2013-11-10, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarne
Jag vill skriva ett par ord här, för jag tycker att människor i tråden missuppfattat GMU.

GMU är inte en rättighet. Försvarsmakten väljer de personer de vill ha.
Psykologens roll är att gallra. Detta kommer kanske slå fel någon gång ibland (Även om jag tycker det verkar rätt och riktigt att TS inte kom med) men de jobbar med statistik.
Ligger du i gränslandet för godkänt och de misstänker att du haft nån ADHD-problematik eller bara inte har drivet så säger de nej.

Angående kostnaden som diskuterades tidigare är det billigare att ha en psykolog som stoppar olämpliga sökande än att ha 10 avhopp.
Det finns en stor tro i denna tråden att psykologerna inte vet vad de letar efter och har fel, medan just du är allt försvaret vill ha. Det är inte rätt - psykologerna är mer insatta i vad som är rekryt-material än vad du är.

Systemet är inte perfekt, men det är klart effektivare än systemet som ni implicerar, att sänka kraven för att få genomföra GMU.

...Dessutom har det dykt upp en mängd personangrepp mot Scheele, och de tillför ingenting. Jag tycker det visar på en omogen karaktär, och om dessa personer blir hindrade från att bära vapen blir inte jag ledsen - snarare tryggare.

Jag vet att det inte är en rättighet att få göra GMU, så med andra ord tycker du det är rätt att jag blev utgallrad på ett möjligt missförstånd?
"påhopp på scheele" nu får du ursäkta men har du ens läst? Hade du läst vad han skrivit om mig och hur han påstår mig vara så skulle du nog förstå varför jag slår tillbaka lika hårt.

Sluta smöra för MOD..
Citera
2013-11-10, 16:58
Medlem
Bara det faktum att TS är för dum för att inse det olämpliga i att börja diskutera sin eventuella ADHD visar tydligt att han är olämplig. Nej, jag har inte ADHD och nej, jag har aldrig testats för ADHD är de enda svar en normalbegåvad individ, vare sig denna har nämnda diagnos eller inte, svarar en mönstringspsykolog. Att psykologen sen kan lukta sig till 95 procent av ADHD-fallen även vid oärliga svar är en annan femma.
Citera
2013-11-10, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Bara det faktum att TS är för dum för att inse det olämpliga i att börja diskutera sin eventuella ADHD visar tydligt att han är olämplig. Nej, jag har inte ADHD och nej, jag har aldrig testats för ADHD är de enda svar en normalbegåvad individ, vare sig denna har nämnda diagnos eller inte, svarar en mönstringspsykolog. Att psykologen sen kan lukta sig till 95 procent av ADHD-fallen även vid oärliga svar är en annan femma.

Tack för din extremt välgrundade psykoanalys, du är sannerligen smart.

Vi kan väl va klara på den fronten nu att jag skiter fullständigt i hur lämplig nån liten skit på FB anser mig vara för att göra GMU. Så avstå gärna från att dela med er om era fullständigt värdelösa analyser av mig.

Håll er till topic istället.
Citera
2013-11-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka24

Vi kan väl va klara på den fronten nu att jag skiter fullständigt i hur lämplig nån liten skit på FB anser mig vara för att göra GMU. Så avstå gärna från att dela med er om era fullständigt värdelösa analyser av mig.

Tycker du själv att "lämpligt rekrytmaterial" uttrycker sig så som du gör ovan?
Citera
2013-11-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanka24
Tack för din extremt välgrundade psykoanalys, du är sannerligen smart.

Håll er till topic istället.
Men försök läsa texten, jag börjar på allvar misstänka att du missade flagrant på intelligenstestet. Jag har aldrig sagt att du inte skulle klara av att göra GMU, du har gallrats ut såsom olämplig för tjänst i FM. Du kommer därför inte få göra GMU.

Du ifrågasätter detta beslut, och frågade om du kommer att ha någon möjlighet med överklagan. Det enda jag sagt är att du borde fundera på nåt mer kreativt att lägga energin på. Jag säger bara som det är, du kommer inte att få något gehör för dina tankar. FM vill inte ha dig. Du kan ju försöka igen, men mitt råd var bara att du ska gå vidare.

Det är fan inte jag som lyckats med den bedriften, så fundera istället varför du inte fixade proven. Istället för att skylla på psykologen.

Svaret på dina frågor från första inlägget är ganska enkelt.
Vad tror ni? Psykologen är rätt skicklig på att sortera ut dåligt soldatmaterial. Lång erfarenhet och tradition.
Någon som lyckats överklaga? Inte vad jag vet, nej.
Mina chanser? Obefintliga, satsa energin på nåt mer fruktbart.
Citera
2013-11-10, 19:27
Medlem
Citat:

Nu tycker jag att man ska ta det lite lugnt här och ta det försiktigt med anklagelser.
Det är lite kul att man ändå förväntas vara fullt ärlig - vilket ts var och berättade om att alla i klassen fick göra testerna, men om psykologen ändå hade synsättet att finna så många fel som möjligt hos alla sökande än att faktiskt hitta rätt personer så tycker jag att det är fel.
Anklagande förhörsteknik tycker jag inte är rätt metod att hitta lämpade individer.

