Citat:
Ursprungligen postat av
MilvusMilvus
OK, jag kanske ska korrigera mitt första påstående lite. Jag skrev från början att det bara finns 1 skäl till att tro på gud. Jag ändrar härmed det till att det finns bara 1 vettigt skäl att tro på en gud och väldigt många dåliga.
Så kan man tycka. Själv är jag nog inte så arrogant att jag avfärdar människors orsak att tro saker som automatiskt dåliga, oavsett om de tror på Gud, på att socialdemokraterna skulle sköta ekonomin, på att AIK vinner Allsvenskan etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
MilvusMilvus
Du tycker inte själv att det är aningen korkat att välja att tro på att något som ingen någonsin har lyckats bevisa?
Inte nödvändigtvis. Däremot tycker jag det är ganska korkat att alltid attackera alla som inte tror som man själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
MilvusMilvus
Det är väll bättre att försöka förklara för folk hur verkligheten fungerar?
Som jag redan skrev fattar folk hela tiden "ologiska" beslut i skötseln av sin ekonomi, i sina personliga relationer, i sina jobb etc. Också om vi antar att någon verkligen vet hur verkligheten fungerar, och förklarar det åt folk, så struntar de i det. Jag tror inte rökare är omedvetna om att de kraftigt ökar sin cancer-risk och sin risk för hjärtsjukdomar, men ändå slutar de inte. Inte bara det, mängder av människor börjar röka varje år trots att de är medvetena om denna verklighet, för att bara ta ett exempel.