2013-11-14, 11:13
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Så de är förälderns fel att barnet blir handikappat? Du lägger alltså en sådan skuld i förälderns händer? Som redan skuldbelägger sig själv varje dag? I mitt fall var det Södersjukhuset i Stockholms fel. Timothy var frisk i graviditetsvecka 40. Lex Maria och Patientförsäkringen blev inkopplat och ett vårdfel blev konstaterat, vi har fått skadestånd. Tycker du fortfarande att det är mitt fel?

Vet inte om du med mening föröker göra dig till åtlöje? Att föräldrarna har ansvaret är inte detsamma som att det är deras fel. Omöjligt att ta dig seriöst. Du framstår mer och mer som en egoist som bara bryr sig om sitt egna.

Citat:
Fan du är så empatilös att klockorna stannar. Jag brukar inte önska andra människor olycka men du är verkligen en sån man en dag hoppas att du hamnar i rullstol eller får en annan i din närhet handikappad. Då ska jag stå där och säga att "äh, du får lösa och bekosta det själv.. skyll dig själv som är handikappad. Vadå solidariskt samhälle? Här tänker vi bara på oss själva och förstår inte innebörden av medmänniska tyvärr. Din mamma och pappa kan väl skita i sina jobb och liv och stanna hemma och vårda dig dag in och dag ut?"

Vad vill du att jag ska svara på det här? Du önskar andra människor till rullstolen. Du är uppenbarligen bitter över att ha fött ett missbildat barn. Är det någon som är empatilös är det du. Ta ditt ansvar som förälder och sluta tro att farbror staten ska betala för allt du själv inte vill.
Citera
2013-11-14, 11:15
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Du ser alltså inte till människans rätt till integritet och självständighet? Hur kul tror du att det skulle vara för min son att alltid ha mamma och pappa hängandes i hasorna? En handikappad person har en personlig assistent för att få "armar och ben". Du tror att min son skulle utvecklas mycket av att alltid ha mamma som som skugga?

Vill inte barnets pappa eller mamma ta hand om sitt barn kan dom själva bekosta den personliga assistenten. Du är bitter och bortskämd och vill ha allt betalt. Jag tycker du ska bekosta detta själv.
Citera
2013-11-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ganska korkat och omänskligt resonemang du har. Ungefär som att bara "intelligenta" människor platsar i din värld.

Så du tycker alltså inte att man skulle räddat livet på min son? Han har en CP-skada och utvecklingsstörning.

http://inthenameofcamilla.blogg.se

Men så är det. 99% av FBs medlemmar avgudar högintelligenta civilingenjörer och försöker till varje pris att efterapa dessa.

(Det ser ut som att din son har en spastisk-hemiplegi alt en spastisk-diplegi stämmer det? (bara en nyfiken fråga)).
Citera
2013-11-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymtjej89
Njä så särskilt intelligent tycker jag inte att en människa måste vara, men för mig är en människa någon som kan utvecklas genom livet, någon som i barndomen drömmer om framtiden, under vuxenlivet förverkligar upplevelser och under ålderdomen reflekterar kring det som varit och kunde ha blivit. Kan man inte resonera kring vad man vill och varför, varför man tycker som man gör och uttrycka sina vilja och sina tankar så förstår jag inte hur man kan vara så viktig i någon annans ögon. En person som inte kan fundera över sina känslor och drömmar, som inte kan äta själv eller ens gå på toaletten, kanske inte kan vända sig på egen hand.. alltså en person som varken fysiskt eller psykiskt har de förmågor som normalt utvecklade människor har.. Den har väldigt lite som är likt en normal människa tycker jag.

Lyssna nu, flicka lilla. Bara för att vissa personer inte har den verbala kommunikation som krävs för att du ska kunna förstå vad de tänker på, så betyder det inte att dessa personer inte tänker på någonting. En person med grav Mental Retardation kan yttra ett otroligt djup i sina tankar både som barn och vuxen. De reflekterar oftast på ett djupare plan än vad vi neurotypiska gör. Precis som att en del av oss neurotypiska lever i nuet så kan personer med MR leva i nuet och inte bry sig om att reflektera över saker. Det är en helt valfri process.

Jag tänkte slå hål på ditt argument med följande klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=4c5_3wqZ3Lk

Tjejen i klippet har en Autism-MR och har ingen verbal kommunikation. Ändå reflekterar hon på en djupare nivå än vad 99% av detta forum gör.