Sen är det intressant att du tycker att ditt synsätt att de enda som är normalbegåvade är dom som ljuger bäst så säger det ganska mycket om vilka du tycker ska vara rätt personer att försvara vårt land.

Sen vet jag att (som förre talare noterade) att gmu inte är en rättighet. Fair enough, men att försvara vårt land i händelse av krig tycker jag är en rättighet. För blir det krig så förväntas vi alla att göra vår plikt oavsätt om vi vill eller inte. Sen med tanke på att det är ett underskott på rekryter så tycker jag att om man frivilligt sätter sig inför den risken och tar sitt ansvar, trots att man inte behöver, så förtjänar bara det att man iallafall ska slippa behöva behandlas som i ett polisförhör.
Eller som Lt. Col. Jimmy Doolittle en gång sa “There's nothing stronger than the heart of a volunteer.”

Problemet är ju att en psykolog bara kan gissa sig till om en person är lämpad eller inte.
Och många av dom använder en teknik, gjord för att försöka missleda och lura ur en ''sanningen''.

Vet själv hur min lurade mig genom att fråga varför mina gymnasiebetyg var så dåliga. Vad jag gjorde var att obekvämt säga ''nä jag vet inte''. Vad dock som kort slog mig efter att samtalet var över var att dom inte alls var dåliga. Hade godkänt i alla ämnen, 2 mvg och 5 vg. Visst inte läkarlinjenmaterial, men helt klart dugliga (kom ju in på högskola tack vare dom så).

Sen kändes det så uppenbart att hon bestämt sig för att inte tro på mig - när jag faktiskt talade sanning. Som tex när hon frågade om jag brukade spela tv-spel. Jag sa att jag inte alls spelar mycket (vilket är sant. pga jobb och massa projekt som jag ständigt vart igång med så har jag knappt suttit vid ett tv-spel det senaste året). Men det var uppenbart att hon inte trodde på mig och jag tror det retade mig extra mycket. Gjorde mig mer obekväm i situationen och det bidrog ju inte till något.

Nu vet jag att det låter som att jag hecklar en jäkla massa på psykologerna, men jag tycker fortfarande att de ändå är nödvändiga och att många av dom gör ett bra jobb. Det är väl inte dom personligen som är felet utan snarare hur systemet är upplagt.

Jag tror helt enkelt att det hade vart bättre att slå ihop mönstringen med det military weekend som jag själv ska gå (fast under en eller ett par veckor). På så sätt märker folk om det militära verkligen är för dom, gamla skador kan visa sig och FM kan få en översikt på vilka individer som faktiskt har möjlighet att klara gmu (och fortsatta) osv.

Jag tror att det hade vart både ett mycket mer effektivt sätt att tidigt sålla bort bort de som inte är lämpade och ge alla en rättvis chans.
Citera
2013-11-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
fundera istället varför du inte fixade proven. Istället för att skylla på psykologen.

Här kan jag visserligen hålla med dig och det är den vägen jag valde. Det ger egentligen ingenting att spy galla över denne personen utan jag valde istället att ta det här året och växa som person och bevisa att jag är rätt person.

Åh andra sidan. Visar det sig att psykologen faktiskt avvisat ts pga tydligt antagande så är det ju fel. Hade det funnits dokument som tydligt visar att ts har en diagnos så kanske det är berättigat att neka ansökan. Men om ts blev nekad för att denne ''tror'' att han ''kan'' ha det så är det precis lika illa som att en kvinna blir nekad att bli busschafför för att alla ''vet'' att kvinnor inte kan köra.

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Psykologen är rätt skicklig på att sortera ut dåligt soldatmaterial. Lång erfarenhet och tradition.

Och här är det jag går emot. Dryga 30% av ofullbordade gmu är bevis nog för att psykologerna inte är allvetande och inte kan avgöra alla människors duglighet på under 60 minuter.
Citera
2013-11-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite

Sen är det intressant att du tycker att ditt synsätt att de enda som är normalbegåvade är dom som ljuger bäst så säger det ganska mycket om vilka du tycker ska vara rätt personer att försvara vårt land.

