Citat:
Ursprungligen postat av
fetnacken
Jag jobbar sjlv som LSS-handlggare och tycker LSS-lagstiftningen innebr en fantastisk mjlighet fr personer med funktionshinder att leva s fullvrdiga liv som mjligt.
Jag anser dock att kalla faktas inslag bara var osakligt och extremt vinklat. Man tar ju inte upp viktiga fakta. Man utelmnar till exempel helt det faktum att alla beslut som fattas kan verklagas till frvaltningsdomstolen, dr rendet prvas av jurister. I programmet framstlls det som att kommuner kan ge avslag p oriktiga grunder och komma undan med det.
Lagstiftningen r s pass komplex att vi behver juridisk expertis emellant fr att kunna fatta korrekta beslut. De konsulter vi anlitar jobbar fr att vi ska tolka lagstiftningen korrekt, s att skanden fr det de ska ha rtt till, inte mer eller mindre.
Det som gjort arbetet som LSS-handlggare svrare r den smutsiga och giriga assistansmarknaden dr privata bolag gr vad som helst fr att roffa t sig mer pengar. Man ansker om 100 timmars personlig assistans per vecka fr personer med egentliga behov p kanske 10 timmar per vecka. Jag har sjlv tagit emot anskningar dr man bara kopierat en anskan frn en helt annan person med helt andra hjlpbehov och till och med missat att ndra namnet p vissa stllen.
Du gr det svrare n vad det r, men det r att frvnta sig av en soc.tant.
Det r ingen id att verklaga ngot till FR d de redan gr socialtjnstens/nmndens linje i allting, bde LVU och LSS. Brukarna fr inget fr det helt enkelt.
Sedan r tolkningen av personkretserna vldigt enkla.
1 Denna lag innehller bestmmelser om insatser fr srskilt std och srskild service t personer
1. med utvecklingsstrning, autism eller autismliknande tillstnd,
2. med betydande och bestende begvningsmssigt funktionshinder efter hjrnskada i vuxen lder franledd av yttre vld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror p normalt ldrande, om de r stora och frorsakar betydande svrigheter i den dagliga livsfringen och drmed ett omfattande behov av std eller servic
1. MR och Autismspektrumstrning
2. Frvrvade hjrnskador
3. Alla funktionsnedsttningar som inte har uppkommit av normalt ldrande. Hr ingr ocks ADHD. Dock r ni soc.tanter vldigt skeptiska mot just ADHD och anser inte att denna diagnos gr in under personkrets 3.
Det behvs ingen jurist fr att kunna frst dessa meningar. Det som dremot behvs r kunskap och erfarenhet av funktionsnedsttningar och hur dessa fungerar i praktiken. Det har inte en kotte p ditt lilla kontor kan jag sga. Ett barn med ADHD kan ha mngdubbelt svrigheter n vad ett barn med Autism-MR har. Det beror helt p individen.
Personlig assistans ver 40 timmar gr ju inte ens in p ert skrivbord! Dessa ska g in till socialfrskringsbalken och d handlggas av FsK.
Kalla faktas inslag var vldigt bra. Det r s det ser ut p kommunens socialkontor. Inkompetenta soc.tanter som inte har en aning om vad de gr. Dessa skall dessutom sitta och utreda barn som far illa eller barns behov av std!