2013-11-11, 14:08
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Köp en lägenhet i Nacka istället! Där kommer T-banan gå och "rätt" håll så att säga. En bra investering skulle jag tro.

Du är så smart! OM dom får färdigt dessa nya T-bane stationer kommer de vara klara om trettio år!
Citera
2013-11-11, 14:16
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Sådana här investeringar och projekt tycker jag om!

Konkreta, samhällsfrämjande och långsiktiga. Betydligt bättre att man lägger pengar på sånt här, än t.ex. genom att "skapa valfrihets i skolan", genom en överkonsumtion av offentliga medel, utredningar, skolinspektioner, rikskapitalister och skit. En tunnelbanasträcka skapar byggarjobb och industrijobb (riktiga jobb) + ger transportmedel som Stockholmarna kan njuta av i decennier framåt.
Det är najs!
Hellre en motorväg på Huddingevägen.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Köp en lägenhet i Nacka istället! Där kommer T-banan gå och "rätt" håll så att säga. En bra investering skulle jag tro.
Nej, en tunnelbana skulle förstöra det relativt glest bebyggda Nacka. Tunnelbana kräver en minsta mängd bostäder inom gångavstånd från stationen, därför blir det höghus och stalinarkitektur i förorter som annars skulle varit bebyggda i en mer mänsklig skala. Buss är ett mer mänskligt transportmedel, flexibelt och passar t ex villa- och radhusområden med en mer utspridd bebyggelse.
Senast redigerad av Siegfrid 2013-11-11 kl. 14:19.
Citera
2013-11-11, 14:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Du är en dum jävla nolla håll bra käften så är du snäll. Många MåSTE ha bil fatta det. Dessutom skulle kollektivtrafiken kollapsa om alla ställde bilen. Så försök komma över att du inte har körkort och kom in i matchen för fan!

Jag har noll förståelse för folk som åker kommunalt! En jävla plåga!

Det är möjligt, men vill man grisa ner naturen så får man betala vad det kostar. Det bästa av allt är att även det även lär finnas stöd från vänsterkanten när det gäller sådana här satsningar.

Det är bra att det blir slut på rean. Det är på tok för billigt att köra bil....

För övrigt har jag både körkort och bil, men åker ändå kommunalt till jobbet.
Citera
2013-11-11, 14:20
Medlem
Gorillabass avatar
Vem vill betala för detta? Jo de som bor i Sthlm kanske och som kommer utnyttja det. Övriga i Sverige får bidra också till ingen nytta precis som med Dennispaketet. Låt de, boende i Fjollträsk betala skiten själv..Totalt onödigt utbygge!
Citera
2013-11-11, 14:24
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerryTibbs
Är väl knökfullt runt rusningstid precis som alla andra våningar?

Mitt intryck har alltid varit att det är glesare där nere. Visserligen är det tryck under rusningen, men blåa linjen har ju bara sträckning åt ett håll så vid varje tåg som kommer så är det en klump människor, sedan när ett tåg går så är det en klump. På övriga plan kommer det och går tåg hela tiden. Efter varje avgång från blåa linjen så är ju perrongen helt tom. Med olika linjer och avgångar åt olika håll kan man se till att utnyttja stationen hela tiden, istället för bara en gång i kvarten, sen är stationen öde i tio minuter innan folk börjar samlas inför nästa tåg.
Citera
2013-11-11, 14:35
Medlem
popeondopes avatar
Äntligen visserligen 10 år sent men bättre sent än aldrig. Gullmarsplan verkar bli en riktigt stor knutpunkt i framtiden när gröna linjen, tvärbana, blå linje och bussar möts.
Citera
2013-11-11, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Här är ett litet klipp från 2011 och vad Reinfeldt då tyckte när S lade fram ett liknande förslag.

http://youtu.be/5YHEwxQVE6E

Jo förslaget verkar i det stora vara mer eller mindre samma. Men vadfan om man själv inte har ideér får man sno andras.
Citera
2013-11-11, 14:41
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Vem vill betala för detta? Jo de som bor i Sthlm kanske och som kommer utnyttja det. Övriga i Sverige får bidra också till ingen nytta precis som med Dennispaketet. Låt de, boende i Fjollträsk betala skiten själv..Totalt onödigt utbygge!

Jag tycker det är förjävligt att det byggs långa bilvägar till diverse hålor runt om i Sverige. Dyra vägar som knappt utnyttjas.
Låt bönderna ta traktorn på en lerväg om dom vill komma någonstans.

Har du varit i Stockholm dom senaste 15åren och sett köerna?
Självklart MÅSTE infrastrukturen byggas ut i en stad som växer så det knakar. Ni bönder ska nog se att ni tjänar på en välmående huvudstad.

På 8år växer Stockholm med ett HELT Malmö. Fattar man inte att pengar behöver investeras då är man dum i huvudet, på riktigt. Oavsett om man ogillar Stockholm eller inte.
Senast redigerad av TrumanBurbank 2013-11-11 kl. 14:47.
Citera
2013-11-11, 14:41
Bannlyst
Äntligen ett sansat förslag. Även om det inte känns 100%, så måste något hända, annars kommer tillväxten att stanna av och påverka hela landet.
Citera
2013-11-11, 14:59
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Och jag antar att de nya stationerna kommer att vara klara kring 2035.

Inte riktigt men nästan.....

http://www.di.se/artiklar/2013/11/11/da-blir-nya-tunnelbanan-klar/

Ca 8 till 15 års projektering och byggtid beroende på sträcka.

Ställ det i proportion till 7,5 års Alliansstyre utan aktivitet eller handling.
Citera
2013-11-11, 15:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Du är så smart! OM dom får färdigt dessa nya T-bane stationer kommer de vara klara om trettio år!

Vad snackar du om förresten?

http://www.di.se/artiklar/2013/11/11/da-blir-nya-tunnelbanan-klar/

Det är inga 30 år!
Citera
2013-11-11, 15:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nej, en tunnelbana skulle förstöra det relativt glest bebyggda Nacka. Tunnelbana kräver en minsta mängd bostäder inom gångavstånd från stationen, därför blir det höghus och stalinarkitektur i förorter som annars skulle varit bebyggda i en mer mänsklig skala. Buss är ett mer mänskligt transportmedel, flexibelt och passar t ex villa- och radhusområden med en mer utspridd bebyggelse.

Man kan ju bygga höghus med stil. Kolla bara på Kvarnholmen och Liljeholmen exempelvis, där det byggs riktigt schyssta höghus. Det kommer inte att bli några socfall som flyttar in där. Även Arenastaden i Solna har fått sig ett höghus, om jag inte minns fel. Men det är bostadsrätter alltihop, vilket borgar för en viss kvalitetsnivå på klientelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in