2013-11-10, 03:26
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Adolf
Jag misstänker att han inte talar ett ord sanning. Vill minnas att mensa motiverar det med att det är svårt att mäta så höga resultat. Det kan ju också vara så att provet ej är anpassat för att mäta så högt. Tänk kvalhöjden i höjdhoppning - ribban läggs inte högre än vad som krävs för att klara kravet.

Jo, precis så som du säger är det ju. Det är helt enkelt för få personer låg där när man provade ut testet för att se vart medlet låg. Då får man färre referenspunkter i den övre skalan, och därför blir det väldigt oprecist att gradera någon där. Det blir även svårare eftersom det endast är 45 frågor.
Jag förstår att du redan vet det här, men jag slösurfar runt lite överallt nu och ville bara flika in med någonting som kanske intresserar någon!
Citera
2013-11-10, 04:27
Medlem
Äntligen. 45/45 tredje gången dock. Men jag vägrar fortfarande gå med. Skriver bara provet för att det är kul, visst det kostar en slant men nu var det sista gången. De 2 första gångerna var jag 1 resp 3 poäng ifrån max.
De som säger att man måste ha Asperger för att topp resultat vet inte vad de pratar om.
Citera
2013-11-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Äntligen. 45/45 tredje gången dock. Men jag vägrar fortfarande gå med. Skriver bara provet för att det är kul, visst det kostar en slant men nu var det sista gången. De 2 första gångerna var jag 1 resp 3 poäng ifrån max.
De som säger att man måste ha Asperger för att topp resultat vet inte vad de pratar om.

Kan inte vara det övervakade du skrivit då man bara år skriva vardera variant 1 gång och det är två varianter som används (FRT-A och FRT-B).

edit:
Och sedan så är relationen IQ och AS starkt överdrivet vilket alla med en normal eller hög intelligens inser. Inte ens sambandet AS och IQ är så stort som många tror utan allt kriterierna för AS säger är att personen inte ska vara lågintelligent.
Och av alla medlemmar jag träffat på är det en bråkdel som har någon diagnos av något slag, de finns men en klar majoritet har det inte.
Senast redigerad av pajas357 2013-11-10 kl. 11:42.
Citera
2013-11-10, 17:21
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Kan inte vara det övervakade du skrivit då man bara år skriva vardera variant 1 gång och det är två varianter som används (FRT-A och FRT-B).

edit:
Och sedan så är relationen IQ och AS starkt överdrivet vilket alla med en normal eller hög intelligens inser. Inte ens sambandet AS och IQ är så stort som många tror utan allt kriterierna för AS säger är att personen inte ska vara lågintelligent.
Och av alla medlemmar jag träffat på är det en bråkdel som har någon diagnos av något slag, de finns men en klar majoritet har det inte.

Visst är det så. Jag tänker mig dock att "myten" om AS och hög IQ grundar sig i vissa udda kufar har högt IQ (den excentriska multi eller specialintresserade typen), att personer med AS får reda på sitt IQ i samband med utredning i kombination med att de med AS inte är mentalt utvecklingsstörda (vilket gör att de med AS har en marginellt högre medel IQ) och att Mensa IQ är brutalt överdrivet! Det går ~2 av oss per 100 människor, visst det är långt från medel men de flesta känner en eller flera som platsar.

Jag har visst mina talanger men i vanliga sammanhang är jag nog rätt normalbegåvad med tendenser att missa delar av den sociala interaktionen vilket vissa tolkar som att man är lite dum...
Senast redigerad av hashish-boy 2013-11-10 kl. 17:26.
Citera
2013-11-10, 23:03
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det går ~2 av oss per 100 människor, visst det är långt från medel men de flesta känner en eller flera som platsar.
Det blir en på 50 personer, eller motsvarande en i varannan skolklass. Absolut inget exklusivt på något vis, men om gränsen legat högre så hade antalet medlemmar förmodligen sjunkit väldigt snabbt så det är medvetet lagt på en nivå som hyfsat många fixar.
Citera
2013-11-10, 23:28
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det blir en på 50 personer, eller motsvarande en i varannan skolklass. Absolut inget exklusivt på något vis, men om gränsen legat högre så hade antalet medlemmar förmodligen sjunkit väldigt snabbt så det är medvetet lagt på en nivå som hyfsat många fixar.

Jag kan väl känna att det ändå finns en viss exklusivitet men att folks bild av vad en IQ på 131 eller mer innebär. Vi eller åtminstone inte jag förstod matten i gymnasiet gratis utan var tvungen att plugga, det som var annorlunda var att jag ville förstå den på ett annat sätt än många andra inbillar jag mig.