Så skriver jag inte. De flesta har inget behov av att ljuga om ADHD eftersom de inte har ADHD. Om man nu ändå har ADHD, eller om frågan kommer upp ändå, inser personer som är normalbegåvade att här skall jag inte krångla mig in i resonemang jag inte kan ta mig ur och svarar således nekande även om det innebär en lögn.
Citera
2013-11-10, 19:51
Medlem
Citat:
Så skriver jag inte. De flesta har inget behov av att ljuga om ADHD eftersom de inte har ADHD. Om man nu ändå har ADHD, eller om frågan kommer upp ändå, inser personer som är normalbegåvade att här skall jag inte krångla mig in i resonemang jag inte kan ta mig ur och svarar således nekande även om det innebär en lögn.

Om jag tolkade ditt svar fel så ber jag om ursäkt för det.
Nu verkar det dock som att ts ändå ville vara ärlig och ibland kan ett enkelt ''nej'' visa mer på oärlighet än om man vill förklara situationen. Nu hade ts erfarenhet av ADHD i den formen att alla i hans klass blev testade. Om han istället bara sagt nej så hade risken vart att hans kroppsspråk avslöjat honom att ''det finns mer till den här historien'' och då är risken mycket stor att psykologen direkt tolkar det som en lögn. Var väl det ts ville undvika och jag gjorde det misstaget själv när jag nämnde om mitt sommarläger.

Tycker la mer att man ska vara lite mer öppen och inte ge för mycket skit till en person som är lite upprörd när man känner sig felaktigt behandlad. Det blir ju alla men det är vid få tillfällen som det ger så mycket skit tillbaka till den klagande.

FM/RM är ju en myndighet och ska kunna kritiseras precis som vi gör med socialen, försäkringskassan och arbetsförmedlingen.
Citera
2013-11-10, 20:17
Medlem
Citat:
Tycker du själv att "lämpligt rekrytmaterial" uttrycker sig så som du gör ovan?

Att du ens drar paralleller mellan hur jag talar med någon i en anonym diskussion över internet och hur jag skulle agerat i verkligheten på ett möte för något jag verkligen vill är endast pinsamt. Vad tror du egentligen det är för människor som vill göra GMU och arbeta i Försvarsmakten, folk som vill bli soldater, sjömän etcetera. Tror du att det är folk som aldrig svurit, och folk som inte ens kan argumentera för sig själv ska kunna slåss för sitt land eller en ideologi som "krig för fred"?
Citera
2013-11-10, 20:19
Medlem
Det är som vanligt i de här trådarna. RM/FM är allvetande och kan absolut inte ha fel, och klagar man och är frustrerad så bevisar det bara att de hade rätt hela tiden.

TS, jag tror inte att det är någon idé att skicka in en överklagan. Bit ihop, det är bara ett år. Sök igen och håll tummarna för att du får en bättre psykolog nästa gång. Jag vet precis hur det är, för jag har varit i din situation. Fick en 3a av psykologen och skickades abrupt hem första gången jag mönstrade. Var skitbesviken och en smula förbannad. Jag bestämde mig dock redan på tåget hem för att jag skulle visa dem att jag hade rätt, och ganska precis ett år senare så knallade jag ut ifrån psykologens rum med godkänt betyg.

Lyssna inte på alla tomtar som sitter här och dumförklarar dig. Psykologerna på RM är inga supermänniskor. De gör också fel, och ibland gör de jävligt fel. Använd det här året till att träna och skaffa dig mer livserfarenhet, och sök sedan igen.
Citera
2013-11-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabelberg
Det är som vanligt i de här trådarna. RM/FM är allvetande och kan absolut inte ha fel, och klagar man och är frustrerad så bevisar det bara att de hade rätt hela tiden.

TS, jag tror inte att det är någon idé att skicka in en överklagan. Bit ihop, det är bara ett år. Sök igen och håll tummarna för att du får en bättre psykolog nästa gång. Jag vet precis hur det är, för jag har varit i din situation. Fick en 3a av psykologen och skickades abrupt hem första gången jag mönstrade. Var skitbesviken och en smula förbannad. Jag bestämde mig dock redan på tåget hem för att jag skulle visa dem att jag hade rätt, och ganska precis ett år senare så knallade jag ut ifrån psykologens rum med godkänt betyg.

Lyssna inte på alla tomtar som sitter här och dumförklarar dig. Psykologerna på RM är inga supermänniskor. De gör också fel, och ibland gör de jävligt fel. Använd det här året till att träna och skaffa dig mer livserfarenhet, och sök sedan igen.

Nu har jag dock redan skickat in min överklagan, men vad gör det, det värsta som kan hända är att de nekar den. Och i sådant fall blir det väl bara till att vänta ett år.

Så enligt dessa raketforskare måste systemet fallerat då du klarat det andra gången. Blir så trött på självutnämnda experter, hur kan man tro att man besitter kunskapen att utvärdera en person över internet man inte vet något om.

Men tack för ditt inlägg, kul att du kom in!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in