2007-06-14, 09:07
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemene Man
Något säger mig att projektet blev av mycket pga de röststarka individer (inte minst inom media) som befolkar områdena kring tvärbanans dragning (Alvik, st Essingen, Gröndal, etc). Att den är en parentes inom kollektivtrafiken gör mig detsamma eftersom jag ibland har nytta av den och därmed anser mig kunna avvara de extra skattekronor som SL-subventioneringen kostar. Självklart har jag ändå förståelse för de som motsätter sig denna extra kostnad, i detta fallet tänker jag enbart egoistiskt (och bekvämt).
Tvärbanan är ju freaking genialisk och har precis som de kloka individerna förutsett blivit en succé.

Om man kommer med röd linje från någon söderförort och ska byta till grön västlig/sydlig så sparar man mycket på att slippa T-centralen/Slussen. Att Årsta växer så det knakar har vi nog också tvärbanan att tacka för. Det är för övrigt galet att vi precis utanför tullarna har haft ett så gigantisk oplanerat område.

Det skulle dock behövas ytterligare en ring längre ut, samt att Blåbuss 4 gärna fick ersättas av något spårbundet alternativ.
Citera
2007-06-14, 09:16
Medlem
OnkelKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
jag kan verkligen inte förstå dissen av SL, ingenstans i Sverige fungerar lokaltrafiken så bra som i Stockholm, inte ens i närheten. Vissst är det pendeltågsförseningar men jämför då med stora städer i världen. Jag har aldrig i någon stad sett bättre lokaltrafik än i Stockholm, men jag är ödmjukt öppen för förslag.
Den här sortens påståenden dyker upp då och då. Jag ska inte uttala mig om övriga Sverige, även om jag bara kan beklaga om det är värre än i Sthlm - i så fall måste kollektivtrafiken där vara rent bedrövlig. Men jag kan jämföra den trafik vi har här direkt med trafiken i New York, London, Paris och Moskva - och där har Stockholm ingen chans. Den sorts systematiska rullande förseningar som SL ägnar sig åt finns helt enkelt inte i de städerna. Visst, förseningar inträffar annorstädes också, men det är bara i Stockholm jag någonsin funnit anledning att aktivt planera att gå tidigare eftersom man kallt kan räkna med att tågen står still eller går sent.
Citera
2007-06-14, 09:21
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
jag kan verkligen inte förstå dissen av SL, ingenstans i Sverige fungerar lokaltrafiken så bra som i Stockholm, inte ens i närheten. Vissst är det pendeltågsförseningar men jämför då med stora städer i världen. Jag har aldrig i någon stad sett bättre lokaltrafik än i Stockholm, men jag är ödmjukt öppen för förslag.
Hong Kong fungerar klockrent, tågen går i tid och ofta.
Japan likaså, väldigt sällan som det är förseningar.
Citera
2007-06-14, 09:23
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelK
Den här sortens påståenden dyker upp då och då. Jag ska inte uttala mig om övriga Sverige, även om jag bara kan beklaga om det är värre än i Sthlm - i så fall måste kollektivtrafiken där vara rent bedrövlig. Men jag kan jämföra den trafik vi har här direkt med trafiken i New York, London, Paris och Moskva - och där har Stockholm ingen chans. Den sorts systematiska rullande förseningar som SL ägnar sig åt finns helt enkelt inte i de städerna. Visst, förseningar inträffar annorstädes också, men det är bara i Stockholm jag någonsin funnit anledning att aktivt planera att gå tidigare eftersom man kallt kan räkna med att tågen står still eller går sent.

Men detta beror även på turtätheten, i Sthlm så går tuben inte särdeles ofta om vi jämför med storstäderna...
Sthlm med 10-15 minuter mellan turer, blir ett tåg inställt kan du få vänta i upp till 30 minuter, i HK, London, NY, Paris m.m. har de en turtäthet på upp till 2-3 minuter, det spelar alltså inte så stor roll om du missar ett tåg eller en tur blir inställd.
Citera
2007-06-14, 09:53
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Men detta beror även på turtätheten, i Sthlm så går tuben inte särdeles ofta om vi jämför med storstäderna...
Sthlm med 10-15 minuter mellan turer, blir ett tåg inställt kan du få vänta i upp till 30 minuter, i HK, London, NY, Paris m.m. har de en turtäthet på upp till 2-3 minuter, det spelar alltså inte så stor roll om du missar ett tåg eller en tur blir inställd.
Det beror väl på var någonstans i systemet du befinner dig. I Stockholms innerstad går t-banan med en turtäthet om 2-3 minuter i rusningstrafik. På förortsbanorna utanför London är turtätheten knappast 2-3 minuter. Jag minns när jag bodde i Mill Hill East - det var fan inte ofta det gick tåg dit.

