2012-07-26, 18:50
Medlem
SingleStars avatar
Nu vädjar Värmdö om tunnelbana ut till sig. Värmdö är ett starkt M-fäste, det är en kommun under tillväxt och de allmänna kommunikationerna dit i dag sker med buss.

http://www.dn.se/sthlm/varmdo-vadjar-om-nacka-tunnelbana

Hur länge kommer statskassan att vara stängd för progressiva satsningar för att moderater inte förstår sig på varken investeringars värde eller ekonomi.
Citera
2012-07-27, 22:39
Medlem
Pruttmynningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Nu vädjar Värmdö om tunnelbana ut till sig. Värmdö är ett starkt M-fäste, det är en kommun under tillväxt och de allmänna kommunikationerna dit i dag sker med buss.

http://www.dn.se/sthlm/varmdo-vadjar-om-nacka-tunnelbana

Hur länge kommer statskassan att vara stängd för progressiva satsningar för att moderater inte förstår sig på varken investeringars värde eller ekonomi.
Så länge de regerar.
Citera
2012-07-27, 22:51
Medlem
Millediablos avatar
Problemet är att Sthlm växer så det knakar. Är det någon som vet hur mycket människor t-banan är konstruerad för? Det känns ibland som den peaken är nådd, särskilt i rusningstid.

Dessutom har jag noterat samma stressade beteende som i biltrafiken i tunnelbanan där människor (inte alla) inte visar hänsyn till sina medpassagerare. Folk kliver på utan att släppa ut dom som ska ut ur vagnarna etc.

Jag skattar mig lycklig som slipper använda tuben varje dag till jobbet (cykelavstånd) inte bara p.g.a trängseln men också för att jag slipper ifrån förkylningar och banjospelande tiggare.

Var går gränsen i antal människor på en och samma perrong?
Citera
2012-07-28, 16:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Problemet är att Sthlm växer så det knakar. Är det någon som vet hur mycket människor t-banan är konstruerad för? Det känns ibland som den peaken är nådd, särskilt i rusningstid.

Dessutom har jag noterat samma stressade beteende som i biltrafiken i tunnelbanan där människor (inte alla) inte visar hänsyn till sina medpassagerare. Folk kliver på utan att släppa ut dom som ska ut ur vagnarna etc.

Jag skattar mig lycklig som slipper använda tuben varje dag till jobbet (cykelavstånd) inte bara p.g.a trängseln men också för att jag slipper ifrån förkylningar och banjospelande tiggare.

Var går gränsen i antal människor på en och samma perrong?

Ställ dig på Gullmarsplan en morgon. Folk kan få vänta både två och tre innan man kommer ombord.

Men enligt gängse teorin om att bilvägar bara skapar mer biltrafik som kommer utökad tunnelbanetrafik och fler tunnelbanesträckor bara att skapa mer trängsel.

Jag vet dock att både mer tunnelbana och fler bilvägar kommer att lätta upp trängseln. Vägarna skall vara till för alla. Men Miljöpartiet anser att bara de som har råd skall få åka bil nu, därav trängselskatten. Så det är ett litet sketet moderatparti i sin värsta avart.
Citera
2012-07-29, 17:12
Medlem
Älskar tunnelbana och önskar att vi hade haft det i Göteborg också.

Jag har bara varit i Stockholm två-tre gånger under hela mitt liv men syrran flyttade upp dit i vintras och nu har jag en anledning att åka upp.

Jag var där i Maj och då åkte vi tunnelbana hela tiden ut till olika spännande ställen som Alby och Fittja.

Tycker helt klart att tunnelbanan borde utökas så att den blåa åker ut till Nacka, det verkar logiskt. Jag överväger att söka jobb i Stockholm i framtiden och hade bara kunnat tänka mig att bo i ett område med tunnelbana. Hade varit bra om den byggts ut mer så fler områden fick chans att åka med detta mysiga kollektivalternativ.

På tal om överfulla tunnelbanor, läste att i Tokyos tunnelbana har dom på vissa stationer vakter som knuffar in folk i vagnarna för att dom ska komma in. Låter mindre roligt. Sen har dom vagnar där bara kvinnnor får åka under vissa tiden för männen taffsar på dom.
Citera
2012-09-10, 20:01
Medlem
P.Gs avatar
Politikerna i stadshuset vacklar angående tunnelbana till Hagastaden, vilket sänker markpriserna.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/billigare-pris-i-hagastaden?&_suid=134727214136109671622926533789

Tunnelbana måste ju vara det absolut bästa alternativet? Ser knappast hur bussar och spårvagnar på ett rimligt sätt kan ersätta tuben vad gäller kapacitet och snabbhet. Riktigt trist om även företag som siktat in sig på en etablering i stadsdelen börjar vackla nu.

Politiker.
Citera
2012-09-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Politikerna i stadshuset vacklar angående tunnelbana till Hagastaden, vilket sänker markpriserna.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...71622926533789

Tunnelbana måste ju vara det absolut bästa alternativet? Ser knappast hur bussar och spårvagnar på ett rimligt sätt kan ersätta tuben vad gäller kapacitet och snabbhet. Riktigt trist om även företag som siktat in sig på en etablering i stadsdelen börjar vackla nu.

Politiker.

