2013-11-15, 09:58
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Inget fel i kritik, det utvecklas en. Klart de finns mnga mnniskor som lider idag, det har jag inte sagt nnting om, men menar du att man ska ta pengarna frn de funktionshindrade till andra mnniskor fr att de ocks har det dligt?

Vad jag menar r att pengar inte r en ondlig resurs och den ska nyttjas p effektivast stt. Jag tror inte det r effektivt att betala ut 100.000 kr per barn och mnad. Fr dessa pengar tror jag att du jag gra fler mnniskor gladare och mer tillfreds med livet n vad det gr idag.

Citat:
Isfall kan man lika grna ta socialbidragen frn alla invandrare o flyktingar som kommer till Sverige o bannlysa mngkulturen.

Eftersom pengar inte r en ondlig resurs kan man inte sa pengar ver alla grupper som r i behov. Det handlar om prioriteringar. Ju hgre invandring av mnniskor i nd vi har, ju mindre pengar blir det ver till andra utsatta grupper. Enkel matematik.

Citat:
Jag strider fr utvecklingsstrdas rtt till bidrag utan vare sig barn eller syskon med det.

Utsatta grupper ska ha rtt till bidrag. Men jag tycker bidragen till denna grupp r fr hga som det r idag.

Citat:
Nu tror jag ju inte hon menade det utan mer ville make a point liksom.. Och jag sa aldrig att hon var sympatisk, did I?

Tror definitivt hon menade det. Tror hon hyser ett stort hat mot mnniskor som inte hller med henne i denna frga.
Citera
2013-11-15, 15:04
Medlem
Righteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Nej det r inte en helt annan diskussion.

r det visst. Vad som beslutas i en domstol har inget att gra med hur mycket pengar man vill satsa p utvecklingsstrda i form av bidrag.

Citat:
Killen fick en CP-skada med en tillhrande MR. Med det menas att skadan r orsakad av fyra fljande alternativ 1) Mamman har dragit sig en virusinfektion alt. ett kroppstrauma 2) fostret har rkat f sin navelstrng runt sin hals, alt att en tvilling har hindrat barnets utveckling under graviditeten 3) barnet har ftt komplikationer genom frlossningstekniska metoder 4) Barnet har blivit frtidigt ftt och har dragit sig en syrebrist pga outvecklade lungor.

I TS fall var det tyvrr s att en lkare orsakade barnets lidande.

Beroende p var skadan sitter i hjrnan fr du ett helt spektrum av olika svrigheter. CP r egentligen en spektrumdiagnos och i den har du 3 olika kategorier, spastisk, ataktisk och dyskinetisk. Dessa kategorier delas sedan in i ett antal underkategorier. Vissa har enbart problem med munmotorik, eller att en fot slpar med, andra har problem med att de r helt frlamade el. spastiska.

I en del fall fr barnet ven andra tillggsdiagnoser ssom MR och EP. I det hr fallet s r MR orsakat av just CP-skadan, dvs en miljskada.

Sedan kan jag bara se en enda funktionsnedsttning dr mamman verkligen kan stllas till svars fr sina handlingar; Det r FAS/FAE dr fostret har skadats pga mammans bruk av alkohol eller narkotika.

Vad har detta med topic att gra? Vill du att jag ska tycka att just detta fallet r mer tragiskt n andra? Att just denna utsatta grupp r mer utsatt n andra? ven om fallet r tragiskt, baseras inte ett helt system utifrn ett exempel.

Citat:
Vnnen, du sitter -med okunskap- och diskuterar olika mnniskors de med oss som tyvrr har bde kunskapen och erfarenheten. Du vill dra bort std fr en mlgrupp som behver all std de kan f fr att verleva. D kan du lika grna dra bort alla vrd och tandlkarkostnade frn de rika. Eller gra s att alla familjer som tjnar ver 300 000 per r fr betala skola, omsorg, vrd och tandlkare sjlva fr sina barn. Du har absolut ingen som helst erfarenhet av att ha 1-3 barn varav ett har en funktionsnedsttning. Stdet r till fr att avlasta frldern s att de tv andra barnen ocks fr utvecklas.

