2013-11-10, 20:33
Bannlyst
Hade en riktig bitterfitta till psykolog när jag mönstrade 2009.

Fitthuvudet sågade mig totalt och började anklaga mig för olika saker. Jag var bokstavligen knullad i hjärnan efteråt och mådde ganska dåligt. Tog ju åt mig av alla hennes påhopp och fördommar. tack vare min ringa ålder och brist på självkänsla.

Några år senare inför GMU klarade jag det galant. Dock mötte jag henne i korridoren, vilket resulterade i ett psykopatiskt hånflin som varade i 10 sekunder. Hon undrade nog vad det var frågan om.

Tänkt iendf på att ärlighet vinner du aldrig på. Så nästa gång säg det hon vill höra för tusan.
Citera
2013-11-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoguy
Hade en riktig bitterfitta till psykolog när jag mönstrade 2009.

Fitthuvudet sågade mig totalt och började anklaga mig för olika saker. Jag var bokstavligen knullad i hjärnan efteråt och mådde ganska dåligt. Tog ju åt mig av alla hennes påhopp och fördommar. tack vare min ringa ålder och brist på självkänsla.

Några år senare inför GMU klarade jag det galant. Dock mötte jag henne i korridoren, vilket resulterade i ett psykopatiskt hånflin som varade i 10 sekunder. Hon undrade nog vad det var frågan om.

Tänkt iendf på att ärlighet vinner du aldrig på. Så nästa gång säg det hon vill höra för tusan.

Haha kan tänka mig att det var en härlig känsla!
Själv sitter jag och leker med tanken att min överklagan ska gå igenom och jag får göra om mönstringen och klarar det. Är väl 1 på 100000000 men den känslan skulle vara ovärderlig.
Citera
2013-11-10, 20:45
Medlem
Bittersteels avatar
Ge inte upp Kalleanka24! Jag har själv sökt till gmu (under perioden mars-juni) och hoppas att jag får komma på mönstring.
Citera
2013-11-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Ge inte upp Kalleanka24! Jag har själv sökt till gmu (under perioden mars-juni) och hoppas att jag får komma på mönstring.
Absolut inte! Grymt, se till att tänka över dina svar någorlunda och om det är något som kan tolkas oklart, som i mitt fall ADHD. Kan det vara lika bra att bara utelämna det helt istället för att försöka dra den valsen. Några frågor de troligtvis kommer fråga dig:

Hur skulle du beskriva din barndom?
Är du ute mycket i naturen?
Har du haft några tidigare jobb?
Skulle du kunna tänka dig att skjuta en annan människa?
Vad tycker du om vapen?
Har du ADHD och/eller någonsin testats för ADHD?

Och liknande, hoppas allt går bra och lycka till!
Citera
2013-11-10, 21:10
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka24
Absolut inte! Grymt, se till att tänka över dina svar någorlunda och om det är något som kan tolkas oklart, som i mitt fall ADHD. Kan det vara lika bra att bara utelämna det helt istället för att försöka dra den valsen. Några frågor de troligtvis kommer fråga dig:

Hur skulle du beskriva din barndom? Som ganska så lycklig, en mor och far som gav mig trygghet och en väl fungerande uppfostran. De lät mig både få stå på egna ben samt gav mig tydliga förhållningsorder på vilka gränser som gällde.
Är du ute mycket i naturen?Ja, min far är en fiskare av stora mått och han har sedan jag var liten lärt mig att fungera väl ute i naturen.
Har du haft några tidigare jobb?Absolut, jag extrajobbar med XXX vid sidan av mina studier.
Skulle du kunna tänka dig att skjuta en annan människa?Om det är den enda lösningen för att lösa situationen och rädda mina kamraters liv så gör jag det. Jag kan absolut tänka mig att även agera i en förhandssituation i exempelvis en stridsställning för att bekämpa fienden.
Vad tycker du om vapen?Vapen är ett verktyg precis som en spade, jag har ingen fascination över dessa men förstår att ett grundläggande intresse gör att jag lär mig hantera verktyget optimalt.
Har du ADHD och/eller någonsin testats för ADHD?Inte alls av vad jag vet och inga journaler finns heller om det, jag har alltså inte testats för det.

Läs nu det fetade och fundera på vad du svarade.

Lycka till!

"Förvånad"
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2013-11-10 kl. 21:12.
Citera
2013-11-10, 22:01
Bannlyst
Citat:

Hur skulle du beskriva din barndom?
Är du ute mycket i naturen?
Har du haft några tidigare jobb?
Skulle du kunna tänka dig att skjuta en annan människa?
Vad tycker du om vapen?
Har du ADHD och/eller någonsin testats för ADHD?

