2013-11-10, 00:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Så var tar man del av att fingeravtryck sitter där man håller i påsen då man handlar?
Blodet från VB på påsen är graverande.

Du när du ändå håller på så kan du eller någon annan förklara det här med planteringen och varför man duttar hit och dit och inte skickade in ett ben i lgh eller bil?

1966
Fh1: I bilen då, så fanns det en plastpåse också som det då var blod på.
KJ: Mm, ja
Fh1: Där har det ju också anträffats dina fingeravtryck på den plastpåsen.
KJ: Ja
Fh1: Vad säger du om det?
KJ: Plastpåsen är min och jag har stoppat den där. Och sen när de har hällt ner blodet i min
bil, så kan det ju ha kommit på plastpåsen också

Det är graverande med VB blod på en påse i KJ bil, men KJ fingeravtryck på påsen är inte graverande så länge de inte finns på blodbesudlingarna, det är KJ påse. Om KJ fingeravtryck är avsatta med VB blod vore det en annan sak.
Citera
2013-11-10, 00:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Det vet jag inte om det gör. Jag är inte insatt i rättegångar men jag har god kunskap om beteende vid AS och hur tankesättet fungerar även vid kriminalitet. Vad som krävs för en fällande dom vet jag inte.

Man ska inte kvälja dom förrän dom är avkunnad (och inte ens då) men om KJ fälls på det åklagarna har i nuläget är domen felaktig. Det man har; de facto bara blodbesudling i bagaget i KJ:s bil, en omstridd tejprulle samt möjligen KJ-dna på VB:s vrist, räcker inte för att fälla honom vare sig för människorov, mord, styckning - och sannolikt inte heller för brott mot griftefrid. Frias KJ kan han i lugn och ro cykla hem, och jag har en känsla av att åklagarna vid det utfallet inte känner sig sugna på att överklaga med mindre än att något radikalt inträffar, t ex att nya vittnen med avgörande upplysningar träder fram. Så det blir nog för spaningsledningen att rikta sökarljuset åt ett annat håll. Med detta sagt vill jag ändå framhålla att jag är övertygad om att KJ i något avseende är inblandad i det som slutade med att VB miste livet. Men det ligger en skarpare hjärna än KJ:s bakom detta, det är jag också övertygad om.
Citera
2013-11-10, 00:32
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Oavsett. Tycker jag att det är väldigt få i den här kortleken. Alla kan väl inte hamnat i "slasken". Eller?

Tror inte han är förhörd. Det enda som står i fup är att när KJ hade span på sig så stod att han följde med en okänd man in i porten där PH och AH bor. En okänd man?!
Citera
2013-11-10, 00:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Enligt vad hundföraren sa i tingsrätten så är det just tvärtom. Hunden är tränad att inte markera blod från död människa utan just doften från att en död människa funnits på platsen. Precis som FD riksåklagaren som är expert på 24norrbotten sa i en intervju i pausen på rättegången. Han var oerhört förvånad över att åklagarna inte frågade KJ om detta, att hunden markerar för likdoft, INTE för blodet i bilen.

FEL!! ...även blod från en död människa är = med liklukt/mänsklig förruttnelselukt
Citera
2013-11-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om annan GM, feks. "sovande galning", MB eller annan alternativ GM, sparat lite blod från VB, efter att hon var död, och sedan planterat det KJs bil bagage lucka, då vil lik-hunden UNO senn markera lik i bagageluckan.

Altså... VBs lik behöver aldrig att ha varit i bagageluckan om blod, tagit från henne EFTER att hon var död, placerat där.
Då måste den förslagne alternative GM ha hållit blodet flytande, eftersom naturligt blod har en envis tendens att koagulera utanför dess fysiologiska miljö innanför kärlen. En koagulationsexpert skulle kunna klara den biten, med erforderliga förberedelser. Kruxet här är att så vitt jag uppfattade mattan på golvet i bagageutrymmet i KJ:s bil hade en rejäl blodfläck; det var inte bara något ditduttat i någon enstaka liten fläck, det var ett stort sjok av blodfläck.
Citera
Moderator
OYs avatar
KJ ville inte prata om eller namnge någon av sina manliga sexpartners, man kan ju undra varför det var så känsligt, han är ju öppen med sin läggning och berättar även att han brukar inta Norrlands guld rektalt, så vad är det för big deal att berätta vem han delar margarin med?

