2013-11-12, 22:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Riksbankens mål att är hålla inflationen kring 2 procent per år.
Det är Ingves uppdrag att visa upp prognoser som pekar mot målet.
Att spå något annat som riksbankschef, vore som att skita där man äter.

Ja och han har hela tiden gjort något annat för har aldrig uppfyllt det målet, inflationen har konstant varit lägre än 2%. Han har alltså misslyckats med det målet och även misslyckats med alla ränteprognoser han gjort.

.
2013-11-13, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och han har hela tiden gjort något annat för har aldrig uppfyllt det målet, inflationen har konstant varit lägre än 2%.

Inte oväntat. Här alltså en till som mäter inflation med KPI

Sant är att inflationen konstant varit mer än dubbelt så hög som 4% bara de senaste åren och svenskarna tycker att det är bra . Ju mer den svenska riksbanken kör i sitt gamla spår, desto högre blir den verkliga inflationen.

Lycka till med pensionerna. Eliten blåser folket och folket applåderar.
2013-11-13, 18:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inte oväntat. Här alltså en till som mäter inflation med KPI

Sant är att inflationen konstant varit mer än dubbelt så hög som 4% bara de senaste åren och svenskarna tycker att det är bra . Ju mer den svenska riksbanken kör i sitt gamla spår, desto högre blir den verkliga inflationen.

Lycka till med pensionerna. Eliten blåser folket och folket applåderar.

Inte oväntat, ännu en som stoppar två helt olika frågar i en mixer och blandar dem på högsta effekt.

Fråga ett är hur inflationen bör mätas och det är något som även jag tidigare i tråden har berört.

Fråga två är huruvida Ingves har uppfyllt det han har som uppdrag att uppfylla och det är att hålla inflationen på 2%, och det enligt de officiella inflationssiffrorna.

Fråga ett, huruvida inflationen mäts på ett vettigt sätt har alltså inget att göra med om Ingves lyckas med sitt uppdrag att se till att inflationen enligt de officiella inflationssiffrorna hamnar där.

.
2013-11-13, 20:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För låga hyror gör att hyresgäster bor för stort. Det är den största boven bakom bostadsbristen, hävdar Boverket i en ny rapport.

Citat:
Hyreslägenheterna utnyttjas ineffektivt eftersom lägenheterna inte fördelas efter betalningsvilja”, skriver Boverket i en ny marknadsrapport.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/13/boverket-hyrorna-ar-for-laga/
2013-11-13, 20:15
Medlem
Bara Glads avatar
Barbro Engman är ute och anklagar Boverket för politisering av verket. Själv är hon förstås jävligt objektiv.
2013-11-13, 20:41
Medlem
Det verkar finnas mycket kunskap i tråden, så jag kapar den lite. Har aldrig ägt mitt boende tidigare, utan endast hyrt. Går i tankarna att köpa villa, då familjen växer. Blir ett köp i Göteborgsregionen i så fall.

Hur länge har vi haft ränteavdraget för bolån i Sverige? Den gör ju märkbar skillnad i boendekostnaden och skulle inte vara så trevligt om politikerna en dag bestämde sig för att ta bort ränteavdraget. Eller är det ingen risk för det?

Med en nettoinkomst på ca 42 tkr för familjen, hur stort lån är rimligt för oss? Om vi tar hänsyn till kommande räntehöjningar till 5-6% samt att en av oss blir arbetslös och får klara sig på a-kassa. För enkelhetens skull kan vi anta driftskostnader på 3000 kr/mån.

Vi lever ett vanligt Svensson-liv och betalar i dagsläget närmare 9500 kr/mån för boendet utan att behöva käka nudlar i slutet av månaden.
2013-11-13, 21:02
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrafa
Det verkar finnas mycket kunskap i tråden, så jag kapar den lite. Har aldrig ägt mitt boende tidigare, utan endast hyrt. Går i tankarna att köpa villa, då familjen växer. Blir ett köp i Göteborgsregionen i så fall.

Hur länge har vi haft ränteavdraget för bolån i Sverige? Den gör ju märkbar skillnad i boendekostnaden och skulle inte vara så trevligt om politikerna en dag bestämde sig för att ta bort ränteavdraget. Eller är det ingen risk för det?

Med en nettoinkomst på ca 42 tkr för familjen, hur stort lån är rimligt för oss? Om vi tar hänsyn till kommande räntehöjningar till 5-6% samt att en av oss blir arbetslös och får klara sig på a-kassa. För enkelhetens skull kan vi anta driftskostnader på 3000 kr/mån.

Vi lever ett vanligt Svensson-liv och betalar i dagsläget närmare 9500 kr/mån för boendet utan att behöva käka nudlar i slutet av månaden.

ett lån på max 3 miljoner skulle jag sikta på om jag var i er sits, för man vill ju ha någorlunda kvalité på huset o området. Hoppas ni sparat ihop 500 till kontantinsats.

Ränteavdragen kommer sannolikt inte att försvinna inom överskådlig framtid, 3-5 år.

..
2013-11-13, 21:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Barbro Engman är ute och anklagar Boverket för politisering av verket. Själv är hon förstås jävligt objektiv.

Hon är seriöst helt jävla dum i huvudet då hon konstant vägrar att inse att marknadshyror är enda vägen att gå, om man vill få bort bostadsbristen. Men jag får nog tacka henne, eftersom hennes bostadspolitik gör mig rik på min bostadsrätt.
2013-11-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hon är seriöst helt jävla dum i huvudet då hon konstant vägrar att inse att marknadshyror är enda vägen att gå, om man vill få bort bostadsbristen. Men jag får nog tacka henne, eftersom hennes bostadspolitik gör mig rik på min bostadsrätt.

