2013-11-12, 09:54
Medlem
Legal-Eagles avatar
Ser mitt inlägg(ovan) konstigt ut hos andra eller är det bara min surfiplatti som havererat?
Citera
2013-11-12, 10:02
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ser mitt inlägg(ovan) konstigt ut hos andra eller är det bara min surfiplatti som havererat?
Det ser åt helvete ut.
Citera
2013-11-12, 10:08
Medlem
Citat:

Du har lyckats posta en länk från helvetet. Här är ditt inlägg (länken du postade är inte bara lång, den är även död ):

Citat:
Jag kan väl bidra med höstens resultat på kursen Allmän rättslära, som är den första tentan på T1 i Lund. Något betyg sätts inte, vilket framgår av länken, utan endast G/U beroende på resultatet. Anledningen till detta är att alla examinationsmoment slåss samman till ett terminsbetyg. Hursomhelst, maxpoängen på tentan var 50 och när jag läste T1 så låg AB-gränsen på 80%. Således, de som har 40 poäng eller mer ligger s a s i fas. När jag läste T1 så var det maximala antalet poäng 180 och AB-gränsen för terminen 144.

länkjäveln
Senast redigerad av Lindgren08 2013-11-12 kl. 10:10.
Citera
2013-11-12, 10:26
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
(länken du postade är inte bara lång, den är även död ):
Du verkar försöka antyda att länken inte fungerar.

Nåväl, det var ett tappert försök. Länken kanske vaknar till liv igen under dagen, då får jag väl försöka på nytt.
Citera
2013-11-12, 10:54
Medlem
SunWukongs avatar
Var i vart fall 35/204 som blev underkända på höstens ordinarie tentamen i Allmän rättslära.

Dvs:

U: ~17.2%
G: ~82.8%

Orkar nog inte räkna på hur många som nådde upp till >=80% rätt ("AB") eller ~66.6% rätt ("BA"). Har en uppgift som ska in torsdag morgon som jag inte riktigt ägnat så mycket energi som jag borde åt

Edit: Länken verkar strula för mig också. Resultatet finns i vart fall på kurshemsidan för T1.
Senast redigerad av SunWukong 2013-11-12 kl. 10:59.
Citera
2013-11-12, 11:21
Medlem
Thingols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Var i vart fall 35/204 som blev underkända på höstens ordinarie tentamen i Allmän rättslära.

Dvs:

U: ~17.2%
G: ~82.8%

Orkar nog inte räkna på hur många som nådde upp till >=80% rätt ("AB") eller ~66.6% rätt ("BA"). Har en uppgift som ska in torsdag morgon som jag inte riktigt ägnat så mycket energi som jag borde åt

Edit: Länken verkar strula för mig också. Resultatet finns i vart fall på kurshemsidan för T1.

Det var dock inte 204 som skrev tentan (vissa skrivningsnummer användes inte). Så snarare runt 35/175 som fick underkänt, dvs ca. 20%. 31 st fick 80% rätt eller mer, så cirka 18 %.
Citera
2013-11-12, 11:45
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thingol
Det var dock inte 204 som skrev tentan (vissa skrivningsnummer användes inte). Så snarare runt 35/175 som fick underkänt, dvs ca. 20%. 31 st fick 80% rätt eller mer, så cirka 18 %.
Ah. Slarvigt av mig. Tackar för den korrekta uträkningen
Citera
2013-11-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Men vill man helgardera sig bör man välja bort Göteborg.

Hur går det förresten med deras försök att motverka betygsinflation? Fortfarande >50% som kuggar första kursen och ännu fler på omtentan? Sen var det väl deras T5 också som var ett helvete.

41% kuggade är den siffra jag har hört. T5 skriver sin sista tenta på torsdag tror jag. I försvar av T1 och T5 så kan jag i alla fall för egen del tala för att T1 är en riktigt bra kurs trots den höga andelen kuggade. Det är inte nödvändigtvis så svårt som det kan verka att få AB men gränsen för att få B är desto tuffare. Hört från de övre terminerna att KERAI (T5) är på samma sätt, AB andelen är inte extremt låg, men andelen U är desto högre. Alltså är du duktig och pluggar för att ha möjlighet till ett AB så är kurserna roliga och stimulerande, satsar man inte fullt ut kan det dock bli desto svårare att nå bara ett B.
Citera
2013-11-12, 15:16
Medlem
RobinNilsens avatar
Vore det en katastrof att plugga på Örebro universitet?
Jag bor nämligen i Örebro och skulle jag inte komma in på mitt förstahandsval i Uppsala så skulle jag kunna stanna kvar här. Alternativet är att söka in till Uppsala på vårterminen istället, då det utifrån tidigare statistik nästan är garanterat att jag kommer in.
Citera
2013-11-12, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Vore det en katastrof att plugga på Örebro universitet?
Jag bor nämligen i Örebro och skulle jag inte komma in på mitt förstahandsval i Uppsala så skulle jag kunna stanna kvar här. Alternativet är att söka in till Uppsala på vårterminen istället, då det utifrån tidigare statistik nästan är garanterat att jag kommer in.

Örebro har ett alldeles utmärkt juristprogram (går där själv) men det viktigaste är att du trivs och känner att det är rätt stad och skola för dig. Jag förstår verkligen att Uppsala lockar om du kanske rent av är född och uppvuxen i Örebro, jag tror det är himla bra att komma iväg och bo på åtminstone några olika ställen i sitt liv.

Det låter som att det är till Uppsala du vill, så satsa på det! Nöj dig inte med ett andrahandsval om du inte måste.
Citera
2013-11-13, 00:10
Medlem
HerrKattssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Saken är ju den att alla förväntade sig att provet skulle vara generöst rättad och alla lärare sa att vi skulle ta det lugnt och det är bara intro. I min mening väldigt missvissande och jag förstår vissa i min kurs som inte är glada.
Hade betalat en go peng för att få vara där när elev X räcker upp handen och säger "men ni looova ju lätt prov och generös rättning, buuuuuuhuuu".

Vem vet, rättarna kanske var generösa , ni var bara inte bättre?

Inte min mening att låta spydig men det är skillnad mellan gymnasium och universitet (Du vet säkert det! Men långt ifrån alla...)
Citera
2013-11-13, 10:57
Medlem
Men OM man läser afffärsjuridiska programmet o kompletterer med straffrätt o
processreätt på juristlinjen - hur starkt står man då - och hur lång tid har man
då lagt ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in