2013-11-11, 18:37
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Har du hört om Google? Du kan läsa t.ex. artikeln på Wikipedia som ger en ganska balanserad syn med både beröm och kritik
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Language_of_God:_A_Scientist_Presents_Evidence _for_Belief

På ett sätt som är typiskt för fundamentalister vägrar du diskutera sakfrågan och ger dig hela tiden ut på undanflykter. Här är igen vad jag skrev, om du inte håller med om något får du gärna förklara vad du anser att är fel.

"Varken en ateist eller en religiös vet att gud existerar eller inte existerar. Båda sidor gör antaganden. Det här tycks vara väldigt svårt för vissa ateister att medge. Det finns inte ett enda vetenskapligt bevis för guds existens och det finns inte ett enda vetenskapligt bevis mot guds existens."

Viktigt är att ateisten påstår inte att gud inte finns, vi accepterar bara inte ert påstående att han gör det.
Se det som två personer som möts och den ena påstår att han har en magisk drake.
Den ena behöver inte acceptera påståendet om en magisk drake tills draken bevisats.
På samma vis kan man inte sätta förnekaren i en kategori som en drakförnekare och avkräva honom bevis på att draken inte finns. Bevisbördan ligger på den som påstår en existens.
Därför har vi inte tro på att Gud inte finns, utan snarare ingen tro på påståendet att Gud finns. Ingen tro, alltså. Vi saknar tro.
Citera
2013-11-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Problemet är att du är väldigt okunnig om sakfrågan eftersom du inte ens bemödat bemästra ens de grundläggande definitionerna.

Du upprepar det hela tiden. Tänk om du skulle sluta spela besserwissern som vägrar svara på frågor och ser sig som överlägsen och istället börja diskutera?
Citera
2013-11-11, 18:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatherFrost
Jag undrar som rubriken lyder om det finns någon anledning att tro på en Gud. Jag är en icketroende och kan inte se något annat än att en Gud ej har skapat något. Vad finns det för anledningar att tro?
Det kan vara mysfaktorn, bland en hel del andra saker som människor gillar att fabulera och mystifiera, bristen på ork att anstränga sig med att gå till botten.. då kan det vara mysigare att smussla tissla och tassla och upphöja ritualer till "något" : ungefär som att finna mening i att gå upp i slags mental trans och ge det ett egenvärde. Gudatesen har ju om inget annat en historisk tyngd & pondus.
Jag tror många betonar just det mysiga i att iaf ha någon låtsegrej, som ingen kommer åt...

En slags kompensation.
Citera
2013-11-11, 20:47
Bannlyst
Finns det någon anledning att tro att pengar har ett värde?
Citera
2013-11-11, 21:25
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du upprepar det hela tiden. Tänk om du skulle sluta spela besserwissern som vägrar svara på frågor och ser sig som överlägsen och istället börja diskutera?

Det HAR jag gjort. Jag har förklarat var du gör fel och hur det egentligen är. Men det verkar inte bita. Oklart varför.
Citera
2013-11-11, 22:23
Medlem
Alla dessa ateister som tror sig ha tolkningsföreträde på sanningen. Enligt ateisternas synsätt borde alla tycka som dem bara på grund av att det är så. Deras argumentation går i cirklar. De försöker bevisa det överlägsna i sitt egna sätt att tänka genom att hänvisa till det egna sättet att tänka på.

De har helt och hållet fastnat i sin lilla tankebubbla och kan inte se utanför den.
Citera
2013-11-11, 22:26
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Så vad är ateism?

Enkelt sagt, varken en ateist eller en religiös vet att gud existerar eller inte existerar. Båda sidor gör antaganden. Det här tycks vara väldigt svårt för vissa ateister att medge. Det finns inte ett enda vetenskapligt bevis för guds existens och det finns inte ett enda vetenskapligt bevis mot guds existens.

Med tanke på hur Gud beskrivs i de abrahamitiska religionerna skulle jag tycka det var MYCKET anmärkningsvärt att det inte finns ett uns av evidens för Guds existens om jag trodde på Gud.