Det finns definitivt mängder med folk med CP-skador som kan fundera över sina känslor och drömmar, men som inte kan äta eller gå på toa själv. Jag känner väldigt många som även har ett flertal universitetsexamen.
Citera
2013-11-14, 12:59
Medlem
Citat:
Men om "alla insatta i LSS" föredrar att undvika debatt och idiotförklara alla som tänker annorlunda

Men du visar ju inget annat än okunskap

Citat:
Fast personer som inte har rätt till LSS men skulle behöva få komma utomlands av de anledningar som länken belyser får inte det bekostat av skattepengar.

Om personer som behöver stöd inte ingår i LSS så ingår de i SoLs huvudparagrafer för bistånd och kan ändå få bistånd för en behandlingsresa.
Citera
2013-11-14, 13:18
Medlem
Citat:
Dessutom borde du själv med den logiken ha koll på exakta kostnader. Hur ska du annars kunna argumentera för att just de summorna behövs? Jag har läst alla inlägg i tråden. Du skriver att det är dyrt att vara multihandikappad så det kostar. Mmm men de kostnaderna kan minskas genom att dra bed levnadsstandarden från god till dräglig som den är för andra gruppen som inte kan försörja sig själva såsom socialbidragstagare eller sjukskrivna till exempel.

Men snälla rara lilla flicka. Ett barn med CP-MR har redan en dräglig tillvaro. Den assistanshjälp som behövs är för att barnet överhuvudtaget ska kunna överleva. Föräldrarna måste jobba, antingen med eget jobb eller bli avlönade som assistent. Att vara assistent åt sitt eget barn är dessutom inte socialt bra. En assistent har en helt annan roll än en förälder. Föräldrarna måste få vara föräldrar! Det är jobbigt att ha främmande människor i sitt privata hem, men det är nödvändigt om barnet ska överleva.

De flesta under LSS eller FsKs regler om assistansersättning får inga pengar i handen! De får ett bistånd där socialtjänsten betalar för personen som ska vara behjälplig. Föräldrarna får enbart det vårdnadsbidrag som stadgas i socialförsäkringsbalken (som andra föräldrar också kan få). Soc. betalar inte hyran eller elräkningen för att föräldrarna har ett funktionsnedsatt barn!

Du har så mycket okunskap i ämnet att du inte ens ser att barn med funktionsnedsättning definitivt inte får den fritid som övriga barn får. De får inte den sociala stimulering med kompisar etc. De får inte gå på fysisk aktivitet såsom fotboll eller andra idrotter. Flera undersökningar påvisar att enbart 7-30% av alla särskolelever aktiverar sig på fritiden. Alla barn har rätt till att få aktivera sig precis som alla andra barn får.

De vuxna som inte är sk. "arbetsförda" går inte under Socialtjänstens insatser utan under Försäkrningskassan. De får samma sjukersättning som sjukskrivna får. Däremot så ingår saker som daglig verksamhet i LSS alt. SoL.
Citera
2013-11-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Vad vill du att jag ska svara på det här? Du önskar andra människor till rullstolen. Du är uppenbarligen bitter över att ha fött ett missbildat barn. Är det någon som är empatilös är det du. Ta ditt ansvar som förälder och sluta tro att farbror staten ska betala för allt du själv inte vill.

Hon har ju inte fött ett missbildat barn! Barnet var friskt ända tills läkaren gjorde en tabbe vid eller efter förlossningen. Hennes unge har troligtvis fått syrebrist precis vid förlösning eller efter. IVO har redan fastslagit att det var ett handhavandefel och inte en medfödd skada på barnet. I skadeståndet ska det vara så att staten ska betala för hela barnets uppväxt då det är läkaren som har gjort att hans liv inte är som andras.
Citera
2013-11-14, 13:34
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Vet inte om du med mening föröker göra dig till åtlöje? Att föräldrarna har ansvaret är inte detsamma som att det är deras fel. Omöjligt att ta dig seriöst. Du framstår mer och mer som en egoist som bara bryr sig om sitt egna.

Klart föräldrarna har ansvaret, men uppenbarligen vet inte du hur mycket runtomkring funktionsnedsatta barn behöver. All vård, sjukgymnastik o annan träning som behövs för att de ska kunna växa upp till ett bra liv senare. Och om ett handikappat barn föds in till en fattigare familj? Tycker du föräldrarna ska sitta hemma och isolera sig med sitt barn med socialbidrag då? Det funkar inte. En del av ett värdigt liv är att få kompisar och att umgås med andra. Skulle du kunna sitta hemma med ditt barn dag ut och dag in om det föds handikappat? Tror inte det va..

Citat:

Det märks att du saknar rätt mycket sympati. Läs denna mammans blogg och försök ta någon annans perspektiv istället för att snöa in på ditt.

