Citat:
Ursprungligen postat av
fetnacken
Jag jobbar själv som LSS-handläggare och tycker LSS-lagstiftningen innebär en fantastisk möjlighet för personer med funktionshinder att leva så fullvärdiga liv som möjligt.
Jag anser dock att kalla faktas inslag bara var osakligt och extremt vinklat. Man tar ju inte upp viktiga fakta. Man utelämnar till exempel helt det faktum att alla beslut som fattas kan överklagas till förvaltningsdomstolen, där ärendet prövas av jurister. I programmet framställs det som att kommuner kan ge avslag på oriktiga grunder och komma undan med det.
Lagstiftningen är så pass komplex att vi behöver juridisk expertis emellanåt för att kunna fatta korrekta beslut. De konsulter vi anlitar jobbar för att vi ska tolka lagstiftningen korrekt, så att sökanden får det de ska ha rätt till, inte mer eller mindre.
Det som gjort arbetet som LSS-handläggare svårare är den smutsiga och giriga assistansmarknaden där privata bolag gör vad som helst för att roffa åt sig mer pengar. Man ansöker om 100 timmars personlig assistans per vecka för personer med egentliga behov på kanske 10 timmar per vecka. Jag har själv tagit emot ansökningar där man bara kopierat en ansökan från en helt annan person med helt andra hjälpbehov och till och med missat att ändra namnet på vissa ställen.
Du gör det svårare än vad det är, men det är att förvänta sig av en soc.tant.
Det är ingen idé att överklaga något till FR då de redan går socialtjänstens/nämndens linje i allting, både LVU och LSS. Brukarna får inget för det helt enkelt.
Sedan är tolkningen av personkretserna väldigt enkla.
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller servic
1. MR och Autismspektrumstörning
2. Förvärvade hjärnskador
3. Alla funktionsnedsättningar som inte har uppkommit av normalt åldrande. Här ingår också ADHD. Dock är ni soc.tanter väldigt skeptiska mot just ADHD och anser inte att denna diagnos går in under personkrets 3.
Det behövs ingen jurist för att kunna förstå dessa meningar. Det som däremot behövs är kunskap och erfarenhet av funktionsnedsättningar och hur dessa fungerar i praktiken. Det har inte en kotte på ditt lilla kontor kan jag säga. Ett barn med ADHD kan ha mångdubbelt svårigheter än vad ett barn med Autism-MR har. Det beror helt på individen.
Personlig assistans över 40 timmar går ju inte ens in på ert skrivbord! Dessa ska gå in till socialförsäkringsbalken och då handläggas av FsK.
Kalla faktas inslag var väldigt bra. Det är så det ser ut på kommunens socialkontor. Inkompetenta soc.tanter som inte har en aning om vad de gör. Dessa skall dessutom sitta och utreda barn som far illa eller barns behov av stöd!