Citat:
Ursprungligen postat av
Timzen
Hur mycket av Åsa Lindeborgs "tuffa" arbetarklassuppväxt stämmer egentligen? Kan inte ta den kvinnan seriöst, hon har förmodligen hittat på allt, så hennes kommunistkompisar kan acceptera att hon är mångmiljonär.
Har du läst hennes bok?
Pappan var metallarbetare och hans föräldrar vanliga svenskar, bör ha varit födda kring 1910 - 1920 och präglade av den tidens förhållanden.
Mamman är av rysk härkomst och från en släkt med starka kommunistiska sympatier. Linderborg beskriver hur mormodern lämnade sitt eller sina barn hos deras far och mönstret upprepas med Åsa Linderborgs mamma, som alltså lämnar sin dotter, när denna är 4 år, hos hennes far.
Åsa Linderborgs morssläkt är mer intellektuellt inriktad än farssläkten. De behåller band till Sovjetunionen och jag tror det är Åsas mor som utbildar sig i Sovjet. I Västerås är de livligt politiskt engagerade i det mest vänsterinriktade partiet, VPK, och deltar t ex ofta i demonstrationer. Åsas mor gifter om sig med en man med italiensk bakgrund som har samma politiska uppfattning.
Åsa vistas under uppväxten regelbundet i moderns hem, där det finns böcker, annan kultur och italiensk mat. Modern blir så småningom, bör vara under Åsas uppväxttid (Åsa är född 1968), chef för Arbetsförmedlingen i Västerås och därefter riksdagsledamot för Vänsterpartiet 1994 - 2002.
Åsa har även mycket kontakt med farföräldrarna som hjälper sin son och sondotter på olika sätt, bl a med mat.
Vid 13 års ålder lämnar Åsa sin fars hem och flyttar till modern.
Jag skulle säga att Åsa har en blandad bakgrund. Under de 9 åren från 4 år till 13 bor hon huvudsakligen hos fadern i en materiellt ganska torftig, men kärleksfull, miljö. En metallarbetare på den tiden kunde mycket väl ha försörjt en man och en liten flicka, men faderns alkoholmissbruk skapar ekonomiska problem.
Åsa bor en del av tiden hos sin mor som erbjuder en annan, intellektuellt sett mer givande, miljö, vilket förmodligen är det som gjort att hon kunnat slå in på banan som akademiker (hon har doktorerat på socialdemokratins historia) och kulturredaktör.
Att Åsa är så extrem i sina åsikter beror väl i mycket på lojalitet mot moderns familjs kommunistiska tradition, precis som barn uppväxta i religiösa miljöer ofta behåller någon slags religiös tro. Att vara kommunist i Västerås innebar säkert till en del en ganska utsatt situation, vilket kanske gjorde att familjemedlemmarna svetsades samman hårt i en slags vi-mot-den-oförstående-omgivningen-attityd som kan vara svår att ta sig ur.
Jag tror att Åsa led ganska mycket av att modern övergav henne som liten och av att hon tycker hon svek sin far när hon flyttade från honom (hans missbruk blev då värre och han dog förhållandevis ung). Titeln på hennes skildring av sin barndom, "Mig äger ingen", har alltid ingett mig en känsla av ett övergivet barn som egentligen vill säga "Jag har ingen", ett litet lesset barn som desperat kämpar för att klara sig på egen hand.