2013-11-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Sodom och Gomorra? Världsöversvämningen? Job?

Men var det verkligen Gud?
Citera
2013-11-14, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson

Är inte allt som sker guds vilja? Eller kunde inte gud stoppa tyfonen som ödelade stora delar av Filipinerna nyligen?
Citera
2013-11-14, 15:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Antingen var det Gud eller så var det slumpen! Och ingen tror väl slumpen kan skapa en världsöversvämning eller testa Job? DUH!
Citera
2013-11-14, 15:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Är inte allt som sker guds vilja? Eller kunde inte gud stoppa tyfonen som ödelade stora delar av Filipinerna nyligen?
Visst kan en allsmäktig Gud stoppa tyfonen. Men frågan är varför han inte gör det?
Citera
2013-11-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Visst kan en allsmäktig Gud stoppa tyfonen. Men frågan är varför han inte gör det?

Med andra ord så skapade även gud tyfonen, så då blir frågan inte bara varför gud inte stoppade den utan även varför han skapade den, och jag misstänker att svaren som vanligt blir; "gud är mystisk" eller "livet skall vara ett test" eller "människorna lever i synd och skall straffas"

Eller har du månne ett nytt och insiktsfullt svar att bjussa på?
Citera
2013-11-14, 16:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
För om du följer kärleksbudet kommer ditt liv förmodligen bli trevligare och förhoppningsvis kommer du också närmare Kärleken.

Det var inget svar på frågan. Du verkar blanda in att älska andra människor. Nu pratar jag enbart om gud. Varför skulle ens känslor för enbart gud påverka hur väl det går?

Citat:
Jesus talade om människor regler och Guds bud. Han var uppenbarligen inte alls nöjd med människornas regler som gemene dåtida jude ansåg vara Guds bud. Jag lägger personligen därför väldigt lite vikt vid buden i GT.

1. Han sa att ingen prick i lagen skulle ändras. Är man missnöjd då? Dessutom skärpte han delar av lagen.

2. Om gud inte tyckte om lagen, varför döda 42 olydiga barn via framtrollad björn?

3. Du menar att människor har hittat på alla lagar och påbud i GT? Är något i GT sant, och hur skiljer vi det falska från det sanna?

Citat:
En kort personlig tolkning av det sista (en av dem). Vad innebär det att älska Gud av hela ditt hjärta, av hela sin själ, av hela sitt förstånd och av hela sin kraft? Jag tror att det är att följa Guds bud (kärleksbudet) så gott man bara kan. Att sträva efter att älska alla.

Vänta lite nu. Dubbla kärleksbudet lyder:
Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.

Nu säger du att första delen (understruken) egentligen betyder att man ska följa "kärleksbudet"? Jaha? Jag utgår ifrån att du med "kärleksbudet" inte menar första delen av dubbla kärleksbudet, eftersom det vore ganska fånigt. Så antingen menar du att första delen betyder hela dubbla budet eller andra halvan av dubbla budet. Om det är andra halvan så är ju första halvan helt irrellevant eftersom det hade räckt med andra halvan. Och är det hela dubbla så är andra halvan irrellevant eftersom det hade räckt med första halvan.

Så vad försöker du säga?
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-11-14 kl. 16:13.
Citera
2013-11-14, 16:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Har du nån annan idé?
Citera
2013-11-14, 16:17
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Med andra ord så skapade även gud tyfonen, så då blir frågan inte bara varför gud inte stoppade den utan även varför han skapade den, och jag misstänker att svaren som vanligt blir; "gud är mystisk" eller "livet skall vara ett test" eller "människorna lever i synd och skall straffas"

Jag har inget svar på din intressanta fråga, men vi kanske kan komma fram till något svar gemensamt?

Första frågan vi kan ställa oss är om det var verkligen Gud som skapade tyfonen? Visst, naturlagarna har han skapat, men är det hans fel att tyfonen uppstod? Har vi gjort något fel för att tyfonen skulle uppstå? Det kan vi tillsammans fundera på i en liten stund.
Citera
2013-11-14, 16:40
Medlem
Citat:
Jag har inget svar på din intressanta fråga, men vi kanske kan komma fram till något svar gemensamt?

Första frågan vi kan ställa oss är om det var verkligen Gud som skapade tyfonen? Visst, naturlagarna har han skapat, men är det hans fel att tyfonen uppstod? Har vi gjort något fel för att tyfonen skulle uppstå? Det kan vi tillsammans fundera på i en liten stund.

Är allt som sker guds vilja?
Citera
2013-11-14, 16:58
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Är allt som sker guds vilja?
Jag tycker inte det.

Är det Guds vilja att jag dödar en människa? Nä, det kan man väl inte säga. Så svaret på din fråga bör vara att allt som sker INTE är Guds vilja. Så TROR jag i alla fall. Du kanske tycker någonting annat?
Citera
2013-11-14, 18:33
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:

https://www.youtube.com/watch?v=LzxTXk1JCFw
Citera
2013-11-14, 19:28
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag tycker inte det.

Är det Guds vilja att jag dödar en människa? Nä, det kan man väl inte säga. Så svaret på din fråga bör vara att allt som sker INTE är Guds vilja. Så TROR jag i alla fall. Du kanske tycker någonting annat?
Det är en omtolkning du gör utefter önsketänkandet, du värderar ju helt subjektivt när du påstår dig ha gud med dig och när du har gud mot dig. Etter värre när du dessutom ska spekulera i gudsgraden/gudsstatus för andras räkning.

Att mörda en människa eller att hjälpa en människa, är i princip värdeneutralt ur guds synvinkel, handling som handling... gud själv talar inte eller ger sig till känna vad som är gott/ont : det är människan som ställer upp moraletiska värden och tolkar ett mord som ont och en hjälp som gott.

I annat fall : är det du själv som påtar dig gudsrollen, när du tänker efter....

Samma med att säga att en är snällare el. godare än annan... och med det har mer av gud eller mindre av gud inom sig : blir inte värst trovärdigt att något gudomligt finns varken med det ena eller andra när det kommer till att försöka undkomma ansvaret, inte minst.

Man är, var och en, en simpel människa med en hjärna som ska synkronisera med känslor och med det göra en massa val i livet, olika känslostyrt och förnuftigt och ställa det i proportion, med premisser för varje situation.

Kanske använda sig av lite konsekvenstänkande, vilket inte låter sig göras i alla situationer.. då människan ofta agerar både spontant och irrelevant dagligdags - det betyder inte att "gud är där" som "en hjälp från ovan" .

Däremot låter det som ett substitut (en slags mental plan B) att tänka så som du resonerar, när man inte förstår olika förlopp eller befinner sig i t.ex svårare konflikter alt. har gud som en plugg inplacerad i tankesystemet, via det moralsystem man t.ex är uppvuxen med.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-11-14 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in