Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Fråga två är huruvida Ingves har uppfyllt det han har som uppdrag att uppfylla och det är att hålla inflationen på 2%, och det enligt de officiella inflationssiffrorna.
Fråga ett, huruvida inflationen mäts på ett vettigt sätt har alltså inget att göra med om Ingves lyckas med sitt uppdrag att se till att inflationen enligt de officiella inflationssiffrorna hamnar där.
Frågan är om Ingves bör ta hänsyn till ett ljug-index, eller den verkliga inflationen (bostadskostnader, el, energi, mat, transport etc). Om han ska argumentera för att man måste ta hänsyn till att inflationen är högre måste han ju först erkänna att KPI inte ger en sann bild över folks riktiga vardagskostnader. Enligt Shadowstats är den riktiga inflationen i USA 4-8% mot den officiella på 1%.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Hon är seriöst helt jävla dum i huvudet då hon konstant vägrar att inse att marknadshyror är enda vägen att gå, om man vill få bort bostadsbristen. Men jag får nog tacka henne, eftersom hennes bostadspolitik gör mig rik på min bostadsrätt.

Om det blir marknadshyror kommer din BR bli värd mer om den ligger i ett attraktivt område. Objekt i t.ex. Stockholms innerstad skulle få en markant värdeökning då motsvarande hyresobjekt plötsligt skulle få dubbelt så dyr hyra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Dessa hänger nämligen tätt ihop då en ränteutgift är detsamma som en kapitalförlust som är motsatsen mot en kapitalinkomst och avdraget respektive beskattningen är desamma, vilket idag är 30%. Skulle kapitalbeskattningen sänkas kommer därför även avdraget att sänkas men det är inget block som diskuterar detta nu. Att helt slopa kapitalbeskattningen och därmed avdragsrätten är extremt osannolikt skulle jag säga, oavsett vilket block som regerar.
Här är det inte frågan om kapitalinkomst, utan tjänsteinkomst. Att kvitta kapitalutgifter mot tjänsteinkomst är unikt för just lån och finns egentligen ingen logik i. Jag ska inte dra upp detta igen då det diskuterats flera gånger redan.