Det slår mig lite som att tro på att en 100MTon meteor slog ner i stockholm igår och vara helt opåverkad av det faktum att det inte märktes på något mätbart sätt.
Citera
2013-11-11, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Med tanke på hur Gud beskrivs i de abrahamitiska religionerna skulle jag tycka det var MYCKET anmärkningsvärt att det inte finns ett uns av evidens för Guds existens om jag trodde på Gud.

Jag kan både förstå och sympatisera med den synen.

Citat:
Det slår mig lite som att tro på att en 100MTon meteor slog ner i stockholm igår och vara helt opåverkad av det faktum att det inte märktes på något mätbart sätt.

Det är däremot en ganska dålig jämförelse. Du kan gå ut i Stockholm och konstatera att det inte skett. Om du på samma sätt kan konstatera att gud inte finns är jag intresserad av dina resonemang.
Citera
2013-11-11, 22:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Alla dessa ateister som tror sig ha tolkningsföreträde på sanningen. Enligt ateisternas synsätt borde alla tycka som dem bara på grund av att det är så. Deras argumentation går i cirklar.

Inte enligt den rationella världsbilden.

Citat:
De försöker bevisa det överlägsna i sitt egna sätt att tänka genom att hänvisa till det egna sättet att tänka på.

Presenter i så fall alternativet till den rationella världsbilden istället för att skapa strawmen omkring denna.

Citat:
De har helt och hållet fastnat i sin lilla tankebubbla och kan inte se utanför den.

Tills vidare finns det inget attraktivt i den vaga anti-logik som ni typer brukar komme med.
Citera
2013-11-11, 22:45
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Jag kan både förstå och sympatisera med den synen.

Det är däremot en ganska dålig jämförelse. Du kan gå ut i Stockholm och konstatera att det inte skett. Om du på samma sätt kan konstatera att gud inte finns är jag intresserad av dina resonemang.

Ok, visst, den typen av handfast evidens är inte att vänta, vad jag menade var att jag finner det lika osannolikt att en dylik Gud inte skulle lämna spår efter sig någonstans, vad och var man än tittar och studerar och mäter och dokumenterar är det precis som att han inte fanns.

Och detta om en allsmäktig varelse som besvarar bön, hjälper folk, röjde runt helt oblygt en del innan vi började mäta och dokumentera lite mer noggrannt osv. Jag vill mena att hans sammanlagda mätningsbara impact på världen borde vara i paritet med ett stort meteornedslag, men istället är det zip, nil, nada.
Citera
2013-11-11, 22:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du har svårt för att hitta runt i det här med 'bevis' och bevisbörda, vilket är mycket essentiellt för majoriteten av informerat ateism (men med tanke på att du inte heller vet vad ateism är, är det kanske inte så konstigt).
Citera
2013-11-11, 22:52
Medlem
Citat:
Ok, visst, den typen av handfast evidens är inte att vänta, vad jag menade var att jag finner det lika osannolikt att en dylik Gud inte skulle lämna spår efter sig någonstans, vad och var man än tittar och studerar och mäter och dokumenterar är det precis som att han inte fanns.

Och detta om en allsmäktig varelse som besvarar bön, hjälper folk, röjde runt helt oblygt en del innan vi började mäta och dokumentera lite mer noggrannt osv. Jag vill mena att hans sammanlagda mätningsbara impact på världen borde vara i paritet med ett stort meteornedslag, men istället är det zip, nil, nada.

Precis, tack för preciseringen. För en troende är det inte speciellt nada, en troende kan tycka sig se guds påverkan på en mängd saker i vardagen. Det betyder inte att det är så. Jag nämnde Francis Collins tidigare i tråden. Han är en briljant vetenskapsman och hans medicinska forskning om DNA har bidragit till enorma framsteg i kampen mot både nervsjukdomar och cancer. Han säger, som också nämndes, att en orsak till att han kom till tro var att han såg gud i hur vacker naturen kan vara. Det tycker jag själv, också om jag är kristen, att är ett väldigt vagt argument och jag har all förståelse för icke-religiösa som inte omfattar det. Ett annat argument Collins för fram är att människor har en moral (åtminstone de flesta ). Ett lite mindre vagt argument, men naturligtvis inte ett bevis.

Men religiösa kan alltså tycka sig se guds impact, som du säger, både i stora och små saker, saker som en icke-religiös inte ser som något gudomligt alls. Därför skrev jag redan att guds existens varken kan bevisas eller motbevisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in