2013-11-14, 14:40
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Klart frldrarna har ansvaret, men uppenbarligen vet inte du hur mycket runtomkring funktionsnedsatta barn behver. All vrd, sjukgymnastik o annan trning som behvs fr att de ska kunna vxa upp till ett bra liv senare. Och om ett handikappat barn fds in till en fattigare familj? Tycker du frldrarna ska sitta hemma och isolera sig med sitt barn med socialbidrag d? Det funkar inte. En del av ett vrdigt liv r att f kompisar och att umgs med andra. Skulle du kunna sitta hemma med ditt barn dag ut och dag in om det fds handikappat? Tror inte det va..

Eftersom ingen verkar funderar i tanka p vad saker och ting kostar och jmfra med andra kostnader tog jag mig friheten att kritisera. Livet r inte en dans p rosor, det finns otroligt mnga mnniskor som lider, var dag. Jag r vertygad om att pengarna som nyttjas idag kan allokeras om fr att ge fler mnniskor en bttre tillvaror. Vad jag menar med egoistiskt r att anvndaren frmodligen bara bryr sig om mnniskor i sin egen sits och inte tnker p andra utsatta grupper. Stred hon fr utvecklingsstrdas rtt till bidrag innan hon fick barn? Hade hon velat dela med sig av sina bidrag fr att andra ska f det bttre? Nu verkar det som att i detta fall inte handlar om bidrag utan om skadestnd. Detta var inget jag visste och frgan blir d givetvis inte densamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Det mrks att du saknar rtt mycket sympati. Ls denna mammans blogg och frsk ta ngon annans perspektiv istllet fr att sna in p ditt.

Hon nskade att jag skulle hamna i rullstol fr resten av livet och du tycker jag r osympatiskt. Och du ville att jag skulle ta dig serist?
Citera
2013-11-14, 14:50
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Jag betalar allt fr min son som "vanliga" frldrar betalar fr sina barn. Sjlva handikappet fr jag hjlp med.

Jag tycker det snarare r tvrtom, du r bitter och egoistisk och ser bara till dig sjlv. ldrevrden, tycker du att man ska bekosta det sjlv ocks? Vrden? Tandlkare?

Min lskade son r inte missbildad, han r precis s som han ska vara. Jag kan med gldje sga att han r mer empatisk och krleksfull n du ngonsin kommer bli. Det r beklmmande att du har dessa sikter om dina sk medmnniskor, antingen har du ftt alldeles fr lite krlek som liten eller s har du tappat hoppet om mnskligheten. Det r sorgligt.

Ja, du r precis en sdan mnniska som borde hamna i ett utsatt och hjlplst lge fr att verkligen frst hur det r att inte f ngon hjlp eller empati. Att st strandsatt utan att ngon bryr sig om ditt vlmende. Kanske kanske d att du skulle frst, om ens det. Jag r tveksam. Du knns ganska frlorad.

Du har fortfarande inte svarat p min frga, vill du vnligen gra det?

Om du mr bttre av att stta nedsttande epitet p mig, be my guest. Det berr mig inte. Dremot ska du veta att jag tycker det r hemskt om det den andra anvndaren skrev om r sant. Det vill sga att ditt barns CP-skada r uppkommen av inkompetenta lkare. D har jag full frstelse fr att ni har ftt skadestnd.

Anledningen till att jag dk upp i trden var fr att skapa en diskussion kring om pengarna kan nyttjas p ett mer effektivt stt och det r detta trden handlade om. Jag frstr att det r helt omjligt att diskutera detta med dig, du r alldeles fr pverkad av din situation. Vad jag hade tyckt om att hamna i rullstol fr resten av livet har ingen som helst betydelse fr trden. Men jag kan ju ge dig en hint, jag hade inte uppskattat det.
Citera
2013-11-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Nu var ju inte jag dr vi fdseln s jag har svrt att uttala mig om det. Men om det du skriver stmmer har jag full frstelse fr att man blir ekonomiskt kompenserade. Men d handlar det inte om ett bidrag, utan om ett skadestnd. Och ja, hade mitt barn fallit som offer fr inkompetenta lkare hade ven jag blivit bitter. Detta r dock en helt annan diskussion.

