2013-11-10, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Då testar de både på haplogrupper och STR. Haplogrupper är intressanta om man vill kolla härstamning tillbaka ett par hundra generationer, men ingenting som är intressant när det gäller att matcha levande individer mot varandra - den totala polymorfismen är för liten.

Obs att de kommersiella testen vänder sig till en publik som vill veta något om sin härstamning så långt tillbka i tiden. SKL skiter blankt i om KJ:s manliga härstamningslinje kommer från Anatolien, Nordeuropa eller någon helt annan stans.

1. Men slutsatserna från fap:en stämmer ändå, även om 65 av 111 markörer skulle säga saker som "du är en Europe". Att bara testa för 17 markörer innebär ju att möjligheten för typ-2 fel i den svenska populationen blir enorm.

2. Jag skulle nog snarare säga att SKL kör med ett gammalt uråldrigt test, med väldigt låg styrka. Förövrigt skulle det väl vara bra att köra ett härstamningstest också, så skulle de veta ungefär vad de letar efter, eller hur?

3. Sedan finns ju problemet:
Antag att SKL hittar tillräckligt mycket DNA för att göra full versionstestet mot exakt matchning.
Antag nu att en person som har exakt samma 17 markörer som KJ i SKLs test genomför dådet (verkar inte ovanligt att matcha på 17 stycken sett till de amerikanska testen).

Så ifall KJ testas med det stora testet blir svaret: Testet matchar inte KJ.
Testas KJ med det lilla testet blir svaret: Testet matchar KJ, +1.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-10 kl. 00:46.
Citera
2013-11-10, 00:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
(min fetning) Utveckla gärna, för nu hänger jag inte med? Eller kanske jag gör det ändå, men du får gärna förklara hur du menar.

Det gör du nog.
Citera
2013-11-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Första stycket. Valp skall inte gå i trappor.

En klassiker. Som en nybliven ägare av en hund gärna suger åt sig. Utan tidigare erfarenhet av hund. I detta fall blev det troligtvis en ursäkt som förklarade varför han inte rastade valpen alls.

Andra stycket. Varför ringer han inte familjen?

Det är precis vad han gör. Han ringer sin bror. Som slår av telefonen.

Då tror jag han får panik. Försöker kolla på internet. Googlar fel.

Sedan fattar han beslutet att skicka ut hunden i Luleälv. Han vet inte vad han annars skulle göra av den döda hunden.

2. hört och rapporterat till polisen: vaktmästare på KJ:S kvarter ser blod utanför KJ:s dörr, så pass mycke att han frågar KJ vad som hänt och får till svar att hunden bitit i en sladd och dött. Vaktm. undrar då över blodet och KJ ger en dålig förklaring! men att Pappa måste ha glömt att torka bort blodet utanför dörren när han var där och hjälpte KJ att städa bort blodet! senare ska denna vaktmästare ha hittat en hund styckad i sopsäckar!
Citera
2013-11-10, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
FEL!! ...även blod från en död människa är = med liklukt/mänsklig förruttnelselukt

Jag förmedlar bara vad hundföraren och före detta riksklagaren (minns inte namnet) säger under och i pauserna av rättegången. Där sägs det att hunden fått öva och är tränad på att reagera ju på död människokropp, inte blodbesudlingar från en död människa. Jag väljer att tro på vad dom säger istället.

Nej jag har varken ork eller lust att leta upp dessa citat från rättegången men det är fler i tråden som reagerat på dessa fakta.
Citera
2013-11-10, 00:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Min upplevelse är att KJ är noga med att inte prata om "privata" saker, oavsett kön.
Och detta tas inte upp i förhöret eftersom förhöret endast och enbart går ut på att få honom att erkänna att han mördat VB. Att få fram andra uppgifter är helt ointressant för de som förhör.

Sorgligt, men sant.
Citera
2013-11-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag håller fullständigt med dig. Han är ju inte förvånad över att alla dessa indicier dyker upp utan han "följer bara med". Istället för att ifrågasätta så drar han igång sin historia om att någon annan måste gjort detta mot honom, allt känns oerhört OERHÖRT iscensatt av honom. Han vet att blodet någon gång kommer hittas och därför vet han redan vad han ska säga. Han VET att blodet finns i bagaget innan polisen ens nämner det men försöker efteråt reparera sitt misstag genom att säga att han "antar" att det måste ju var där det hittats. Där gör förhörsledaren ett stort misstag, han skulle upprätthållts sig vid KJs felsägning och pressat livet ur honom på den punkten. Istället köper man hans oerhört tama förklaring om att han sett så mycket CSI så han förstår att det är klart det är i bagaget blodet hittats.

