2013-11-13, 12:39
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Helt sant, det är beklagligt att Bogomil och Fiffiniffi tillåts fortsätta förstöra tråden. Hittills har ingendera skrivit ett enda inlägg som tangerar anledningar att tro på en Gud

Strawman. Läs min trådhistorik själv så får du se.

Det är dock sant att jag senaste dagarna tvingats lägga en massa tid på att påpeka och framför allt försvara mig själv från strawman-angrepp. Det är inget jag vill göra, men jag blir så illa tvungen när du fortsätter hälla ut nya från ymnighetshornet

Citat:
Jag förstår fullständigt den synen. Å andra sidan gäller det inte bara religion. All forskning i mänskligt beteende visar att vi alla tenderar att styras av en kombination av önsketänkande, impulser och brist på logik. Det gäller i förhållandet till andra personer (både närstående och andra), i våra yrken, i vårt ekonomiska beteende osv. Människan är helt enkelt inte logisk, och även om vi ibland kan agera logiskt så tenderar vi alla att oftast vara ologiska.

Jag vet inte om jag kan hålla med om det, känns lite för generaliserande. Vad måste man t ex göra för att anses vara logisk enligt dig? Hur definierar du det när det kommer till mänskligt beteende?
Citera
2013-11-13, 12:41
Avslutad
För mig har det räckt med att jag upplevt att Gud hjälpt mig genom svårigheter i livet. Någon större anledning behöver åtminstone inte jag.
Citera
2013-11-13, 12:43
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Som jag redan skrev finns det gott om anledningar. Om t.ex. en förälder som förlorat sitt barn vill tro att barnet är i himlen för att hjälpa i sörjearbetet skulle inte jag hoppa fram och säga: NEJ!

1. Det är nog ingen här som skulle hoppa fram och skrika "NEJ".

2. Tråden handlar om anledningar. Som ateist ser jag min roll i tråden som bedöma andras anledningar och ge min syn på dom. Tröst tycker jag t ex är en dålig anledning att tro.

3. Finns det något som tyder på att religiösa är bättre på att hantera dödsfall än ateister?

Citat:
Fullständigt sant. Det finns heller inga bevis emot. Notera att jag inte menar att avsaknaden av bevis mot Guds existens på något sätt skulle vara ett bevis för, definitivt inte. I avsaknaden av bevis för eller emot väljer bevisligen många att inte tro och många väljer att tro. Personligen respekterar jag båda besluten.

Vad menar du med "respektera"?
Citera
2013-11-13, 12:57
Medlem
Reymonts avatar
Det finns ingen anledning att tro på en gud som kräver underkastelse. En sån gud gör inget annat än att förminska oss människor till andliga slavar.

En gud som uppmuntrar mig till att leva livet i suveränitet: i heliga ceremonier/festivaler, har jag ingen anledning till att inte tro på.
Citera
2013-11-13, 13:03
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Som jag redan skrev finns det gott om anledningar. Om t.ex. en förälder som förlorat sitt barn vill tro att barnet är i himlen för att hjälpa i sörjearbetet skulle inte jag hoppa fram och säga: NEJ! Som jag redan skrev är våra beslut i de flesta frågor ologiska, det gäller inte bara religion.

OK, jag kanske ska korrigera mitt första påstående lite. Jag skrev från början att det bara finns 1 skäl till att tro på gud. Jag ändrar härmed det till att det finns bara 1 vettigt skäl att tro på en gud och väldigt många dåliga. Har du problem med att bearbeta sorg kanske det är bättre att prata med någon om det istället för att lura sig själv att den man sörjer är i himlen.

Citat:
Fullständigt sant. Det finns heller inga bevis emot. Notera att jag inte menar att avsaknaden av bevis mot Guds existens på något sätt skulle vara ett bevis för, definitivt inte. I avsaknaden av bevis för eller emot väljer bevisligen många att inte tro och många väljer att tro. Personligen respekterar jag båda besluten.

Du tycker inte själv att det är aningen korkat att välja att tro på att något som ingen någonsin har lyckats bevisa? Det är väll bättre att försöka förklara för folk hur verkligheten fungerar?
Citera
2013-11-13, 13:04
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
För mig har det räckt med att jag upplevt att Gud hjälpt mig genom svårigheter i livet. Någon större anledning behöver åtminstone inte jag.