Nej det r inte en helt annan diskussion. Killen fick en CP-skada med en tillhrande MR. Med det menas att skadan r orsakad av fyra fljande alternativ 1) Mamman har dragit sig en virusinfektion alt. ett kroppstrauma 2) fostret har rkat f sin navelstrng runt sin hals, alt att en tvilling har hindrat barnets utveckling under graviditeten 3) barnet har ftt komplikationer genom frlossningstekniska metoder 4) Barnet har blivit frtidigt ftt och har dragit sig en syrebrist pga outvecklade lungor.

I TS fall var det tyvrr s att en lkare orsakade barnets lidande.

Beroende p var skadan sitter i hjrnan fr du ett helt spektrum av olika svrigheter. CP r egentligen en spektrumdiagnos och i den har du 3 olika kategorier, spastisk, ataktisk och dyskinetisk. Dessa kategorier delas sedan in i ett antal underkategorier. Vissa har enbart problem med munmotorik, eller att en fot slpar med, andra har problem med att de r helt frlamade el. spastiska.

I en del fall fr barnet ven andra tillggsdiagnoser ssom MR och EP. I det hr fallet s r MR orsakat av just CP-skadan, dvs en miljskada.

Sedan kan jag bara se en enda funktionsnedsttning dr mamman verkligen kan stllas till svars fr sina handlingar; Det r FAS/FAE dr fostret har skadats pga mammans bruk av alkohol eller narkotika.

Vnnen, du sitter -med okunskap- och diskuterar olika mnniskors de med oss som tyvrr har bde kunskapen och erfarenheten. Du vill dra bort std fr en mlgrupp som behver all std de kan f fr att verleva. D kan du lika grna dra bort alla vrd och tandlkarkostnade frn de rika. Eller gra s att alla familjer som tjnar ver 300 000 per r fr betala skola, omsorg, vrd och tandlkare sjlva fr sina barn. Du har absolut ingen som helst erfarenhet av att ha 1-3 barn varav ett har en funktionsnedsttning. Stdet r till fr att avlasta frldern s att de tv andra barnen ocks fr utvecklas.
Senast redigerad av Platonius 2013-11-14 kl. 15:12.
Citera
2013-11-14, 16:05
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Eftersom ingen verkar funderar i tanka p vad saker och ting kostar och jmfra med andra kostnader tog jag mig friheten att kritisera. Livet r inte en dans p rosor, det finns otroligt mnga mnniskor som lider, var dag. Jag r vertygad om att pengarna som nyttjas idag kan allokeras om fr att ge fler mnniskor en bttre tillvaror. Vad jag menar med egoistiskt r att anvndaren frmodligen bara bryr sig om mnniskor i sin egen sits och inte tnker p andra utsatta grupper. Stred hon fr utvecklingsstrdas rtt till bidrag innan hon fick barn? Hade hon velat dela med sig av sina bidrag fr att andra ska f det bttre? Nu verkar det som att i detta fall inte handlar om bidrag utan om skadestnd. Detta var inget jag visste och frgan blir d givetvis inte densamma.

Inget fel i kritik, det utvecklas en. Klart de finns mnga mnniskor som lider idag, det har jag inte sagt nnting om, men menar du att man ska ta pengarna frn de funktionshindrade till andra mnniskor fr att de ocks har det dligt? Isfall kan man lika grna ta socialbidragen frn alla invandrare o flyktingar som kommer till Sverige o bannlysa mngkulturen.
De frgorna fr du faktiskt frga anvndaren sjlv, jag strider fr utvecklingsstrdas rtt till bidrag utan vare sig barn eller syskon med det.

Citat:
Hon nskade att jag skulle hamna i rullstol fr resten av livet och du tycker jag r osympatiskt. Och du ville att jag skulle ta dig serist?

