2013-11-11, 18:05
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Du kanske skulle dra ner på konsumtionen så att du klarar av att läsa innantill.

Det jag skrev var Kriminologiprofessor.
Någon form av professor är han väl men det är nog svårt att finna någon professor i Sverige som mer än han endast haft det som titel och icke verkat som en sådan. I det närmaste obefintligt med vetenskapliga arbeten och den forne rikspolischefen Eriksson som initierade inrättandet av professuren ångrade sig bittert. Just på grund av att han varit så improduktiv. Man undrar hur mycket av sin arbetstid som gick åt till bokskrivande mm. Finns ju liksom ingen som tar han i örat om han inte ägnar sig åt det han ska.
Citera
2013-11-11, 18:33
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ett bakslag för fläskpaketet:

"Författaren skröt om hur han skulle bli rikast bland Sveriges författare.

Men nu ratas Leif GW Persson av tv-bolaget CBS"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17811770.ab

Ska vi gissa att detta firas med att Guillou korkar upp sitt dyraste årgångsvin ikväll, samtidigt som han slår ett samtal till GW för att beklaga den sorgliga nyheten.
Kukmätningen går vidare...
Citera
2013-11-11, 18:56
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bernter skrev

Någon form av professor är han väl men det är nog svårt att finna någon professor i Sverige som mer än han endast haft det som titel och icke verkat som en sådan. I det närmaste obefintligt med vetenskapliga arbeten och den forne rikspolischefen Eriksson som initierade inrättandet av professuren ångrade sig bittert. Just på grund av att han varit så improduktiv. Man undrar hur mycket av sin arbetstid som gick åt till bokskrivande mm. Finns ju liksom ingen som tar han i örat om han inte ägnar sig åt det han ska.

Jo, närmare bestämt så var han "professor i polisforskning", den professuren var kopplad till den tjänst han fick på RPS. Han utsågs av regeringen på förslag av den dåvarande rikspolischefen Björn Eriksson. Alltså ingen professur med koppling till den akademiska världen.

Björn Eriksson kallade utnämningen av GW: "Det var mitt livs största yrkesmässiga misslyckande,"http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisprofessor-i-blasvader/

Vad jag förstår så är inte ens GW kriminolog, men jag kan ju så klart ha fel.
Citera
2013-11-11, 19:03
Medlem
Geres avatar
Citat:
......

Han är för gammal för att ha läst det tämligen nya ämnet kriminologi, men däremot har han undervisat i det.
Citera
2013-11-11, 19:14
Medlem
bernters avatar
Citat:
Jo, närmare bestämt så var han "professor i polisforskning", den professuren var kopplad till den tjänst han fick på RPS. Han utsågs av regeringen på förslag av den dåvarande rikspolischefen Björn Eriksson. Alltså ingen professur med koppling till den akademiska världen.

Björn Eriksson kallade utnämningen av GW: "Det var mitt livs största yrkesmässiga misslyckande,"http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisprofessor-i-blasvader/

Hade varit bättre då att ge han "professors namn", likt vissa professorer på musikhögskolan som inte är professorer i egentlig mening, eller de sk professorerna på teaterhögskolan som väl bara har titeln när de undervisar. Rent allmänt så har det gått en väldans inflation i professorstiteln, precis som akademsiska titlar i övrigt i och med den socialdemokratiska utbildningspolitiken med "mångfaldigandet" av utbildningsplatser och universitet.
Citera
2013-11-11, 19:15
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Gere skrev

Han är för gammal för att ha läst det tämligen nya ämnet kriminologi, men däremot har han undervisat i det.

Jo, han har undervisat på Kriminologiska institutionen på SU. Men jag vet inte i exakt vad, en chansning: Möjligtvis något som har med statistik att göra.
Citera
2013-11-11, 19:21
Medlem
bernters avatar
Citat:
Jo, han har undervisat på Kriminologiska institutionen på SU. Men jag vet inte i exakt vad, en chansning: Möjligtvis något som har med statistik att göra.
Han har ju uppenbarligen en "hang up" vad gäller att dra slutsatser å statistiska vägnar men det är ju lite av hur man jobbar rent vetenskapligt. Några statistikkurser inom ramen för kriminologi har jag svårt att tro att han undervisat i då han är jurist i botten, men statistik är såklart med i bilden då det precis som närliggande ämnet sociologi baseras mycket på statistik.
Citera
2013-11-11, 19:35
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bernter skrev

Han har ju uppenbarligen en "hang up" vad gäller att dra slutsatser å statistiska vägnar men det är ju lite av hur man jobbar rent vetenskapligt. Några statistikkurser inom ramen för kriminologi har jag svårt att tro att han undervisat i då han är jurist i botten, men statistik är såklart med i bilden då det precis som närliggande ämnet sociologi baseras mycket på statistik.

Nej, jag tror inte att han är jurist, men rätta mig gärna om jag har fel. Jag vet att han har arbetat som statistisk konsult vid Statistiska Centralbyrån.

Själv säger han: "Jag har en jävla massa utbildningar. Professor i kriminologi, filosofi, docenttitel och så vidare. Att skriva böcker har jag dock lärt mig själv."
http://nojesguiden.se/artiklar/kaendisarnas-utbildningar

Där är han plötsligt professor i filosofi också?
Citera
2013-11-11, 19:40
Medlem
Geres avatar
Citat:
Nej, jag tror inte att han är jurist, men rätta mig gärna om jag har fel. Jag vet att han har arbetat som statistisk konsult vid Statistiska Centralbyrån.

......

Där är han plötsligt professor i filosofi också?

Nej, man han kanske har avlagt en fil. kand.-examen i tidernas gryning.

Om jag inte är ute och cyklar helt och hållet så har han studerat statistik och sociologi huvudsakligen.
Citera
2013-11-11, 19:43
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere

Om jag inte är ute och cyklar helt och hållet så har han studerat statistik och sociologi huvudsakligen.
Han är jurist.
Citera
2013-11-11, 19:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Gere skrev

Han kanske hade sugit i sig 4 flaskor vin när den intervjun gjordes.
Citera
2013-11-11, 19:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
bernter skrev

Han är jurist.

Jurist är ju en väldigt omfattande utbildning, han borde väl säga det? Det är ju GW.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in