Du saknar frmodligen all kunskap nr kommer till hantering av resurser. Du saknar frmodligen ven frmgan att inse att fler mnniskor kan f det bttre om resurserna anvnds korrekt.
Citera
2013-11-16, 00:38
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 85f1.8
Blddrade bara snabbt. Inget strre fan av "idag var jag p gymmet, nu blir det fika med finaste kompisen!" typen av bloggar.
Sjlvklart ska en person med assistans inte ka p resor p skattebetalarnas bekostnad. Nu frsker du blanda bort korten; jag pratade om utlandsresor medan du genast lgger ord i min mun om "annat n sin hemstad". Det r ohederligt och nu ker du p en ignore d du uppenbarligen inte r intresserad av en debatt utan bara av att f vdra din indignation.

LSS ger ingen rtt till betalda resor. Dremot ska man f assistans ven om man ker utomlands. Resan str man alltid sjlv fr.

Fr er andra som inte har varit inblandade i hur anskningar fungerar inom all vrd och ven LSS, s mste man alltid verdriva sina svrigheter, fr att ens ha en mjlighet att f en sklig hjlp. Att en person sger att det behvs extra personal pga. att han gillar mycket tvl, tyder snarare p att han vill vara sker p att ens f en assistent som hjlper honom att duscha. Sger han att han behver en, fr han antagligen duscha hlften s mnga gnger som tidigare. Det finns alltid saker att stjlpa personer som inte kan fra sin egen talan med. Ofta r det konstanta avslag p anskningar som br vara sjlvklara, med frhoppningen att anhriga inte ska orka att verklaga.
Citera
2013-11-16, 10:22
Medlem
Citat:
Det r ju knappast privata bolag om dom erhller statliga medel. Och hur mycket pengar och resurser frsvinner i den bisarra byrkrati ni gnar er t med "komplex lagstiftning", "juridisk konsultexpertis" osv.? Den smutsiga och giriga parten r staten som tvngsindriver hundratals miljarder kronor varje r! Problemet r att statliga tjnstemn ska sitta och bestmma ver vilka behov mnniskor har istllet fr att mnniskor med sina egna pengar kan kpa dom tjnster dom vill ha utan massa ljliga "behovsprvningar" osv. Det r fan helt sjukt egentligen.
De flesta stora assistansbolag har privata gare, i mnga fall riskkapitalbolag. De erhller inte statliga medel sjlva utan de tillskansar sig statliga medel via de personer som de hjlper att anska om personlig assistans t. Om du inte ens har frsttt detta utan tror att dessa bolag r statliga s har du ingen som helst koll p lget.

http://assistanskoll.se/20080826-Arg...al-Humana.html

http://www.funkaportalen.se/Reportag...tansbranschen/

Angende juridisk expertis s har alla assistansbolag egna utbildade jurister som tolkar lagstiftningen s det r ju ganska sjlvklart att kommunerna har samma behov.

Om staten INTE skulle f in skattepengar, hur tnker du att en ekonomisk resurssvag grupp som funktionshindrade i regel r skulle kunna ha pengar att sjlva kpa tjnster som personlig assistans?

Citat:
Du gr det svrare n vad det r, men det r att frvnta sig av en soc.tant.

Det r ingen id att verklaga ngot till FR d de redan gr socialtjnstens/nmndens linje i allting, bde LVU och LSS. Brukarna fr inget fr det helt enkelt.

Sedan r tolkningen av personkretserna vldigt enkla.

1 Denna lag innehller bestmmelser om insatser fr srskilt std och srskild service t personer
1. med utvecklingsstrning, autism eller autismliknande tillstnd,
2. med betydande och bestende begvningsmssigt funktionshinder efter hjrnskada i vuxen lder franledd av yttre vld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror p normalt ldrande, om de r stora och frorsakar betydande svrigheter i den dagliga livsfringen och drmed ett omfattande behov av std eller servic

1. MR och Autismspektrumstrning
2. Frvrvade hjrnskador
3. Alla funktionsnedsttningar som inte har uppkommit av normalt ldrande. Hr ingr ocks ADHD. Dock r ni soc.tanter vldigt skeptiska mot just ADHD och anser inte att denna diagnos gr in under personkrets 3.

