Citat:
Ursprungligen postat av
Caesar Johansen
Sådana här investeringar och projekt tycker jag om!
Konkreta, samhällsfrämjande och långsiktiga. Betydligt bättre att man lägger pengar på sånt här, än t.ex. genom att "skapa valfrihets i skolan", genom en överkonsumtion av offentliga medel, utredningar, skolinspektioner, rikskapitalister och skit. En tunnelbanasträcka skapar byggarjobb och industrijobb (riktiga jobb) + ger transportmedel som Stockholmarna kan njuta av i decennier framåt.
Det är najs!
Redan på 70 talet vill man bygga tunnelbana till Täby.. Så frågan är om det här projektet bara är billigt valfläsk eller om det kommer bli något mer än så. Spökstationen Kymlinge är ett annat exempel, varför bygger man inte bostäder vid Kymlinge för? Finns en färdig station att tas i bruk...
Jag tycker nog bör satsa på väva ihop hela Märladalen istället med snabb pendeltåg än att bygga tunnelbana, dessutom till platser som redan har bra kollektivtrafik. Man har börjat lite smått genom att låta SL köra till Uppsala, men det är fortfarande rörigt med olika avgifter och tilläggskort.
Som jag skrev i TS inlägget, idag är pendeltiden ifrån exempelvis Läggesta mindre än mellan olika T bannestationer i Stockholm.
Om då ökade tillgängligheten och hade vanlig pendeltågstrafik på sträckan ner till Eskilstuna, se vilka möjligheter de skulle öppna för större delen av hela Mälardalen.