2016-04-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Har inte koll på tekniska högskolan alls, annars skulle jag inte fråga. Men det är ju fotbollstation och studenterna som kanske ordnar så att det blir lite tjockare just där. Får man in 500 pers i ett tåg så räcker 25000 fotbollspublik till några tåg.

1. Jag har ingen aning om gullmarsplan. Men är det så bara där eller överallt?

Märks klart att du inte har koll på tunnelbanan.

Under rusning så är det mer eller mindre knökfullt och över tunnelbanans projekterade kapacitet mellan Tekniska högskolan respektive Karlaplan i norr till Liljeholmen i söder på röd och mellan Alvik och Gullmarsplan på grön. Minsta försening under rusning på de sträckorna och tågen får lämna folk på stationerna.
Citera
2016-04-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357

Under rusning så är det mer eller mindre knökfullt och över tunnelbanans projekterade kapacitet mellan Tekniska högskolan respektive Karlaplan i norr till Liljeholmen i söder på röd och mellan Alvik och Gullmarsplan på grön. Minsta försening under rusning på de sträckorna och tågen får lämna folk på stationerna.
]

Ändå uttalar han sig tvärsäkert om att det inte föreligger några större tekniska svårigheter att gräva ner tunnelbanan mellan Slussen och T-centralen.
Citera
2016-04-22, 19:01
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
1. Fyrspårsstationer är inte effektiva på egen hand.

2. Har inte koll på tekniska högskolan alls, annars skulle jag inte fråga. Men det är ju fotbollstation och studenterna som kanske ordnar så att det blir lite tjockare just där. Får man in 500 pers i ett tåg så räcker 25000 fotbollspublik till några tåg.

1. Jag har ingen aning om gullmarsplan. Men är det så bara där eller överallt?

2. Men svara på frågan då?

3. Nej, det gör de inte.

4. Relevans?

5. *inar *ordendahl. *1=E, *2=N.

Att du inte har någon som helst koll på tunnelbanan står väldigt klart och tydligt.

Einar Nordendahl hade inte mycket med tunnelbanan att göra.
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=8209
1933-1936 skriver han avhandlingar om Stockholmsregionens planering, nästan inget av det täcker upp tunnelbana alt. förortsbana som det då hette. Han omnämner att tunnelbanan är för dyr och att det är komplicerat att spränga sig genom berg.

Här har du Nordendahls litteratirlista:
http://tinyurl.com/j4zcdn4

Om du går till spårvägsmuseet så har de ett fint bibliotek om Stockholms tunnelbana. Där kan du få tag i en hel del fakta.
Citera
2016-04-22, 21:48
Medlem
Citat:

1. Jag tror att du bara utför pajaskonster nu.

2. Att ett tåg blir fullt vid rusningstid ingår i kalkylen. Ifall folk måste vänta 1-2 tåg på att komma med, då är det alldeles för lite tåg så att säga. Ifall det inte går att stoppa in fler tåg så har banans kapacitet överskridits. Att det knökfullt på perrongen är en säkerhetsfråga och inte en kapacitetsfråga - T-centralen är extra dålig i det sammanhanget att tågbytare vid gång mot rätt tåg ofta tenderar att skapa personklumpar på perrongen i samverkan med avstigande och påstigande.

3. Är det ofta - varje dag som ni måste vänta 1-2 tåg för att komma med?

Citat:
Ursprungligen postat av bayern
]

Ändå uttalar han sig tvärsäkert om att det inte föreligger några större tekniska svårigheter att gräva ner tunnelbanan mellan Slussen och T-centralen.

1. Det gör det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Att du inte har någon som helst koll på tunnelbanan står väldigt klart och tydligt.

Einar Nordendahl hade inte mycket med tunnelbanan att göra.
https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Presentation.aspx?id=8209
1933-1936 skriver han avhandlingar om Stockholmsregionens planering, nästan inget av det täcker upp tunnelbana alt. förortsbana som det då hette. Han omnämner att tunnelbanan är för dyr och att det är komplicerat att spränga sig genom berg.

Här har du Nordendahls litteratirlista:
http://tinyurl.com/j4zcdn4

Om du går till spårvägsmuseet så har de ett fint bibliotek om Stockholms tunnelbana. Där kan du få tag i en hel del fakta.

1. Kan du inte svara på frågorna istället för att svamla?

2. Nordendahl var den som i huvudsak bestämde bansträckningarna för dagens spårsystem som inte tillhör statens järnvägar. Efterkommande Länsplanerare ändrade bara sträckningar på marginalen, vanligtvis med hänvisning till att en tunnelbana inte behövde följa en väg och därför kunde dras rakare.