Hon företräder ett särintresse, och verkar lyckas rätt bra efter omständigheterna. Så dum i huvudet är hon knappast.

Däremot är politiken hon förespråkar inte den bästa ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Man kan jämföra med när villaägarnas riksförbund lyckades få fastighetsskatten avskaffad. Bra för villaägarna, dåligt för alla andra (inklusive framtida villaägare).
2013-11-13, 21:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
ett lån på max 3 miljoner skulle jag sikta på om jag var i er sits, för man vill ju ha någorlunda kvalité på huset o området. Hoppas ni sparat ihop 500 till kontantinsats.

Ränteavdragen kommer sannolikt inte att försvinna inom överskådlig framtid, 3-5 år.

..

Ränteavdraget har funnits mycket länge och det är inget som tyder på att det skulle försvinna. Omfattningen av det har däremot förändrats historiskt pga att kapitalbeskattningen har föändrats.

Dessa hänger nämligen tätt ihop då en ränteutgift är detsamma som en kapitalförlust som är motsatsen mot en kapitalinkomst och avdraget respektive beskattningen är desamma, vilket idag är 30%. Skulle kapitalbeskattningen sänkas kommer därför även avdraget att sänkas men det är inget block som diskuterar detta nu. Att helt slopa kapitalbeskattningen och därmed avdragsrätten är extremt osannolikt skulle jag säga, oavsett vilket block som regerar.

.
2013-11-14, 01:44
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Fråga två är huruvida Ingves har uppfyllt det han har som uppdrag att uppfylla och det är att hålla inflationen på 2%, och det enligt de officiella inflationssiffrorna.

Fråga ett, huruvida inflationen mäts på ett vettigt sätt har alltså inget att göra med om Ingves lyckas med sitt uppdrag att se till att inflationen enligt de officiella inflationssiffrorna hamnar där.
Frågan är om Ingves bör ta hänsyn till ett ljug-index, eller den verkliga inflationen (bostadskostnader, el, energi, mat, transport etc). Om han ska argumentera för att man måste ta hänsyn till att inflationen är högre måste han ju först erkänna att KPI inte ger en sann bild över folks riktiga vardagskostnader. Enligt Shadowstats är den riktiga inflationen i USA 4-8% mot den officiella på 1%.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om det blir marknadshyror kommer din BR bli värd mer om den ligger i ett attraktivt område. Objekt i t.ex. Stockholms innerstad skulle få en markant värdeökning då motsvarande hyresobjekt plötsligt skulle få dubbelt så dyr hyra.

Citat:
Dessa hänger nämligen tätt ihop då en ränteutgift är detsamma som en kapitalförlust som är motsatsen mot en kapitalinkomst och avdraget respektive beskattningen är desamma, vilket idag är 30%. Skulle kapitalbeskattningen sänkas kommer därför även avdraget att sänkas men det är inget block som diskuterar detta nu. Att helt slopa kapitalbeskattningen och därmed avdragsrätten är extremt osannolikt skulle jag säga, oavsett vilket block som regerar.
Här är det inte frågan om kapitalinkomst, utan tjänsteinkomst. Att kvitta kapitalutgifter mot tjänsteinkomst är unikt för just lån och finns egentligen ingen logik i. Jag ska inte dra upp detta igen då det diskuterats flera gånger redan.
2013-11-14, 01:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Frågan är om Ingves bör ta hänsyn till ett ljug-index, eller den verkliga inflationen (bostadskostnader, el, energi, mat, transport etc). Om han ska argumentera för att man måste ta hänsyn till att inflationen är högre måste han ju först erkänna att KPI inte ger en sann bild över folks riktiga vardagskostnader. Enligt Shadowstats är den riktiga inflationen i USA 4-8% mot den officiella på 1%.

Den frågan är mycket lätt att besvara. Uppdraget som Ingves har är att se till att inflationen hamnar på 2% enligt det officiella sättet att mäta inflation, och precis det skrev jag tidigare också. Ingves har heller inte mandat att själv omdefiniera sitt uppdrag.

Citat:
Om det blir marknadshyror kommer din BR bli värd mer om den ligger i ett attraktivt område. Objekt i t.ex. Stockholms innerstad skulle få en markant värdeökning då motsvarande hyresobjekt plötsligt skulle få dubbelt så dyr hyra.

Det är långt ifrån självklart utan en ren spekulation från din sida. Att du ser detta som en självklarhet visar att du inte förstår marknadsekonomi.

Citat:
Här är det inte frågan om kapitalinkomst, utan tjänsteinkomst. Att kvitta kapitalutgifter mot tjänsteinkomst är unikt för just lån och finns egentligen ingen logik i. Jag ska inte dra upp detta igen då det diskuterats flera gånger redan.

Nej du har helt fel här. Det är inte alls unikt för lån att få kvitta kapitalutgifter mot inkomst av tjänst. Läs på! Och det finns stor logik i detta. Att tvärtom förespråka att staten ska vara med och dela på kapitalvinster men inte vara med och dela på kapitalförluster saknar logik. Det skulle skapa en märklig snedbalans och vara rätt egoistiskt. Vem vill ha en partner som bara är med när det går bra?

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2013-11-14 kl. 02:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in