Citat:
Ursprungligen postat av
ÅnkelGunnar
Det blir en på 50 personer, eller motsvarande en i varannan skolklass. Absolut inget exklusivt på något vis, men om gränsen legat högre så hade antalet medlemmar förmodligen sjunkit väldigt snabbt så det är medvetet lagt på en nivå som hyfsat många fixar.
Jag kan väl känna att det ändå finns en viss exklusivitet men att folks bild av vad en IQ på 131 eller mer innebär. Vi eller åtminstone inte jag förstod matten i gymnasiet gratis utan var tvungen att plugga, det som var annorlunda var att jag ville förstå den på ett annat sätt än många andra inbillar jag mig.
För att förstå varför nivån ligger där den ligger så får man se till Mensas uppstart, man ville samla de som man trodde skulle kunna hjälpa vår värld efter världskrigen men det gick ju sådär..
Att höja nivån skulle kanske varit en bra idé när föreningen var ung men idag är det egentligen bara en mytomspunnen förening för människor som råkar ha ett IQ på ~2SD över medel, detta innebär att medlemmar kan känna sig lite speciella samt att man kan träffa andra som har högt IQ.
Mensa är en förening för kluriga människor och kluriga människor har en tendens att vara bra på spel men överlag så är det spridda skurar.