2013-11-12, 10:54
Medlem
Chutotoros avatar
Jag antar att de skulle vara bättre med riktigt hårda stenar som slits långsamt till PM-knivar. Är det någon som känner till prisvärda stenar som slits långsamt? Jag vet att King's stenar slits rätt snabbt. Förutom deras nya deluxe 300-sten som tydligen är en helt ny generation sten som ska vara rätt hård för att vara just 300
Citera
2013-11-12, 11:14
Medlem
DartFrogs avatar
Tja, clay matrix e bindemedlet, slipmedlet borde vara (i 99,99% av fallen) vara AlO.
Finns de med annat i oxo som borkarbid, diamant (då hade de garanterat skrivit ut det) eller krossad natursten.

Stenarna bakas i ugn typ som när man gör tegel, fast med lera + slipmedel.

"The clay matrix is fast cutting" Hehe, de har nog fått nått om bakfoten.

Hårda stenar tar långsammare o e de riktigt superhårda så sätter de igen,
det e bäst om stenen får släppa lite nya korn hela tiden, då har du konstant nya fräsha korn som skär o den sätter inte igen.

Gudis har några superhårda annars om du vill testa det, de e annars mest till finlir på verktyg o rakknivar.

Annars finns det ju bra diamantbrynen, DMT o Atoma mm.

Edit: Naniwa Chosera o Shapton e hårda stenar, liksom Nubatama Ume XH.

http://gx2.japan-messer-shop.de/index.php/cat/c37_Naniwa-Naniwa-Chosera-Schleifsteine-aus-Japan-37.html/XTCsid/76jp32bk0h1rahmqivipokbd95

http://www.slipstenar.se/en/ume/46-ume-1000-xh.html
Senast redigerad av DartFrog 2013-11-12 kl. 11:23.
Citera
2013-11-12, 11:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog

"The clay matrix is fast cutting" Hehe, de har nog fått nått om bakfoten.

Det var precis den här meningen som var förvirrande . Tack för infon!

Jag kör ju nästan uteslutande på keramik eller diamant. Har en del naturstenar från Gotland också. Det täcker mitt behov .

~Paul~
Citera
2013-11-12, 12:15
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det var precis den här meningen som var förvirrande . Tack för infon!

Jag kör ju nästan uteslutande på keramik eller diamant. Har en del naturstenar från Gotland också. Det täcker mitt behov .

~Paul~

Gammal fin sandsten från Gotland har jag en hel del av själv... av naturliga skäl, hehe!
Sandsten har ju Kiseloxid, SiO2 som slipmedel, det kan jag tänka mig e lite hårt o slipa en PM stål kniv med, kommer o ta en stund.

Finns ju andra naturstenar som tar hårdare stål bättre.

Missade att det ju finns stenar som e bakade vid högre temp så de blir keramiska,
både såna som ändå släpper korn o de som e superhårda, typ som Spydercos stenar.
Citera
2013-11-12, 12:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Gammal fin sandsten från Gotland har jag en hel del av själv... av naturliga skäl, hehe!
Sandsten har ju Kiseloxid, SiO2 som slipmedel, det kan jag tänka mig e lite hårt o slipa en PM stål kniv med, kommer o ta en stund.

Finns ju andra naturstenar som tar hårdare stål bättre.

Missade att det ju finns stenar som e bakade vid högre temp så de blir keramiska,
både såna som ändå släpper korn o de som e superhårda, typ som Spydercos stenar.
Ja, precis. Till mina PM-knivar kör jag som sagt uteslutande på keramik och diamant.

Spydercos stavar är tillverkade i syntetisk safir, dvs det näst hårdaste ämnet efter diamant.

~Paul~
Citera
2013-11-12, 20:49
Medlem
Citat:
Ja, precis. Till mina PM-knivar kör jag som sagt uteslutande på keramik och diamant.

Spydercos stavar är tillverkade i syntetisk safir, dvs det näst hårdaste ämnet efter diamant.

~Paul~

Ska jag tolka detta som att sharpmakern faktiskt är ett bättre val än stenen jag länkade till? Är sharpmakern det bästa valet om man inte vill köra med diamant?
Citera
2013-11-12, 21:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Ska jag tolka detta som att sharpmakern faktiskt är ett bättre val än stenen jag länkade till? Är sharpmakern det bästa valet om man inte vill köra med diamant?
Snarare bör du tolka det som att keramik och diamant är vägen att vandra.

S-makern är däremot ett utmärkt hjälpmedel (i sammanhanget - och att hålla reda på vinklarna) och samtidigt ge ett portabelt och lättanvänt slip-/brynsystem.

Personligen ser jag inte många konkurrenter som kan matcha den övergripande användarvänligheten och prisvärdheten som S-makern uppvisar.

~Paul~
Citera
2013-11-12, 21:51
Medlem
Citat:
Snarare bör du tolka det som att keramik och diamant är vägen att vandra.

S-makern är däremot ett utmärkt hjälpmedel (i sammanhanget - och att hålla reda på vinklarna) och samtidigt ge ett portabelt och lättanvänt slip-/brynsystem.

Personligen ser jag inte många konkurrenter som kan matcha den övergripande användarvänligheten och prisvärdheten som S-makern uppvisar.

~Paul~

Dessa från fjällräven verkar vara jättebilliga, är det något att hänga i granen?

http://www.knivhuset.com/16-sliputrustning

Hur fungerar dessa till knivar som inte är av jättehårt stål? Tex kolstålsknivar? Är det bra för nybörjare att slipa på diamantstenar eller riskerar man att kniven går sönder snabbt?
Citera
2013-11-12, 22:10
Medlem
Knivhuset verkar ha kursat:

https://mobile.twitter.com/Knivhuset/status/394045045634252800
Citera
2013-11-12, 22:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Dessa från fjällräven verkar vara jättebilliga, är det något att hänga i granen?

http://www.knivhuset.com/16-sliputrustning

Hur fungerar dessa till knivar som inte är av jättehårt stål? Tex kolstålsknivar? Är det bra för nybörjare att slipa på diamantstenar eller riskerar man att kniven går sönder snabbt?
Det finns 45 produkter på den länken. Vilken slip syftar du på?

~Paul~
Citera
2013-11-12, 22:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smashlove4
Knivhuset verkar ha kursat:

https://mobile.twitter.com/Knivhuset/status/394045045634252800
Gamla nyheter .

~Paul~
Citera
2013-11-12, 22:23
Medlem
En kniv från Fiskars.

säkert 10 år gammal minst, kanske det dubbla eller ännu äldre. fick den gratis och var redan då begagnad.

Har aldrig slipat den, men den är fortfarande rätt vass, men ska köpa en ny rejäl kockkniv med bra kvalitet när jag får tillfälle, skulle ha köpt en ny för länge sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in