Det behvs ingen jurist fr att kunna frst dessa meningar. Det som dremot behvs r kunskap och erfarenhet av funktionsnedsttningar och hur dessa fungerar i praktiken. Det har inte en kotte p ditt lilla kontor kan jag sga. Ett barn med ADHD kan ha mngdubbelt svrigheter n vad ett barn med Autism-MR har. Det beror helt p individen.

Personlig assistans ver 40 timmar gr ju inte ens in p ert skrivbord! Dessa ska g in till socialfrskringsbalken och d handlggas av FsK.

Kalla faktas inslag var vldigt bra. Det r s det ser ut p kommunens socialkontor. Inkompetenta soc.tanter som inte har en aning om vad de gr. Dessa skall dessutom sitta och utreda barn som far illa eller barns behov av std!

Om du tror att personkrets 3 r enkel att tolka s tycker jag du borde jobba som LSS-handlggare sjlv. Personkrets 1 och 2 r enkel att tolka, personkrets 3 krver att samtliga kriterier skall vara uppfyllda. Det skall vara VARAKTIGT, STORT, FRORSAKA BETYDANDE SVRIGHETER I DEN DAGLIGA LIVSFRINGEN och innebra ETT OMFATTANDE BEHOV AV STD OCH SERVICE.

Drmed kvalar man INTE in i personkrets 3 per automatik pga en diagnos (tex ADHD) utan man ser istllet till vilket hjlpbehov man har rent fysiskt/praktiskt. I praktiken innebr detta (enligt lagstiftningen, bara att se p massvis med domar) att de flesta personer med ADHD inte r berttigade till LSS. Praxis stts av domar frn vra domstolar och genom hur de tolkar lagstiftningen, inte av enskilda handlggare i kommuner.

Sen tycker jag att du belyser ett problem, personer med ADHD kan precis som du sger ha en strre problematik n personer med Autism och Asperger. Det som mste ndras fr att dessa personer ska ha mjlighet att f tillgng till insatser i LSS r dock en lagndring. Som lagen r utformad idag s ingr man INTE i personkrets per automatik om man har ADHD.

Med tanke p t vilket hll samhllet rr sig mot idag med skattesnkningar och mindre solidaritet med personer som har det svrt s tror jag dock inte det kommer att hnda.

Dessa personer kan dock f hjlp av insatser genom socialpsykiatrin och socialtjnstlagen, denna lagstiftning r dock inte lika geners.

En annan sak att tnka p r att bara fr man kvalar in i personkrets s har man inte automatisk rtt till insatser, dessa prvas alltid individuellt. Tex har man inte rtt till kontaktperson enligt LSS om man har ett flertal kompisar trots att man har Asperger eller liknande diagnos.

Vad det gller personlig assistans har du fel, den magiska siffran r 20 timmar och dessa timmar skall vara av ett personnra behov (tex hjlp vid toabesk, av o pkldning, dusch etc) fr att man ska vara berttigad till assistans enligt Frskringskassan. Man kan nd anska bde hos kommun och FK om assistans samtidigt. Om en person av F bedms ha behov av personlig assistans med 19.5 timmar personnra/grundlggande behov per vecka s ger FK avslag och kommunen fr ta hand om assistansen.
Citera
2013-11-16, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetnacken
Drmed kvalar man INTE in i personkrets 3 per automatik pga en diagnos (tex ADHD) utan man ser istllet till vilket hjlpbehov man har rent fysiskt/praktiskt. I praktiken innebr detta (enligt lagstiftningen, bara att se p massvis med domar) att de flesta personer med ADHD inte r berttigade till LSS. Praxis stts av domar frn vra domstolar och genom hur de tolkar lagstiftningen, inte av enskilda handlggare i kommuner.

Sen tycker jag att du belyser ett problem, personer med ADHD kan precis som du sger ha en strre problematik n personer med Autism och Asperger. Det som mste ndras fr att dessa personer ska ha mjlighet att f tillgng till insatser i LSS r dock en lagndring. Som lagen r utformad idag s ingr man INTE i personkrets per automatik om man har ADHD.