Det största problemet med SL är inte turtäthet och förseningar, utan deras totala oförmåga att lära sig av tidigare erfarenheter. Varje gång SL ska köpa in någon ny vagn eller buss så börjar man med att uppfinna hjulet igen. Hur man på 2000-talet fortfarande kan köpa in bussar och tågvagnar utan vare sig öppningsbara fönster eller luftkonditionering är för mig en gåta. Eller rättare sagt: VAR för mig en gåta. De senaste två åren har jag mött ett stort antal SL-tjänstemän i mitt arbete, och samtliga har tjänstebil. Inte konstigt att trafiken ser ut som den gör när ingen på företaget nyttjar den själv.
Citera
2007-06-14, 10:51
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrupelfri Knöl
Det beror väl på var någonstans i systemet du befinner dig. I Stockholms innerstad går t-banan med en turtäthet om 2-3 minuter i rusningstrafik. På förortsbanorna utanför London är turtätheten knappast 2-3 minuter. Jag minns när jag bodde i Mill Hill East - det var fan inte ofta det gick tåg dit.
Jag har aldrig sett en turtäthet på mindre än fem minuter i sthlm, detta i rusningstrafik. I Hong Kong är turtätheten 2 minuter hela dagen, sjunker till fem minuter på natten fram till midnatt då den slutar gå.
Citera
2007-06-14, 11:09
Medlem
Relays avatar
Jag tror jag läste någonstans att det diskuteras en förtätning av staden söder om Globen och då borde man även se över tunnelbanenätet och dess sträckning.
I det långa perspektivet så är jag inte främmande för att tunnelbanesträckningen utökas till Södertälje och Upplands Väsby.
Citera
2007-06-14, 19:48
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jycken
Tvärbanan är ju freaking genialisk och har precis som de kloka individerna förutsett blivit en succé.

Om man kommer med röd linje från någon söderförort och ska byta till grön västlig/sydlig så sparar man mycket på att slippa T-centralen/Slussen. Att Årsta växer så det knakar har vi nog också tvärbanan att tacka för. Det är för övrigt galet att vi precis utanför tullarna har haft ett så gigantisk oplanerat område.

Det skulle dock behövas ytterligare en ring längre ut, samt att Blåbuss 4 gärna fick ersättas av något spårbundet alternativ.
Tvärbanan är en succé, ja, för det lilla fåtal som använder den. Som redan nämnts i tråden är andelen resenärer som färdas den rutten du nämner ovan mycket få i jämförelse med pendlare in och ut från centrum.

För övrigt tror jag knappast att Årstas framgångar har så mycket med tvärbanan att göra, snarare handlar det om det långvariga ekonomiska uppsving som Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet upplevt de senaste åren. Tillgång och efterfrågan m a o, många vill bo i Sthlm, men eftersom innerstan inte räcker till blir även närförorterna attraktiva. Att sedan tvärbanan är ytterligare ett incitament för välmående barnfamiljer att investera i bostadsrätter där är en annan sak..

Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Jag har aldrig sett en turtäthet på mindre än fem minuter i sthlm, detta i rusningstrafik. I Hong Kong är turtätheten 2 minuter hela dagen, sjunker till fem minuter på natten fram till midnatt då den slutar gå.
Eftersom det finns tre linjer som går parallellt på gröna linjen blir den effektiva turtätheten i innerstan ca 2 minuter, däremot avgår de enskilda linjerna aldrig oftare än var 5:e minut. Men ska man bara röra sig innaför tullarna spelar ju detta mindre roll.
Citera
2007-06-14, 19:53
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag tror jag läste någonstans att det diskuteras en förtätning av staden söder om Globen och då borde man även se över tunnelbanenätet och dess sträckning.
I det långa perspektivet så är jag inte främmande för att tunnelbanesträckningen utökas till Södertälje och Upplands Väsby.
Det där är ju en ren kostnadsfråga, men jag har svårt att tro att en större utbyggnad av t-banenätet skulle vara lönsamt. Möjligen något i stil med att flytta röda linjens norra gräns från Mörby till Täby C, men det är en vild spekulation från min sida.

Någon tunnelbaneexpansion i den omfattningen du föreslår kommer vi inte att få se under vår livstid, det vågar jag lova.

Edit: Förresten, varför i hela friden skulle Södertälje och Väsby behöva t-banan för öht när det finns pendeltåg!??
Citera
2007-06-14, 19:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemene Man
Det där är ju en ren kostnadsfråga, men jag har svårt att tro att en större utbyggnad av t-banenätet skulle vara lönsamt. Möjligen något i stil med att flytta röda linjens norra gräns från Mörby till Täby C, men det är en vild spekulation från min sida.

Någon tunnelbaneexpansion i den omfattningen du föreslår kommer vi inte att få se under vår livstid, det vågar jag lova.

Nä fy satan vad rika vi måste ha varit när tunnelbanan byggdes.
Citera
2007-06-14, 20:00
Medlem
Gemene Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nä fy satan vad rika vi måste ha varit när tunnelbanan byggdes.
Knappast, däremot var vi mer positivt inställda till att lägga skattepengar på dylika jätteprojekt.

För du tror väl inte att kollektivtrafiken går med vinst?
Citera
2007-06-14, 20:08
Medlem
Clay Allisons avatar
[quote=Gemene Man]Knappast, däremot var vi mer positivt inställda till att lägga skattepengar på dylika jätteprojekt.

För du tror väl inte att kollektivtrafiken går med vinst?[/QUOTE]

Nä - speciellt inte om vi fortfarande betalar av för t-banans byggkostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in