3. Så var han den som i praktiken bestämde över sådana saker. Visst hade han lite stöd av mesen Remy, sände ut en och annan arkitekt i mörka syften och fick lite problem med den bråkande trion *ilienberg-*tenfors-*splund samt baserade i stort sett sina planer på ingenjör Gellerstedts tidigare planer.

4. Det har han säkert skrivit någonstans. Men tunnelbanan var redan då dennes ideal. Som jag tidigare skrev så var spårvägen och förortsbanan essentiellt döda redan på den tiden. Förortsbanan för att den upptog alldeles för mycket mark och dessutom var svår att dra igenom befintlig bebyggelse utan långa konflikter, stämningar och t.o.m. enstaka fall av ond bråd död. Utanför befintlig bebyggelse så gick det däremot lättare att dra förortsbanor och t.o.m. spårvägar - de ansågs då ha fördelen att man senare skulle kunna konvertera dem till bilvägar, eftersom den urbana utvecklingen i tex. USA var välkänd och man förväntade sig samma utveckling i Sverige.
Citera
2016-04-23, 00:33
Medlem
Citat:

2. Att ett tåg blir fullt vid rusningstid ingår i kalkylen. Ifall folk måste vänta 1-2 tåg på att komma med, då är det alldeles för lite tåg så att säga. Ifall det inte går att stoppa in fler tåg så har banans kapacitet överskridits. Att det knökfullt på perrongen är en säkerhetsfråga och inte en kapacitetsfråga - T-centralen är extra dålig i det sammanhanget att tågbytare vid gång mot rätt tåg ofta tenderar att skapa personklumpar på perrongen i samverkan med avstigande och påstigande.

1. Nope, jag är dessutom inte blind pga för starka solglasögon...

2. Det går inte i dagsläget att stoppa in mer tåg på någon av banorna, på röd kommer det om några år gå när det nya signalsystemet är på plats men i dagsläget kör samtliga banor på max kapacitet.

3. Aldrig för min del då jag för det mesta åker i mellanhytt och slipper trängseln...
Men ja, nästan dagligen förekommer det att tåg får lämna trafikanter på plattformerna helt enkelt för att det inte går att pressa in mer folk in i tågen.

Citat:
11. Det gör det inte.

Med tanke på att bara reparationen av strömbron mellan Slussen och Gamla stan kommer att pågå under 5 år och periodvis innebära avstängningar och stora trafikstörningar på både grön och röd bana så tror jag inte du inser hur komplext det är med arbeten inom tunnelbanan.
Citera
2016-04-23, 00:58
Medlem
Citat:
1. Nope, jag är dessutom inte blind pga för starka solglasögon...

2. Det går inte i dagsläget att stoppa in mer tåg på någon av banorna, på röd kommer det om några år gå när det nya signalsystemet är på plats men i dagsläget kör samtliga banor på max kapacitet.

3. Aldrig för min del då jag för det mesta åker i mellanhytt och slipper trängseln...
Men ja, nästan dagligen förekommer det att tåg får lämna trafikanter på plattformerna helt enkelt för att det inte går att pressa in mer folk in i tågen
.

Med tanke på att bara reparationen av strömbron mellan Slussen och Gamla stan kommer att pågå under 5 år och periodvis innebära avstängningar och stora trafikstörningar på både grön och röd bana så tror jag inte du inser hur komplext det är med arbeten inom tunnelbanan.

1. Man behöver inte solglasögon för att trolla.

2. Grejen är den att ifall folk inte får plats på tågen och inte nästa tåg så kan man säga att det behövs större kapacitet. Men du har fortfarande inte visat att så är fallet - typ fotbollsmatcher räknas inte. Inte heller att typ KTH har visa schemalagda tider då 8000 studenter samtidigt går från sina lektioner...

3. Enstaka undantag. Nix jag tror att du trollar eller att du inte kan visa att så är fallet. Det vore bra om du kunde styrka det där med någon undersökning.

4. När man jobbar inom samma tunnelsystem så är det klart att det blir problem. Men att placera en ny tunnel bredvid brukar bara utgöra problem vid inkopplingen på det befintliga systemet. Det tar inte lång tid att fixa sådant även om de säkert kan ha strul i någon vecka, vilket kan förläggas till semestertiderna med god planering. Det är alltså främst en kostnadsfråga.
Citera
2016-04-25, 00:44
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

1. Det gör det inte.

1. Kan du inte svara på frågorna istället för att svamla?

2. Nordendahl var den som i huvudsak bestämde bansträckningarna för dagens spårsystem som inte tillhör statens järnvägar. Efterkommande Länsplanerare ändrade bara sträckningar på marginalen, vanligtvis med hänvisning till att en tunnelbana inte behövde följa en väg och därför kunde dras rakare.