Eller s lser man det genom att stta kompetenta personer i frvaltningsrtten. Nu sitter det enbart fritidspolitiker som bjer sig efter lika inkompetenta socionomer. Hade FR haft ngon kunskap alls om ADHD och dess inverkningar s hade denna diagnos ven gtt under P3. Det behvs ingen lagndring i frgan. De personer som definitivt behver std enligt LSS uppfyller de kriterier som stadgas i P3 med rge. Bara det att ni i socialnmnd, tjnst och FR inte har en blekaste om vad ni ska besluta om.

Citat:
Vad det gller personlig assistans har du fel, den magiska siffran r 20 timmar och dessa timmar skall vara av ett personnra behov (tex hjlp vid toabesk, av o pkldning, dusch etc) fr att man ska vara berttigad till assistans enligt Frskringskassan. Man kan nd anska bde hos kommun och FK om assistans samtidigt. Om en person av F bedms ha behov av personlig assistans med 19.5 timmar personnra/grundlggande behov per vecka s ger FK avslag och kommunen fr ta hand om assistansen.

Hr ser vi terigen inkompetensen hos vra beslutsfattare i nmnd, tjnst och domstol. En mnniska kan behva omfattande hjlp med mer n enbart ADL. Som tex f ett drgligt fritidsliv.
Vi som verkligen jobbar med denna mlgrupp vet vad fr behov dessa mnniskor behver. Ni som enbart sitter p arslet vid ert skrivbord har inte en susning om vad som sker.
Citera
2013-11-16, 12:35
Medlem
Det lter snarare som det r DU som pratar om saker du inte frstr.

Nr jag pratar om rttspraxis s pratar jag inte om domar frn frvaltningsrtt utan frn kammarrtt och regeringsrtten, allts s hgt man kan komma i domstolsvsendet. Det r ju deras lagtolkningar kommuner har att rtta sig efter.

Det du pratar om r vad du ANSER & TYCKER. Det r en ganska stor skillnad. Det ligger mer p det knslomssiga planet. Jag pratar om att tolka lagen som den r utformad, s att personerna fr vad de enligt lag ska ha rtt till, varken mer eller mindre.

Menar du att kommunerna sjlva ska tolka lagen utifrn vad de anser och tycker, inte som de hgsta domstolarna tolkar lagen?

Jag tycker ocks att du visar din okunskap om personlig assistans, frutom de personnra/grundlggande behoven s beviljas man drefter ocks assistans fr vriga saker s som fritid. Eftersom du vill utge dig fr att ha kunskaper inom omrdet trodde jag du redan visste det men tydligen s har du uppenbarligen inte s stor kunskap i mnet som du vill pskina.

Du vill s klart alla dessa personer gott, vilket jag uppskattar. Men hur lagstiftningen tolkas har du ganska stor okunskap om. Personligen hade jag nskat att man kunde bevilja varje anskan man fr in men d hade man inte tagit hnsyn till lagstiftningen och varenda kommun ftt hja kommunalskatten betnkligt.

Och ja, jag sitter bde gott och bekvmt p mitt stora feta arsle p mitt kontor. Och jag gr det med gott samvete d jag vet att jag frsker flja den lagstiftning vi har s gott det gr. Du kanske inte har frsttt det, men ven p kontor s arbetar man.
Senast redigerad av fetnacken 2013-11-16 kl. 12:39.
Citera
2013-11-16, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilicious
Trdstartarens pong handlade om vad som egentligen r goda levnadsvillkor, eller hur? Varfr inte en utvecklingsstrd ska f ka p en utomlandsresa om den inte utfrligt kan beskriva fr oss att hen uppskattar resan?

Vad pratar du om fr nakenbilder? Jag tror du krt vilse.
Det r ingen rttighet att ka utomlands det gr man om man har rd, fr vrigt kmpa p med rttigheter man verkligen har fr bara det krver kraft att stngas med myndighetspersoner. Lycka till!!!
Citera
2013-11-16, 13:09
Medlem
Citat:
Nr jag pratar om rttspraxis s pratar jag inte om domar frn frvaltningsrtt utan frn kammarrtt och regeringsrtten, allts s hgt man kan komma i domstolsvsendet. Det r ju deras lagtolkningar kommuner har att rtta sig efter.