För att skydda en annan mans läggning eller för att skydda en mördare?
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det där förstår jag inte. Vad skulle SKL ha sagt om de inte var försiktiga?
+1, kan vara starkare match om den lokala populationen är utavlad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Det är ju det jag gör, varken jag, RL eller MB har någon som helst inflytande i HA-Sfären. Men när folk skriver det, samt att MB har hög ställning/inflytande i stan måste man ju dementera det. Det är inte direkt som i filmen Jägarna i Norrbotten, även om folk söderut tror det.

Att MB har motiv till mordet håller även jag med om, men jag tror mer på den MGM. Sedan när folk skriver att MB skulle vara någon Norrbottnisk Kingpin med inflytande i HA så blir det mest skrattretande. En fet medelålders snubbe utan mer inflytande än det han har över dem han tränar i Karate.
Precis. Det är ju det jag har försökt säga. MB framställs av vissa som att han slulle vara nån slags gud som både utbildar polisen och är deras bästa kompis. Det är bara bullshit och grundlösa påståenden.
Citera
2013-11-10, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag svarade på det nyss. https://www.flashback.org/sp46070156
Ja men borde inte det kunnat göras med 100% säkerhet?
Citera
2013-11-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det är ju han själv som i ett tidigt skede berättar för en person från Missing People att han är den sista som har sett henne i livet.

Det känns också som om han tänkt innan och övat in att säga att han är ditsatt. För det blir hans första reaktion när han konfronteras på blodet i bagageluckan.
Jag försöker utgå från mig själv, borde han inte blivit förvånad över fyndet först och sagt tex "är ni säkra på att det verkligen finns blod just min bil, det kan inte stämma" och så...
Han säger direkt att han är ditsatt.

Jag håller fullständigt med dig. Han är ju inte förvånad över att alla dessa indicier dyker upp utan han "följer bara med". Istället för att ifrågasätta så drar han igång sin historia om att någon annan måste gjort detta mot honom, allt känns oerhört OERHÖRT iscensatt av honom. Han vet att blodet någon gång kommer hittas och därför vet han redan vad han ska säga. Han VET att blodet finns i bagaget innan polisen ens nämner det men försöker efteråt reparera sitt misstag genom att säga att han "antar" att det måste ju var där det hittats. Där gör förhörsledaren ett stort misstag, han skulle upprätthållts sig vid KJs felsägning och pressat livet ur honom på den punkten. Istället köper man hans oerhört tama förklaring om att han sett så mycket CSI så han förstår att det är klart det är i bagaget blodet hittats.

KJ är oerhört mycket smartare än vad han ger sken av och det lyser igenom så oerhört under förhören i tinget när han minns alla detaljer som kan hjälpa honom men tappar fullständigt både minne och tidsuppfattning när det bli besvärande. Det han håller på med under förhören skadar bara honom själv och det är på vippen till patetiskt, domstolen har genomskådat det för längesen.
Citera
2013-11-10, 00:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Ja men borde inte det kunnat göras med 100% säkerhet?
Det är det nog.
Citera
2013-11-10, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ ville inte prata om eller namnge någon av sina manliga sexpartners, man kan ju undra varför det var så känsligt, han är ju öppen med sin läggning och berättar även att han brukar inta Norrlands guld rektalt, så vad är det för big deal att berätta vem han delar margarin med?

För att skydda en annan mans läggning eller för att skydda en mördare?

Min upplevelse är att KJ är noga med att inte prata om "privata" saker, oavsett kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in