Citat:
Ursprungligen postat av
Olepeter
Om vi bortser ifrån att han har bluffat. Hur kunnig är han?
Det är väldigt många bra inlägg just nu, bla från UT64, Ankdammsman, Motvillig 1.1, Bertil Jonson m.fl.
Men hur kunning är historiestudenten (som fria tider så träffande kallar honom numera)?
Jag skall nu försöka förklara ärligt genom att lägga min avresion mot Arnstad åt sidan.
Alltså jag har vid sidan av min proffesion, precis själv tagit min fil-Arn (dvs jag är halvägs påväg till en fil.kand i historia.) Jag har gjort det något snabbbare än Arnstad som började redan 1995.
När jag nu läst historiemetodik, dvs hur man använder historia som verktyg akademiskt, måste jag ställa frågan om Arnstad överhuvudtaget känner till det?
Och jag kan bara hålla med Din Morsa :
Citat:
Han verkar ha viss kalenderbitar-tendens i att samla på sig fakta, men hans analytiska förmåga är usel och än sämre är hans metodik. Han håller helt enkelt den nivå hans akademiska meriter avspeglar. Dvs inte klar med C-uppsatsen.
Centrala delar som historism (historia kan bara förstås utifrån den unika samtid under en viss peiod, alltså man kan inte använda dagens värderingar och förställningar i sin analys av historien. (EX ett modernt jämnstäldhets perspektiv på antikens sparta ger ingenting)
OCH det finns ingen lag som säger att historien upprepar sig, tvärtom (se historism).
Hans brister blir påtagliga när han ger sig utanför sitt gebit som "nazist och facist åklagare, i tex den stoppade P3 dokumentären om Herbert Tingsten, anklagelserna att Raoul Wallenberg var en bluff, etc.
Det är också högst ovanligt att akademiska forskare låser sig vid ett begrepp som Arnstad gjort över Roger Griffins facist defenition.Snarare tenderar historieforskare attbvända och vrida på begrepp och påsående tills det helt saknat betydelse eller är helt ifrågasatta.
Arnstad påstår att den påståda "fascism" bara har ett facit =Auschwitz"
Alltså om man accepterat Arnstads defenition av fascism- kunnat kynta SD till Arnstads facist begrepet- inte ser till alternativa definitioner ac fascism eller defenitioner av SD som tex social konservativt eller populistiskt - ignorerat begreppet historism och att "historien aldrig upprepar sig" -
Ja då står förintelselägret i Sorsele bara bakom hörnet och väntar.
Men hur blir det då med vänsterpartiet som ungefär samtidigt som SD på 90talet började transformera sig. Från ett klassiskt kommunistparti med diktaturkramare och och ett tvivelaktigt förflutet. Vi känner ju kommunisternas facit. Betyder det inte då att om vi ger Vänsterpartiet mer inflytande och låter de komma med i regeringen så står Gulag bakom hörnet?
Och ungefär här, är vi så långt bort från det akademiska historievetenskapen som vi kan komma.
Arnstad använder historia som ett politiskt verktyg, på det sätt som enväldiga härskare och kommunist partier gjort i alla tider. För att försvara sin världsbild och sin politik.