Nu har ju inte kammar eller regeringsrtten kompetensen att dma funktionsnedsttningar heller. S lnge som det inte sitter speciellt utbildade personer med lng erfarenhet och kunskap om funktionsnedsttningar i dessa instanser.

Citat:
Det du pratar om r vad du ANSER & TYCKER. Det r en ganska stor skillnad. Det ligger mer p det knslomssiga planet. Jag pratar om att tolka lagen som den r utformad, s att personerna fr vad de enligt lag ska ha rtt till, varken mer eller mindre.

Lagen r glasklart utformad. Alla som har en funktionsnedsttning utver naturligt ldrande och som behver ett utkat std ska hamna i P3. Det r det som str i lagen.

Citat:
Jag tycker ocks att du visar din okunskap om personlig assistans, frutom de personnra/grundlggande behoven s beviljas man drefter ocks assistans fr vriga saker s som fritid. Eftersom du vill utge dig fr att ha kunskaper inom omrdet trodde jag du redan visste det men tydligen s har du uppenbarligen inte s stor kunskap i mnet som du vill pskina.

Problemet som du inte frstr r att man kan behva en PA fr andra saker n primitiv ADL. Man kan behva ha en PA fr att man inte kan g ut ensam, eller att man behver ha ngon som r dess armar och ben utan att fr den skull ha problem med primitiv ADL. Nu rkar det vara s att man behver ha problem med personlig hygien, pkldning och matrutiner fr att verhuvudtaget f PA. vilket r p tok felaktigt och r ett snedsteg dr inkompetenta politiker i nmnder och domstolar har beslutat.

Citat:
Och ja, jag sitter bde gott och bekvmt p mitt stora feta arsle p mitt kontor. Och jag gr det med gott samvete d jag vet att jag frsker flja den lagstiftning vi har s gott det gr. Du kanske inte har frsttt det, men ven p kontor s arbetar man.

Ja, du sitter gott p din stol, det r drfr Sverige har den hgsta statistiken p barn som far illa inom socialtjnsten. Det r ren och skr inkompetens. Du behver ha mer n juridisk kompetens nr du ska arbeta som myndighetsutvande person. Du behver faktiskt ha kunskapen om individens frhllanden ocks. Kompetensen om funktionsnedsttningar brister s ofantligt hos socionomerna.
Citera
2013-11-16, 13:34
Medlem
Din kritik riktar sig ju egentligen mot hela systemet och det faktum att det r jurister som tolkar lagarna, du vill allts ha personer utan juridisk kompetens till att tolka juridik.

Din tolkning av personkrets 3 r din helt egna tolkning som du vidhller trots att samtlig juridisk expertis sger tvrtom.

Jag skulle nog pst att kunskapen om funktionsnedsttningar generellt sett hos socionomer vida verstiger dina juridiska kunskaper av det du skrivit hittills att dma. Du vill inte ha bistndsbedmare, du vill ha bifallsnedmare som bifaller alla anskningar oavsett om det finns laglig grund fr det.

Har du fr vrigt funderat p hur kostnaderna fr detta skulle skena ivg om man skulle g p din linje?

Jag avslutar diskussionen dr d vi knappast kommer lngre i detta eftersom du anser att ingen har rtt kompetens till det de arbetar med (frutom du sjlv d frsts) och att alla tolkar allt fel blir det lite svrt att komma med sakliga argument eftersom de inte biter.
Citera
2013-11-16, 13:48
Medlem
Citat:
Din kritik riktar sig ju egentligen mot hela systemet och det faktum att det r jurister som tolkar lagarna, du vill allts ha personer utan juridisk kompetens till att tolka juridik.

Nej, jag vill ha folk med bde juridisk kompetens och kompetens kring det som beslutas. Dvs varje beslutsfattare ska minst ha en kandidat i bde juridik och i en utbildning om innefattar, pedagogik, specialpedagogik, utvecklingspsykologi (ingr visserligen i de tv andra) samt kompetens om funktionsnedsttningar.

