2013-11-14, 12:39
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
I dagens sekulära samhälle är det knappast någon som försöker eller vill göra Guds eventuella existens till en officiell sanning.
Fast det stämmer helt enkelt inte. Bara här på forumet finns det fullt med folk som är helt övertygade, och gärna försöka övertyga andra, om att gud finns.

Jag, som inte är troende, skulle mycket gärna se att gud finns. Det hade vart grymt! Snacka om ett enkelt liv efter det och snacka om att världen hade blivit bättre.

Problemet är att gud inte visar sig. Gud tycker att världen vi lever i är ointressant och värd att lämna till sitt eget fördärv. Lite därför jag i mina tonår tänkte ett steg längre och sa "Men om gud gillar oss människor så förbannat mycket VARFÖR visar han det aldrig?".

Visa mig gud! Får jag bevis som går att tro på konverterar jag ifrån vad jag än är nu till vilken gud som än visar sig på studs. Vem kan säga emot en gud som står framför dig?
Citera
2013-11-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Här, här har vi det första tecknet på att Kristendomen och bibeln är full av BS. Och att folk sedan tror på det som står, lever sina liv efter det och försöker tvinga andra till att också leva efter det, vad fan? Hoppas du inser att du precis klev på en av dina egna minor.

Varför ger det att det Jesus sagt är den version som är riktig? Hade Jesus istället kommit i gamla testamentet och det som står i gamla testamentet om gud i det nya, vad hade gällt då?

Om du inte ens tillhör en kristen grupp, varför väljer du då att erkänna dig till den religionen? Det finns ju så många andra och trevligare religioner om du nu känner att du måste ha en religion!

Jag förmodar att du vill ha svar på de här frågorna.

Det var fel av mig att säga att ingen sett Gud enligt kristendomen. Enligt kristendomen är/var Jesus Guds immanenta uppenbarelse för människan. Så mänskligheten har sett Gud genom att de såg Jesus. Så människan har inte sett den fullständiga Gud men vi har sett en aspekt av Gud.

Därmed är Jesus ord det samma som Guds ord för oss människor.

Jag förstår inte riktigt din fråga så om du inte är nöjd med svaret får du gärna fråga igen.
Citera
2013-11-14, 13:04
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Jag förmodar att du vill ha svar på de här frågorna.

Det var fel av mig att säga att ingen sett Gud enligt kristendomen. Enligt kristendomen är/var Jesus Guds immanenta uppenbarelse för människan. Så mänskligheten har sett Gud genom att de såg Jesus. Så människan har inte sett den fullständiga Gud men vi har sett en aspekt av Gud.

Därmed är Jesus ord det samma som Guds ord för oss människor.

Jag förstår inte riktigt din fråga så om du inte är nöjd med svaret får du gärna fråga igen.

......

"I dagens sekulära samhälle är det knappast någon som försöker eller vill göra Guds eventuella existens till en officiell sanning.(HerrMikkelson)"

Förstår du själv vad du skriver?

"Därmed är Jesus ord det samma som Guds ord för oss människor"?? Jag hoppas du menar kristna istället för människor...
Citera
2013-11-14, 13:10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Det tror jag inte på.

Jaha? Skit i det då.
Citera
2013-11-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
......

"I dagens sekulära samhälle är det knappast någon som försöker eller vill göra Guds eventuella existens till en officiell sanning.(HerrMikkelson)"

Förstår du själv vad du skriver?

"Därmed är Jesus ord det samma som Guds ord för oss människor"?? Jag hoppas du menar kristna istället för människor...

Självklart.
Citera
2013-11-14, 13:21
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Självklart.

Tack, tänk på det nästa gång du skriver så du inte ger sådana som jag en bitter avsmak.
Citera
2013-11-14, 13:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag tolkar Guds bud ungefär så här:
Du skall ... så att det må gå dig väl.

Varför skulle det gå väl för att man älskar gud?

Citat:
Vilket också Jesus hänvisar till. Människan finns inte till för att tjäna lagen utan lagen finns till för att tjäna människan.

Det kan jag inte köpa. Lagen innehöll trots allt vidrigheter som slaveri, stenande av barn, häxor (som inte ens finns, vilket gud borde veta), homosexuella, folk som arbetar på sabbat osv osv osv. Att sådana saker skulle tjäna människan ser jag som fullständigt uteslutet.