3. Så var han den som i praktiken bestämde över sådana saker. Visst hade han lite stöd av mesen Remy, sände ut en och annan arkitekt i mörka syften och fick lite problem med den bråkande trion *ilienberg-*tenfors-*splund samt baserade i stort sett sina planer på ingenjör Gellerstedts tidigare planer.

4. Det har han säkert skrivit någonstans. Men tunnelbanan var redan då dennes ideal. Som jag tidigare skrev så var spårvägen och förortsbanan essentiellt döda redan på den tiden. Förortsbanan för att den upptog alldeles för mycket mark och dessutom var svår att dra igenom befintlig bebyggelse utan långa konflikter, stämningar och t.o.m. enstaka fall av ond bråd död. Utanför befintlig bebyggelse så gick det däremot lättare att dra förortsbanor och t.o.m. spårvägar - de ansågs då ha fördelen att man senare skulle kunna konvertera dem till bilvägar, eftersom den urbana utvecklingen i tex. USA var välkänd och man förväntade sig samma utveckling i Sverige.

Det är svårt att svara på ditt trollande eftersom du anför saker jag inte har sagt. Sedan är din kunskap om tunnelbanan tämligen begränsad.
Citera
2016-04-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Det är svårt att svara på ditt trollande eftersom du anför saker jag inte har sagt. Sedan är din kunskap om tunnelbanan tämligen begränsad.

1. Du får gärna delge oss dina stora kunskaper&erfarenheter om tunnelbanan.
Citera
2016-04-25, 23:49
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
1. Du får gärna delge oss dina stora kunskaper&erfarenheter om tunnelbanan.

Jag är inte din lärare. Skaffa kunskap själv, som jag gjorde.
Citera
2016-04-26, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Det visar framförallt att det är billigare att göra så.

Trängseln är störst i de centrala delarna av innerstaden, men jag har sett värre i andra städer. Det är mycket sällsynt att man inte får plats på ett tåg, även om man ibland får stå ut med att stå lite trångt. Men i framtiden kommer det att bli värre om man inte fattar rätt beslut nu.
På sträckan Centralen - Gullmarsplan kommer den beslutade förlängningen av blå linje via Sofia att avlasta rejält. Man borde tidigarelägga byggstarten av den sträckan.
En förlängning av snabbspårvägen från Sickla till Värtan/Ropsten borde byggas tillsammans med Österleden, och på motsvarande sätt avlasta röd linje i framtiden. Det finns redan detaljerade beskrivningar av hur det skulle kunna se ut.

Tror inte det skulle avlasta så väldigt mycket, i varje fall inte så mycket att det är ett starkt argument (speciellt inte om tanken är att en stor del av avlastningen dessutom skulle utgöras av en väg). Finns det inte redan planer på spårväg till Ropsten från trakten kring Djurgårdsbron och sammankoppling med Lidingöbanan? Bygger man en spårvägstunnel från Djurgårdsbron (eller Djurgården, edit) till Nacka är det nog dock snarare den kommande sträckningen av blå linjen som avlastas.
Senast redigerad av storkvitter 2016-04-26 kl. 18:09.
Citera
2016-04-27, 13:15
Medlem
Sammanbrotts avatar
160420: Notan för t-banan ökar med 3,5 miljarder

Citat:
Nya kostnadsberäkningar visar att de nya planerade tunnelbanelinjerna blir 3,5 miljarder dyrare än beräknat. Genom att flytta stationen i Arenastaden och se över teknikutrymmen...

http://www.dn.se/sthlm/notan-for-t-banan-okar-35-miljarder/

Vad tror ni, skrinläggs gula linjen?

Eller blå till Barkarby? Är det värt 3 miljarder? Skulle kunna utveckla lite men den här tråden är lite "klickig" så jag avvaktar om någon vill diskutera det.
Citera
2016-04-27, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammanbrott
160420: Notan för t-banan ökar med 3,5 miljarder

http://www.dn.se/sthlm/notan-for-t-banan-okar-35-miljarder/

Vad tror ni, skrinläggs gula linjen?

Eller blå till Barkarby? Är det värt 3 miljarder? Skulle kunna utveckla lite men den här tråden är lite "klickig" så jag avvaktar om någon vill diskutera det.

SLL har väldigt ont om pengar. I förra veckan diskuterades vad man skulle spara på. Gula linjen vore ett väldigt bra förslag att skrota. I synnerhet med tanke på den idiotiska placeringen av stationen vid Odenplan.

Sedan stöp planerna på bostäder vid Råstasjön i Solna. Dessa bostäder utgjorde ett underlag för tunnelbanans Gula linje. Redan en dålig (usel) samhällsekonomisk bedömning blev med ett slag ännu sämre.

Hagastaden kan och bör försörjas med spårvagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in