2013-11-11, 21:23
Medlem
"Han visade rätten utdrag från en Facebook-konversation. "Menade du på riktigt att du vill döda mig", skrev Bangsuan efter att tränaren har gjort slut med henne."

Finns detta med i FUP? Är det inte redan bevisat att detta inte menades i den bemärkelsen, men verkar skumt när det tas ur sammanhang?

I sådana fall är ju Bodström en idiot.
Citera
2013-11-11, 21:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tack för att du skriver detta, många felaktiga uppgifter i tråden från självsäkra "experter" men med parallellerna till fallet du nämner i minne så kan man inte utesluta vissa saker pga hundens uteblivna markering.
Ingen sa heller att hunden borde ha markerat i Spekeröd.
Citera
2013-11-11, 21:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Joh*n Enb*rg. (a e)

Dock är han en satanist ifrån Boden.

http://sdw666.wordpress.com/2011/02/10/metalpeople-del-20-johan-noctus-enberg/
Citera
2013-11-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av succubusan
NSD just nu

"Ny bevisning

Advokaterna tänker på tisdagen lägga fram annan bevisning: ett förhör med 22-åringens pappa, som ska vittna om att han haft uppsikt över den misstänkte under perioden 18 till 20 maj.

– Vi vill visa att vår klient har alibi för den perioden. Det finns telefonkontakt, sms, kontoutdrag och kvitton som styrker det, säger Carolina Holmberg.

Hundägaren som tittat in genom ett fönster i det gula huset vittnade som försvaret ville.

Han hade inte sett några ben. Men han medgav att stått på marken utanför huset och tittat snett upp åt vänster. Benen fanns nära ytterväggen till höger.

– Det var maj och goda ljusförhållanden. Han borde ha märkt det med det perifera seendet, säger Carolina Holmberg.

Försvaret pekade även på att mannens hund borde ha kunnat märka vittring efter en död kropp. Men varken hundägaren eller hunden märkte något sådant."

Mitt fetade:

Inte ett dugg ny bevisning av försvaret därför att vittnet 18 (19) maj har inte kunnat se om benen fanns i ödehuset och han har aldrig heller sagt det. Mycket enkelt därför han tittade inte in ordentligt i huset utan stod utanför med hunden dessutom några meter ytterligare bakom p.g.a. möjligt glas på marken (hans utsaga i FUP).

Finns ingenting som säger när efter den 10 maj som benen lades dit när fyrhjuling sökarna tittade in den dagen och gjorde det ordentligt åt båda håll..golvet var tomt.
Benen kan ha lagts dit från 11 maj och fram till de hittades, mest troligt mellan 11 maj och 17 maj när KJ var utan loppa och var under en period helt ensam i stugan.
Om benen lagts där 18-19 maj med deras "nya" bevisning om KJ's förehavanden under familjens kontroll och MB har en loppa, har de flugit in genom gluggen.

Han borde ha märkt det med det perifera seendet, säger Carolina Holmberg.

Lysande.. så hon anser att ett vittne som inte kikat in ordentligt borde ändå sett benen och vovven borde reagerat, trams och man greppar efter sista halmstrået.
Citera
2013-11-11, 21:28
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ett av stickskadorna var ju HJÄRTAT och det borde ju ha resulterat i "blodsprut."

Inte om man läser det rättsmedicinska utlåtandet (415f):

Sticket går igenom hjärtsäcken och penetrerar vänstra hjärtörat på dess framsida. Det träffar alltså vare sig kammare, förmak eller artärsystem, utan tar precis där blodet återvänder från lungvenerna. Trycket och därigenom hastigheten på blodet är inte särskilt hög här i hjärtat. Dessutom är skadan begränsad, endast 0.8 cm på utsidan och 0.3 cm på insidan av hjärtörat.

Tveksamt om det uppstår några "blodsprut". Snarare en långsam utblödning.
Citera
2013-11-11, 21:28
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Expertvittne:
"Om 22-åringen gjort det här borde det synas. Han har svårt att städa i vardagssituationer", säger arbetsterapeuten om sina tankar kring 22-åringen som tänkbar gärningsman.
Expertvittne är väl att ta i, hon är arbetsterapeut.
Det viktiga är inte om han har svårt att städa, det viktiga är vad han kan göra...om han vill. Givetvis kan han städa. Han vet hur man dammsuger och torkar golv, han har förmodligen sett sina föräldrar göra det mängder av ggr. Men det är inte roligt, inte givande eller intressant, alltså orkar han inte lägga tid på det, för han får inte ut något av det. Så svårigheten ligger inte i fysisk förmåga eller vetskapen om hur man gör, utan helt i intresse och motivation. Det är således totalt irrelevant för hans ev förmåga att mörda, stycka eller undanröja en kropp.
Citat:
Interessant och skrämmande karaktär vittnesmål om MB:

