Citat:
Ursprungligen postat av
nevermindz
Ok, visst, den typen av handfast evidens är inte att vänta, vad jag menade var att jag finner det lika osannolikt att en dylik Gud inte skulle lämna spår efter sig någonstans, vad och var man än tittar och studerar och mäter och dokumenterar är det precis som att han inte fanns.
Och detta om en allsmäktig varelse som besvarar bön, hjälper folk, röjde runt helt oblygt en del innan vi började mäta och dokumentera lite mer noggrannt osv. Jag vill mena att hans sammanlagda mätningsbara impact på världen borde vara i paritet med ett stort meteornedslag, men istället är det zip, nil, nada.
Precis, tack för preciseringen. För en troende är det inte speciellt nada, en troende kan tycka sig se guds påverkan på en mängd saker i vardagen. Det betyder
inte att det är så. Jag nämnde Francis Collins tidigare i tråden. Han är en briljant vetenskapsman och hans medicinska forskning om DNA har bidragit till enorma framsteg i kampen mot både nervsjukdomar och cancer. Han säger, som också nämndes, att en orsak till att han kom till tro var att han såg gud i hur vacker naturen kan vara. Det tycker jag själv, också om jag är kristen, att är ett väldigt vagt argument och jag har all förståelse för icke-religiösa som inte omfattar det. Ett annat argument Collins för fram är att människor har en moral (åtminstone de flesta

). Ett lite mindre vagt argument, men naturligtvis inte ett bevis.
Men religiösa kan alltså tycka sig se guds impact, som du säger, både i stora och små saker, saker som en icke-religiös inte ser som något gudomligt alls. Därför skrev jag redan att guds existens varken kan bevisas eller motbevisas.