Jag fick inga sånna frågor. Men psykolog var ganska flummig.

jasså du har en tjej ser jag.

Hur träffades ni då?

På en fest.

Ah va häftigt hörru, hur lyckades du ragga upp henne då?

Jag gjorde en "most muscular" framför tjejerna och dom blev som tokiga.

Roligt hörru. Det är roligt med tjejer, det ska du fortsätta med.
Citera
2013-11-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Här kan jag visserligen hålla med dig och det är den vägen jag valde. Det ger egentligen ingenting att spy galla över denne personen utan jag valde istället att ta det här året och växa som person och bevisa att jag är rätt person.

Åh andra sidan. Visar det sig att psykologen faktiskt avvisat ts pga tydligt antagande så är det ju fel. Hade det funnits dokument som tydligt visar att ts har en diagnos så kanske det är berättigat att neka ansökan. Men om ts blev nekad för att denne ''tror'' att han ''kan'' ha det så är det precis lika illa som att en kvinna blir nekad att bli busschafför för att alla ''vet'' att kvinnor inte kan köra.

Och här är det jag går emot. Dryga 30% av ofullbordade gmu är bevis nog för att psykologerna inte är allvetande och inte kan avgöra alla människors duglighet på under 60 minuter.
Inte alls, kosntiga regler kring traktamente och urusel lön kombinerat med ungdomlig otålighet är nog snarast problemet. Det gröna är ju inte för alla, oavsett om de i övrigt är hyggliga killar/tjejer...

Vi kan hursom inte kvotera in knäppskallar med orimligt uppfattning om vad de ska göra i GMU-verksamheten, för att ersätta de normala människorna som bara tappade lusten. Vilja att stanna i försvarsmakten är en dålig värdegrundsparameter...
Citera
2013-11-10, 22:21
Medlem
Woopiis avatar
Mönstrade 2008 i Göteborg, och hade typ halvår innan gjort en hälseneoperation. Jag var helt återställd och tränade normalt igen etc.
När jag kom till mönstringen så fråga dom oss om någon opererat sig senaste året och jag sa givetvis, jag har det men jag var den enda. Fick då gå sätta mig o vänta på läkaren som inte kom in förrän vid 11 tiden vilket resulterade att jag kom efter alla andra och när dagen var på väg mot slutet var alla andra klara medan jag hade typ kondition och psyk o intervjun kvar.

Ung o dum som man var blev man stressad att alla andra väntade så gick in till psyket och försökte få det avklarat snabbt

Sen på intervjun så sa han "Njaa ser väl sådär ut, kondition 9, styrka 8, iq 8" osv, bra resultat hela vägen tills.. "men bara en 2a på psyk" Tack för den

Gmu mönstring nu på tisdag istället, lugnt och fint hos psyket denna gång
Citera
2013-11-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Läs nu det fetade och fundera på vad du svarade.

Lycka till!

"Förvånad"
Det var troligtvis de mest optimala svaren ja, men jag tvivlar starkt på att många svarar på det sättet, inte riktigt mindsetet för dagens ungdom.
Citera
2013-11-10, 22:53
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Det var troligtvis de mest optimala svaren ja, men jag tvivlar starkt på att många svarar på det sättet, inte riktigt mindsetet för dagens ungdom.
Upplys gärna en gammal ovetande knekt om vad din uppfattning är att "dagens ungdom" skulle svara på dessa frågor.
Citera
2013-11-10, 23:24
Medlem
Citat:

Hur skulle du beskriva din barndom? Den har väl vart bra, en helt vanligt standard barndom antar jag.
Är du ute mycket i naturen?Ja, jag bor i ett ganska glesbefolkat område så jag spenderar en hel del tid i skogen eller landsbygd.
Har du haft några tidigare jobb?Ja, jag har jobbat en del under några sommar, sommarjobb alltså.
Skulle du kunna tänka dig att skjuta en annan människa?Ifall mitt liv eller någon allierad med mig livs skulle vara i fara så ja.
Vad tycker du om vapen?som ett redskap för väpnad konflikt, vilket alltid bör vara sista utvägen.
Har du ADHD och/eller någonsin testats för ADHD?Nej det har jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
Upplys gärna en gammal ovetande knekt om vad din uppfattning är att "dagens ungdom" skulle svara på dessa frågor.
Så tror jag nog "dagens ungdom" svarar i regel, mer eller mindre.
Senast redigerad av kalleanka24 2013-11-10 kl. 23:28.
Citera
2013-11-11, 00:01
Medlem
Citat:
Så tror jag nog "dagens ungdom" svarar i regel, mer eller mindre.
Om ett tag kommer du möjligen förstå varför psykologen ansåg att de kunde avbryta din mönstring...
eller inte...

Dina svar var inte optimala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in