En avknoppning av gröna linjen till Hagastaden skulle bara bli en eländig billighetslösning - blir så jävla nöjd om skitiden skjuts i sank för gott. Området behöver tunnelbana (spårvagn kan bara vara ett komplement i tätbebyggda områden), men en riktig linje i så fall!

Allt annat än en ny nord-sydlig linje vore en återvändsgränd i ett längre perspektiv. Hagastaden-Fridhemsplan-Marieberg-Hornstull-Årstafältet osv är ju ett populärt förslag, men vad som helst vore bättre än någon halvmesyr som blir utdömd innan den ens är färdig.
Citera
2012-09-10, 23:20
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
En avknoppning av gröna linjen till Hagastaden skulle bara bli en eländig billighetslösning - blir så jävla nöjd om skitiden skjuts i sank för gott. Området behöver tunnelbana (spårvagn kan bara vara ett komplement i tätbebyggda områden), men en riktig linje i så fall!

Allt annat än en ny nord-sydlig linje vore en återvändsgränd i ett längre perspektiv. Hagastaden-Fridhemsplan-Marieberg-Hornstull-Årstafältet osv är ju ett populärt förslag, men vad som helst vore bättre än någon halvmesyr som blir utdömd innan den ens är färdig.
Det är inte enbart en kostnadsfråga, utan även en tidsfråga. På lång sikt är det naturligtvis bäst att bygga helt nya linjer, men frågan är om Hagastaden kan vänta den tid det tar att få en hel tunnelbanelinje byggd? Själv tror jag inte det.

3 miljarder i investeringskostnader enligt SLs rapport. Känns lite som ett slöseri att alla tåg på gröna linjen har ändstation längs samma räls.
Senast redigerad av P.G 2012-09-10 kl. 23:28.
Citera
2012-09-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det är inte enbart en kostnadsfråga, utan även en tidsfråga. På lång sikt är det naturligtvis bäst att bygga helt nya linjer, men frågan är om Hagastaden kan vänta den tid det tar att få en hel tunnelbanelinje byggd? Själv tror jag inte det.

3 miljarder i investeringskostnader enligt SLs rapport. Känns lite som ett slöseri att alla tåg på gröna linjen har ändstation längs samma räls.
Problemet är att alla tåg behövs åtminstone ut till Fridhemsplan-Alvik i dagsläget, och längre ut till Brommaplan ju mer det förtätas därute. Det vore som sagt en återvändsgränd att snåla och fördela befintlig kapacitet när man ändå borde förbereda för de behov som oundvikligen kommer.

Bara för Stockholmarna att slanta upp och börja bygga, om det ska ske nu under ordnade former eller senare av ren nöd är frågan.
Senast redigerad av Bors 2012-09-11 kl. 18:37.
Citera
2012-09-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Problemet är att alla tåg behövs åtminstone ut till Fridhemsplan-Alvik i dagsläget, och längre ut till Brommaplan ju mer det förtätas därute. Det vore som sagt en återvändsgränd att snåla och fördela befintlig kapacitet när man ändå borde förbereda för de behov som oundvikligen kommer.

Bara för Stockholmarna att slanta upp och börja bygga, om det ska ske nu under ordnade former eller senare av ren nöd är frågan.

Som att en spårväg mellan Hagastaden och Sankt Eriksplan inte skulle innebära samma belastning på grön linje...

Och det går inte att jämföra dagens belastning på grön line heller då den för tillfället även tar merparten av de som åker blå linje mellan Fridhemsplan och T-centralen på grund av bygget av Citybanan.

Men du har rätt om att det är mer spår som behövs och att en förgrening av nuvarande inte är tillräckligt, men vad som behövs är också mer knutpunkter där olika grenar möts och då är just en förgrening av grön linje mellan Odenplan och Hagastaden en öppning för en ny knytpunkt när bana 4 byggs.
Citera
2012-09-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Som att en spårväg mellan Hagastaden och Sankt Eriksplan inte skulle innebära samma belastning på grön linje...

Tanken är att väl att folket från Hagastaden ska byta både vid St Eriksplan (grön), Fridhemsplan (blå), Hornstull (röd) eller Årstaberg (pendel) beroende på behov, vid en sådan lösning alltså.

Ju fler tvärresor och omvända nord-sydliga resor vi får desto bättre utnyttjar vi kapaciteten även i vårt existerande system, som är underutnyttjat i vissa riktningar och platser även under rusningen.
Senast redigerad av Bors 2012-09-11 kl. 20:59.
Citera
2012-09-12, 16:32
Medlem
SingleStars avatar
Så länge Wennerholm styr kollektivtrafiken i Stockholm kommer vi inte se en enda vettig lösning. Tunnelbanan från Odenplan till Hagastaden kommer ändå att byggas och att nu satsa på bussar och spårvagnar är att som att satsa dubbelt så mycket på något som skulle bli effektivare och rationellare om de fega moderaterna kunde ta rätt beslut från början.

Man skulle kunna öka effektiviteten i Tunnelbanans gröna system om man tog mod till sig och satsade på att bygga om den i sin helhet, dels med att förlägga ytterstadens linjer under mark, förändra dragningar lite innanför tullarna så man kan förlänga stationerna från 145 till 186 meter. Då får man plats med 4 vagnar av typ C20. Då höjer man kapaciteten med 33 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in