KJ är oerhört mycket smartare än vad han ger sken av och det lyser igenom så oerhört under förhören i tinget när han minns alla detaljer som kan hjälpa honom men tappar fullständigt både minne och tidsuppfattning när det bli besvärande. Det han håller på med under förhören skadar bara honom själv och det är på vippen till patetiskt, domstolen har genomskådat det för längesen.

Japp och det förvånar mig att han lyckats få så många att tro att bevisen är planterade. Han och försvaret, åtminstone i denna tråd.
Många luras att tro att han pga sina funktionshinder inte skulle klara av att genomföra ett sådant här brott och undanröja bevis....det gör han visserligen inte fullt ut och då skyller han på minnet eller att de är planterade bevis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Precis. Det är ju det jag har försökt säga. MB framställs av vissa som att han slulle vara nån slags gud som både utbildar polisen och är deras bästa kompis. Det är bara bullshit och grundlösa påståenden.

Ni som bor där vet ju. Hur det ligger till, det tvivlar jag inte på. Men vem är han då?

Han har ju framställts och kanske gärna själv velat måla upp en bild av en "macho"-kille med stort inflytande.

Ge mig gärna "sanningen". Eller en annan bild av denne person.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Då måste den förslagne alternative GM ha hållit blodet flytande, eftersom naturligt blod har en envis tendens att koagulera utanför dess fysiologiska miljö innanför kärlen. En koagulationsexpert skulle kunna klara den biten, med erforderliga förberedelser. Kruxet här är att så vitt jag uppfattade mattan på golvet i bagageutrymmet i KJ:s bil hade en rejäl blodfläck; det var inte bara något ditduttat i någon enstaka liten fläck, det var ett stort sjok av blodfläck.

No problem!...i förbindelse med själva mordet...bara hälla upp lite blod från offret i en liten behållare och sen frysa ner blodet.

Sedan, när du bestämt dig till var & när du vill plantera blodt, tinar du upp blodet og vuppti så kan du hälla blodet dit du vill som om det är färskt.

OCH...om utredningen tänkt att detta var en möjlighet så kunde dom möjligtvis ha testat om blodet varit fruset, dock vet jag inte om denna test är möjlig.
Citera
2013-11-10, 00:52
Medlem
Citat:
Min upplevelse är att KJ är noga med att inte prata om "privata" saker, oavsett kön.
Snälla...han gjorde en MYCKET detaljerad beskrivning av sex akten, eller oralsexet som han påstår att han och VB hade på kvällen, och sedan en mycket detaljerad beskrivning av en flaska med smör som körs upp i analen och återföljande diaree.

Jag lovar att han gillar att chockera!
Citera
2013-11-10, 00:53
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
No problem!...i förbindelse med själva mordet...bara hälla upp lite blod från offret i en liten behållare och sen frysa ner blodet.

Sedan, när du bestämt dig till var & när du vill plantera blodt, tinar du upp blodet og vuppti så kan du hälla blodet dit du vill som om det är färskt.

OCH...om utredningen tänkt att detta var en möjlighet så kunde dom möjligtvis ha testat om blodet varit fruset, dock vet jag inte om denna test är möjlig.

Du kan sluta vilseleda med att påstå att en kadaverhund markerar för enbart blod. I det här fallet och med denna speciella hunden markerar han för kadaver inget annat. Blanda inte in blod det är inte det hunden markerar på i det här fallet i KJs bil.
Dina jävla påståenden om en persons DNA i Missing People är inte heller relevanta för det här mordet, så det kan du också sluta med. Det är liksom inte en jakt på en mördare här bland proffstyckare utan det finns en åtalad person. Häng inte ut folk hur som helst.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-10 kl. 00:55.
Citera
2013-11-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ni som bor där vet ju. Hur det ligger till, det tvivlar jag inte på. Men vem är han då?

Han har ju framställts och kanske gärna själv velat måla upp en bild av en "macho"-kille med stort inflytande.

Ge mig gärna "sanningen". Eller en annan bild av denne person.

Själv velat målat upp? Snarare så att skribenterna i denna tråd velat.
Citera
2013-11-10, 00:58
Moderator
OYs avatar
Citat:

Han var inte så noga när han berättar för en vilt främmande människa ur MPS att han inte blev antagen till hemvärnstjänstgöring pga att han inte är normal i huvet. Om inte det är känsliga uppgifter vet jag inte vad?

Att stimulera anus med ölflaskor doppade i Milda är inte känsligt då menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in