För att förstå varför nivån ligger där den ligger så får man se till Mensas uppstart, man ville samla de som man trodde skulle kunna hjälpa vår värld efter världskrigen men det gick ju sådär..
Att höja nivån skulle kanske varit en bra idé när föreningen var ung men idag är det egentligen bara en mytomspunnen förening för människor som råkar ha ett IQ på ~2SD över medel, detta innebär att medlemmar kan känna sig lite speciella samt att man kan träffa andra som har högt IQ.

Mensa är en förening för kluriga människor och kluriga människor har en tendens att vara bra på spel men överlag så är det spridda skurar.
Citera
2013-11-10, 23:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Jag kan väl känna att det ändå finns en viss exklusivitet men att folks bild av vad en IQ på 131 eller mer innebär. Vi eller åtminstone inte jag förstod matten i gymnasiet gratis utan var tvungen att plugga, det som var annorlunda var att jag ville förstå den på ett annat sätt än många andra inbillar jag mig.

För att förstå varför nivån ligger där den ligger så får man se till Mensas uppstart, man ville samla de som man trodde skulle kunna hjälpa vår värld efter världskrigen men det gick ju sådär..
Att höja nivån skulle kanske varit en bra idé när föreningen var ung men idag är det egentligen bara en mytomspunnen förening för människor som råkar ha ett IQ på ~2SD över medel, detta innebär att medlemmar kan känna sig lite speciella samt att man kan träffa andra som har högt IQ.

Mensa är en förening för kluriga människor och kluriga människor har en tendens att vara bra på spel men överlag så är det spridda skurar.
Hur du upplever det kan jag givetvis inte säga något om, men rent krasst sett är det ungefär lika exklusivt som att vara rödhårig. Mytomspunnen vetefan om det är, men att föreningen provocerar folk på samma vis som herrklubbar gör, det vill säga de som är exkluderade ogillar verkligen hela tanken, det råder det ingen större tvivel om, och det är alltid skoj med saker som retar upp folk.
Citera
2013-11-10, 23:43
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Hur du upplever det kan jag givetvis inte säga något om, men rent krasst sett är det ungefär lika exklusivt som att vara rödhårig. Mytomspunnen vetefan om det är, men att föreningen provocerar folk på samma vis som herrklubbar gör, det vill säga de som är exkluderade ogillar verkligen hela tanken, det råder det ingen större tvivel om, och det är alltid skoj med saker som retar upp folk.

Nu tycker jag förvisso att rödhåriga tjejer är både exklusiva och mytomspunna

Nu håller vi på att glida mot off topics härliga stränder men lägger till att (nivån är bra om den provocerar) så får berörd mod avgöra om jag förtjänar några repressalier
Citera
2013-11-11, 01:39
Medlem
Citat:

Att den kan provocera vissa är klart vilket också gör att många väljer att inte gå ut med att de är medlemmar samt stadgarna också säger att man inte får avslöja vilka som är medlemmar mot deras vilja.

Det intressanta är att just i Sverige med Jante och allt om att man inte ska sticka ut om det inte gäller idrott så har Mensa en av de största anslutningsgraderna per capita och ökande medlemsantal.
Citera
2013-11-11, 14:09
Medlem
Trapphushomofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Har haft liknande erfarenheter med Mensafolk och det är väl inte föga förvånande heller att det är just väldigt arroganta och elitistiska tomtar som frivilligt går med i Smarta Klubben där alla som är "för dumma" inte får vara med och leka med pussel. Hela grejen med Mensa känns väldigt mycket sandlåda i min mening, inget särskilt långt steg från Vita Klubben där inga negrer får vara med. Folk kan vara idioter oavsett var de står på IQ-skalan, tyvärr

Eller så är det kanske just den här attityden från Dumma Klubben som gör att Smarta Klubben skapas, så att folk inom Smarta Klubben kan umgås med likasinnade, eftersom de är i minoritet i vilket samhälle de än lever i, och lider under förutfattade meningar från medlemmar i Dumma Klubben oavsett hur de väljer att bete sig.
Citera
2013-11-11, 20:50
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
Jag vill gärna få kontakt med Dumma Klubben.
Citera
2013-11-12, 02:32
Medlem
Roligt ändå att debatten om IQ fortgår.
Mensa är ett skämt som ibland diskuteras bland de som "forskar" om hjärnans utveckling.
Det svenska högskoleprovet är ett bättre test för hur mycket du hänger med i utbildning osv.
MENSA= bra förmåga att dra en slutsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in