Citat:
Om du följer det viktigaste budet från Gud (kärleksbudet) så kommer det föra gott med sig till ditt (och andras) liv. Karma my dear

Kommer och kommer. Chansen kan iaf öka, men det är långt ifrån garanterat.

Citat:
Sedan skulle jag vilja säga att kärleken kan graderas. Minimikravet för kärlek är att inte skada. Allt annat är bonus. Så kärleksbudet minimiuppmaning är att inte skada och orsaka lidande. Det är den miniminivån av kärlek som alla har rätt till och kan kräva, även Gud.

1. Kärlek = inte skada/lämna i fred? Lite väl långsökt, va?

2. Alla har inte rätt att kräva den, det förutsätter nämligen att andra parten också levererar den. Dsv, jag kan inte förväntas inte skada någon som är på väg att skada mig eller mina kära.

Citat:
Med andra ord, så länge du lämnar Gud ifred och inte åsamkar honom skada så är du tillräckligt kärleksfull för att nå upp till hans krav.

1. Det är per definition inte möjligt att skada gud, så det enda där skulle vara att lämna honom i fred.

2. Du pratar om graderingar. Borde inte befallningen "Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd" gå ganska långt bortom grundkravet "du skall lämna gud ifred"? Det måste du ändå hålla med om?
Citera
2013-11-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Varför skulle det gå väl för att man älskar gud?

Det kan jag inte köpa. Lagen innehöll trots allt vidrigheter som slaveri, stenande av barn, häxor (som inte ens finns, vilket gud borde veta), homosexuella, folk som arbetar på sabbat osv osv osv. Att sådana saker skulle tjäna människan ser jag som fullständigt uteslutet.

Kommer och kommer. Chansen kan iaf öka, men det är långt ifrån garanterat.

1. Kärlek = inte skada/lämna i fred? Lite väl långsökt, va?

2. Alla har inte rätt att kräva den, det förutsätter nämligen att andra parten också levererar den. Dsv, jag kan inte förväntas inte skada någon som är på väg att skada mig eller mina kära.

1. Det är per definition inte möjligt att skada gud, så det enda där skulle vara att lämna honom i fred.

2. Du pratar om graderingar. Borde inte befallningen "Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd" gå ganska långt bortom grundkravet "du skall lämna gud ifred"? Det måste du ändå hålla med om?

För om du följer kärleksbudet kommer ditt liv förmodligen bli trevligare och förhoppningsvis kommer du också närmare Kärleken.

Jesus talade om människor regler och Guds bud. Han var uppenbarligen inte alls nöjd med människornas regler som gemene dåtida jude ansåg vara Guds bud. Jag lägger personligen därför väldigt lite vikt vid buden i GT.

Gott och ont kan båda graderas.
Och två fel gör ju inte ett rätt. Vi är människor och därmed inte fullkomliga. Det innebär att vi kommer att göra ont vare sig vi vill eller inte. Men det är aldrig något att sträva efter, oavsett omständigheterna.

En kort personlig tolkning av det sista (en av dem). Vad innebär det att älska Gud av hela ditt hjärta, av hela sin själ, av hela sitt förstånd och av hela sin kraft? Jag tror att det är att följa Guds bud (kärleksbudet) så gott man bara kan. Att sträva efter att älska alla.

Något förenklat.
Citera
2013-11-14, 14:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En kort personlig tolkning av det sista (en av dem). Vad innebär det att älska Gud av hela ditt hjärta, av hela sin själ, av hela sitt förstånd och av hela sin kraft? Jag tror att det är att följa Guds bud (kärleksbudet) så gott man bara kan. Att sträva efter att älska alla.

Varför följar 'gud' inte kärleksbudet själv? (Alltså frånsett det där med att han är otroligt egocentrisk och älskar sig sjäv).
Citera
2013-11-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför följar 'gud' det inte själv?

Han följer ju åtminstone minimikravet på kärleksbudet genom att lämna oss ifred.

Edit:
För det första förutsätter du ifrån att vi vill ha Guds kärlek.
För andra förutsätter du att Gud vill älska oss mer än nödvändigt. Är vi människor så underbara liksom? Och som dessutom kräver 'My way or the high way'.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-14 kl. 15:19.
Citera
2013-11-14, 14:52
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Han följer ju åtminstone minimikravet på kärleksbudet genom att lämna oss ifred.
Det är faktiskt sant, om man nu ska se det ur den synvinkeln. Det är hans anhängare som inte klarar av att lämna folk ifred.
Citera
2013-11-14, 15:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Sodom och Gomorra? Världsöversvämningen? Job?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in