På vilket sätt har gud hjälpt dig och hur vet du att det var gud och inte du själv?
Citera
2013-11-13, 13:06
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilvusMilvus
Gör man det på ett ordentligt sätt finner man att där finns INGA bevis som talar för att en gud ska existera.

Dock är ju detta argument from ignorance. Men jag förstår vad du menar.
Citera
2013-11-13, 13:10
Medlem
MilvusMilvuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherFrost
Dock är ju detta argument from ignorance. Men jag förstår vad du menar.

Nu menar jag inte att där inte finns någon gud, utan att eftersom där inte finns några bevis som talar för en guds existens så finns det heller ingen anledning att tro på den guden. Sen kan det ju givetvis finnas en gud ändå, men tills dess att det går att bevisa gudens existens finns det ingen anledning att tor på guden.
Citera
2013-11-13, 13:16
Medlem
FatherFrosts avatar
Citat:
Nu menar jag inte att där inte finns någon gud, utan att eftersom där inte finns några bevis som talar för en guds existens så finns det heller ingen anledning att tro på den guden. Sen kan det ju givetvis finnas en gud ändå, men tills dess att det går att bevisa gudens existens finns det ingen anledning att tor på guden.

Aaah, sorry. My bad!
Citera
2013-11-13, 13:23
Medlem
Citat:
OK, jag kanske ska korrigera mitt första påstående lite. Jag skrev från början att det bara finns 1 skäl till att tro på gud. Jag ändrar härmed det till att det finns bara 1 vettigt skäl att tro på en gud och väldigt många dåliga.

Så kan man tycka. Själv är jag nog inte så arrogant att jag avfärdar människors orsak att tro saker som automatiskt dåliga, oavsett om de tror på Gud, på att socialdemokraterna skulle sköta ekonomin, på att AIK vinner Allsvenskan etc.

Citat:
Du tycker inte själv att det är aningen korkat att välja att tro på att något som ingen någonsin har lyckats bevisa?

Inte nödvändigtvis. Däremot tycker jag det är ganska korkat att alltid attackera alla som inte tror som man själv.

Citat:
Det är väll bättre att försöka förklara för folk hur verkligheten fungerar?

Som jag redan skrev fattar folk hela tiden "ologiska" beslut i skötseln av sin ekonomi, i sina personliga relationer, i sina jobb etc. Också om vi antar att någon verkligen vet hur verkligheten fungerar, och förklarar det åt folk, så struntar de i det. Jag tror inte rökare är omedvetna om att de kraftigt ökar sin cancer-risk och sin risk för hjärtsjukdomar, men ändå slutar de inte. Inte bara det, mängder av människor börjar röka varje år trots att de är medvetena om denna verklighet, för att bara ta ett exempel.
Citera
2013-11-13, 13:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så kan man tycka. Själv är jag nog inte så arrogant att jag avfärdar människors orsak att tro saker som automatiskt dåliga, oavsett om de tror på Gud, på att socialdemokraterna skulle sköta ekonomin, på att AIK vinner Allsvenskan etc.

Vad är det för fel att ge sin syn på saken?

Citat:
Inte nödvändigtvis.

Därför att...?

Citat:
Däremot tycker jag det är ganska korkat att alltid attackera alla som inte tror som man själv.

Attackera? Är inte det här ett debattforum?

Citat:
Som jag redan skrev fattar folk hela tiden "ologiska" beslut i skötseln av sin ekonomi, i sina personliga relationer, i sina jobb etc. Också om vi antar att någon verkligen vet hur verkligheten fungerar, och förklarar det åt folk, så struntar de i det. Jag tror inte rökare är omedvetna om att de kraftigt ökar sin cancer-risk och sin risk för hjärtsjukdomar, men ändå slutar de inte. Inte bara det, mängder av människor börjar röka varje år trots att de är medvetena om denna verklighet, för att bara ta ett exempel.

Och det här är fortfarande generaliserande enligt mig, så jag inväntar alltjämt svaren på frågorna jag ställde innan.
Citera
2013-11-13, 13:31
Avslutad
Citat:
På vilket sätt har gud hjälpt dig och hur vet du att det var gud och inte du själv?

Kan säga som såhär...

Många gånger när jag varit i ekonomisk kris har det dykt upp folk som velat hjälpa mig efter att jag bett till Gud.

Många gånger när jag stått inför en obehaglig eller svår händelse har Gud hjälpt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in