Nu tror jag ju inte hon menade det utan mer ville make a point liksom.. Och jag sa aldrig att hon var sympatisk, did I?
Citera
2013-11-14, 16:33
Medlem
Citat:
Om du mr bttre av att stta nedsttande epitet p mig, be my guest. Det berr mig inte. Dremot ska du veta att jag tycker det r hemskt om det den andra anvndaren skrev om r sant. Det vill sga att ditt barns CP-skada r uppkommen av inkompetenta lkare. D har jag full frstelse fr att ni har ftt skadestnd.

Anledningen till att jag dk upp i trden var fr att skapa en diskussion kring om pengarna kan nyttjas p ett mer effektivt stt och det r detta trden handlade om. Jag frstr att det r helt omjligt att diskutera detta med dig, du r alldeles fr pverkad av din situation. Vad jag hade tyckt om att hamna i rullstol fr resten av livet har ingen som helst betydelse fr trden. Men jag kan ju ge dig en hint, jag hade inte uppskattat det.

Precis s som du mr bttre av att kalla mig egoist, bitter och bortskmd och vill ha allt betalt? Nej, jag mr inte bttre av det. Det r snarare ett faktum.

Ja, skadestndet r inte rrt d pengarna frvaltas p ett verfrmyndarsprrat konto och endast ska g till Timothys funktionsnedsttning. n har vi inte behvt ta drifrn. Men skadestndet r en fis i rymden, nstan skrattretande om man tnker p mnniskor i USA som fr flera miljarder dollar fr att de fr en hamburgare i handen som inte ser ut som den p reklamskylten.

Frgan var inte vad du hade tyckt om att hamna i rullstol, vill du inte frst? Frgan var om du sjlv skulle bli rullstolsburen och varit i behov av hjlp dygnet runt, om du d tycker att det r din mamma och pappa som ska vrda dig? Helt gratis? Utan ersttning fr sitt arbete? Iom att du tycker att det r frldrarnas ansvar och plikt att vrda sitt handikappade barn livet ut eller sjlva betala personliga assistenter. DET var min frga. S sluta kringg det jag sger.
Citera
2013-11-14, 16:45
Medlem
-Wasteland-s avatar
Staten kan inte lsa alla problem, faktum r att staten skapar problemen. Statens verksamheter r likriktade och ineffektiva. Dessutom krver staten in s mycket skatt att mnniskor inte fr rd att ta hand om sig sjlva eller sina anhriga.

Om mnniskor fick behlla sina pengar s hade dessa kunnat anvndas till frskringar fr att trygga individers srskilda behov. Om man nu fr ett funktionshindrat barn s hade man p en fri marknad kunnat kpa en plats p ett dagis skrddarsytt fr barn med ett givet handikapp. Frldrarna kan d arbeta p dagarna och ta hand om sina barn efter jobbet.

Skulle man sjlv rka ut fr en olycka eller nt i den stilen s har man sin frskring och ett sparkapital att luta sig mot och kan d vlja den hjlp man sjlv vill ha, dessutom utan att bli en ekonomisk belastning fr andra mnniskor. Jag tror i grund och botten att alla mnniskor fr sin egen sjlvknslas skull vill kunna finansiera sina egna behov.

Detta lser ocks alla problem med statens ramlagar och skit som inte fungerar och som alla r missnjda med. Man kan sjlv individanpassa sin vrdhjlp och r man missnjd vnder man sig till en utfrare som r bttre.
Citera
2013-11-14, 19:36
Medlem
Skattepengar skall anvndas p ett paretoeffektivt stt. Om en liten del av de som anvnder skattemedlen utnyttjar en oproportionellt stor mngd av skattemedlen r det oempatiskt och oeffektivt. Att mnga mnniskor skulle kunna m bra fr pengarna som idag anvnds till mongon r viktigt fr ett samhlle. Att ett ftal mongon ker p solresor bad varm bad fr sjukgymnastik och ker p lger utan att tillfra samhllet ett skit r direkt motsgelsefullt i en demokrati.

