade meningar om global uppvärmning orsakar extremare orkaner, men det var inte länge sedan man hade delade meningar om global uppvärmning överhuvudtaget, och att människan är orsaken. Dom som visat sig ha rätt kallades tidigare för domedagsprofeter, men sanningen var att det var dom andra som blundade för verkligheten.

Jag tycker det är självklart att en snabb uppvärmning av jorden innebär extremare väder, bland annat extremare orkaner som får sin näring i varmare hav. Därmed kommer den globala uppvärmningen att döda mycket liv, men inte allt liv, precis som jag sade:

Case closed.

Nu är det ju så att den "globala uppvärmningen" gått i stå de senaste 15 åren. Och givetvis har man hittat orsaken...CO2 i de mängder som finns i atmosfären orsakar inte uppvärmning utan det är freon och metan från jordbruket som varit den stora boven i uppvärmningen!

Eftersom vi slutat använda freon och minskat utsläppen av metan har klimatet stabiliserat sig!
Citera
2013-11-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Om någon blir tillsagd att avhålla sig från kött, bryter personen mot det genom att genomgå en njur- eller levertransplantation?

Ja.
Dessutom om förbudet är förtydligat med att kött endast får hanteras så att det bränns upp i en ugn och ingen annan användning av kött är tillåten (metafor).
Då kan inte något kött användas på något annat sätt än att brännas upp i en ugn.
Citera
2013-11-14, 17:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om jag skriver avhåll er från alkohol.
Menar du då att man inte får föra in det genom munnen det men att det går bra att föra in det i venerna?
Är det så du tolkar ordet avhåll?

Falsk analogi.
Citera
2013-11-14, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Falsk analogi.

Utveckla varför detta är en falsk analogi, när det i detta fallet har att göra med vad ordet avhålla innebär.

Jag tycker det är intressant att ni är ett antal som åberopar detta och andra felaktiga slutsatser i argument så fort ni inte har något bra att komma med.
En av er skiriver det i vart annat inlägg och därför har jag blockerat honom.
Citera
2013-11-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Om familjer fick bestämma själva hur de gör skulle nog mycket få frysa ut sina närmaste då det går mot allt vad familjen innebär.
En familj som frivilligt väljer att ta avstånd finns det ju ingen större anledning att sakna.

Men vi vet båda hur direktiven från ledningen ser ut.
Kolla i boken "Bevara er själv i Guds kärlek" på sid. 207.

"Är det verkligen nödvändigt att undvika all kontakt med uteslutna personer? Ja, av flera orsaker. För det första är det en fråga om lojalitet mot Gud och hans ord. Vi lyder Jehova inte bara när det är lätt att göra det utan också när det är svårt. Kärleken till Gud får oss att lyda alla hans bud, eftersom vi inser att han är rättvis och kärleksfull och att han har utformat sina lagar så att de är till vårt bästa. (Jesaja 48:17; 1*Johannes 5:3) För det andra skyddas vi och resten av församlingen mot att bli besmittade andligen och moraliskt, och dessutom upprätthålls församlingens goda rykte. (1*Korinthierna 5:6, 7) För det tredje kan det också vara till hjälp för den uteslutne att vi håller fast vid Bibelns principer. Att vi understöder den dömande kommitténs beslut kan påverka hjärtat hos den som handlat orätt och som hittills inte har reagerat positivt på de äldstes försök att hjälpa honom. Att han förlorar den dyrbara gemenskapen med familj och vänner kan hjälpa honom att ”komma till besinning”, att se det allvarliga i det han gjort och göra vad som behövs för att vända tillbaka till Jehova."

och på nästa sida står det

"Det kan också hända att den uteslutna familjemedlemmen bor utanför hemmet. Även om man behöver ha viss begränsad kontakt vid enstaka tillfällen för att sköta nödvändiga familjeangelägenheter, bör varje sådan kontakt begränsas till ett minimum. Lojala kristna familjemedlemmar söker inte efter förevändningar att kunna träffa en sådan utesluten familjemedlem. Lojalitet mot Jehova och hans organisation får dem att respektera Bibelns anordning med uteslutning. Deras lojala handlingssätt är till nytta för den som handlat orätt och kan hjälpa honom att ta till sig den tuktan han fått."

JV lägger sig i så mycket att de t.o.m. vill bestämma vem du får mejla till.

"Det bästa du kan göra för din älskade familjemedlem är att visa att du beslutsamt sätter Jehova före allt annat, till och med före familjebanden. Vad kan du göra för att hantera den här situationen? Ta hand om din egen andlighet. Isolera dig inte från dina trogna kristna bröder och systrar. (Ords. 18:1) Utgjut dina känslor för Jehova i bön. (Ps. 62:7, 8) Försök inte hitta ursäkter för att umgås med den uteslutne familjemedlemmen, kanske genom att mejla honom eller henne. (1 Kor. 5:11) Fortsätt att vara helt upptagen i andliga aktiviteter." - Vakttornet 15/1 2013 sid.16

Mina släktingar inom samfundet hänvisar till liknande citat för att påvisa varför de inte har något annat val än att totalt frysa ut familjemedlemmar. Följderna av de grymma direktiven har ofta varit hemska att se. Alla berörda mår dåligt utom de högdjur som sitter och styr över deras liv.