Förhör med CR den 28-5.2013

FUP 1129

CR säger att hennes tips är ointressant nu när polisen har tagit en annan kille än MB
. Förhörsledaren ber CR ändå att berätta om hennes tips. CR berättar att hon har
känt MB i många år, hon säger att det är minst 10 år sedan som hon lärde känna
honom. CR lärde känna MB genom att han var karatetränare åt hennes son MR

CR uppger att hon och sonen flyttade för ca 6,5 års sedan från Boden. CR uppger att
en tid före de skulle flytta så strulade hon med MB. MB skulle gå isär från AN som
han var med. CR berättar att hon var med MB och han och sonen låtsasbråkade, men
plötsligt så svartnade det för MB och han slog sonen på riktigt. CR försökte att få
MB att ge sig men han såg svart, och slutade inte
.
Till slut så lugnade MB sig och
avbröt, CR sa till MB att han skulle be MR (sonen) om ursäkt. MB svarade bara kallt
att MR (sonen) förtjänade det och vägrade att be om ursäkt.

CR tänkte då att hon inte kunde vara ihop med någon som gjorde så mot hennes son.
CR säger att egentligen så var det denna händelse som gjorde att det tog slut med MR.
CR uppger att hon umgicks med MB efter händelsen med hennes son. Hon sa till
MB att "jag ska berätta om vårat strul för AN". CR säger att MB tog tag i
henne, i axlarna/halsen och tryckte upp henne mot väggen, han sa till henne att "gör du det,
men då är det de sista du gör"
.

CR säger att MB saknar empati, han är iskall och verkar inte ha några känslor.
CR säger att hon vid något tillfälle sagt till MB att förr eller senare så kommer AN
att få veta. MB har då svarat något i stil med "ingen ska förstöra för mig, jag har ihjäl
dem"
.

Vore jag advokat BF skulle jag kalla detta vittne...
Jag betvivlar inte att MB har ett hett temprament och går över gränsen när han brinner av ibland, det medger han också själv. Dock ställer jag mig aningen tveksam till detta vittne, och det pga detta:
Citat:
"plötsligt[b] så svartnade det för MB och han slog sonen på riktigt. CR försökte att få
MB att ge sig men han såg svart, och slutade inte["
Och...
Citat:
CR uppger att hon umgicks med MB efter händelsen med hennes son
Så denne vältränade, förmodligen ganska starka karatenissen blir plötsligt galen och börjar slå sonen på riktigt, han blir svart i ögonen och slutar inte. Sonen måste ju ha fått några rejäla smällar med den beskrivningen kan jag tycka. Är man så galen att det svartnar för ögonen så daskar man inte till lite lätt heller. Trots denna vad man kan tänka sig allvarliga misshandeln som torde lett till vissa skador, så ringer inte mamman polisen eller anmäler honom, nej hon säger att han ska be hennes son om ursäkt ? Inte nog med det, den gode modern fortsätter "umgås" med mannen som så brutalt misshandlat hennes son? Han misshandlar hennes son i ett vansinnesutbrott, han är iskall och empatilös och tycks sakna känslor, men det tycktes ju inte bekomma henne trots allt. Så nej, vore jag BF skulle jag inte kalla detta vittne för åklagarna och EMF kommer att få henne att framstå som en idiot.
Citera
2013-11-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och koncentrationen ökar om man dör, men om man fäller en droppe blod på marken så är det ju dött, finns inte i en levande kropp, så hur skiljer hunden på den droppen och en som kommer ifrån en död människa? Jag har aldrig tänkt på detta trots att jag anser mig kunnig på tjänstehundar.

Bloddroppen ligger några dagar på marken precis som en död människa, vad gör att hunden kan skilja på att bloddroppen kommer ifrån en levande människa? Ökar inte kadaverinhalten i bloddroppen när den ligger på marken såsom på en död människa, intressant fråga faktiskt.

Jag googlade på utbildning av likhundar ..

"Material/sök preparat som används för att träna dessa hundar är bland annat avfalls delar från sjukhus op-salar då polisen ibland samarbetar med rättsläkarstationen, man använder även rena klädes plagg som gnids in med olika styrkor av doft molekylen kadaverin. Dessa plagg göms sedan inomhus, utomhus eller sänks ner i vatten. Likplattor- som är en slags metallplattor låts ligga under en avlidens kropp så de tar åt sig kadaverin. Dessa plattor kan sedan användas upprepade gånger om man är noggrann så att man inte ”smutsar ner” dem med frisk vävnad. Det finns cirka 400 polishundar i Sverige var av tio av dessa är kriminalsökhundar."

Det leder mig till att tro att "gammal" färskt blod inte utsöndrar kadaverin. Tror det krävas en död kropp för att den kemiska reaktionen skall uppstå.
Citera
2013-11-11, 21:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag googlade på utbildning av likhundar ..

