2013-11-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns 45 produkter på den länken. Vilken slip syftar du på?

~Paul~

De flesta diamantbrynerna från fällkniven. Såg nu att några är extremt små. Men som detta?

http://www.knivhuset.com/sliputrustning/445-kombinationsbryne-fallkniven-dc4.html
Citera
2013-11-12, 22:30
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
En kniv från Fiskars.

säkert 10 år gammal minst, kanske det dubbla eller ännu äldre. fick den gratis och var redan då begagnad.

Har aldrig slipat den, men den är fortfarande rätt vass, men ska köpa en ny rejäl kockkniv med bra kvalitet när jag får tillfälle, skulle ha köpt en ny för länge sen.
Nej.
Citera
2013-11-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av License.To.Thrill
En kniv från Fiskars.

säkert 10 år gammal minst, kanske det dubbla eller ännu äldre. fick den gratis och var redan då begagnad.

Har aldrig slipat den, men den är fortfarande rätt vass, men ska köpa en ny rejäl kockkniv med bra kvalitet när jag får tillfälle, skulle ha köpt en ny för länge sen.

edit:

okej kanske inte mer än 10 år då, men ca 10 år.
Citera
2013-11-13, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
De flesta diamantbrynerna från fällkniven. Såg nu att några är extremt små. Men som detta?

http://www.knivhuset.com/sliputrustning/445-kombinationsbryne-fallkniven-dc4.html

Köp en sten men snåla inte. Välj en chosera eller nubbe eller liknande. Dessa kommer rå på PM stål på ett utmärkt sätt och när du behärskar det kommer du få ett bättre resultat än med sharpmaker.
Citera
2013-11-13, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson

DC4an är riktigt bra, får iaf fram egg vass nog att raka hår från armen med. Är dock rätt liten och kan vara pillig att jobba med.
Citera
2013-11-13, 06:15
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, precis. Till mina PM-knivar kör jag som sagt uteslutande på keramik och diamant.

Spydercos stavar är tillverkade i syntetisk safir, dvs det näst hårdaste ämnet efter diamant.

~Paul~

Safir, rubin, kurund o smärgel... de e alla AlO.

Keramiska stenar saknar bara bindemedel, de bakas vid så hög temp o tryck att kornen smälter ihop.
Slipmedlet e detsamma i Spydercos stavar o syntetiska japanska slipstenar, AlO.
Citera
2013-11-13, 06:20
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Nej.

Haha, men Dragonaut, du får ju tänka på att många människor har faktiskt aldrig ens hållt i en vass kniv!
Citera
2013-11-13, 06:38
Moderator
v50s avatar
En fråga

Vad skulle ni rekommendera för slipstenar för att slipa rakknivar?

Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Haha, men Dragonaut, du får ju tänka på att många människor har faktiskt aldrig ens hållt i en vass kniv!

Allting är relativt brukar man säga så är man inte van med en vass kniv så kan man tycka att en oslipad kniv som är från stenåldern är vass, jag hade samma åsikt tills jag skaffade en sharpmaker fast jag lät i och för sig bekanta slipa knivarna regelbundet innan den köptes så knivarna var inte helt odugliga.
Citera
2013-11-13, 08:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Safir, rubin, kurund o smärgel... de e alla AlO.

Keramiska stenar saknar bara bindemedel, de bakas vid så hög temp o tryck att kornen smälter ihop.
Slipmedlet e detsamma i Spydercos stavar o syntetiska japanska slipstenar, AlO.
Ja, precis.

~Paul~
Citera
2013-11-13, 09:31
Medlem
Det blev akifusan så får jag se vad jag slipar den med. Funderar lite till på det! Så nu ska det rensas fisk=D
Citera
2013-11-13, 09:56
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
En fråga

Vad skulle ni rekommendera för slipstenar för att slipa rakknivar?

Allting är relativt brukar man säga så är man inte van med en vass kniv så kan man tycka att en oslipad kniv som är från stenåldern är vass, jag hade samma åsikt tills jag skaffade en sharpmaker fast jag lät i och för sig bekanta slipa knivarna regelbundet innan den köptes så knivarna var inte helt odugliga.

Rakknivar kan du slipa på en massa olika stenar bara de e fina nog för o få den sista stunsen,
Japanska naturstenar, Coticule, Thuringen, Skiffer, Arkansasbrynen, Syntetsten, mm.

Här kan du få hur mycket hjälp du vill med det; http://www.wetshaving.se/index.php/forum
Citera
2013-11-13, 18:32
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Och nu vet han det. Jag ser inte problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in