2013-11-10, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om inte VB fingeravtryck finns på påsen så är det osannolikt att det är den påse KJ påstod att han gav henne för att bära böckerna i.

Precis. Denna påse låg i skuffen sedan tidigare.
Citera
2013-11-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Teorin om en "sovande galning" skulle absolut kunna vara trolig, till och med sannolik. Men varför vill alla eventuella gärningsmän sätta dit just KJ för detta mord? Hur kan det komma sig att både blod OCH likdoft (vilket betyder att en död kropp funnits i KJs bagagelucka) påträffats hos den person som är den sista kände person som sett henne i livet? Jag har skrivit det förr och skriver det igen. KJ ÄR på något sätt inblandad i mordet, om han är mördaren eller om han bara "hjälpt till" med styckning och transport av liket vet jag inte men att han skulle vara helt oskyldig och ovetandes av detta mord är fullständigt osannolikt. Bortom allt rimligt tvivel skulle jag säga. MEN tingsrätten ska bedömma om det är bevisat att det är just KJ, och bara KJ som mördat VB.. Det vet jag inte om man kan göra, iaf inte just nu.

KJ hade ju setts tillsammans med nån bära ner nåt stort nerför trappan som grannen vittnat om. Tänk om KJ ovetandes bar ner henne nerför trappan? Han kanske hjälpte grannen att flytta och var behjälplig med sin bil för detta? Bagageluckan ska ha varit ganska tom vid detta tillfälle och ja, kan hon ha lagts ner där då?
Citera
2013-11-10, 00:22
Medlem
highfives avatar
Citat:
En sak till jag funderat mycket på är hur KJ kan vara så säker på att han kommer bli misstänkt för mord som han säger till brodern. HUR vet KJ att det är just han som var den sista person som såg VB i livet? Om VB lämnade KJs bostad i glatta livet och var på väg någon annanstans, till någon annan. Varför tar han för givet att det är han som är den sista kända personen som träffade henne?

Det är möjligt att han läst i media att han är "den sist kände" men han kan ju omöjligt veta om detta stämmer innan ett enda förhör med honom har hållits. Han tar bara för givet att han kommer bli huvudmisstänkt. Hade VB sagt till KJ att (t,ex) "jag ska träffa MB snart så nu måste jag gå härifrån" så hade ju självklart KJ nämnt detta i förhör. Men det gör han inte, han vet att det är han som senast såg den stackars flickan i livet.

Tänk om denna gm är KJs manlige partner. Svartsjuk på VB. Även KJ skulle ha sitt straff för han var otrogen mot satans lärljunge. Ett straff värre än döden.
Senast redigerad av highfive 2013-11-10 kl. 00:24.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om annan GM, feks. "sovande galning", MB eller annan alternativ GM, sparat lite blod från VB, efter att hon var död, och sedan planterat det KJs bil bagage lucka, då vil lik-hunden UNO senn markera lik i bagageluckan.

Altså... VBs lik behöver aldrig att ha varit i bagageluckan om blod, tagit från henne EFTER att hon var död, placerat där.

Enligt vad hundföraren sa i tingsrätten så är det just tvärtom. Hunden är tränad att inte markera blod från död människa utan just doften från att en död människa funnits på platsen. Precis som FD riksåklagaren som är expert på 24norrbotten sa i en intervju i pausen på rättegången. Han var oerhört förvånad över att åklagarna inte frågade KJ om detta, att hunden markerar för likdoft, INTE för blodet i bilen.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ok, vet du förresten om ME har blivit förhörd, jag hittar ingenting. Konstigt isf, då han är en vän till KJ, spelar arisoft och geocachar. Var det inte just det KJ sade att han hade gjort vid det gula huset förresten?

Sök på Engrund i FUP
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Några kul fakta om de där Y-kromoson testen dök upp efter att ha kollat in den kommersiella marknaden för sådant.