Citat:
Vill inte barnets pappa eller mamma ta hand om sitt barn kan dom själva bekosta den personliga assistenten. Du är bitter och bortskämd och vill ha allt betalt. Jag tycker du ska bekosta detta själv.

Det handlar inte om de vill ta hand om sitt barn eller inte, det är klart dem vill. Men som jag skrev ovan vill de att barnet utvecklas också, vilket man gör i utbyte med andra. Den personliga assistenten har oftast god vilja att hjälpa barnet framåt, det har föräldrarna också, men har föräldrarna fler än ett barn så kan inte all tid gå åt det handikappade, vilket de gärna gör eftersom de barnet kräver mer. Uppenbarligen vet du inte mycket om detta yrke..
Citera
2013-11-14, 13:45
Medlem
Citat:

Jag betalar allt för min son som "vanliga" föräldrar betalar för sina barn. Själva handikappet får jag hjälp med.

Jag tycker det snarare är tvärtom, du är bitter och egoistisk och ser bara till dig själv. Äldrevården, tycker du att man ska bekosta det själv också? Vården? Tandläkare?

Min älskade son är inte missbildad, han är precis så som han ska vara. Jag kan med glädje säga att han är mer empatisk och kärleksfull än du någonsin kommer bli. Det är beklämmande att du har dessa åsikter om dina sk medmänniskor, antingen har du fått alldeles för lite kärlek som liten eller så har du tappat hoppet om mänskligheten. Det är sorgligt.

Ja, du är precis en sådan människa som borde hamna i ett utsatt och hjälplöst läge för att verkligen förstå hur det är att inte få någon hjälp eller empati. Att stå strandsatt utan att någon bryr sig om ditt välmående. Kanske kanske då att du skulle förstå, om ens det. Jag är tveksam. Du känns ganska förlorad.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga, vill du vänligen göra det?
Citera
2013-11-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Men så är det. 99% av FBs medlemmar avgudar högintelligenta civilingenjörer och försöker till varje pris att efterapa dessa.

(Det ser ut som att din son har en spastisk-hemiplegi alt en spastisk-diplegi stämmer det? (bara en nyfiken fråga)).

Japp, bilateral spastisk CP-skada
Citera
2013-11-14, 14:08
Medlem
Trapphushomofilens avatar
Lite oklart vad TS vill få fram, att skattemedel inte ska slösas på meningslösa utgifter? Självklart, vem håller inte med? Att utvecklingsstörda inte alltid kan ta till sig mycket av det som bjuds till dem, på grund av att de faktiskt är utvecklingsstörda kan även jag hålla med om. Ungefär som någonting en gammal forumräv (här) blev vansinnig på en gång, morsor på Familjeliv som ojade sig över vad de skulle köpa i present till sina barn som firar sin första födelsedag. Givetvis förstår inte en ettåring att han/hon/hen ens får en present, så det är väl mindre viktigt att oroa sig över. Poängen var att det handlade om morsornas egna känslor, inte deras barns känslor. Det samma borde väl gälla den här situationen.

Utöver det så vet jag inte riktigt vad mer kan tilläggas, det blir mycket spekulerande om vad diskussionen ska handla om. Slöseri med skattemedel = dåligt = alla räcker upp handen. Att lägga vissa resurser på vissa medborgare som inte ens har förmåga att uppskatta tilltaget = dåligt = vissa räcker upp handen, efter att polletten trillat ner. För vissa trillar aldrig polletten ner. Livet är hårt på så vis.

Är inte överdrivet känslig eller den som märker ord, men att tala om "defekta" människor borde vara ganska illa valt språkbruk. Framförallt om man ska övertyga andra om just den här poängen. Genetiska defekter kan man säkert tala om, så länge man talar om genuppsättningen, inte människan i sig. Men ja, hårklyveri kanske...
Citera
2013-11-14, 14:29
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Hon har ju inte fött ett missbildat barn! Barnet var friskt ända tills läkaren gjorde en tabbe vid eller efter förlossningen. Hennes unge har troligtvis fått syrebrist precis vid förlösning eller efter. IVO har redan fastslagit att det var ett handhavandefel och inte en medfödd skada på barnet. I skadeståndet ska det vara så att staten ska betala för hela barnets uppväxt då det är läkaren som har gjort att hans liv inte är som andras.

Nu var ju inte jag där vi födseln så jag har svårt att uttala mig om det. Men om det du skriver stämmer har jag full förståelse för att man blir ekonomiskt kompenserade. Men då handlar det inte om ett bidrag, utan om ett skadestånd. Och ja, hade mitt barn fallit som offer för inkompetenta läkare hade även jag blivit bitter. Detta är dock en helt annan diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in