"Material/sök preparat som används för att träna dessa hundar är bland annat avfalls delar från sjukhus op-salar då polisen ibland samarbetar med rättsläkarstationen, man använder även rena klädes plagg som gnids in med olika styrkor av doft molekylen kadaverin. Dessa plagg göms sedan inomhus, utomhus eller sänks ner i vatten. Likplattor- som är en slags metallplattor låts ligga under en avlidens kropp så de tar åt sig kadaverin. Dessa plattor kan sedan användas upprepade gånger om man är noggrann så att man inte ”smutsar ner” dem med frisk vävnad. Det finns cirka 400 polishundar i Sverige var av tio av dessa är kriminalsökhundar."

Det leder mig till att tro att "gammal" färskt blod inte utsöndrar kadaverin. Tror det krävas en död kropp för att den kemiska reaktionen skall uppstå.

Så har jag också alltid trott, blev osäker när frågan kom upp på bordet. Så, i det här fallet tolkar jag det som om att inget lik eller kroppsdelar har funnits i KJ lägenhet, inte heller har tejprullen varit i kontakt med dito, ej heller med någon som har hanterat lik eller kroppsdelar, åtminstone har tejprullen inte förekommit i samband med en sådan hantering, handskar eller ej, doftmolekylerna sprids i luften och borde ha kontaminerat tejprullen om den har funnits med när liket har hanterats. Inte heller i KJ:s bil kupé har man funnit spår av lik. Bör betyda att KJ inte har hanterat ett lik i nära samband med att han har vistats i fordonet, t ex. vid dumpning och vid det tillfället frigjort lik/kroppsdelar ifrån emballage. Om han har gjort det bör han i så fall ha tvättat sig och bytt kläder innan han satte sig i bilen. Det är min slutsats, vad tycker ni?

EDIT;Så här har jag sett ett antal gånger på olika ställen att man beskriver hundens kapacitet. Man får en bra uppfattning om hundens förmåga.

En hund kan hitta 2 sandkorn på en strand som är 500 m lång, 50 m bred och 50 cm djup.
Senast redigerad av OY 2013-11-11 kl. 21:50.
Citera
2013-11-11, 21:45
Medlem
Reviewss avatar
Någon här som vet om MB har eller har haft kontakt med någon av de bisarra satanisterna ?

Att VB plockats upp av ett fordon efter vägen mot Sävast är ingen omöjlighet. Kan vittnet som iakttagit en ung tjej av asiatisk härkomst ha uppgett fel tid (21:30) och att rätt tid ligger en timme bakåt, alltså 20:30 ?
Citera
2013-11-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade:

Inte ett dugg ny bevisning av försvaret därför att vittnet 18 (19) maj har inte kunnat se om benen fanns i ödehuset och han har aldrig heller sagt det. Mycket enkelt därför han tittade inte in ordentligt i huset utan stod utanför med hunden dessutom några meter ytterligare bakom p.g.a. möjligt glas på marken (hans utsaga i FUP).

Finns ingenting som säger när efter den 10 maj som benen lades dit när fyrhjuling sökarna tittade in den dagen och gjorde det ordentligt åt båda håll..golvet var tomt.
Benen kan ha lagts dit från 11 maj och fram till de hittades, mest troligt mellan 11 maj och 17 maj när KJ var utan loppa och var under en period helt ensam i stugan.
Om benen lagts där 18-19 maj med deras "nya" bevisning om KJ's förehavanden under familjens kontroll och MB har en loppa, har de flugit in genom gluggen.

Han borde ha märkt det med det perifera seendet, säger Carolina Holmberg.

Lysande.. så hon anser att ett vittne som inte kikat in ordentligt borde ändå sett benen och vovven borde reagerat, trams och man greppar efter sista halmstrået.

Även om man kikar in i ett ödehus med syfte att kika efter en armatur som man tror skall sitta placerat till vänster, så "scannar" man omedvetet av hela lokalen. Två vita underben borde ha "stuckit" ut rejält. I den övrigt tomma lokalen. Mot en mörk vägg.
Citera
2013-11-11, 21:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ett av stickskadorna var ju HJÄRTAT och det borde ju ha resulterat i "blodsprut."
Det behöver det inte alls ha gjort. Hjärtat förefaller i vart fall huvudsakligen ha lött internt, i vänster lungsäck.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-11-11 kl. 22:03. Anledning: Vänster, naturligtvis, inte höger!
Citera
2013-11-11, 21:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Även om man kikar in i ett ödehus med syfte att kika efter en armatur som man tror skall sitta placerat till vänster, så "scannar" man omedvetet av hela lokalen. Två vita underben borde ha "stuckit" ut rejält. I den övrigt tomma lokalen. Mot en mörk vägg.

Är det inte så att vi ser det vi förväntar oss att se? Har för mig att jag hört eller sett något om det på TV, handlade om hur hjärnan fungerar. Om man inte förväntar sig att se ett par avhuggna ben så ser man inte det heller som ett par avhuggna ben. Har för mig att illusionister nyttjar den svagheten i vår hjärna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in