Tex. finns idag tester på upp till 110 markörer inom samma segment som SKL testar för 17 markörer.
Då testar de både på haplogrupper och STR. Haplogrupper är intressanta om man vill kolla härstamning tillbaka ett par hundra generationer, men ingenting som är intressant när det gäller att matcha levande individer mot varandra - den totala polymorfismen är för liten.

Obs att de kommersiella testen vänder sig till en publik som vill veta något om sin härstamning så långt tillbka i tiden. SKL skiter blankt i om KJ:s manliga härstamningslinje kommer från Anatolien, Nordeuropa eller någon helt annan stans.
Citera
2013-11-10, 00:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
En sak till jag funderat mycket på är hur KJ kan vara så säker på att han kommer bli misstänkt för mord som han säger till brodern. HUR vet KJ att det är just han som var den sista person som såg VB i livet? Om VB lämnade KJs bostad i glatta livet och var på väg någon annanstans, till någon annan. Varför tar han för givet att det är han som är den sista kända personen som träffade henne?

Det är möjligt att han läst i media att han är "den sist kände" men han kan ju omöjligt veta om detta stämmer innan ett enda förhör med honom har hållits. Han tar bara för givet att han kommer bli huvudmisstänkt. Hade VB sagt till KJ att (t,ex) "jag ska träffa MB snart så nu måste jag gå härifrån" så hade ju självklart KJ nämnt detta i förhör. Men det gör han inte, han vet att det är han som senast såg den stackars flickan i livet.

Med hans sätt att tänka, och efter att ha följt med här i tråden var det väl ganska uppenbart att han fick för sig att han skulle bli misstänkt, inget konstigt med det.
Citera
2013-11-10, 00:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tänk om denna gm är KJs manlige partner. Svartsjuk på VB. Även KJ skulle ha sitt straff för han var otrogen mot satans lärljunge. Ett straff värre än döden.

+1

Jag tror att det är i de banorna vi ska tänka för att hitta mördaren och styckaren.
Citera
2013-11-10, 00:26
Medlem
lilltoes avatar
Citat:

KJ visste att det var hos honom VB skulle plugga och gjorde, inte hos någon annan. Både data/mobiltrafik kommer att säga detsamma. Klart han blir träffad, när han kan läsa att ingen sett henne sedan hon stack till en kompis under lördagen. Han må vara mycket udda, men någon slags slutledningsförmåga har han, skyldig eller inte. I FUP:en framgår att KJ började söka nyheter för VB:s försvinnande först i samband med att det dök upp i media den 8 maj. Det talar i viss mån till KJ:s fördel.
Citera
2013-11-10, 00:27
Medlem
Citat:

Oavsett. Tycker jag att det är väldigt få i den här kortleken. Alla kan väl inte hamnat i "slasken". Eller?
Citera
Medlem
highfives avatar
Citat:
Hur var det nu, har ME åkt med KJ till eftersöken? Ett ypperligt tillfälle att plantera bevis skulle jag vilja säga, och dessutom vara den förste som hittar benen han placerat i huset. Det kan ju inte vara han som är mördaren därför att det var han som hittade benen, känns det igen?

En vän till KJ som dessutom kan ha lagt tejprullen på KJ badrumsskåp. KJ körde bilen, därför inget blod på ratt eller växelspak. Han tog intryck av mitt propsande i tråden om att leta på platser som KJ har anknytning till genom sitt spelande, det gula huset var en bra plats.

Kirurgtejp borde finnas inom vården, kanske även på ett äldreboende, gamla människor ramlar ofta och behöver plåstras om.

Först in i huset och peta på benen med sin kniv, det var smart gjort. En sak jag inte förstår bara, de oidentifierade skoavtrycken.

Frågan är, ensam eller tillsammans med KJ. Det geocachande radarparet?

Nu har jag spårat ur totalt, skit samma, en teori att fundera på, var bara tvungen.

Läs nu förhören noga så finner du det du söker.
Citera
Medlem
Citat:

(min fetning) Utveckla gärna, för nu hänger jag inte med? Eller kanske jag gör det ändå, men du får gärna förklara hur du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in