Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jag tycker inte det.
Är det Guds vilja att jag dödar en människa? Nä, det kan man väl inte säga. Så svaret på din fråga bör vara att allt som sker INTE är Guds vilja. Så TROR jag i alla fall. Du kanske tycker någonting annat?
Det är en omtolkning du gör utefter önsketänkandet, du värderar ju helt subjektivt när du påstår dig ha gud med dig och när du har gud mot dig. Etter värre när du dessutom ska spekulera i gudsgraden/gudsstatus för andras räkning.
Att mörda en människa eller att hjälpa en människa, är i princip värdeneutralt ur guds synvinkel, handling som handling... gud själv talar inte eller ger sig till känna vad som är gott/ont : det är människan som ställer upp moraletiska värden och tolkar ett mord som ont och en hjälp som gott.
I annat fall : är det du själv som påtar dig gudsrollen, när du tänker efter....
Samma med att säga att en är snällare el. godare än annan... och med det har mer av gud eller mindre av gud inom sig : blir inte värst trovärdigt att något gudomligt finns varken med det ena eller andra när det kommer till att försöka undkomma ansvaret, inte minst.
Man är, var och en, en simpel människa med en hjärna som ska synkronisera med känslor och med det göra en massa val i livet, olika känslostyrt och förnuftigt och ställa det i proportion, med premisser för varje situation.
Kanske använda sig av lite konsekvenstänkande, vilket inte låter sig göras i alla situationer.. då människan ofta agerar både spontant och irrelevant dagligdags - det betyder inte att "gud är där" som "en hjälp från ovan" .
Däremot låter det som ett substitut (en slags mental plan B) att tänka så som du resonerar, när man inte förstår olika förlopp eller befinner sig i t.ex svårare konflikter alt. har gud som en plugg inplacerad i tankesystemet, via det moralsystem man t.ex är uppvuxen med.