Sjlvklart mr frldrar dligt och fr skuld knslor fr att deras degenererade arvsanlag har gett deras barn kraftiga defekter. Men det ger dom inte rtt att gapa och skrika efter resurser som kan anvndes effektivare fr att mnga fler i samhllet skulle kunna m bra av. Sjlvklart skall dom stanna hemma och ta hand om sina barn och leva p socialbidrag. Att ha flera "assistenter" dygnet runt blir bara larvigt d kostnaden r ofantligt stor i frhllandet av avkastningen p investeringen (noll).
Senast redigerad av fetjvel 2013-11-14 kl. 19:38.
Citera
2013-11-14, 20:26
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
Skattepengar skall anvndas p ett paretoeffektivt stt. Om en liten del av de som anvnder skattemedlen utnyttjar en oproportionellt stor mngd av skattemedlen r det oempatiskt och oeffektivt. Att mnga mnniskor skulle kunna m bra fr pengarna som idag anvnds till mongon r viktigt fr ett samhlle. Att ett ftal mongon ker p solresor bad varm bad fr sjukgymnastik och ker p lger utan att tillfra samhllet ett skit r direkt motsgelsefullt i en demokrati.

Sjlvklart mr frldrar dligt och fr skuld knslor fr att deras degenererade arvsanlag har gett deras barn kraftiga defekter. Men det ger dom inte rtt att gapa och skrika efter resurser som kan anvndes effektivare fr att mnga fler i samhllet skulle kunna m bra av. Sjlvklart skall dom stanna hemma och ta hand om sina barn och leva p socialbidrag. Att ha flera "assistenter" dygnet runt blir bara larvigt d kostnaden r ofantligt stor i frhllandet av avkastningen p investeringen (noll).
Vem eller vilka grupper har rtt att gapa och skrika efter resurser? Frn vem ska man stjla pengar och till vem ska dom hlerifrdelas vidare? Fr min del spelar det noll och ingen roll om stldgodset gr till badsemestrar fr mongon eller till lyxresor fr mongopolitiker eller till lyxboenden fr mongoblattar eller till ljliga hgskoleutbildningar fr genusmongon.
Citera
2013-11-14, 23:12
Medlem
Jag jobbar sjlv som LSS-handlggare och tycker LSS-lagstiftningen innebr en fantastisk mjlighet fr personer med funktionshinder att leva s fullvrdiga liv som mjligt.

Jag anser dock att kalla faktas inslag bara var osakligt och extremt vinklat. Man tar ju inte upp viktiga fakta. Man utelmnar till exempel helt det faktum att alla beslut som fattas kan verklagas till frvaltningsdomstolen, dr rendet prvas av jurister. I programmet framstlls det som att kommuner kan ge avslag p oriktiga grunder och komma undan med det.

Lagstiftningen r s pass komplex att vi behver juridisk expertis emellant fr att kunna fatta korrekta beslut. De konsulter vi anlitar jobbar fr att vi ska tolka lagstiftningen korrekt, s att skanden fr det de ska ha rtt till, inte mer eller mindre.

Det som gjort arbetet som LSS-handlggare svrare r den smutsiga och giriga assistansmarknaden dr privata bolag gr vad som helst fr att roffa t sig mer pengar. Man ansker om 100 timmars personlig assistans per vecka fr personer med egentliga behov p kanske 10 timmar per vecka. Jag har sjlv tagit emot anskningar dr man bara kopierat en anskan frn en helt annan person med helt andra hjlpbehov och till och med missat att ndra namnet p vissa stllen.
Senast redigerad av fetnacken 2013-11-14 kl. 23:15.
Citera
2013-11-15, 00:14
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetnacken
Jag jobbar sjlv som LSS-handlggare och tycker LSS-lagstiftningen innebr en fantastisk mjlighet fr personer med funktionshinder att leva s fullvrdiga liv som mjligt.

Jag anser dock att kalla faktas inslag bara var osakligt och extremt vinklat. Man tar ju inte upp viktiga fakta. Man utelmnar till exempel helt det faktum att alla beslut som fattas kan verklagas till frvaltningsdomstolen, dr rendet prvas av jurister. I programmet framstlls det som att kommuner kan ge avslag p oriktiga grunder och komma undan med det.