Citat:
Din tolkning av personkrets 3 r din helt egna tolkning som du vidhller trots att samtlig juridisk expertis sger tvrtom.

Min tolkning r just s som det str ordagrant i texten.

Citat:
Jag skulle nog pst att kunskapen om funktionsnedsttningar generellt sett hos socionomer vida verstiger dina juridiska kunskaper av det du skrivit hittills att dma. Du vill inte ha bistndsbedmare, du vill ha bifallsnedmare som bifaller alla anskningar oavsett om det finns laglig grund fr det.

Jag r pedagog, inte jurist. Drav har jag inte mnga pong juridik, det stmmer. Dremot har jag upp till 500hp i just det vi talar om hr, kompetensen att bedma behov utefter funktionsnedsttnign och utvecklingsbehov.

En bistndsbedmare ska dma efter individens behov av std. Det blir svrt att gra det om du inte har kompetensen att skilja tex ADHD mot FAE. Nr vi sedan pratar LVU s syns detta nnu mer.

Citat:
Har du fr vrigt funderat p hur kostnaderna fr detta skulle skena ivg om man skulle g p din linje?

Nej, kostnaderna skulle inte skena ivg om man gick efter behov istllet fr diagnosnamn. Tvrt om, det skulle kosta mindre.

Citat:
Jag avslutar diskussionen dr d vi knappast kommer lngre i detta eftersom du anser att ingen har rtt kompetens till det de arbetar med (frutom du sjlv d frsts) och att alla tolkar allt fel blir det lite svrt att komma med sakliga argument eftersom de inte biter.

Det r inte jag som anser ngonting. Det finns en klar och tydlig statistik p att socialtjnsten r inkompetent p det de gr. Det kan man ju ocks se p Kalla Fakta.
Citera
2013-11-16, 22:12
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
De flesta stora assistansbolag har privata gare, i mnga fall riskkapitalbolag. De erhller inte statliga medel sjlva utan de tillskansar sig statliga medel via de personer som de hjlper att anska om personlig assistans t. Om du inte ens har frsttt detta utan tror att dessa bolag r statliga s har du ingen som helst koll p lget.

http://assistanskoll.se/20080826-Arg...al-Humana.html

http://www.funkaportalen.se/Reportag...tansbranschen/

Angende juridisk expertis s har alla assistansbolag egna utbildade jurister som tolkar lagstiftningen s det r ju ganska sjlvklart att kommunerna har samma behov.

Om staten INTE skulle f in skattepengar, hur tnker du att en ekonomisk resurssvag grupp som funktionshindrade i regel r skulle kunna ha pengar att sjlva kpa tjnster som personlig assistans?
Assistansbolagen r i princip statliga franchiseverksamheter. Det handlar inte om privata fretag p en fri marknad, det handlar om en bisarr skattefinansierad kvasimarknad som erbjuder undermliga tjnster till horribla skattekostnader.

Ja, dom har tvingats bedriva juridisk verksamhet eftersom staten tvingat dom till det vilket var precis vad jag kritiserade din jvla mupp.

Ls mina tidigare inlgg igen angende hur man finansierar effektiva och kvalitativa vrdtjnster.
Citera
2013-11-17, 02:05
Medlem
Kod:
Assistansbolagen r i princip statliga franchiseverksamheter. Det handlar inte om privata fretag p en fri marknad, det handlar om en bisarr skattefinansierad kvasimarknad som erbjuder undermliga tjnster till horribla skattekostnader.

Ja, dom har tvingats bedriva juridisk verksamhet eftersom staten tvingat dom till det vilket var precis vad jag kritiserade din jvla mupp.

Ls mina tidigare inlgg igen angende hur man finansierar effektiva och kvalitativa vrdtjnster.

Jo jag har lst dina tveksamma inlgg om hur vrden skulle bli fantastisk. Hur tnker du kring de frldrar som fr funktionshindrade barn som inte haft rd eller brytt sig om att skaffa en frskring? Till och med USA r ju p vg bort frn tramset med privata sjukfrskringar i och med Obamacare, ven om det lr g lngsamt.

Grym argumentationsteknik med "din jvla mupp" dr. Hgskolepongen har inte direkt haglat in p ditt konto va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in