Flera gånger har andra i släkten varit tvungna att agera för att hindra unga människor från att fullkomligen gå under som en direkt följd av utfrysningen. Vi kan aldrig ersätta deras närmaste men kan ändå ge dem ett lyssnande öra och all sympati och stöd som vi kan uppbåda.

Denna utfrysning kan vara det främsta skälet till att jag aldrig kommer att acceptera samfundet som rumsrent så länge det tillåts att fortgå. Egentligen har jag svårt att förstå varför samhället inte vill agera mer mot den mobbning som pågår i religionens namn när man försöker att agera så kraftfullt när det gäller inom skolor och arbetsplatser.
Citera
2013-11-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ja.
Dessutom om förbudet är förtydligat med att kött endast får hanteras så att det bränns upp i en ugn och ingen annan användning av kött är tillåten (metafor).
Då kan inte något kött användas på något annat sätt än att brännas upp i en ugn.

Ja?
Ursäkta att jag skrattar gott.

Men Jehovas vittnen betraktar inte blodförbudet på det sättet. Därför blir din metafor felaktig. Tvärtom medger ni en mängd användningsområden för blodet i form att blodbeståndsdelar som i sådana fall är att kringgå ett totalt förbud. Ej heller kan ni då äta kött då ni ju faktiskt äter en del blod samtidigt.
Citera
2013-11-14, 17:45
Medlem
Citat:
Skrivet av ekasnah
Om alla gjorde likadant skulle vi inte ha ett enda krig på jorden.

Citat:
Vad svarar Fiffiniff
Och om alla lät sina barn dö hade vi inte haft några människor på jorden.

Då kan jag ju skrika rakt ut FALSK ANALOGI!!!

Det blir en givande debatt när man gör på det här sättet, eller?
Eller så kan man ju försöka förstå varandras synpunkter och argumentera utefter det.
I detta kan det behövas ödmjukhet och att man inser att den man argumenterar har rätt ibland och att han eller hon ibland har en poäng i det hon säger.
Senast redigerad av Ekasnah 2013-11-14 kl. 17:51.
Citera
2013-11-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
Ja?
Ursäkta att jag skrattar gott.

Men Jehovas vittnen betraktar inte blodförbudet på det sättet. Därför blir din metafor felaktig. Tvärtom medger ni en mängd användningsområden för blodet i form att blodbeståndsdelar som i sådana fall är att kringgå ett totalt förbud. Ej heller kan ni då äta kött då ni ju faktiskt äter en del blod samtidigt.

Du misstar dig, om nu Gud är den som sätter normen och han säger att du inte får äta blod men du får äta kött om du låter blodet rinna av då har han medgivit att utifrån hans normer så räcker detta. Det kommer att finnas lite köttsaft kvar i köttet som då innehåller små mängder blod men om Gud säger att detta är ok enligt hans standard varför skulle vi ha en annan syn på det?
Citera
2013-11-14, 17:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Utveckla varför detta är en falsk analogi, när det i detta fallet har att göra med vad ordet avhålla innebär.

Så gärna så.

Bibeln säger "ät inte blod utan avhåll er från det"

På den tiden fanns det endast ett sätt använda blod gällande kroppen, dvs äta det för näring. Idag har vi också ett helt annat användningsområde, dvs medicinskt.

Alkohol om det så dricks eller injiceras har samma funktion: alkoholpåverkan. Så ett påbud att avhålla sig från alkohol gäller således uppenbarligen både att dricka, injicera och stoppa upp en spritindränkt tampong i röven eftersom syftet uppenbarligen är det samma.

Därav: Falsk analogi.
Citera
2013-11-14, 18:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om alla gjorde likadant skulle vi inte ha ett enda krig på jorden.

Och om alla lät sina barn dö hade vi inte haft några människor på jorden

Då kan jag ju skrika rakt ut FALSK ANALOGI!!!

Det var ingen seriös analogi, det var ett tautologi-svar på ett tautologi-påstående.

Så skrik hur mycket du vill.

Citat:
Eller så kan man ju försöka förstå varandras synpunkter och argumentera utefter det.

Jag förstår precis vad du skriver. Jag håller helt enkelt inte med dig för fem öre om det du skriver och skriver därför tillbaka min syn på saken.

Citat:
I detta kan det behövas ödmjukhet och att man inser att den man argumenterar har rätt ibland och att han eller hon ibland har en poäng i det hon säger.

Den dagen du skriver något jag tycker är rätt eller har en poäng så kommer jag meddela det, var inte orolig. Men du måste förstå att nu rör vi oss på ämnen där vi är ganska långt ifrån varandra. Och förresten, när erkände senast DU att JAG hade en poäng om jag får fråga? It's a two-way street you know...

Du svarade förresten bara på halva #4744. När kommer resten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in