Lagstiftningen r s pass komplex att vi behver juridisk expertis emellant fr att kunna fatta korrekta beslut. De konsulter vi anlitar jobbar fr att vi ska tolka lagstiftningen korrekt, s att skanden fr det de ska ha rtt till, inte mer eller mindre.

Det som gjort arbetet som LSS-handlggare svrare r den smutsiga och giriga assistansmarknaden dr privata bolag gr vad som helst fr att roffa t sig mer pengar. Man ansker om 100 timmars personlig assistans per vecka fr personer med egentliga behov p kanske 10 timmar per vecka. Jag har sjlv tagit emot anskningar dr man bara kopierat en anskan frn en helt annan person med helt andra hjlpbehov och till och med missat att ndra namnet p vissa stllen.
Det r ju knappast privata bolag om dom erhller statliga medel. Och hur mycket pengar och resurser frsvinner i den bisarra byrkrati ni gnar er t med "komplex lagstiftning", "juridisk konsultexpertis" osv.? Den smutsiga och giriga parten r staten som tvngsindriver hundratals miljarder kronor varje r! Problemet r att statliga tjnstemn ska sitta och bestmma ver vilka behov mnniskor har istllet fr att mnniskor med sina egna pengar kan kpa dom tjnster dom vill ha utan massa ljliga "behovsprvningar" osv. Det r fan helt sjukt egentligen.
Citera
2013-11-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetnacken

Du gr det svrare n vad det r, men det r att frvnta sig av en soc.tant.

Det r ingen id att verklaga ngot till FR d de redan gr socialtjnstens/nmndens linje i allting, bde LVU och LSS. Brukarna fr inget fr det helt enkelt.

Sedan r tolkningen av personkretserna vldigt enkla.

1 Denna lag innehller bestmmelser om insatser fr srskilt std och srskild service t personer
1. med utvecklingsstrning, autism eller autismliknande tillstnd,
2. med betydande och bestende begvningsmssigt funktionshinder efter hjrnskada i vuxen lder franledd av yttre vld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror p normalt ldrande, om de r stora och frorsakar betydande svrigheter i den dagliga livsfringen och drmed ett omfattande behov av std eller servic

1. MR och Autismspektrumstrning
2. Frvrvade hjrnskador
3. Alla funktionsnedsttningar som inte har uppkommit av normalt ldrande. Hr ingr ocks ADHD. Dock r ni soc.tanter vldigt skeptiska mot just ADHD och anser inte att denna diagnos gr in under personkrets 3.

Det behvs ingen jurist fr att kunna frst dessa meningar. Det som dremot behvs r kunskap och erfarenhet av funktionsnedsttningar och hur dessa fungerar i praktiken. Det har inte en kotte p ditt lilla kontor kan jag sga. Ett barn med ADHD kan ha mngdubbelt svrigheter n vad ett barn med Autism-MR har. Det beror helt p individen.

Personlig assistans ver 40 timmar gr ju inte ens in p ert skrivbord! Dessa ska g in till socialfrskringsbalken och d handlggas av FsK.

Kalla faktas inslag var vldigt bra. Det r s det ser ut p kommunens socialkontor. Inkompetenta soc.tanter som inte har en aning om vad de gr. Dessa skall dessutom sitta och utreda barn som far illa eller barns behov av std!
Citera
2013-11-15, 09:40
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Precis s som du mr bttre av att kalla mig egoist, bitter och bortskmd och vill ha allt betalt?

Jag r likgiltig, jag kallar folk efter deras rtta epitet.

Citat:
Nej, jag mr inte bttre av det. Det r snarare ett faktum.

Ett faktum i ditt lilla universium kanske.

Citat:
Ja, skadestndet r inte rrt d pengarna frvaltas p ett verfrmyndarsprrat konto och endast ska g till Timothys funktionsnedsttning. n har vi inte behvt ta drifrn.

Nej varfr ska ni anvnda dom pengarna nr staten kan bekosta kalaset istllet?

Vill du inte diskutera om pengarna kan nyttjas p ett mer effektivt har jag inget mer att tilllgga. Jag r inte intresserad av ditt tramsande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in